https://yliteippaus.fi/

i10 kokemuksia

V

Vaarivanhus

Vieras
Laitetaanpa muutama sana tästä pienimmästäkin Hyundai-mallista, kun sattui sijaisautoksi täksi päiväksi. Alla vaikutelmia kyseisestä yksilöstä.

Moottori:
- 1,0 litraa 48,5kW /5500 r/min
- 95,2Nm /3500 r/min
- kulutus 4,7l/100km
-CO2 108 g/km

Vaihteisto:
-5-vaihteinen manuaali

Sisätilat:
- 4 ovea
- viidelle henkilölle
- takapenkit kaatuu suhteessa 60/40
- tavaratila 252 litraa, penkit kaadettuina 1046 litraa, kassikoukut, valo

Mukavuus:
- ohjauspyörän korkeussäätö
- sähkösääteiset ulkopeilit ja ikkunat
- ilmastointi, manuaalinen
- vakionopeussäädin
- monitoimiohjauspyörä, jossa käyttökytkimet radiolle, vakionopeussäätimelle, ajotietokoneella ja Bluetooth /handsfreelle
-audiojärjestelmä, jossa CD-/mp3-soitin, 4 kaiutinta
- keskuslukitus kauko-ohjaimella
- ajotietokone, kertoo mm.polttoaineenkulutuksesta ja ulkolämpötilasta

Turvallisuus:
-ESC-ajovakauden ja VSM-ajonhallintajärjestelmä
-ABS-jarrut ja hätäjarrutustehostin
-6 turvatyynyä

Ensivaikutelma:
Sisätilat pirteän väriset, ruskea / harmaa yhdistelmä kivan näköinen. Penkki erittäin mukavan tuntuinen, samoin vaihdekepin nuppi käteen sopiva. Viiksiä eikä ratin nappuloita ei tarvinnut yhtään mietiskellä, koska ovat toiminnoiltaan ja tuntumaltaan kuin Suzukista kotoisin. Samoin polkimien sijoitus ja tuntuma. Heti saattoi lähteä liikenteeseen ilman pienintäkään vierastamista.

Ohjauksen palautuminen keskiasentoon ja ohjattavuus parempi kuin Suzukissa. Ohjaus mukavan kevyt.
Kaasupoljinta painettaessa syntyy vaikutelma "sähäkkä". Näin kaupunkinopeudella, moottoritielle ei tullut lähdettyä kokeilemaan.
Vaihteisto toimii napakan kevyesti ilman pykälien hakemista. Kytkin ottaa sopivassa kohtaa ja on kevytkäyttöinen.
Jarruissa poljintuntuma hivenen Suzukia kevyempi.
Jousitus sileällä tiellä sopivan mukava, mutta kuopat lyö läpi ja terävät kuopat hieman kolistaa.
Meluahan pikkuauto tuottaa, mutta ei sentään kovin pahasti.

Yhteenveto:
Näppärä kauppakassi. Mukavan tuntuisen penkin ansiosta saattaa olla edellytyksiä lähteä hieman pitempäänkin reissuun "mamman kanssa" tavaroineen kaksistaan, varsinkin, jos kaataa takapenkit.  Varteenotettava vaihtoehto" joutoelämää" viettävälle pienituloiselle  eläkeläispariskunnalle, jos tulee autonvaihto harkintaan.

 
Jahas, kattavan avauksen on Vaarivanhus tähän väsännyt.
Voorti on pajalla ja vaikka Aston Martinin varasin sijaisautoksi...  ;)

No, taustat ovat siis kunnossa, kiitos Vaarivanhus.
Mutta itse auto, aluksi tuntui hirveältä koirankopilta, mutta äkkiä tuohon tottui.
Ei tuollaiselta autolta voi ihmeellisiä odottaakaan, joten kyllä se täysin täyttää auton tehtävän.

Varsin pirteältä tuntuu, kiitos lyhyiden välitysten. Harhaa tuo kuitenkin vain on.
Osin metelistä ja tuntumasta johtuen, mutta meno loppuu lyhyeen.

Laillisilla nopeuksilla liikkuessa meno tuntuu räppäämiseltä.
Eukkokin sanoi että älä räppää.  :D
Jo kuudessa kympissä vaihdeosoitin näyttää että vaiha ny vitoselle.
Moottoritiet eivät ole tämän auton ominta aluetta.
Ei sitä kiihtyvyyttä juuri oikeasti löydy, mutta liikenteen rytmissä kyllä pysyy.
Meno kyllä paranee, kun painaa turboboost nappulaa, ts. AC pois päältä.

