autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä keskustelua juoksemisesta. Niin hitaille kuin nopeillekin :-)  (Luettu 51934 kertaa)

Poissa Vempula

  • Grand Legend
  • *****
  • Viestejä: 12220
Juoksija-lehdessä on vuosittain ihan hyvät nastatestit ja niissä kerrotaan hyvin, että minkä tyyppiseen jalkaan kyseinen popo sopii ja minkälaisella juoksualustalla se on parhaimmillaan.

Kirjastoon vain selaamaan viime syksyn numeroita.

Poissa Kale

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4824
Kun ei ole mikään himojuoksija ja joka päivä ei ole pakko juoksemaan päästä niin aika harvakseltaan tulee nastallisia käytettyä per talvi. Riippuu vähän talvestakin. Mutta silloin kun on liukasta niin onhan ne aika sairaan pitävät. En ole normilenkkarilla koskaan kaatunut mutta nastoilla voi tehdä muutakin kun juosta pk-lenkkiä.

Poissa mabe

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 646
Nastalenkkarit on aika pitkälti ne lämpöisemmät kengät jotka vedetään talvella jalkaan.

Mulla oli normilenkkariaikaan irroitettavilla nastoilla varustetut Asics Gel Arcticit, joissa orkkisnastat meni parissa sadassa ihan sileäksi. Toki juoksu oli pääosin asvaltilla mutta silti. Siihen ostin 6mm vakionastan tilalle 9mm kovametallipiikit jostain kotimaisesta verkkokaupasta pesäpalloilijoille tarkoitettuina.
Kesti kengän eliniän mutta ei tosiaan ollut enää mukavat kuivaa asvalttia kuluttaa..

Nyt kun olen jo vuosia juossut kesät fivefingersseillä eli pari milliä kumia eikä sukkaa tai mitään niin noin korkea kantakorotus ei napannut. Sarvan Xero3 on nyt talvitossuna. Alkuun piti loskaakin, mutta nyt alkaa imeä vettä sisään.
Kun se perusjuoksukenkä puuttuu, niin noilla tulee juostua liian paljon myös kuivalla pakkaskelillä eivätkä ole tuntumaltaan kovin mukavat kun nasta nuljuaa. Samalla menee piikki hitaasti pilalle. Mutta enpä halua taas yhtä nastatonta talvitossuakaan varastoon pyörimään.

Ja dosetin paita hiertää.. Mulla ainakin kymppi menee kelissä kuin kelissä ilman ongelmia, puolikkaalla tulee kyllä nännit kipeäksi ja maratonille on pakko teipata.. Jos hiostaa niin nopeammin eikä mikään paita pelasta mutta toiset toki hiertää nopeammin rikki. 

Poissa chr

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1007
Hyvin samoja fiiliksiä kuin yllä sekä käyttöfrekvenssistä että ominaisuuksista. Minullakin on nasta Asicsit ja keskimäärin laitan ne jalkaan kolme kertaa talvessa. Jos on pakkaskeli niin todella hyvin pärjää tavallisella kengällä, vain ihan pääkallokeleillä (märkää jäätä) on oikeasti nastojen tarvis. Ainakin nuo minun nastalenkkarini nuljuavat nastojen päällä asfaltilla aika ikävästi ja pohja on jäykkä jotta ne nastat kantaa - eivät siis kovin kivat juosta.

Poissa inspired

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 412
Täällä nännit teipattava yli 5 km lenkille. Silkki teippiä tms.
Palsta-autoilija vuodesta 2016.

Poissa dosetti

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4938
  • VW Polo 2020
Kävin kaupoilla ihan muuta hakemassa ja törmäsin icebugin newrun-kenkään ja otin ne nyt sitten kuitenkin kun tuntuivat tosi hyviltä jaloissa. Suunnilleen saman painoinen kuin kesäkenkä ja vähän leveämpi lesti ja kovametallipiikit. Alessa 99eur, joten povataan nyt vähälumista ja leutoa talvea ;D
Voihan noilla tosiaan kävelläkin ja talvisin paljon käyttämäni polku on ollut todella liukas.

Nänniongelmaan kokeilin keinoihoa apteekista, tuntuisi toimivan eli niitä sitten liimaillaan ennen pitempiä juoksuja. Varmasti riittäisi ihan monen mainitsema ihoteippikin. Kaikkea sitä oppii vanhoilla päivillä.

