autoilua & elämää

Kirjoittaja Aihe: Yleistä veneistä  (Luettu 162111 kertaa)

Poissa oddis

  • Klassikkoainesta
  • ***
  • Viestejä: 1035
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1200 : 28.09.2021 11:40 »
Järvikäytössä liman saa lähtemään helposti harjaamalla, kun se vaan ei pääse kuivamaan pohjaan kiinni. Merellä oleva näkki sen sijaan on suoraan saatanasta. Se on piikattava pohjasta pois.
Veneen kun nostaa pariksi päiväksi heinäkuun lopulla kuiville, niin ei pääse näkki kiinnittymään ja kasvamaan. Saman ajaa kun pohjan pesee samoihin aikoihin. Jos näkki pääsee kasvamaan, niin sitten on kovat keinot tarpeen.
Nelipyöräiset: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG -20, BMW X3 30e Charged Edition Msport -21, Polaris Ranger 1000 -21

Kaksipyöräiset: Orbea Rise M20 Custom -21 (sähkö),  Bianchi Via Nirone -07 (maantie)

Poissa Kaapo

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 6258
  • Volvo V60 T8 & XC40 P6
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1201 : 28.09.2021 11:43 »
Pienistä puroista voi syntyä iso vaikutus. Vaiko onko joku kapitalistinen ajattelumalli, ettei koske minua?  ;)
ei ole. totta puhut kyllä.
senpä vuoksi autopuolella siirrytäänkin sähköön ja tällä veneellä ajellaan vain välttämättömät ajot mökille saareen.
sillä ei ajella uistelua ym. turhanpäiväistä huviajoa..  ;)

Poissa Sande

Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1202 : 28.09.2021 15:52 »
ei ole. totta puhut kyllä.
senpä vuoksi autopuolella siirrytäänkin sähköön ja tällä veneellä ajellaan vain välttämättömät ajot mökille saareen.
sillä ei ajella uistelua ym. turhanpäiväistä huviajoa..  ;)
Ehkä kannattaisi harkita vaihtoa sähköperämoottoriin? Olisi sitten paremmat perusteet moittia muiden veneilijöiden toimintaa jotka polttomoottoreilla ajelevat. Vai oliko tässäkin se, ettei oma tekeminen ole niin pahaa kuin muiden?

Poissa Salvelinus

Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1203 : 01.10.2021 08:50 »
Nyt on XSr omassa pihassa. Monitoimimittari (6y8) laitettiin lopulta samaan paikkaan kuin @Arcca :lla.
Näppäilin tuota mittaria ja sehän näyttää kierrosluvun ja tuntimäärien lisäksi myös jäähdytysveden lämpötilan ja akun jännitteen tasot graafisesti. Ovatkohan nämä kaksi viimeistä oikea "dataa" , siis mitattua? Tuossa 20 hv pikkukoneessa kun eivät kaikki mittarin toiminnot/näytöt ole käytössä.

Poissa Arcca

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3187
  • Subaru XV 2.0 CVT
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1204 : 01.10.2021 10:41 »
Näppäilin tuota mittaria ja sehän näyttää kierrosluvun ja tuntimäärien lisäksi myös jäähdytysveden lämpötilan ja akun jännitteen tasot graafisesti. Ovatkohan nämä kaksi viimeistä oikea "dataa" , siis mitattua? Tuossa 20 hv pikkukoneessa kun eivät kaikki mittarin toiminnot/näytöt ole käytössä.

Uskoisin näin, kumpaankaan en onnistunut löytämään mainintaa että olisi optional, ja esimerkiksi jäähdytysveden varoitus valo löytyy koneesta. Arvoja seuraamalla (eli onko niissä muutosta) varmaan pystyy tuon varmistamaan.
Itse en ole noita kokeillut, on riittänyt aina muuta puuhaa veneilyhetkessä. ;D. Trolling säätöä olen käyttänyt, toimii.

Trimmitaso on varma sellainen jota koneesta ei saa irti.
"It is what it is."

