https://tummennuskalvot.fi/

Sähköautot

Oletko täyssähkö-, ladattavan hybridi- tai itselataavan auton kannattaja?

  • Minulla on täyssähköauto

    Ääniä: 339 49,4%
  • Minulla on ladattava hybridiauto

    Ääniä: 115 16,8%
  • Minulla on itselataava auto

    Ääniä: 35 5,1%
  • Aion lähiaikoina hankkia täyssähköauton

    Ääniä: 76 11,1%
  • Aion lähiaikoina hankkia ladattavan hybridiauton

    Ääniä: 10 1,5%
  • Aion lähiaikoina hankkia itselataavan auton

    Ääniä: 3 0,4%
  • Harkitsen täyssähköauton hankintaa

    Ääniä: 95 13,8%
  • Harkitsen ladattavan hybridiauton hankintaa

    Ääniä: 41 6,0%
  • Harkitsen itselataavan auton hankintaa

    Ääniä: 11 1,6%
  • En aio hankkia täyssähköautoa

    Ääniä: 46 6,7%
  • En aio hankkia ladattavaa hybridiautoa

    Ääniä: 35 5,1%
  • En aio hankkia itselataavaa autoa

    Ääniä: 36 5,2%
  • Harkitsen vaihtamista takaisin polttomoottoriautoon

    Ääniä: 1 0,1%
  • Aion vaihtaa takaisin polttomoottoriautoon

    Ääniä: 0 0,0%
  • Olen vaihtanut takaisin polttomoottoriautoon

    Ääniä: 6 0,9%

  • Äänestäjiä yhteensä
    686
P

pantero

Vieras
Sähköautojen ryhmään kuulunevat myös sellaiset sähkömoottor(e)illa liikkuvat autot, jotka on varustettu pienellä polttomoottorigeneraattorilla (range extender) akuston lataamiseksi silloin, kun verkkovirtaa ei ole käytössä.

Mazda on julkistanut tähän ryhmään kuuluvan konseptiautonsa, joka on rakennettu Mazda 2:n pohjalle. Erikoista tässä konseptissa on se, että siinä polttomoottorina on pieni Wankel-kiertomäntämoottori.

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/mazdalta-pistokehybridi-wankelmoottorilla

Konsepti on hyvin läheistä sukua viime vuonna Valmet Automotiven esittelemälle Eva II konseptille, jossa on myös pieni Wankel-moottori. Valmetin Wankel voi käyttää polttoaineena joko dieseliä tai bensaa.

http://www.valmet-automotive.com/automotive/bulletin.nsf/PFBD/601BB951E65B30D2C2257B21003364EA?opendocument

Kuvia:

http://www.valmet-automotive.com/automotive/cms.nsf/pages/16D614E9A163559DC2257BE100507B20?opendocument

Ihmetyttää hiukan, mitä tämmöisellä konseptilla haetaan. Auton pääsähkömoottorihan on luokkaa 75 kW ja Wankelgeneraattori vain 18 kW. Kun auton akut on ajettu tyhjäksi (90 – 200 km jälkeen), on pysähdyttävä kuitenkin latauksen ajaksi.

Tuo 18 kW generaattoriteho, jos se siirretään akkujen läpi ajosähkömoottorille, putoaa jonnekin 12kW (?) tuntumaan; sillä teholla 1200 kg painoinen auto ei kovin nopeasti pysty liikkumaan. Vaikka tuo 18 kW teho siirrettäisiin akut ohittaen suoraan päämoottorille, ei sekään häviöiden ja sähkömoottorin hyötysuhdepudotuksen jälkeen (15 kW?) paljoa auttaisi.

Kyllä tämän hetken akkuteknologiatasolla kaikkein järkevimmältä konseptilta vaikuttaa nykyinen PHEV hybridi. Käytettäköön siinä sitten bensiini- tai dieselmoottoria, niin polttomoottorin teho on kuitenkin kaikissa tapauksissa riittävä liikuttamaan autoa ja samanaikaisesti lataamaan akkua.
 

