autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua Teslasta  (Luettu 395387 kertaa)

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 21890
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4040 : 15.10.2021 22:06 »
Norjassa siis sähköautot menevät paaliin, koska uuden auton hinnassa ei ole ALVia, mutta varaosien ja työn hinnassa on. Yhdessä kalliiden merkkivaraosien kanssa auton korjaaminen maksaa usein niin paljon, että vakuutusyhtiö lunastaa auton paalattavaksi.
Ekologista liikkumista Rangerilla

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2059
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4041 : 16.10.2021 08:00 »
^Hyvin on Tesla varmistanut, että auto menee kauttaaltaan solmuun, eikä varmasti kannata korjata: https://www.autostadium.fi/index.php?topic=317.msg908901#msg908901

Kyllä oikea tapa olisi ollut pitää auto suorassa ja varmistaa että matkustjat menevät solmuun ettei tarvitse yhteiskunnan rahoilla korjata ja kuntouttaa.

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2059
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4042 : 16.10.2021 08:09 »
Ehkä se tässä näkyy perinteisten valmistajien tietotaito. Harmittaa itseni puolesta kun olen aina pitänyt Teslaa muita parempana sähköautona. No onhan se sitä mutta muuten ei.
Sama täällä. Ajattelin teslaa ostaessani että voin huoletta kolaroida ja korjauttaa teslani sukupolvelta toiselle. Ja jättää kaskosta lunastusturvan ottamatta.

Paikalla ePa

Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4043 : 16.10.2021 08:32 »
Jos se valu menee solmuun tai halkeaa, niin miksi sitä ei voisi vaihtaa? Onhan siinä hommaa, mutta kumminkin vissiin tehtävissä?

Paikalla lnaukkar

Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4044 : 16.10.2021 08:53 »
Jos se valu menee solmuun tai halkeaa, niin miksi sitä ei voisi vaihtaa? Onhan siinä hommaa, mutta kumminkin vissiin tehtävissä?


Niin siis arvokkaampi raatona, siksi se lunastukseen menee. Ei kannata korjata.

Tässä videossa juuri käsitellään ohimennen valupalikoita ja korjaamista kohdassa 19:00.

Model Y valetussa nokassa on eteenpäin palkit jotka vaurioituvat hitaassa törmäyksessä, ”like 20 mph” ja ovat vaihdettavissa. Jos taas valu vaurioituu niin käytännössä saman tien lunastukseen. Näin se on suunniteltu ja Munron mielestä tämä on tarkoituksenmukainen eli oikea tapa toimia. Auto on näin halvempi  ja nopeampi valmistaa, eikä edes tartvitse korjata kun uusi vain tilalle ja vanha kierrätykseen.

<a href="https://youtu.be/b9b36haJGi0" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/b9b36haJGi0</a>
« Viimeksi muokattu: 16.10.2021 08:56 kirjoittanut lnaukkar »

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 21890
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4045 : 16.10.2021 13:00 »
Kyllä oikea tapa olisi ollut pitää auto suorassa ja varmistaa että matkustjat menevät solmuun ettei tarvitse yhteiskunnan rahoilla korjata ja kuntouttaa.

Jos nyt vaikka katsot millaista jälkeä tulee jo 64 km/h nopeudessa kolaroinnista. Tuohon ei paljon tarvita lisää nopeutta, kun Teslasta saa kaivaa vain rusentuneita ruumiita. Korin törmäysvyöhykkeet eivät ole riittävät, tai ne riittävät juuri ja juuri 50 km/h tehtäviin testeihin, mutta ero on dramaattinen nopeuden noustessa vain 14 km/h.

Viralliset törmäystestit tehdään liian pienissä nopeuksissa. Ne käytännössä vastaavat kaupunkinopeuksissa törmäämistä. Eihän yksikään autonvalmistaja suunittele turvarakenteita ihmisiä varten, vaan saadakseen maksimaaliset pisteet törmäystesteistä. Saab ja Volvo olivat joskus poikkeus ja sehän nähtiin miten siinä kävi.
Ekologista liikkumista Rangerilla

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2059
Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4046 : 16.10.2021 13:05 »
Jos nyt vaikka katsot millaista jälkeä tulee jo 64 km/h nopeudessa kolaroinnista. Tuohon ei paljon tarvita lisää nopeutta, kun Teslasta saa kaivaa vain rusentuneita ruumiita. Korin törmäysvyöhykkeet eivät ole riittävät, tai ne riittävät juuri ja juuri 50 km/h tehtäviin testeihin, mutta ero on dramaattinen nopeuden noustessa vain 14 km/h.

Viralliset törmäystestit tehdään liian pienissä nopeuksissa. Ne käytännössä vastaavat kaupunkinopeuksissa törmäämistä. Eihän yksikään autonvalmistaja suunittele turvarakenteita ihmisiä varten, vaan saadakseen maksimaaliset pisteet törmäystesteistä. Saab ja Volvo olivat joskus poikkeus ja sehän nähtiin miten siinä kävi.