Poissa Mechanic

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 618
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1205 : 01.10.2021 14:42 »
Ainakin 60-heppaisessa Hondassa Raymarinen ilmoittama jäähdytysnesteen lämpö ei pidä paikkaansa. Lämpö vaihtelee mm. moottorin kuormituksen mukaan ja isolla kaasulla näyttää jopa 120 asteen lukemia.

Moottorin ylikuumenemisvalon syttymisen kanssa tällä ei ole mitään merkitystä, tämän olen testannut erikseen. Merkkivalo syttyy heti, mikäli vesi ei kierrä, näyttipä plotteri mitä tahansa.

Ilmeisesti lohkossa on oma anturinsa sylinterilohkon lämmölle joka jostain syystä kerrotaan plotterille.

Jännitteen mittaaminen on niin yksinkertainen toimenpide, että jos se jotain lukemaa näyttää, niin luulisi näyttävän oikein.

Poissa Kraftwerk

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 171
  • Audi A4 2.0T quattro Avant
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1206 : 01.10.2021 16:30 »
BF60 Hondan NMEA2000-väylän kautta ilmoittama lämpö saattanee olla moottoriöljyn lämpötila. Uistellessa n. 66 C ja matka-ajossa 100-105 sopisi aika hyvin moottoriöljyn lämpöhaarukkaan.

Tuo 120 astetta kuulostaa kyllä aika kuumalta. En ole omassa Hondassa kuormitettunakaan kesäisissä 25-26 C vedenlämmöissä yli 105 astetta saanut arvoa nousemaan. Onko termari ja vesipumpun siipipyörä kuinka vanhat?
« Viimeksi muokattu: 01.10.2021 16:32 kirjoittanut Kraftwerk »

Poissa Mechanic

  • Vakiokalustoa
  • **
  • Viestejä: 618
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1207 : 01.10.2021 16:50 »
Voi olla tosiaan öljynlämpökin, en tiedä. Ja rehellisesti sanottuna en muista kuinka paljon yli 100 asteen lämpö nousee mutta reilusti yli kuitenkin. Pointti nyt kuitenkin siinä, että lämpötila seilaa kuormituksen mukaan paljon enemmän kuin nesteen lämpö, joten sitä se ei voi näyttää.

Impellerin ja termarin vaihdoin tälle keväälle ja orkkisosia molemmat.

Poissa Kraftwerk

  • Sisäänajettu
  • *
  • Viestejä: 171
  • Audi A4 2.0T quattro Avant
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1208 : 01.10.2021 17:17 »
No sitten on varmasti ihan kunnossa.

Olen yrittänyt netistä etsiä, mutta mistään en ole varmaa tietoa anturin sijainnista löytänyt. Hyvä kone joka tapauksessa ollut. Hiljainen, taloudellinen ja japanilaisena pitkä kestoikä huollettuna odotettavissa.

Poissa vespa68

  • Yhdistyksen jäsen
  • Klassikko
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Toyota '10 -Ford '02
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1209 : 02.10.2021 12:36 »
Voi olla tosiaan öljynlämpökin, en tiedä. Ja rehellisesti sanottuna en muista kuinka paljon yli 100 asteen lämpö nousee mutta reilusti yli kuitenkin. Pointti nyt kuitenkin siinä, että lämpötila seilaa kuormituksen mukaan paljon enemmän kuin nesteen lämpö, joten sitä se ei voi näyttää.

Impellerin ja termarin vaihdoin tälle keväälle ja orkkisosia molemmat.
Olisiko se nesteen lämpömittari sylinterin kannessa enne termaria?
Silloin voisi reagoida noin.
Jos anturi on muualla kierrossa, niin nesteen lämpötila pysyy kuormituksest riippumatta tasaisempana.
Kuka v***n Beatles?

Poissa antsu

  • Klassikko
  • ****
  • Viestejä: 3682
Vs: Yleistä veneistä
« Vastaus #1210 : 02.10.2021 15:40 »
Vaikea kuvitella, että jäähdytysnesteen lämpötila voisi mitenkään nousta yli 100 asteen kun termostaatti aukeaa jo jossakin 60 asteen tienoilla. Ei aukeaminen niin kauan kestä, että vesi kiehumaan ehtisi.