https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ensirekisteröintien seurantaa

Timppe

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Ensirekisteröintitilastoista löytyy aina jotain mielenkiintoisia trendejä, joiden merkitys tietysti usein on melko selvä. Otetaanpas tähän pieni mutu-analyysi ;D

Heinäkuun 2017 tilastot kertovat esimerkiksi henkilöautoista:

Kainuussa rekisteröinnit on alkuvuonna 13,5% plussalla, kun koko maassa ollaan 0,9% miinuksella. Ilmeisesti valtion Terrafameen kaatamista rahoista osa palautuu autoveron muodossa.

Espoossa rekisteröinnit on vähentyneet 6,4%. Espoossahan asuu varakasta porukkaa. Miksi ajellaan wanhoilla, vai onko siirrytty julkisiin, vaikkei metro vielä kuljekaan?

Vaasassa vähennystä 7,1%. Eikö energiaklusteri enää vedä väkeä ja rahaa?

Toyotan myynti on kasvanut viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 22,3%. Näitä ostavat pääosin yksityiset ja maalaiset, joten uskoa tulevaisuuteen riittää erityisesti pääkaupungin ulkopuolella?

Volvolla menee tosi lujaa. Kasvua peräti 26%. Tämä menee suurelta osin V90/S90:n piikkiin, vaikka muutkin mallit , kuten XC60, myyvät hyvin. Melkein puolet on työsuhdekärryjä. Nyt tosin V90:n rekisteröinnit on jo hyytyneet, kun kaikki kiihkeät beta-testaajat ovat autonsa jo saaneet.

Skoda polkee paikallaan: kun Octavian myynti lisääntyy, niin Superbin pienenee. Skodalla tietysti työsuhdekotteroiden osuus lähentelee 50%, joten suosio työsuhdeautona jatkuu, kuten myös VW:llä.

Pahasti tilastossa romahtaneita uudehkoja malleja ovat esim. Audi A4 (-29,1%) ja VW Pssat (-18,3%). K-kauppiaalla ei mene hyvin, kun Seatkin -12%?

Teslan myynti on lisääntynyt 146,7%, mutta määrät on vielä tosi pieniä.

Honda (-48,4%), Citikka (-42,3%), Mitsu (-27,3%) ja Subaru (-29,2%) ovat myös melkoisessa alamäessä. Olisiko osa japsifriikeistä siirtynyt Toyotan talliin?

Yhteisöille rekisteröinneissä ei mitään uutta taivaan alla: japanilaiset ja korealaiset eivät kelpaa työsuhdeautoiksi. Eikä ranskalaiset ja Opelkaan oikein näytä kelpaavan. Pitää olla BMW, Volvo, Skoda, VW, Mersu tai Audi. Siinäpä mietittävää.
Kun Bemariin, Volvoon, Mersuun tai Audiin ei ole varaa, niin otetaan liisari "vähittäismaksulla"? Kun ostetaan omalla rahalla, otetaan Kia, Huihai tai Toyota, koska ne ovat luotettavia kulkupelejä ja ei tule isoja remonttikuluja?

 
Toyotalla täytyy näkyä että esimerkiksi automaatti bensa Avensista myydään jatkuvasti todella hyvällä tarjouksella.

Kun taas Passatin tarjous (pari pakettia, joita en edes haluaisi, myydään "halvemmalla") on ihan kämänen mielestäni. Tai 2 tonnin football edition joka saa vain mopokoneisiin.
 
Noista tilastoista saa tosiaan paljon irti, kunhan viitseliäisyyttä riittää. Usein tulee vain tyydyttyä median pintapuolisiin analyyseihin. Timpellä kiinnostavia havaintoja.

Ehkä mielenkiintoisin megatrendi lähivuosina on hybridi- ja täyssähköautojen yleistyminen. Valtiovallalla on tietysti kortit käsissään, miten noiden hankintaa tuetaan. Tukea tarjoavat toki myös yritykset, jotka eivät usein veloita lataussähköstä (vai veloittavatko?).
 