No nyt on jo sakeaa menoa. Lauantaikaljat juotu nyt jo?

Tajuatko sinä että auton rakenteiden pitääkin musertua ja muovautua kunhan matkustamo pitää suurin piirtein muotonsa.

Aikamoista ASIANtuntijuutta todeta että törmäystestistandardit eivät palvele ihmisten turvallisuutta vaan autojen myyntiä. helvetti miksei viranomaiset tajua kysyä foorumilta apua määrittääkseen miten autot pitää testata.

<a href="https://youtu.be/qBDyeWofcLY" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/qBDyeWofcLY</a>


Siinä sulle linkki miten sun poikkeus volvolle käy törmäyksessä 10v. uudemman kanssa.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2021 13:14 kirjoittanut lortti »

Poissa Penguin

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 21890
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4047 : 16.10.2021 13:25 »
Tajuatko sinä että sen Model Y:n matkustamo ei pitänyt tuossa testissä muotoansa. Siinä kun ID.6 otti vastaan törmäysenergian matkustamon edessä olevilla rakenteilla ja hukkasi energian niiden muodonmuutokseen, Model Y:n koko korin rakenteet pettivät.

Kyllä, olet oikeassa siinä että törmäystestit palvelevat enemmän markkinointia kuin turvallisuuden kehittymistä. Nykyisin joka nimittäminen törmäystestiksi on kyseenalaista, kun pisteytyksestä suurin osa tulee erilaisesta varoitustarroista, piipittimistä ja ajamisen estolaitteista. Autojen rakenteellista turvallisuutta testit eivät ole parantaneet yli kymmeneen vuoteen yhtään.  Päinvastoin, sitä mukaa kun itse törmäysten pistetyksen suhteellinen osuus kokonaispisteistä on laskenut, ei niillä ole niin paljon merkitystä. Rakenteita on opittu optimoimaan testien vaatimuksiin siten ettei tehdä ”yliturvallista” autoa. Siitä kun ei saa pisteitä yhtään enempää, mutta se maksaa enemmän.

Olisi aika nostaa törmäysten painoarvoa testeissä ja tuoda mukaan myös suuremmilla nopeuksilla suoritettavia testejä. Niillä turvallisuus lisääntyisi, mutta toisaalta autojen hinnat nousisivat ja korjattavuus heikentyisi entisestään.
Ekologista liikkumista Rangerilla

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2059
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4048 : 16.10.2021 13:30 »
Tajuatko sinä että sen Model Y:n matkustamo ei pitänyt tuossa testissä muotoansa. Siinä kun ID.6 otti vastaan törmäysenergian matkustamon edessä olevilla rakenteilla ja hukkasi energian niiden muodonmuutokseen, Model Y:n koko korin rakenteet pettivät.

Kyllä, olet oikeassa siinä että törmäystestit palvelevat enemmän markkinointia kuin turvallisuuden kehittymistä. Nykyisin joka nimittäminen törmäystestiksi on kyseenalaista, kun pisteytyksestä suurin osa tulee erilaisesta varoitustarroista, piipittimistä ja ajamisen estolaitteista. Autojen rakenteellista turvallisuutta testit eivät ole parantaneet yli kymmeneen vuoteen yhtään.  Päinvastoin, sitä mukaa kun itse törmäysten pistetyksen suhteellinen osuus kokonaispisteistä on laskenut, ei niillä ole niin paljon merkitystä. Rakenteita on opittu optimoimaan testien vaatimuksiin siten ettei tehdä ”yliturvallista” autoa. Siitä kun ei saa pisteitä yhtään enempää, mutta se maksaa enemmän.

Olisi aika nostaa törmäysten painoarvoa testeissä ja tuoda mukaan myös suuremmilla nopeuksilla suoritettavia testejä. Niillä turvallisuus lisääntyisi, mutta toisaalta autojen hinnat nousisivat ja korjattavuus heikentyisi entisestään.
No sithän se on just näin!

Paikalla kaius

Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4049 : 16.10.2021 13:50 »
Ilmeisesti ihmisiin kohdistuvat kiihtyvyydet ovat täysin yhdentekeviä kolariturvallisuuden kannalta. Vain sillä on väliä mitä autolle käy!

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2059
Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4050 : 16.10.2021 14:05 »
Ilmeisesti ihmisiin kohdistuvat kiihtyvyydet ovat täysin yhdentekeviä kolariturvallisuuden kannalta. Vain sillä on väliä mitä autolle käy!
Eikun virallisissa testeissä saadut turvalliset ihmiskiihtyvyydet eivät korreloi mututesteissä saatujen kanssa. Erityisesti jos kyseessä on Tesla, koska silloinkin viralliset hyvät testitulokset on saatu huijaamalla tarroilla ja piippareilla.

Poissa ihaa

Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4051 : 16.10.2021 14:13 »
On se pikkuhiljaa jo uskottava että asiaa ei saa sanoa Teslasta jos se on negatiivista, juu ei tule minusta teslamiestä koskaan jos se on näin jumalauto.