Liitteet

  • eva range extender wankel engine.jpg
    eva range extender wankel engine.jpg
    41,7 KB · Katsottu: 764
Pystyyköhän tuossa Mazdassa laittamaan wankelin pyörimään ennakoivasti, jos lähtee täysillä akuilla ajamaan pitempää reissua, mihin akut yksin eivät riittäisi? Silloin se voisi tosiaan olla nimensä veroinen "range extender".
Wankelin valinta tuntuu erikoisuudentavoittelulta. Onko yhtään kestävää ja edullista wankelmoottoria vielä nähty missään sovelluksessa?

edit: artikkelissa näköjään sanotaankin, että wankel valittiin tunnesyistä, eikä tällaista autoa ole tarkoitus viedä tuotantoon.
 
Kyllä varmasti molemmissa konsepteissa pystyy Wankelin hetikin käynnistämään ja se pidentää ajomatkaa. Tiedot autojen järjestelmistä ovat vain niin puutteelliset, ettei pysty oikein arvioimaan, miten paljon se auttaa.

Konseptiautojahan ei viedä tuotantoon. Lienevät jonkinlaisia teasereita markkinoille tai puffauksia teknologiaosaamisesta,

==============

Harmi, ettei Wankel ole saanut enempää tuulta purjeisiinsa. On se vaan niin hieno moottori...
 
Avasin tuonne uuden keskustelun Wankel-moottoreista. Sinne kootaan kaikki kokemukset ja miksei suunnitelmatkin tuosta moottorityypistä, tietysti sinne polttomoottoriversioista.
 
Osuipa silmiin tämmöinen uutinen joulukuulta:

http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/uusi+ihmeakku+mullistaa+sahkoautoilun/201312587213

Sen mukaan näillä 'levy'akuilla sähköauton ajomatka kasvaisi kolminkertaiseksi ja akun hinta putoaisi kolmannekseen nykyisestä.

Levyakku on nykyistä litiumakustoa kevyempi ja levymäistä muotoa voi myös taivuttaa.

Jokohan tämä olisi sellainen kehitysaskel, joka siivittäisi sähköautot ja PHEVit lentoon. Uutta akkua luvataan markkinoille jo vuonna 2015.
 
pantero sanoi:
Sen mukaan näillä 'levy'akuilla sähköauton ajomatka kasvaisi kolminkertaiseksi ja akun hinta putoaisi kolmannekseen nykyisestä.

Jos nuo realisoituu, mainitun 600km latausvälin kanssa alkaa sähköauton läpimurto olla selvä - mutta ehkä ei vielä kannata henkeään pidätellä.
 
Nissanilta olisi tänä vuonna lupeissa e-NV200 sähköpaku jonka toimintasäteen luvataan olevan samaa tasoa Leafin kanssa, eli talvipakkasellakin kaupungissa reilu 100km ja kesäkelissä liki 200km. Toimintasäde riittää hyvin esim. huoltoyhtiöiden pakuille, nähtäväksi jää torppaako hinnoittelu noiden yleistymisen.

Mutta mielenkiintoinen uutuus, ottaisin oikein mielellään seuraavassa kalustouusinnassa työkaluksi sähköauton :)
 
Meitsi hurahti ihan totaalisesti Teslaan (model S) ja nyt kun näyttäisi flamingossa olevan sellainen koeajossa, niin pitääpä se käydä joku päivä testaamassa.  ;D

Tuon halvimman (90 000e tosi halpa) mallin luvataan kulkevan 375 kilsaa yhdellä latauksella ja tuo kalliimpi 500 kilsaa, niin riittäisi meille vallan mainiosti jopa pakkasellakin.

Verratessani mahdollista seuraavaa autoamme, jymähti hintaluokka bensanakin samaan noin 90 000 euroon. Bensamallit olisivat:

Volvo XC60 T6
BMW 535 xDrive
MB E350 4Matic

Noihin verratessa häviäisivät bensat aika totaalisesti, niin tilojen kuin käyttökulujenkin osalta. Suurin ero tulisi kuitenkin olemaan tämä:

http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&docid=CqJKQhgbVU4MtM&tbnid=Zlph5mtXdmAbiM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Ftimtyson.us%2Farchives%2F2013%2F02%2Fbusted%2F&ei=CGjOUt_nDKOs4ASktYHADA&bvm=bv.59026428,d.bGE&psig=AFQjCNEIx2fo9AzDWYZ4UcUsYshszVA08A&ust=1389345142842645

Hiukka nätimpi on mielestäni.  :)

Turpaan tulisi nelivedon puutteesta ja siitä voipi tulla kynnyskysymys...  :-\
 
Tesla S on kyllä häkellyttävän hieno auto. Hintakin rupeaa kai olemaan jo kohdallaan.