Jo nyt hybridi- ja sähköautojen osuus 7 % alkuvuoden rekisteröinneistä. Vasta nyt alkaa tulemaan esim. Volvo T8:ja kilpiin, joten luultavasti vuoden lopussa osuus jo kaksinumeroinen. Se on paljon se!

Sitten vaan veikkaamaan milloin tasoissa dieseleiden 30 % markkinaosuuden kanssa.

Jos valtio alkaa oikeasti niitä suosimaan niin joko ensi vuonna? Muutoin mennee muutama vuosi.

 
Noista alueittaisista luvuista voisi päätellä, että myynti ei kasva siellä, missä se on ennestäänkin hyvällä tasolla. Nousua sen sijaan on yksityisostajilla ja siellä, missä myynti on edellisinä vuosina ollut heikkoa.
 
Sadepäivän kunniaksi tuli hiukan tutkittua Trafin heinäkuun tilastoja. Ensin positiivinen huomio. Tilastot julkaistiin JO eilen (eli ensimmäinen elokuuta. Aiemmin useasti vasta kolmen, neljän työpäivän jälkeen…).

Ensirekisteröidyt henkilöautot merkin ja mallin mukaan on yksi mielenkiintoisista tilastoista. Siinä tosin eri automerkkien sisäinen jako hämmentää. Joillakin merkeillä (esim. BMW ja Mersu) mallit on jaoteltu moottorien mukaan ja vastaavasti niiden listat ovat kilometrin pituisia…). Volkkarin 8000 rekisteröintiä on jaoteltu parille kymmenelle riville ja niinpä esim. Tiguanilla on vain yksi luku. Voisikohan tuota jotenkin yhtenäistää.

Kömpelössä Excelissä riittäisi hyvin mallikohtainen luku. Tarkempi mallien sisäinen jako voisi löytyä Trafin nettitilastopalvelusta (vaatii tosin nykyisen kehittämistä aika paljon...).

Sähköautojen ja hybridien rekisteröinnit kiinnostavat kovasti. Niitä varten tilastoissa onkin omat sivunsa:

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/hybridikayttoiset_henkiloautot

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/sahkokayttoiset_autot

Ladattavien hybridien rekisteröinnit ovat lähes tuplaantuneet (1-6) viime vuodesta.

1-6.2017 1013
1-6.2016   571

Mallikohtaiset rekisteröinnit kuukausittain(1-6) löytyvät ym. sivulta.

Tavallisten hybridien rekisteröinnit ovat myöskin lähes tuplaantuneet.

1-6.2017 4435
1-6.2016 2356

Mallikohtaisten rekisteröintien (1-6) taulukko onkin sitten täyttä potaskaa. Kuukausittaista jakoa ei ole ja paljon (?!) hybridimalleja puuttuu. :(

===================

Sähköautojen rekisteröinti on myös kasvussa (kuva). On tuossa silti kirimistä, jotta päästäisiin Hallituksen tavoitteeseen (ladattavat + sähkö yhteensä 250 000 vuonna 2030)...
 

Liitteet

  • sähköautot 1-6 2017.png
    sähköautot 1-6 2017.png
    33,4 KB · Katsottu: 239
pantero sanoi:
Ladattavien hybridien rekisteröinnit ovat lähes tuplaantuneet (1-6) viime vuodesta.

1-6.2017 1013
1-6.2016   571

Mallikohtaiset rekisteröinnit kuukausittain(1-6) löytyvät ym. sivulta.

Tavallisten hybridien rekisteröinnit ovat myöskin lähes tuplaantuneet.

1-6.2017 4435
1-6.2016 2356

Tavallisten hybridien kasvu selittänee hyvin Toyotan menestystä. En usko, että kovinkaan moni toyotan hybridillä pidempään ajanut enää ostaa bensa- tai diesel-autoa. PHEVin määrää rajaa saatavien mallien kalleus, Ioniq on tulossa lähelle 30k€ perheautotasoa, saa nähdä miten on saatavuuden laita. VAG myynti laskee, kun ei ole hybridimalleja, Golfista ja Passatista on kallis GTE, mutta A4:stä, Skodista tai Seateista ei ollenkaan.
 
tmr97 sanoi:
Tavallisten hybridien kasvu selittänee hyvin Toyotan menestystä. En usko, että kovinkaan moni toyotan hybridillä pidempään ajanut enää ostaa bensa- tai diesel-autoa.

