https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Lexus UX

Uti

Klassikkoainesta
Liittynyt
18.1.2017
At long last, we have eyes on the production version of the Lexus UX compact crossover that will debut at the Geneva Motor Show next month. The retail-ready model was previewed by the UX concept shown at the 2016 Paris Motor Show, which looked like Batman's loaner vehicle while his Tumbler was in the shop. As one would expect, the UX that customers will be able to buy has filtered out all of the bizarro, leaving what looks like a little Lexus NX sprinkled with unique design cues, such as the upright vents in front and the full-width taillight.

Lexus calls the UX its "first urban crossover," for reasons we can't imagine; even the Lexus LX, which could probably drive from Boston to Reykjavik if given a long-enough snorkel, only gets dirty in Jackson Hole or at Whole Foods. More reasonably, Lexus promises "exceptional body rigidity," a low center of gravity thanks to a hunkered-down platform borrowed from the Toyota C-HR, and handling that "will be as agile as a hatchback."



Engine specifics will likely wait until Geneva, but we do know that Lexus trademarked UX 200, UX 250, and UX 250h a couple of years ago. The big-brother NX comes in 300, 300 F Sport, and 350h guises, but is equipped with a 2.0-liter turbo putting out 235 hp in standard spec. Lexus will need room between the UX and NX, but UX competitors like the Audi A3 pump out 200 hp, and the BMW X1 serves up 228 hp.

The teaser video above reveals the instrument panel, topped by a widescreen infotainment center that looks like a minimalist rework of the Lexus RX interior. The gauge cluster has physical dividers but appears to be completely digital.

You can watch Lexus' livestream from Geneva for all the details we don't have now, or just check back here on March 6 for the particulars and the photos.

 
Perä ei ainakaan heti ole omaan makuun, paitsi ehkä suoraan takaa katsottuna. Muuten tosiaan hyvinkin passeli "pikku-NX" muotoilun puolesta. Sisätilat ovat lopulta pieni pettymys muotoilun osalta. Tavaratilan nostokorkeus vaikuttaisi olevan suhteellisen iso ja julkistusvideossa pohja oli mielestäni luukun alareunan tasolla, mikä tekisi tilasta perusmuodossaan varsin matalan. Liekö tavaratilassa sitten säädettävä välipohja, tyhjä tila pohjan alla vai olisiko se peräti pelkkää akkua täynnä 250h-malleissa?

Mielenkiinnolla odottelen minkälaisia suoritusarvoja tämä auto saa tuolla 250h-voimalinjalla. Mikään raketti tuo ei varmasti ole, mutta kun nyt pistäisi edes CT:tä paremmaksi...
 
Muutamia kuvia UX:stä poimittuna NetCarShowsta. Mitoiltaan 4495 x 1840 x 1520 UX on NX:ää pienempi; selvemmin se näkyy auton pituudessa ja korkeudessa. Pääinsinööri Chica Kako (Ms.) kuvailee UX:n kohderyhmää seuraavasti:

"Right from the start, I focused on the target customer - mid-30s, millennials, men and women - and tried to understand how they would expect a premium compact vehicle to change their lives and enable new experiences. That's what led us to the basic vehicle concept for the UX of Creative Urban Explorer - a new genre of crossover.”

Kohderyhmä näkyykin auton sisustuksessa, materiaalivalinnoissa ja nappulatekniikassa. Ratissa on paljon toimintoja ja kyynärnojan jatkeena ovat mm. audio/media kytkimet. Niiden edessä on vielä kosketuslevy multimedianäytön ohjailuun.

Mittaristoja on NetCarShow:n kuvissa kahdenlaisia. Diginopeus- ja kierroslukumittaristo on mielenkiintoinen, siinä infonäyttö on vasemmalla puolella. Toinen näyttö on T/L:n perinteinen hybridiecomittari, jossa diginopeus on keskellä. Kierroslukunäyttökuvat olivat bensamoottorisen UX:n ohjaamosta. Toivottavasti hybridi UX:ssäkin saa kierrosluvut näkyviin, kuten NX:ssä ja RX:ssä.

