autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Keskustelua nelivetotekniikoista  (Luettu 124513 kertaa)

Poissa Insomnia

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1800
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1320 : 10.10.2021 13:54 »
Sama täällä. Kun kerran on päässyt oikean nelivedon makuun, suru tulisi puseroon jos pitäisi palata 2-vetoiseen (painajainen). Jo pelkästään suomen talviolosuhteet tekevät sen, vaikka maastoon ei tarvisi mennäkään. Mielenkiintoista, että jotkut foorumilla pitää nelikon omistajia turvallisuusriskinä muille! Kyllähän ne vajakit on se turvallisuusriski, kun eivät voi ajaa rajoitusten mukaan kun vähänkin pöperöä tiellä ja kerryttävät jonoa ja aiheuttavat mateluillaan ohitustarpeita kykenevimmille autoille.
Kerrotko vielä lisää kuinka se neliveto parantaa jarrutuskitkaa ja lisää näkyvyyttä?

Poissa JiiJii71

Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1321 : 10.10.2021 14:16 »
Kerrotko vielä lisää kuinka se neliveto parantaa jarrutuskitkaa ja lisää näkyvyyttä?

Kerrankin olen samalla aaltopituudella Insomnian kanssa :).

Ei etenemisnopeus (välttämättä) ole lainkaan korreloiva asia vetotapaan.
Wind of change snap old trees.

Paikalla eGe

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikkoainesta
  • *****
  • Viestejä: 1635
  • Audi A4 Avant
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1322 : 10.10.2021 14:17 »
Kerrotko vielä lisää kuinka se neliveto parantaa jarrutuskitkaa ja lisää näkyvyyttä?
Jos nelivedot aiheuttavat näin paljon ahdistusta, niin ehkäpä tätä ketjua ei kannata lueskella. Pahaa oloa kannattaa käydä purkamassa vaikka ajamalla sillä vajaavetoisella autolla metsän reunaan ja huutamalla kurkku suorana puille. Mitään järkevää sisältöä tuo jankkaaminen ei ole keskusteluun tuonut enää pitkiin aikoihin.

Poissa Insomnia

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1800
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1323 : 10.10.2021 14:25 »
Ei etenemisnopeus (välttämättä) ole lainkaan korreloiva asia vetotapaan.
Ei minusta sen määrää liikenteessä ihan muut asiat kuin vetopito. Nelivetomiehille asia ei näytä olevan selvä.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2021 14:31 kirjoittanut Insomnia »

Paikalla VILLE66

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5226
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1324 : 10.10.2021 14:27 »
Tekniikka kiinnostaa mutta tämä alkaa tuntua psykoterapia keskukselta.

Poissa -karppa-

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5907
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1325 : 10.10.2021 14:31 »
Ei ne sisarmallit kovin vastaavia ole, jos alustan erot on tuollaiset.

Itse olen päivittäin ajanut kakkoskoppaosella octavialla täysin samalla dieselmoottorilla, mutta erona neliveto. Kyllä hymyilytti enemmän ajaa tuolla nelikolla.

Paikalla Taavetson

Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1326 : 10.10.2021 14:57 »
Kerrankin olen samalla aaltopituudella Insomnian kanssa :).

Ei etenemisnopeus (välttämättä) ole lainkaan korreloiva asia vetotapaan.

Eikä ole ikinä tullut Suomen teillä vastaan sellaista tilannetta, jossa vallitsevissa olosuhteissa olisi nelivetoa tarvinnut normaalin marssivauhdin pitämiseen, jos keli menee siihen on yleensä ongelmia muuallakin kuin vetopidossa. Ja näissä olosuhteissa vaikea kyllä kuvitella että joku nelikkokuski voisi tosissaan ajatella jonomatelua harrastavaa jengiä sinä porukkana joka vaaratilanteita aiheuttaa.

Nim. pöppörössä nelikolla jono-ohittelua harrastellut.

Poissa vkarasja

Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1327 : 10.10.2021 15:58 »
Tämä on otsikon mukaan keskustelu nelivetotekniikoista, ei kuinka 2-vetoisillakin pärjää tai mikä muu asia nyt kutakin ahdistaa. Kertokaa nämä mielipiteenne niihin tarkoitetuissa ketjuissa.