Toyota myy hybridejä ihan simona ja kasvu on kohdistunut nimenomaan niiden myyntiin.

Hybridien osuudet mallikohtaisista rekisteröinneistä:

Yaris 67 %
Auris 64 %
C-HR 66 %
Rav4 62 %

Ei jää paljoa spekuloinnille tilaa, että hybridit jyräävät nyt ihan tosissaan ja myynti on lähes tuplaantunut viime vuodesta.


tmr97 sanoi:
VAG myynti laskee, kun ei ole hybridimalleja, Golfista ja Passatista on kallis GTE, mutta A4:stä, Skodista tai Seateista ei ollenkaan.

GTE:t on hinnoiteltu aivan kuutamolle ja Jetta hybridikin taisi kadota vähin äänin. Sekin oli ihan prototyyppi Tojotiin verrattuna.
 
tmr97 sanoi:
En usko, että kovinkaan moni toyotan hybridillä pidempään ajanut enää ostaa bensa- tai diesel-autoa.

No minä olen yksi sellainen. Ajelin kuusi vuotta Toyotan hybrideillä, ensimmäisen ja toisen sukupolven Auriksilla. Autoihin olin tyytyväinen mutta sitten alkoi tehdä mieli nelivetoista farkkua ja kun Toyotalla ei sellaista hybridinä ollut, niin tuli vaihdettua autoksi Subaru.

Mutta seuraava auto on ladattava, toivottavasti Subarukin saa sellaisen aikaiseksi, Toyotahan omistaa, oliko 30 % Subarusta niin toivossa on hyvä elää.
 
Urlaub sanoi:
Toyota myy hybridejä ihan simona ja kasvu on kohdistunut nimenomaan niiden myyntiin.

Hybridien osuudet mallikohtaisista rekisteröinneistä:

Yaris 67 %
Auris 64 %
C-HR 66 %
Rav4 62 %

Ei jää paljoa spekuloinnille tilaa, että hybridit jyräävät nyt ihan tosissaan ja myynti on lähes tuplaantunut viime vuodesta.

No mitä muuta Toyotalta voi käytännössä ostaa? Tojo tarjoaa vaihtoehtona nuhaisen vaparin tai vanhentuneen (pikku)dieselin. CH-R ja Auris myös pikkuturbona, joka Auriksen kohdalla on testien mukaan taloudellisempi ja muutoinkin parempi valinta, mikäli automaattia ei tarvitse. Jos automaatin haluaa, niin Tojo myy käytännössä hybridin.
 
MMV sanoi:
No mitä muuta Toyotalta voi käytännössä ostaa? Tojo tarjoaa vaihtoehtona nuhaisen vaparin tai vanhentuneen (pikku)dieselin. CH-R ja Auris myös pikkuturbona, joka Auriksen kohdalla on testien mukaan taloudellisempi ja muutoinkin parempi valinta, mikäli automaattia ei tarvitse. Jos automaatin haluaa, niin Tojo myy käytännössä hybridin.

Voi sen kai noinkin sanoa.  ;D

Itse väitän kyllä vastaan, että eihän ole mitään syytä haikalla mitään muuta, jos Tojotaan päätyy.

Ostajien mielipide näkyy tilastoista.
 
En olisi itsekään muuten päätynyt Aurikseen, jos en olisi halunnut hybridiä. Sen tavalliset voimalinjat on nuhaisia ja tietyt muutkin asiat kilpailijoita jäljessä, mutta hybridiversio on koeteltua ja varmaa tekniikkaa ja vieläpä mukava ajettavakin arkisessa ajossa.