Itse en usko, että nelivedon puute tuntuisi kovin suurelta puutteelta. Painava auto, jossa suhteellisen suuret pyörät ja tyristorien, ym. ohjaama nykimätön veto, joka tuskin lipeää kovin helposti liukkaillakaan.

===============

Jos auttaa, niin annan kaiken tukeni sellaisen hankinnalle. Ja olen aivan varma, että ylläpito avaa sille oman sivun Automerkit ja -mallit sivustoon heti, jos tänne ryhtyy siitä kokemuksia raportoimaan. Uskonpa vielä niinkin, että kaikki teksti tuossa Tesla-osiossa olisi pysyvästi muutettu sähkönsiniseksi...
 
Myös itseäni ovat sähköautot kiinnostaneet jo jonkin aikaa, varsinkin nyt, kun toimintasäde alkaa parhaimmissa jo olla riittävällä tasolla.

Erityisesti Teslan Model S nelivetoisena 85kwh:n akustolla on (olisi) mielenkiintoinen - nelivetomallia ei ole vielä julkistettu. Tuolla akustolla nimellinen (EPA) toimintasäde on 500km, mutta todellinen lienee luokkaa 400km kesäolosuhteissa. Suorituskyky (kiihtyvyys) ripeimällä versiolla on lähes superautoluokkaa. Suomessa Auto-Outletin hinnoittelu (kate ?) vain on aika kova, kun sitä vertaa esim. Saksan tai Norjan Teslan omiin myyntipisteisiin - hintaero on selkeästi suurempi, kuin ero verotuksissa maiden välillä.

Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto saattaisi olla tuo BMW:n tuleva i5, jos se vain tulee olemaan puhdas EV vähintään 300km:n todellisella toimintasäteellä.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/bemarin-sahkoautot-kasvavat
 
Tesla Model S Performance on otettu Tuulilasin testiiin. 8) Iso hatunnosto TL:lle kun testaa näitä harvinaisempia, mutta tekniikaltaan mielenkiintoisia state-of-the-art mallejakin. Samalla vakiintuvat sähköautojen koe- ja testauskäytännöt. Todennäköisesti ainakin yhdellä testaajalla pitää jo nykyisinkin olla sähkäritaustaa, jotta kaikista mittauksista selvitään.

Tässä kuvaa Tuulilasin laboratoriosta...
 

Liitteet

  • tesla.jpg
    tesla.jpg
    26,5 KB · Katsottu: 398
Toi on se auto-outletin koajo-auto sieltä flamingon parkkihallista. Piti mennä koeajamaan, mutta luettuani ongelmista pakkasella, en sitten mennyt. Hyvin olisivat antaneet superbista vaihdossa tollaseen näkemättä edes autoa.  ;D
Sieltähän pitäisi tulla nelivetokin model X -nimellä...
 
Oli näemmä pomo vaihtanut autonsa ja valinta oli kohdistunut Teslaan. Model S 85 kWh+ eli Performance. Näytti todella upealta.

Samalla aloin pohtimaan sähköautojen toimintamatkoja 60 kWh:n ja 85 kWh:n akustoilla. Pärjäisinkö itse (hyvällä säällä) 390 km:n etäisyydellä? No ajatuksista tekoihin. Nykyisen autoni VoC-ajopäiväkirjoja hieman excelöimällä sain päiväkohtaisen ajomäärän helposti selville. Teslan 390 kM:n etäisyydellä meidän perheellä olisi viimeisen 19 kk:n aikana kaksi reissua jäänyt tien päälle ja kaksi olisi ollut tosi lähellä.

Liitteenä olevassa kuvassa kaksi vihreää viivaa kuvaavat 390 km:n ja 500 km:n rajoja. Pääsääntöisesti kaikki ajot pystyisi "teoriassa" ajamaan Model S:n 60 kWh:n versiolla, mutta 85 kWh:n akustolla pärjäisi varmasti.
 