Poissa Salvelinus

Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1328 : 10.10.2021 18:41 »
Palataan aiheeseen. Olen tässä etsiskellyt uutta nelivetoista riittävällä maavaralla (noin 20 cm) olevaa SUVia, joka tulisi nykyisen Subaru Outbackin tilalle. Yksi vaihtoehto olisi Toyota RAV4 plugari. Monenmoista nelikkoa on tullut ajettua ja niiden toteutustapoihin myös perehdyttyä, mutta nämä uudet osittain tai kokonaan sähköllä toteutetut nelivedot eivät ole mitenkään hallussa.
 
Mitä olen youtubesta videoita katsellut, niin ei tuossa RAV4:ssa ihan huonolta nelivedon toteutus vaikuta. Esimerkiksi tämä video:
<a href="https://youtu.be/KzXN4YkI8A8/" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/KzXN4YkI8A8/</a>


Löytyykö kokemusta tai mielipiteitä noiden plugari RAVien nelivetojen toimivuudesta? Sana on vapaa  :)

Jk. Jos sillä nyt jotain merkitystä on, niin asun Pohjois-Suomessa ja mökki on Lapissa. Talvella auton perässä tulee kelkkakärry ja kesällä myös venetraileri. Ja itsellä on ollut seuraavat nelivedot: 2xSubaru Outback, Subaru Forester, Suzuki SX4 ja Audi A4. Ja työkäytössä mm. Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan L200, Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero, Toyota HJ60...

Poissa TTO

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1761
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1329 : 10.10.2021 19:27 »
Palataan aiheeseen. Olen tässä etsiskellyt uutta nelivetoista riittävällä maavaralla (noin 20 cm) olevaa SUVia, joka tulisi nykyisen Subaru Outbackin tilalle. Yksi vaihtoehto olisi Toyota RAV4 plugari. Monenmoista nelikkoa on tullut ajettua ja niiden toteutustapoihin myös perehdyttyä, mutta nämä uudet osittain tai kokonaan sähköllä toteutetut nelivedot eivät ole mitenkään hallussa.
 
Mitä olen youtubesta videoita katsellut, niin ei tuossa RAV4:ssa ihan huonolta nelivedon toteutus vaikuta. Esimerkiksi tämä video: https://youtu.be/KzXN4YkI8A8/

Löytyykö kokemusta tai mielipiteitä noiden plugari RAVien nelivetojen toimivuudesta? Sana on vapaa  :)

Jk. Jos sillä nyt jotain merkitystä on, niin asun Pohjois-Suomessa ja mökki on Lapissa. Talvella auton perässä tulee kelkkakärry ja kesällä myös venetraileri. Ja itsellä on ollut seuraavat nelivedot: 2xSubaru Outback, Subaru Forester, Suzuki SX4 ja Audi A4. Ja työkäytössä mm. Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan L200, Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero, Toyota HJ60...

Jos oikein ehdin ymmärtää, tuossa videossa Rav4 ei ollut plugari ja Rav4:ssa on teknisesti hyvinkin erilaisia nelivetoja tarjolla. Kannattaa siis huomioida tuo, kun vertailuja tekee.

Poissa insi

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 337
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1330 : 10.10.2021 19:35 »
Löytyykö kokemusta tai mielipiteitä noiden plugari RAVien nelivetojen toimivuudesta? Sana on vapaa  :)

Ei löydy kokemusta RAVista, mutta sen olen huomannut, että sähkömoottorin välitön vääntö helpottaa etenemistä matalissa nopeuksissa liukkaalla.

Plugin RAV taisi olla ilman kardaania, eli takana pelkkä sähkö. Miten tuo sitten jakaa sen voiman renkaiden välille, on varmaan sitten enää kynnyskysymys tuon takavedon osalta.

Poissa Salvelinus

Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1331 : 10.10.2021 19:42 »
Jos oikein ehdin ymmärtää, tuossa videossa Rav4 ei ollut plugari ja Rav4:ssa on teknisesti hyvinkin erilaisia nelivetoja tarjolla. Kannattaa siis huomioida tuo, kun vertailuja tekee.