Tällä hetkellä hyrpiili-Tojot myy hyvin kun saatavilla on ihan vanhoja tuttuja malleja hybridinä ja nippanappa siedettävään hintaan, sen sijaan että tarjottaisiin vain oudompaa Priusia ylihintaan. Tällä hetkellä Auris TS taitaa olla markkinoiden ainoa hybridi-farkku, ja Yaris myöskin ainoa tapaus pikkuautoissa.

Saa nähdä pitääkö Tojo pintansa sitten, kun muut valmistajat heräävät kunnolla tähän kilpailuun. Esim. uusi Hyundai i30 olisi varmasti hitti Ioniqista lainatulla tekniikalla, mutta menivät mokomat missaamaan tämän tilaisuuden. Tai sitten haluavat kerätä ensin Ioniqista kokemusta ennenkuin pistävät isomman luokan tuotannon käyntiin.
 
Vertasin huvikseni vuoden 1988 ja 2016 rekisteröintitilastoja niin määrät eroavat selvästi toisistaan. Kun viime vuoden eniten myytyä Skoda Octaviaa rekisteröitiin 5531 kpl niin vuoden 1988 tilastoykköstä, Toyota Corollaa on mennyt kilpien väliin peräti 15554 kpl, kolme kertaa enemmän!
Vuoden 1988 sijalla 30. ollutta Ford Orioniakin on rekisteröity jopa 2239 kpl ja viime vuoden 30. on BMW 3-sarja, 1048 kpl.
Kokonaisuutena henkilöautoja on rekisteröity vuonna 1988 173519 kpl (TL 3/89) ja viime vuonna 117821 kpl (ilman matkailuautoja).
Ja vuosi 1988 ei ollut vielä edes se ennätysvuosi. Pitäisikin etsiä jostain TM tai TL jossa on v. 1989 rekisteröintitilasto, se ennätysvuosi :)
PS: vuonna 1988 rekisteröitiin 8463 Opel Kadettia jolla se pääsi sijalle 4. Yksi niistä oli meidän ;)
 
tohis sanoi:
...uusi Hyundai i30 olisi varmasti hitti Ioniqista lainatulla tekniikalla, mutta menivät mokomat missaamaan tämän tilaisuuden.

Eikös Huihai ole jo nyt ihmeissään mistä akkuja saadaan Ioniqiin kun myynti ollutkin parempi kuin osasivat odottaa. Jos se tekniikka olisi ollut i30:ssä, sen myynti olisi perinteisellä tekniikalla stopannut kun suurin osa olisi halunnut hybridin mutta kun eioota vaan voisivat tarjota. Luulen että Ioniqilla voidaan hiukan paremmin rahastaa kuin i30:llä.
 
ihaa sanoi:
Eikös Huihai ole jo nyt ihmeissään mistä akkuja saadaan Ioniqiin kun myynti ollutkin parempi kuin osasivat odottaa. Jos se tekniikka olisi ollut i30:ssä, sen myynti olisi perinteisellä tekniikalla stopannut kun suurin osa olisi halunnut hybridin mutta kun eioota vaan voisivat tarjota. Luulen että Ioniqilla voidaan hiukan paremmin rahastaa kuin i30:llä.

Tuo akkupula taitaa koskea lähinnä Ioniqin täyssähköversiota. Mutta tämä hybridien kysynnän nopea nousu (johon dieselgate varmasti on vaikuttanut) on toki saattanut yllättää autonvalmistajat, eikä niitä tuulipukukansan hybridiversioita ihan hetkessä myyntiin asti saada. Vaikka H/K:lla on jo tekniikka olemassa, niin tokko tuon uuden i30:n suunnittelussa on edes ajateltu alusta lähtien mahdollista hybridioptiota. Aika näyttää, miten nämä markkinat kehittyy. Jotkut valmistajat saattavat myös hypätä hybridivaiheen yli suoraan täyssähköisiin.