Hyundai Kona Electric 64 kWh

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2059
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4052 : 16.10.2021 14:16 »
On se pikkuhiljaa jo uskottava että asiaa ei saa sanoa Teslasta jos se on negatiivista, juu ei tule minusta teslamiestä koskaan jos se on näin jumalauto.
Se on hyvä että teslat menevät ns. ”parempiin suihin”.

Poissa ihaa

Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4053 : 16.10.2021 14:19 »
Se on hyvä että teslat menevät ns. ”parempiin suihin”.

🥱
Hyundai Kona Electric 64 kWh

Poissa Holkki

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 160
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4054 : 16.10.2021 14:43 »
On se pikkuhiljaa jo uskottava että asiaa ei saa sanoa Teslasta jos se on negatiivista, juu ei tule minusta teslamiestä koskaan jos se on näin jumalauto.

Älä ota turhan vakavasti muiden kirjoittelua ja hylkää automerkkiä sen perusteella.

Ainakin pari nimimerkkiä tuntuisi sopivan hyvin fanboy-kategoriaan:
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Fanboy

Poissa lortti

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 2059
Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4055 : 16.10.2021 14:53 »
Älä ota turhan vakavasti muiden kirjoittelua ja hylkää automerkkiä sen perusteella.

Ainakin pari nimimerkkiä tuntuisi sopivan hyvin fanboy-kategoriaan:
https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Fanboy

Kyllä. Ja käytännössä kaikki keskustelut päättyvät joko ns. ”Pinkit teslalasit” tai ”fanipoika” termiin teidän puolueettomien tarkkailijoiden toimesta.

Naurattaa myös nämä uhriutujat jotka eivät voi  muka ostaa autoa väsyneen setäfoorumin kommenttien tai Fabon faniryhmien perusteella. Taitaa todelliset syyt olla muualla.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2021 14:56 kirjoittanut lortti »

Paikalla skuuppia

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 193
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4056 : 16.10.2021 15:37 »
Tajuatko sinä että sen Model Y:n matkustamo ei pitänyt tuossa testissä muotoansa. Siinä kun ID.6 otti vastaan törmäysenergian matkustamon edessä olevilla rakenteilla ja hukkasi energian niiden muodonmuutokseen, Model Y:n koko korin rakenteet pettivät.

En tajua. Ehkä tässä olisi pitänyt ajaa vielä lujempaa nokkakolaria, jotta oltaisiin nähty kunnon kiihtyvyyksiä ihmisten kohdalla.

Tänä vuonna eräs lähisukulainen ajoi nokkakolarin maantievauhdissa ja täytyy myöntää, etten tarkistanut tai kysynyt A-pilarin sijaintia kolarin jälkeen. En edes mennyt tarkistamaan auton muotoja romuttamolle, vaikka olisi ehkä ehtinyt. Onneksi selvittiin vakavilla luunmurtumilla ja 7kk toipumisajalla. Jos olisi tullut isompi maasturi tai rekka vastaan, olisi käynyt toisin.

Auton kolarikestävyyttä hakevat ajavat aina isoimmilla autoilla, jotka voivat lanata pienemmät ilman juuri mitään muodonmuutosta.  Sähköautot Tesloineen ovat vielä pieniä kippoja tässä voimanmittelössä ja pitäähän se häviäjä jollain tavalla löytää autoilussa.


Poissa Hardware

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 364
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4057 : 16.10.2021 15:49 »
Kyllä - "Tesla hits new quarterly record, delivers 241,300 vehicles in Q3". Osakekurssi tavoittanee kohtapuoliin 800 taalaa...

Pienelle valmistajalle kurssi on kyllä enemmän kuin kohdillaan.

Poissa Hardware

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 364
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4058 : 16.10.2021 15:51 »
^ Italialainen Idra rakentaa "Gigaprässiään" eli massiivista alumiinin painevalulaitteistoa muillekin, taisi uutisoida viimeksi toimituksesta kiinalaiselle autovalmistajalle. Tuollaisen suurelementistä leivotun auton korjaaminen voi olla haastavaa...

Alumiinin kanssa  voi valmistuksen hiilineutraliteetin saavuttaminen olla myös hankalaa.

Tosin Teslahan ei sellaista lupailekaan mutta jossakin kohtaa tulee kyllä vastaan.

Poissa Hardware

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 364
Vs: Yleistä keskustelua Teslasta
« Vastaus #4059 : 16.10.2021 15:52 »
^ Eiköhän tuo korjaamisen kannattavuuden haaste koske muitakin sähkiksiä...

Teslan osake on mukavassa nosteessa, kurssi on kohentunut neljänneksen parissa kuukaudessa. Kyllä jenkit osaavat bisneshommat...

Siis kurssi on alle huippujen ja sekö on hyvä asia? Nythän se korjaa hitaasti vanhalle tasolle.