Jaa niin, tyhjäkäynnillä tarkistin sähköikkunoiden kiinniolon painamalla nappuloita.
Kierrokset putosivat selvästi. Tehomylly.

Istuma-asentoa en saa hyväksi. Vähän käy selän päälle.
Varusteita autossa on riittävästi, on ilmastointia, puheohjausta ja nappeja ratissa.
Vakionopeussäädintä on tullut käytettyä ja toimiihan tuo.
Ohjaus on mikroautoimainen, varmaan lyhyestä akselivälistä johtuen.
Jarrut napakat, vaikkakin ensin ei tapahdu mitään, sitten jo renkaat sauhuaa.

Mittaristo heittää tyypilliset 10 kmh 80 nopeudessa.
Takakonttiin mahtuu kauppakassit.

Näillä liukkailla auto on erittäin tunnokas ajettava.
Jokaisen luistonrapsahduksen kyllä tuntee ja se tekee autosta sinällään helpon ajettavan.
Ja kivan, koska lyhyt akselivälinen peli on herkkäliikkeinen.  :D
Toisaalta kaikki kuopat ja heitot ryttyyttävät pienirenkaista autoa ja meno ei sillä tavalla ole kovin miellyttävää.

Muuna huomiona, selvästi tuollainen pieni kirppu aiheuttaa "paremmissa" autoissa tarpeen ohittaa reppavasti,
vaikka GPS:llä tarkistettu ajonopeus ja käytös vastaa jollain muullakin autoilla käyttämääni.
Pitäähän se päästä näyttämään köyhälle, joka moisella autolla ajaa?

Varmaan hintansa arvoinen peli. En tosin hintaa tiedä, mutta se ei voi kovin kummoinen olla.

 
Tuli tankattua tuo i10.
402 km ajoa ja tankkiin meni 30 litraa.
Voiko tuollainen koppero viedä 7,5 litraa satasella?
Uskomaton kulutus.
Todennäköisempi vaihtoehto on, että tankki ei ollut täynnä saadessani auton.
 
^Aika harvinaista taitanee olla tuo tankin täyttö kaupan yhteydessä. Hyvä jos laittavat edes puolilleen. Muistan kun emännälle haettiin käytettyä autoa. Yksi myyjistä puhui, että käy laittamassa tankin täyteen. Liikkeestä poistuttaessa kyllä ihmetytti se lupaus, kun tankki oli vain puolillaan. Noh eipähän tarvinut ajaa tyhjällä ulos. Joskus noista tapauksista saanut lukea, että jollain jopa jätti auto pian tien varteen, kun tankki oli tyhjä.
 
Jep, mutta tämä on vuokrapeli, sijaisauto oman tötterön korjauksen ajan.
Sopimushan on, että auto palautetaan täyteen tankattuna.
On tainnut edellisellä jäädä vajaaksi.
Ei nuo kelitkään nyt ole olleet sellaisia, että kulutus kovin pomppisi.
Tosin tuolla täytyy seistä kaasupolkimen päällä, että pääsee liittymään liikenteeseen.
 
Kettu sanoi:
Tuli tankattua tuo i10.
402 km ajoa ja tankkiin meni 30 litraa.
Voiko tuollainen koppero viedä 7,5 litraa satasella?
Uskomaton kulutus.
Todennäköisempi vaihtoehto on, että tankki ei ollut täynnä saadessani auton.

Vanha kikka vuokra-autoa palauttaessa on ollut tankata hyvissä ajoin täyteen. Yleensä kärsii ajella 50 tai jopa 100 km ilman, että bensamittarin neula värähtääkään. Mittarin mukaan auto siis palautetaan tankki täynnä.

Seuraava sitten ajaa vaikkapa 100 km ja täyttää tankin piripintaan. Ihmettelee kun meni 10 litraa vaikka ajoi vain 100 km. Ei pitäisi näin pienen kipon viedä 10 litraa satasella..  :-X Eihän se viekään, mutta kun pohjalla oli toiset 100 km ajettuna samalla tankillisella.
 