Kako kertoo, että hybridijärjestelmää on erityisesti säädetty sähkömoottorin ja polttomoottorin kesken siten, että kiihdytettäessä polttomoottorin kierrosluvut pysyvät kohtuullisina ja ne ovat myös suhteutettuja auton nopeuteen.

 

Liitteet

  • Lexus-UX-2019-kuva1.jpg
    Lexus-UX-2019-kuva1.jpg
    35,7 KB · Katsottu: 444
  • Lexus-UX-2019-kuva2.jpg
    Lexus-UX-2019-kuva2.jpg
    33,7 KB · Katsottu: 1 884
  • Lexus-UX-2019-kuva3.jpg
    Lexus-UX-2019-kuva3.jpg
    33,3 KB · Katsottu: 445
  • Lexus-UX-2019-kuva4.jpg
    Lexus-UX-2019-kuva4.jpg
    25,7 KB · Katsottu: 352
Muuten ihan jees ja ulkoa hienokin, mutta nuo dildot olisi voinut tuosta mittarikotelon sivusta jättää pois. Toinen on vissiin ajo-ohjelmakytkin, mutta mikä lie tuo toinen on. Halvan näköistä muuten asiallisen oloisessa sisustassa.
 
Suorituskyvyn pitäisi kyllä olla aika ok: "The new gasoline engine is notable for its high thermal efficiency, and the new hybrid system has a projected output of 176 total system horsepower."
 
tmr97 sanoi:
Suorituskyvyn pitäisi kyllä olla aika ok: "The new gasoline engine is notable for its high thermal efficiency, and the new hybrid system has a projected output of 176 total system horsepower."
Auriksessa tuo teho on ilmoitettu 180 hv:ksi joten näin myös lienee EU-Lexus UX:ssä.
Uti
 
En tiedä onko minulla silmät vaan ristissä, mutta tämä keskikonsoli näyttää auton hintaluokka huomioiden todella halvalta ja kuppaiselta:

index.php


Tulee lähinnä Seat Leon mieleen, missä asia on ihan ok, kun Leonin hintaluokka on hiukan eri tasolla kuin Lexuksessa.
 
No jaa aikalailla samalta tuo näyttää kuin IS:ssä eikä se siinä ainakaan livenä harmittavan halvalta tunnu.
 
Trollsten sanoi:
Muuten ihan jees ja ulkoa hienokin, mutta nuo dildot olisi voinut tuosta mittarikotelon sivusta jättää pois. Toinen on vissiin ajo-ohjelmakytkin, mutta mikä lie tuo toinen on. Halvan näköistä muuten asiallisen oloisessa sisustassa.

Triviana nuo ovat viittauksia Lexus LFA:han, josta nuo on kopioitu myös LC-malliin:

Lexus-LFA-2011-800-3b.jpg


Lexus-LC_500-2018-800-3d.jpg
 
Nyt täytyy kyllä sanoa että tässä on sisustan suunnittelu onnistunut omaan makuun täydellisesti! Omasta mielestäni tässä on sitä jotain.
 
Vähän lisää videota tyrkylle. Pidän sisustan muotoilusta kerta kerralta enemmän - mukavan selkeän ja laadukkaan oloinen kokonaisuus.
 
UX:stä alkaa vihdoin tipahdella videoita:


Ilmeisesti syyskuun 12. päivän jälkeen on lupa odottaa vähän perusteellisempia raportteja. Tämän nopean vilkaisun perusteella tavaratila ei ole juuri suurempi kuin CT200h:ssa, laatuvaikutelma on hyvä ja 250h-voimalinja tarjoaa mukavasti ripeämpää kulkua kuin vanha 200h-voimalinja CT200h:ssa.
 
Oikeastaan tämä on aika hieno muotoilultaan, ei voi ainakaan pitää tylsänä verrattuna saksalaisiin ja ruotsalaisiin kilpailijoihin. Pitäis livenä nähdä...
 