Liitteet

  • Ajetut kilometrit_19kk.png
    Ajetut kilometrit_19kk.png
    129 KB · Katsottu: 346
pokkus sanoi:
Jos tämä toteutuu, niin se on taas yksi askel lähempänä sähköistymistä:

Tätä olenkin ihmetellyt kun partakoneet, sähköhammasharjat, kännykät jne latautuu langattomasti niin miksi ei sitten muutkin liikkuvat kapistukset. Olisiko tarvittavilla amppeereilla jotain vaikutusta asiaan....
 
Langattoman latauksen hyötysuhde on todella heikko, mutta siitä ei puhu kukaan. Kännykänkin latauksessa oli hirveä vouhotus laturin hyötysuhteesta, kunnes siirryttiin langattomiin latureihin ja ketään ei ole sen jälkeen kiinnostanut latauksen hyötysuhde.
 
copy-paste tämänpäiväisestä Kauppalehdestä:


Tutkijat: Ratkaisimme pahimman akkuongelman

"Singaporelaisen Nanyangin teknillisen yliopiston tutkijat väittävät kehittäneensä vain  minuuteissa  latautuvan akun, joka kestää ainakin 20 vuotta. Se lupaa vallankumousta.

Nopean tyhjenemisen lisäksi älypuhelinten, tablettien ja  muiden kannettavien latteiden akkuja vaivaa se, että ne niin sanotusti pimenevät pahimmillaan jopa muutamissa kuukausissa. Sen jälkeen laitteisiin on pitänyt hankkia uudet akut tai pahimmassa tapauksessa heittää koko laite roskiin.

Ongelmia on myös sähköautojen virranlähteissä.

Singaporelaistutkijat väittävät nyt kehittäneensä akun, joka kestää jopa 20 vuotta. Eikä tässä vielä kaikki: akku latautuu 70-prosenttisesti kahdessa minuutissa.

Jos kaikki tämä on totta, olemme pian tilanteessa, jossa vanhentuneissa laitteissa voidaan käyttää edellisten laitepolvien akkuja. Silloin koko nykyinen asetelma kääntyy päälaelleen.

Tutkijat onnistuivat kokeissaan korvaamalla grafiitin akun negatiivisella anodipuolella titniumdioksidista valmistetuilla nanoputkilla. Sen seurauksena sekä latautumisaika nopeutui että latausten määrä nousi nykyisestä 500:sta 10 000:een.

Kaikenlaisten kannettavien laitteiden lisäksi uudenlaiset akut voivat tuoda vallankumouksen sähköautoiluun. Akut voisi ladata samassa ajassa, joka kuluu nyt polttomoottoriauton tankkaamiseen.  Sähköautojen akut ovat myös erittäin kalliita. Jatkossa ne voisi siirtää autosta toiseen.

Tutkijat eivät uskalla vielä kertoa keksinnän kaupallistamisaikataulua, mutta lupaavaa on se, että tällaisten nanoputkien valmistaminen on helppoa ja suhteellisen edullista"
 
Ja mistähän se energia siirrettäisiin sinne akkuun sillä nopeudella. Voisi ehkä toimia jonkun kännykän akun kanssa, mutta sähköauton akku vaatisi aivan järjettömän energiavaraston mistä ladata. Bensapumpulta tankataan aika mieletön määrä energiaa minuutissa ja saman energiamäärän siirtäminen sähkönä vaatii aika tukevan infran.
 
Penguin sanoi:
Ja mistähän se energia siirrettäisiin sinne akkuun sillä nopeudella. Voisi ehkä toimia jonkun kännykän akun kanssa, mutta sähköauton akku vaatisi aivan järjettömän energiavaraston mistä ladata. Bensapumpulta tankataan aika mieletön määrä energiaa minuutissa ja saman energiamäärän siirtäminen sähkönä vaatii aika tukevan infran.

Joo, infrapäivitykset on tuolloin välttämättömiä ja silti on riski, että kun auto kytketään pienen maalaiskylän Esson latauspisteeseen, koko kylässä himmenee valot  8)
 
Ei muuta kuin kontillinen näitä ihmeakkuja puskurivarastoksi tankkauspisteeseen. Niitä sitten voi jatkuvasti latailla pienemmällä sähköteholla ja hukkalämpö syöttää kaukolämpöverkkoon.