Poissa mabe

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 646
Eilen tuli taas kiinnitettyä lappu hakaneuloilla paitaan puolimaratonia varten.
Meni kovaa, enkka parani neljä minuuttia. 1:40:22 on uusi.

Nyt taas sattuu jalkoihin ja pari varpaankynttä on kans kipeänä. Kynnet vaihtunee uusiin ennen joulua kuten aikaisempinakin vuosina.

On tämä touhua, ihan vapaaehtoisesti rääkätään ja pari päivää kinkataan sen jälkeen.

Kellokin tilttas maaliin tulon jäökeen. Sain datat talteen, muttei reagoinut enää mihinkään. Eikä vieläkään paritu sykevyöhön vaikka resetoin koko kellonkin.

Poissa Kale

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4824
Kovaa on mabekin mennyt.

Kova juoksija on myös Noora Honkala joka kävi hölkkäämässä Spartathlonissa kolmanneksi. Itsellä pisin juostu matka taitaa olla puolimaraton ja ei ole mitään intressejä juosta yhtään pidemmälle. Jalat on jo tuon suorituksen jälkeen ihan jumissa pitkään. Mutta kiva on toki seurata muiden suorituksia. Nyt juoksun osalta olen miettinyt keskittyväni vain pitämään harrastusta yllä ja kokeilla löytyisikö sitä vauhtia lyhyemmillä matkoilla ja kokeilla saisiko 1km, 5km ja 10km ennätyksiä vielä ruuvattua paremmiksi.

https://noorahonkala.com/spartathlon2021/?fbclid=IwAR0SKEvzYuX7tp-ayjN-0XmaXPPTYldC4HVmAIbNQkIkWVnvNloQl3Nj84w

Noora paransi ennätystään tunteja ja Suomen ennätystä yli 2 tuntia Spartathlonin hurjassa ultrajuoksikilpailussa, sijoittuen kovavauhtisessa kilpailussa hienosti kolmanneksi. Matka 246km. Aika 26t27min. Keskivauhti oli 6:28min/km Nousua yht. 2959m. Kaloreita 15.000k. Askelia 253.219.

« Viimeksi muokattu: 27.09.2021 10:22 kirjoittanut Kale »

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7241
Oma ehkä pahin ja useimmiten tekemäni virhe on pitkiksen juokseminen liian kovaa. Meillä on frouvan kanssa perjantaina tiedossa yksi raastava aerobinen harjoitus, näinpä ajattelin että juoksen eilisen semipitkän niin rauhallisesti kuin 'pystyn'. Vanha 225 Garmin ei tainut olla ihan alkuun olla kartalla sillä ekat parit kilsat venahtivat aiempien lenkkien kilsamerkeistä ja näin ne venyivät melkein 6 ja 1/2 minuuttiin. Taputtelin koko reissun rauhaksiin ja samalla askeltaajuudella, mäissä lyhensin askelta. Vaikka tuo rannemittaukseen perustuva peli olikin alkuun hetken laukalla ( ja meni laukalle yhden sähkölinjan lähellä) niin keskisykkeeni tuolle 15 kilsan ja alle 87 minuutin lenkilleni oli 118  :)

Tuntui vähän absurdilta nähdä kellosta peräjälkeen kilsa 12 vai 13 loppuessa sen aika 5.30 ja syke alle 120.
Diesel on kunnossa, vielä kun saa siihen vauhtia niin M-55 kausi voi alkaa ...... ei helvata, olenko se minäkin jo niin vanha  :P

Poissa Kale

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4824
Näinhän se taitaa olla, että pitkikset juostaan liian kovaa ja kovat lenkit juostaan liian hiljaa

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7241
Juuri näin siinä herkästi käy, muistan itseltänikin erään jos toisenkin kerran kun joskus juoksin viikon pitkiksen ( 20/30 km.) 'elvistellen' liian kovaa. Sitten kun oli sen kovat 10 km. lenkin päivä niin se oli juostava hitaampaa kuin tuon pitkän toteutunut vauhti  ::)