Ja lienet ihan oikeassa, että Ioniqilla on parempi kate kuin mahdollisella i30-hybridillä, eikä hintapaineitakaan taida nyt olla kun kauppa käy. Ja miksipä ei kävisi, kun se on kuitenkin Priusta halvempi ja tyylikkäämpi. :)

 
tohis sanoi:
Ja lienet ihan oikeassa, että Ioniqilla on parempi kate kuin mahdollisella i30-hybridillä, eikä hintapaineitakaan taida nyt olla kun kauppa käy. Ja miksipä ei kävisi, kun se on kuitenkin Priusta halvempi ja tyylikkäämpi. :)

Priusta tyylikkäämpiä taitaa olla kaikki tällähetkellä kaupattavat uudet autot 😂
 
Huippumerkkien takanakin on mielenkiintoisia saavutuksia:

Seat -12 %

Olisi luullut viiden vuoden takuun puhuttelevan ostajia, mutta ei.

Peugeot -11 %
Citroën -42 %
DS -41 %

Ranskalaisten PSA-merkkien pudotus jatkuu, mutta Renault on 8 % plussalla. Myös Dacia +8 %. Kohta tällä viisikolla on sama maahantuoja, joten jää nähtäväksi saadaanko PSA-merkkeihin henkeä. Dacian kasvu on saavutus, kun mallistossa ei ole mitään uutta ja Dusterikin on juuri uudistumassa.

Kia -4,6 &

Hyundai -5,9 %

Erityisen hyvin ei mene korealaisillakaan, mutta markkinosuuksia ei sentään ole menetty.

Honda -48 %

Accord lopetettu, Civic farkku lopetettu, CR-V vanhenee käsiin ja Jazzikaan ei enää myy. Uusi pokemon-Civic voi puhutella teinejä, mutta heillä ei ole rahaa.

 
-sami- sanoi:
Priusta tyylikkäämpiä taitaa olla kaikki tällähetkellä kaupattavat uudet autot [emoji23]
Melkein, Toyotan onneksi Hondalta tuli uusi Civic [emoji1]
 
-sami- sanoi:
Priusta tyylikkäämpiä taitaa olla kaikki tällähetkellä kaupattavat uudet autot 😂

Uusin Priuskin on tyylikäs jos verrataan Nissan Leafiin!  :rolleyes:

En totisesti kaipaa takaisin sitä 2000-luvun alun mulkosilmämuotia, jota esiintyi aika monessakin automallissa.
 
-sami- sanoi:
Priusta tyylikkäämpiä taitaa olla kaikki tällähetkellä kaupattavat uudet autot 😂

SsangYong Rodius on siinä ja siinä, mutta muuten Prius on kyllä yksi maailmanhistorien rumimmista kulkuneuvoista.
 
-sami- sanoi:
Priusta tyylikkäämpiä taitaa olla kaikki tällähetkellä kaupattavat uudet autot 😂

Prius on minusta oikein tyylikäs, paitsi suoraan takaa. Se on menevän kiilamainen ja persoonallinen. Ulkonäkö tuskin on pienen myynnin syy, vaan hinta. Priusta rumempi Octavia myy oikein hyvin.
 
tmr97 sanoi:
Prius on minusta oikein tyylikäs, paitsi suoraan takaa. Se on menevän kiilamainen ja persoonallinen. Ulkonäkö tuskin on pienen myynnin syy, vaan hinta. Priusta rumempi Octavia myy oikein hyvin.

Hah, niin ne maut eroaa. Itse kuulun kategoriaan jonka mielestä uusin Prius on niin ruma etten pystyisi sitä pelkästään sen takia ostamaan. Erityisesti takaa pimeässä takavalot on suorastaan järkyttävän näköiset. :eek:

Tällä perusteella edes katsomatta myyntilukuja, uskon Auris hybridin myyvän paljon paremmin. Eikä vähiten siedettävämmän ulkonäön takia.
 
Niinhän se koirakin sanoo että makunsa kullakin jne., ja ulkonäkö ei sinällään tee autosta huonoa tai hyvää. Joku tavisauto voi olla tylsä muttei ruma, joku rohkeammin muotoiltu taas ruma muttei tylsä, ja mielipiteitä on laidasta laitaan.

Auton hyvyys sen sijaan on helposti määritettävissä. Jos omistajansa on siihen tyytyväinen, auto on silloin hyvä.  ;)