Tuli näppäilyvirhe, tämä oli tarkoitus laittaa:
<a href="https://youtu.be/VbxsEKbP7J8" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">https://youtu.be/VbxsEKbP7J8</a>

Mutta hyvä huomio tuo plugarin ja hybridin erot nelivedon toteutuksessa.

Poissa Insomnia

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1800
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1332 : 10.10.2021 19:45 »
Mutta hyvä huomio tuo plugarin ja hybridin erot nelivedon toteutuksessa.
Ei kai niissä periaatteellista eroa ole. Molemmissa on sähkömoottori taka-akselilla eikä kardaania eli takapyörät on sähkömoottorin varassa. Tehokin näyttää olevan sama.

Bensakoneisten RAVien nelikko on sitten eri asia.

Poissa tomppa

  • Hallitusjäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4731
  • Audi Q7
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1333 : 10.10.2021 19:51 »
Tämä on otsikon mukaan keskustelu nelivetotekniikoista, ei kuinka 2-vetoisillakin pärjää tai mikä muu asia nyt kutakin ahdistaa. Kertokaa nämä mielipiteenne niihin tarkoitetuissa ketjuissa.
Tässä on kiteytetty melko hyvin tämän ketjun tarkoitus.

Jatkakaa keskustelua nelivetotekniikoista. Provosoiminen ja provosoituminen on turhaa, joten jättäkää se/ne väliin.
Autostadium ry:n puheenjohtaja
 
Q7

Poissa Subbeman

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 251
  • Unohda lapio -kaiva sormilla.
Vs: Keskustelua nelivetotekniikoista
« Vastaus #1334 : 10.10.2021 20:00 »
Palataan aiheeseen. Olen tässä etsiskellyt uutta nelivetoista riittävällä maavaralla (noin 20 cm) olevaa SUVia, joka tulisi nykyisen Subaru Outbackin tilalle. Yksi vaihtoehto olisi Toyota RAV4 plugari. Monenmoista nelikkoa on tullut ajettua ja niiden toteutustapoihin myös perehdyttyä, mutta nämä uudet osittain tai kokonaan sähköllä toteutetut nelivedot eivät ole mitenkään hallussa.
 
Mitä olen youtubesta videoita katsellut, niin ei tuossa RAV4:ssa ihan huonolta nelivedon toteutus vaikuta. Esimerkiksi tämä video: https://youtu.be/KzXN4YkI8A8/

Löytyykö kokemusta tai mielipiteitä noiden plugari RAVien nelivetojen toimivuudesta? Sana on vapaa  :)

Jk. Jos sillä nyt jotain merkitystä on, niin asun Pohjois-Suomessa ja mökki on Lapissa. Talvella auton perässä tulee kelkkakärry ja kesällä myös venetraileri. Ja itsellä on ollut seuraavat nelivedot: 2xSubaru Outback, Subaru Forester, Suzuki SX4 ja Audi A4. Ja työkäytössä mm. Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan L200, Nissan Terrano, Mitsubishi Pajero, Toyota HJ60...


Noista nelikoista on itellä ollut Forester (MY09 ja MY13) ja Outback -18. Sitä ennen lukemattomia 2-vetoisia. Nyt on siis LC alla. Tuossa aiemmin jo kerroin mielipiteeni Subarun cvt vaihteisesta nelivedosta. Hyvin se siis toimi -tiettyyn rajaan asti. Aloitin nelikkomatkan Forester-09:llä, josta siirryin xmode malliin (vm -13). x-mode toi jo huomattavan parannuksen toimintaan. Siinäkin kuitenkin tuli tekniikan rajat vastaan hyvin nopeasti kun nälkä kasvoi syödessä ja järjestelmä antautui tuon tuostakin. Kokeilin sitten vielä yhden talven ajan Outbackia ennen nykyiseen siirtymistä. Ja nyt on tämän kanssa siis tulossa vastaan ensimmäinen talvi. Tähän asti eeittäin tyytyväinen, katsotaan miten talven koitosten jälkeen…
Cittareitten sähkö-digi-automaattinelarilla lähes perille, oikealla lukkonelarilla perille, LC:llä vielä takaisinkin.