Panda sanoi:
Oikeastaan tämä on aika hieno muotoilultaan, ei voi ainakaan pitää tylsänä verrattuna saksalaisiin ja ruotsalaisiin kilpailijoihin. Pitäis livenä nähdä...

Ensi viikonvaihteessa Kaivokselassa on näytillä yksi.
 
Samat vanhat ongelmat painaa edelleen: Etugrilli on "ei tästä maailmasta" ja käyttöliittymää ohjataan aataminaikaselta kosketuslevyltä(!!). Mielestäni tuo kosketusnäytön puuttuminen alkaa olemaan jo todella paha ongelma.
 
Miksi kosketusnäytön puuttuminen olisi ongelma? Omasta mielestäni on aina parempi kun järjestelmää voi ohjata siten, että käsi lepää tuossa käsinojalla, sen sijaan että pitäisi olla tökkimässä kosketusnäyttöä.

Se, että kosketusnäytöt ovat "nykyaikaa" ei ole sama asia kuin että se toisi paremman käytettävyyden.

Itselläkin ollut harkinnassa ensi vuodelle joko uusi Camry tai Lexus UX tai ES. Ja juurikin tuo Camryn kosketusnäyttö on kallistanut vaakakupin Lexuksen suuntaan, jossa moista turhaketta ei ole.
 
Vain lyhyesti olen kokeillut Lexuksen käyttöliittymää. Ei vakuuttanut. Se käytettävyys on suorastaan surkea. Se levy sinällään voisi toimia kunhan tottuu mutta se että pitää koitaa kursoria ohjailla kuin PCssä, ei kuulu autoon, varsinkaan liikkuvaan.
Kauan sitten Superbissani (2 koppainen)  oli kosketusnäytöllinen grammari. Oli se hankala. Piti aina ottaa peukalolla tai muulla sormella tukea kun yritti yhdellä liu'uttaa scrollbaria. Ei hyvä sekään.
Kosketusnäyttö toimii jos on vain isoja "nappeja" mitä tökkiä. Leksuksen levyhommalle en keksi mitää käyttötapaa millä se voisi toimia.
 
Mit tuollaisella uudella GS:llä on tullut ajettua niin ihan näppärästi siinä ainakin toimii, tosin siinähän ei pelkkää levyä ole vaan tuollainen pieni "joystick" pylpyrä jolla kursoria liikutellaan. Ihan asiallinen kun tottuu.
 
En ole tuota uutta vielä kokeillut, mutta oma käsitykseni on, että ei siinä mitään kursoria liikutella (niinkuin tietokoneella hiirtä), vaan pyyhkäisemällä esim. oikealle valinta näytöllä siirtyy oikealle. Esim. samaan tapaan kuin näppäimistössä on nuolet ylös, alas, vasen ja oikea. Mutta napin painamisen sijaan pyyhkäiset sormella haluamaan suuntaan.
 
tpu sanoi:
En ole tuota uutta vielä kokeillut, mutta oma käsitykseni on, että ei siinä mitään kursoria liikutella (niinkuin tietokoneella hiirtä), vaan pyyhkäisemällä esim. oikealle valinta näytöllä siirtyy oikealle. Esim. samaan tapaan kuin näppäimistössä on nuolet ylös, alas, vasen ja oikea. Mutta napin painamisen sijaan pyyhkäiset sormella haluamaan suuntaan.

Joo, eihän se tosiaan ole mikään tietokoneen hiiri, vähän sama fiilis. Siinähän on tuo tikku kosketuslevyn tilalla. Mielestäni löytyykö myös IS:stä. Olisko niin että löytyy vain Premier varusteiden kanssa.
 
IS Comfortlinessä keskinäyttöä ja navia operoidaan pylpyrällä. Ihan ok juttu kun ei osoitteita tarvitse usein näpytellä naviin. Se on melko hidasta puuhaa. Voittaa silti kosketusnäytön.
Uti