Poissa Volvoheepo

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 331
Oma ehkä pahin ja useimmiten tekemäni virhe on pitkiksen juokseminen liian kovaa. Meillä on frouvan kanssa perjantaina tiedossa yksi raastava aerobinen harjoitus, näinpä ajattelin että juoksen eilisen semipitkän niin rauhallisesti kuin 'pystyn'. Vanha 225 Garmin ei tainut olla ihan alkuun olla kartalla sillä ekat parit kilsat venahtivat aiempien lenkkien kilsamerkeistä ja näin ne venyivät melkein 6 ja 1/2 minuuttiin. Taputtelin koko reissun rauhaksiin ja samalla askeltaajuudella, mäissä lyhensin askelta. Vaikka tuo rannemittaukseen perustuva peli olikin alkuun hetken laukalla ( ja meni laukalle yhden sähkölinjan lähellä) niin keskisykkeeni tuolle 15 kilsan ja alle 87 minuutin lenkilleni oli 118  :)

Tuntui vähän absurdilta nähdä kellosta peräjälkeen kilsa 12 vai 13 loppuessa sen aika 5.30 ja syke alle 120.
Diesel on kunnossa, vielä kun saa siihen vauhtia niin M-55 kausi voi alkaa ...... ei helvata, olenko se minäkin jo niin vanha  :P

Mitkä sulla on maksimit? Itse vedin semipitkän 16.5 km 5.30 vauhdilla ja keskisykkeellä 140. Liian lujaa tiedän mutta fiilis syysillassa vei mennessään. Yli 6min/km lenkit menee jollain 130 hujakoilla. Maksimit mulla n. 190.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7241
Mitkä sulla on maksimit? Itse vedin semipitkän 16.5 km 5.30 vauhdilla ja keskisykkeellä 140. Liian lujaa tiedän mutta fiilis syysillassa vei mennessään. Yli 6min/km lenkit menee jollain 130 hujakoilla. Maksimit mulla n. 190.

Mun alue on 'alhaalla', 1/4-vussata sitten kun tein omat 10 km. pohjat ( alle 39 min.) maksimi oli 196. Keväällä tekemässäni jokseenkin kovassa 3 x 1000 m. vetoharjoitteessa viimeisen kilsan lopussa oli 172, ei ollut ehkä ihan tapissaan, en tohon enää montaa pojoa lisäisi.

Viime syksynä kun harjoittelin korkean kantapään tekniikkaa niin se yksi 15 km. lenkki meni alle 1.15 ( eli alle 5 min./km. tahdilla) ja loppumatkasta mittarissa nakutti tasainen 146. Oli ehkä semmoinen niukka naukka aerobinen esitys.

Mun matalin leposyke on ollut 36. Tosin sydänlihastulehdus epäilyn jälkeisen lepojakson ja pitkän kevyen harjoittelujakson jälkeen.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7241
Tänään oltiin avokin kanssa tekemässä tuo vähän kovempi harjoitus rata-olosuhteissa. Pari kilsaa lämppää ja sitten asiaan, 6 x(1 km + 1 km) jossa eka reippaampaa (n. 10 km. ennätystahtia) ja toinen peruslenkkitahtia ja siis koko ajan liikkeessä ollen. Nuo reippaammat vedin kiristäen 4.35-4.20 tahdilla (en kylläkään ole missään 45 min./10 km. kunnossa mutta …) ja kevyet 5.40-5.50 tahdilla. Olipa silleen kivan jännä harjoitus, alkuun se tuntui leikiltä mutta kyllä se viimeinen kevytkin alkoi painaa, viimeiset nopeammat olivat ehkä liian kovat. Oli miten oli, hengitykseni pysyi koko ajan maltillisena, tuli olo että :’hei, mähän olenkin ihan passelissa kunnossa!’  :)

Ohessa harjoituksen rannemittauksen sykekäyrä, muuten ok mutta alkuun se aina karkailee, ei toimi ennen kuin ranne kostuu ?
« Viimeksi muokattu: 01.10.2021 23:00 kirjoittanut TON-III »

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7241
Eilestäin juoksin 20 kilsan pitkiksen ja nyt hieman enempi kunnon oikeasta rakentamisesta kiinnostuneena yritin juosta todella rauhallisesti. Taisin onnistua ( eka 10 km. 58 min. ja toinen 60 min.) ja jouduin huomaamaan että taitaa kuntoni olla oikeastikin kohenemassa sillä esim. kilsan 13 kohdalla tasaisella ollessani syke oli 114  :)

Ranteesta mittaavan laitteeni tallenne paljastaa sen hetkittäisen heikkouden, tallenteen keskisyke oli 118 joten nuo ryntäykset siitä poistaen se olisi varmaan 115 . Tallenteen maksimisyke oli 195, syke jota en saa edes sydärissä  ;D , samoin huomasin että voimalinjojen kohdalla näyttö pomppasi alta 120 tasosta 150:een.