Unohtui tästä vielä mainita, että eilen töistä lähtiessäni ohjausessa tuntui keskialueella nuljahduksia.
Siis oletan tämän olevan samaa, kuin Audin mutteriohjaus.
Pakkasta ehkän yhden asteen verran.
Sellainen pehmeä plop, josta mentiin yli.
Tämä tosin vaivasi vain ensimmäiset viitisen kilometriä.
Joko se poistui, tai siihen tottui.
 
Uudistusta,

59eyn6ubmpqy.jpg

19wy05jbqolo.jpg

61tyy79br3ce.jpg


Aika tyylikäs kojetaulu pikkukinnerissä, toki ei varmaankaan hinnat alkaen malli.
 
Kirjoitellaampa tähän vähän alkukokemuksia kun tuli vaimolle hommattua tuommonen uusi i10 comfort. Muita vastaavan kokokoisia pikkuautoja tuli katsastettua (mm. uudempi ja edelliskoppanen Picanto sekä uusi Karl) ja näistä i10 jätti positiivisimman kuvan. Omaan korvaan uusi i10 oli näistä selvästi hiljaisin ja mukavin maantiellä ajettava. Lisäksi auto on "helppo" ajaa. Riittää että pari mutkaa ajaa niin tuntuu siltä että sillä on ajanut aina ja kaikki hallintalaitteet on loogisia käyttää. Lisäksi näistä neljästä, i10n jousitus oli mukavimman tuntuinen uuden Picanton ohella.  Paperilla moottorin voimavarat ei vakututa kummoisilta mutta kaupunkinopeuksissa voi allekirjoittaa kommentit että voimavarat riittää hienosti ja sitä voi kuvailla jopa pirteäksi. Lisäksi 3-pyttysen soundit alakierroksilla on jännät ja hauskat. Pienillä koneen kierrosnopeuksilla vääntö on ihmeen hyvää vaikka paperilla se ei kummoinen ole. Rampeilta pääsee kivasti kiihdyttämään isompiinkin vauhteihin ilman suurempaa voimistelua. Verrokkina vaimo ei pitänyt liikkumista sen ihmeellisempänä i10:llä kuin 107hp Laguna 2:lla jonka 1.6 vaparibensa ei mikään ruutisarvi ollut sekään.

Toinen tärkeä seikka meille oli että takapenkille pitää saada mahtumaan muksut turvaistuimineen vaivattomasti ja siihen i10 riittää mainiosti. Joskus joillekkin voi olla outoa että alle 5v nassikka turvaistuimineen voi viedä isomman tilan kuin aikuinen mutta näin se vain on. Jalkatilaa pitää olla että turvaistuin mahtuu siten että lapsen jalatkin mahtuu muuten kuin taittamalla ne nurinpäin. Voisin kuvitella että 4 aikuista tekisi kivuttomasti vähän pidemmänkin turneen ajamalla eikä takapenkkiläisille tulisi kovin paha mieli tai kitinä paikkojen vaihtamisesta. Mutta vaikka auto onkin rekisteröity viidelle niin viiden aikuisen reissu ei välttämättä kirvoittaisi positiivisia lausontoja takatiloista. Myöskin se on todettava että tavaratila ei kovin pitkiin reissuihin riitä mutta tuo 252litraa on kokoluokassaan sangen tilava. Kauppaostokset mahtuu kyytiin jos ei poikkea ruokakaupan ohella huonekalukauppaan.

Kun Hyundai tarjosi i10 Comforttiin 1500+1500e kamppiksella alennusta vanhan romutuksella ja paikallinen myyjäliike aloitti edustuksen tarjoamalla 0% rahoituksella ja 0e-kuluilla rahoituksen niin valinta osui helposti uuteen autoon vähän ajetun käytetyn sijasta, varsinkin kun sai hyvän tarjouksen talvirenkaista. Näin alussa on kulutuksesta ei ole saanut kovin tarkkaa kuvaa mutta jos ajotieturi ei huijaa yli 30%:ia niin voi sanoa että tuo hauska päristin liikkuu vielä aika taloudellisestikkin. Jokatapauksessa pirteä ja mukava laite jonka monasti ottaisin aamulla liikenteeseen itse oman hybridi Auriksen sijaan joka on aika hajuton ja mauton laite.
 
^Ei kovin yleinen valinta, mutta mukava kuulla kokemuksia tästäkin. Näyttää Auto-Sunin esim. tarjoavan tuota Classic-mallina, joka toki on todella karu varusteiltaan, 11500 euroon tällä hetkellä. Kohtuullinen hinta uudesta autosta, niille jolle tämä tiloiltaan riittää.