- 26.7.2015 klo 11:03 / Ladattava hybridi taloyhtiössä
Onko palstalaisilla kokemusta ladattavasta hybridistä taloyhtiössä? Miten latauksesta on sovittu?
Verkossa asiaa on, mutta sekavasti ja aivan liikaa yksinkertaistaen. Kirjoitetaan sähköautoista ja kovista vaatimuksista sitten niiden mukaan. Todetaan, ettei tavallinen lämpötolppa riitä tai sovellu. Mutta onko asia niin?
Ladattava hybridi on kuitenkin paljon todennäköisemmin se yleistyvä vaihtoehto kuin sähköauto, koska se ratkaisee toimintasädeongelman (teslakin ratkaisee, mutta suuret akustot maksavat liikaa). Ladattavan hybridin akku on sähköautoon verrattuna pieni. Ääripäiden, eli prius PHEVin ja teslan vaatima latausero on lähes 20-kertainen. Prius PHEV latautuu 10A pistokkeesta 2 tunnissa täyteen. Eli prius kuluttaa saman kuin tehokas moottorinlämmintin + tehokas sisätilalämmitin tavallisessa autossa. Toki erona on, että lämmityskäyttöä on max 6kk, kun latausta on koko vuoden. Vastaavasti isolla akulla varustetun PHEVin, kuten Golf GTE:n, akusta latautuu 50% 10A:lla kahdessa tunnissa.
Edellämainitun perusteella ladattava hybridi, kuten prius PHEV, toimisi ihan mainioisti normaalin kerrostalon 2h lämpöpistokkeesta. Latauksia tulisi vuodessa noin 300 ja ne voidaan vielä ajastaa ilta/yö-aikaan, jolloin moottorin/sisätilanlämmittimiä ei juurikaan käytetä. Kuormitus tolppien sähköverkossa itseasiassa laskee, koska yksi auto poistuu aamun moottorinlämmityksestä. Tässä laskelmassa PHEV autossa ei ole lisälämmittimiä, eikä voi ollakkaan, koska 2h ajastimen aika käytetään kokonaan lataukseen. Sähkönkulutus vuodessa yhteensä 1380kWh ja kustannus 207€ (0,15€/kWh), eli 17,3€/kk. Noilla 300 latauksella ajetaan vähintään 6000km kaupunkiajoa, eli sillä olisi merkittävä vaikutus kulutukseen ja siten kaupunki-ilman laatuun (yhden auton päästön osalta).
Verkossa asiaa on, mutta sekavasti ja aivan liikaa yksinkertaistaen. Kirjoitetaan sähköautoista ja kovista vaatimuksista sitten niiden mukaan. Todetaan, ettei tavallinen lämpötolppa riitä tai sovellu. Mutta onko asia niin?
Ladattava hybridi on kuitenkin paljon todennäköisemmin se yleistyvä vaihtoehto kuin sähköauto, koska se ratkaisee toimintasädeongelman (teslakin ratkaisee, mutta suuret akustot maksavat liikaa). Ladattavan hybridin akku on sähköautoon verrattuna pieni. Ääripäiden, eli prius PHEVin ja teslan vaatima latausero on lähes 20-kertainen. Prius PHEV latautuu 10A pistokkeesta 2 tunnissa täyteen. Eli prius kuluttaa saman kuin tehokas moottorinlämmintin + tehokas sisätilalämmitin tavallisessa autossa. Toki erona on, että lämmityskäyttöä on max 6kk, kun latausta on koko vuoden. Vastaavasti isolla akulla varustetun PHEVin, kuten Golf GTE:n, akusta latautuu 50% 10A:lla kahdessa tunnissa.
Edellämainitun perusteella ladattava hybridi, kuten prius PHEV, toimisi ihan mainioisti normaalin kerrostalon 2h lämpöpistokkeesta. Latauksia tulisi vuodessa noin 300 ja ne voidaan vielä ajastaa ilta/yö-aikaan, jolloin moottorin/sisätilanlämmittimiä ei juurikaan käytetä. Kuormitus tolppien sähköverkossa itseasiassa laskee, koska yksi auto poistuu aamun moottorinlämmityksestä. Tässä laskelmassa PHEV autossa ei ole lisälämmittimiä, eikä voi ollakkaan, koska 2h ajastimen aika käytetään kokonaan lataukseen. Sähkönkulutus vuodessa yhteensä 1380kWh ja kustannus 207€ (0,15€/kWh), eli 17,3€/kk. Noilla 300 latauksella ajetaan vähintään 6000km kaupunkiajoa, eli sillä olisi merkittävä vaikutus kulutukseen ja siten kaupunki-ilman laatuun (yhden auton päästön osalta).