Poissa mabe

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 646
Pisti jotenkin silmään tuossa TON-III aiemmassa vetojuoksussa juoksun kadenssi. Itse kun on saanut tuon puolen kuntoon, niin ihmettelee muiden osalta moista harppomista.

Oma viime viikon vetolenkki toki vähän erilaista kaliberia kun juoksen aamuisin 6,5km pätkää. Nyt tein siihen vetoja kilometreille 2,4 ja 6 joissa keskitahdit 4:34, 4:24 ja 3:57. Väleissä "rentoa" 5:30, 5:45, 5:19 ja 6:56 tahtia.
Varsinkin viimeisen tinttasin sen mitä kintuista lähtee, eli ihan eri meiningillä.

Keskisyke 155, maksimi 189 ja kadenssina 182.

Onhan meillä toki ikä, pituus? paino? ja kuntoeroa (minulla huonompi) eikä luvut ole suoraan siksi verrattavissa. Mutta luulen että nopeammalla jalan liikkeellä menisi kovempaa tai kevyemmin Tonillakin.

Poissa TON-III

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 7241
Pisti jotenkin silmään tuossa TON-III aiemmassa vetojuoksussa juoksun kadenssi. Itse kun on saanut tuon puolen kuntoon, niin ihmettelee muiden osalta moista harppomista.


Aiemmin olin vielä 'pahempi' harppoja eli tuo nykyinenkin askellustahti on jo 'evoluutio'versio  :)

Tuo sinun mainitsemasi kadenssi n.180 menee oikein hyvin linjaan pyöräilyn kanssa jossa se tietty sweet spot liikkuu 90 tietämillä ( arvo on kierrosta minuutissa, askeliahan tulee samaan tarkoitukseen kaksi).
Eilestäin kokeilin ihan matalaa melkeinpä vain nilkkoja kääntämällä tapahtuvaa tasaista etenemistä ja syke sen kun laski.

Pitää yrittää kehittää tuotakin.

Ja propsit alle nelosen kilsasta, on ikä mikä tahansa niin se on hyvä suoritus  :)
« Viimeksi muokattu: 13.10.2021 16:14 kirjoittanut TON-III »

Poissa dosetti

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 4938
  • VW Polo 2020
Kadenssia itsekin miettinyt näin aloittelevana juoksijana. Se on ollut tarkasti kellon mukaan 78-82 kaikilla lenkeillä. Liian vähän? Liene tarkoittaa aiemmin mainituissa lukemissa 156-164..

Poissa mabe

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 646
Kadenssi tulee kyllä kun vauhdit kasvaa.
Kuusi minuuttia kilometrille on hirveä juostava nopealla kadenssilla, putoaa väkisin jonnekin 170 alle, viisi ja puolosta juostaan helposti 180 ja ja vitosen vauhdilla menee 185. Nelosessa tikkaan jo 194 tuossa aiemmin mainitun kilometrin tapauksessa.

Ja oikeassa olet, garmin mittaa joka askeleen, suunto ja polar ainakin vain toisen jalan jolloin garmin on toki väärässä ja luku pitäisi jakaa kahtia.

No minä juoksen lähes paljain jaloin, vaikuttaa reilusti kun ei ole mitään vaimentavaa jalassa. Yleensä jalkaan menee vibram fivefingers kso evot.
Talvitossulla jalka painaa, kenkä liikkuu huonosti ja kaikki on vaikeaa. Alkanut sentään tottua korvien väli siihen, ettei kunto katoa mihinkään, välineet vaan hidastaa ja keväällä kulkee taas.

Poissa Kale

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 4824
...
No minä juoksen lähes paljain jaloin, vaikuttaa reilusti kun ei ole mitään vaimentavaa jalassa. Yleensä jalkaan menee vibram fivefingers kso evot.
Talvitossulla jalka painaa, kenkä liikkuu huonosti ja kaikki on vaikeaa. Alkanut sentään tottua korvien väli siihen, ettei kunto katoa mihinkään, välineet vaan hidastaa ja keväällä kulkee taas.

Tossun vaikutus juoksun vauhtiin ja lennokkuuteen on totta. Itsellä on vaikeuksia pitää kevyillä tossuilla vauhdit kurissa. Tuppaa aina menemään liian kovaa. Sitten noilla paksummilla tossuilla löntystellään hitaat (ja pitkät) lenkit.

Toimiiko tuollaiset Vibramit myös asfaltilla?