E38
Sisäänajettu
- Liittynyt
- 29.12.2014
- 2.1.2015 klo 10:55 / Lexus GS-sarja / S190, kolmas sukupolvi
Kolmannesta Lexus GS/S190 –sarjasta ei ole paljon (tai yhtään?) suomalaisissa foorumeissa juttua. Ajattelin kirjoittaa vuoden kokemuksella havaintoja ja mielipiteitä mitä vastaan on tullut, jos joku kyseistä autoa harkitsee. Tähän samaan topicciin toivottavasti tulee muidenkin omistajien tai koeajajien kommentteja.
Auto:
GS300 vm07,
3L V6 / teho 250hv
Ajettu ostohetkellä 122tkm, nyt 140tkm
Titaani –takuu voimassa tässä autossa 1/2016 asti
Ajettavuus / kyyti:
Autossamme ei ole sähköisesti säädettävää alustaa mutta kyyti on silti yllättävän hyvä ja tarpeeksi pehmeä / mukavuus painotteinen. En pidä nykyautojen ’kiikkulauta’ tyylisestä kivikovasta alustasta ja tämä on esimerkiksi parempi mitä Audi A5:ssa oli (perinteisellä alustalla), jollainen tallissa on myös pyörinyt.
Ohjaus on vähän kulmikas ja etenkin talvella pito tuntuu välillä olevan ohutta. ECT:n asettaminen snow-asetukselle auttaa kaasun vasteeseen ja vähentää liukastelua. Renkaat ovat 225-leveät Hakkapeliitta 8:n nastat 17-tuumaisena ja kesällä 245-leveät 18-tuumaset.
Kyyti on erittäin hiljainen ja varmasti tämä on yksi hiljaisimmista autoista mitä on tullut omistettua. Aluksi oli vaikea tottua kun moottorin kiihdytyksessä ei kuulunu mitään, mutta siihen on tottunut. Ajettavuudesta lisää kohdassa suorituskyky.
Automaattilaatikko:
Automaattilaatikot ovat minulle todella punainen vaate jos toimivat/vaihtavat huonosti tai pitävät hälyääniä. Joskus olen vaihtanut autoa pelkästään siitä syystä jos automaatin toiminta ärsytti. Tässä autossa oleva 6-lovinen on kyllä yksi parhaista laatikoista mitä vastaan on tullut ja vaihtaa erittäin hienosti heti kylmiltäänkin, vaikka pakkasta olisi -20c. Nykimistä, ääniä, kolinoita tai paukkumisia ei laatikosta kuulu. Jos jotain negatiivistä hakee niin ns. urheilulliseen ajoon se ei taivu kovin hyvin ja esim. moottorijarrutus vaihtamalla käsin pienemmälle ei aiheuta suurta vaikutusta vauhtiin/jarruttamiseen. Sport-moodilla auto on parhaimmillaan ja laatikko ns. hereillä.
Mainitsemisen arvoista on myös auton hyvin pitkä ns. rullaaminen kun nostaa jalan kaasulta. Autolla tuli aluksi helposti ajettua ylinopeutta kaupungissa kun se vain liukui, eikä hidastanut vauhtia kuten autot yleensä kun kaasua ei paina.
Suorituskyky:
Vaikka kyseessä on ”mopo GS”, on suorituskyky silti yllättävän ok. Luvattu kiihtyvyys 0-100km/h 7.2s ja se on useimmiten riittävä. Viime kesänä matkalla Berliiniin ajoin uuden Golf GTI:n perässä, ohitimme rekkakolonnan ja lähdimme kiihdyttämään täydellä teholla 120km/h vauhdista ylöspäin. GS pysyi tasaisesti saman välimatkan päässä kunnes mittarissa oli lopulta 250km/h. Todellinen nopeus oli varmasti vähemmän mutta kierrokset olivat n 5400rpm kohdalla kun rajoittaja otti eleettömästi kiinni, eli vielä olisi pannussa ollut reserviä. Jouduimme uusimaan tilanteen muutamia kertoja kun ohitimme hitaampia kanssakilpailijoita ja uskon, että Golf yritti varmasti tehdä kaikkensa, että nipponi tippuisi kyydistä, mutta lopputulos ja välimatka pysyi samana. Oli siinä suu virneessä kun tilanne ei mennytkään kuten oletin.
Ajettavuus oli 180 - 200km/h kohdalla edelleen hyvin rentoa ja sitä voi kutsua ns. leppoisaksi matkavauhdiksi (poika pelasi iPadia takapenkillä eikä jaksanut seurata liikennettä). Huippunopeudellakin kulku oli luottamusta herättävää ja erittäin tasaista. 250km/h:n kohdalla sisällä pystyi edelleen keskustelemaan normaalilla äänellä, kun mainitsin vaimolle, että kaikki on nyt ulkona. Mielestäni GS:n alusta on parhaimmillaan 150-200km/h nopeuksissa. Reissun aikana arvostus autoa / tekniikkaa kohtaan kasvoi isoja harppauksia = Ei tämä nyt ihan mahdoton joyloota ole...?
Taloudellisuus:
Sekalainen kulutus on taajama-ajossa 9,5 - 11l /100km välissä. Matka-ajossa Ruotsissa pääsimme 7.5 l/100km kulutukseen joka on mielestäni 3-litraselle vaparille hieno lukema. Meille kaikki alle 10l/100km on vähän!
Varusteet / sisusta / tavaratila:
Autossamme on avaimeton SmartAccess, navigaattori 7" kosketusnäyttöllä (joka toimii hanskat kädessä) , DVD–soitin, puheohjaus naville ja muille toiminoille, peruutuskamera opastavilla viivoilla, ilmastoidut ja sähkösäädettävät valkoiset nahkapenkit muisteilla, 2-alueen automaatti-ilmastointi, sähkösäädettävä ratti ja C-kasettidekki(!). Eli varusteet ovat hyvät tämän ikäiselle ja kaikki vielä toimii.
Talvella keskikonsolista tulee joskus muoviosista nitinöitä jotka reagoi lämpötilan vaihteluihin mutta muuten kyseessä on erittäin jämäkkä paketti ja sisusta on laadullisesti kiitettävä. Ajoasennon saa mukavaksi lukuisten säätöjen kanssa.
Takana on paljon jalkatilaa ja ne liippaavat jopa lähelle BMW:n 7-sarjaa (jollaisia on ollut taloudessa kaksi).
Sisustan valaistus on toteutettu vähän liian hienoilla LED:ellä ja vain sen penkin päällä oleva lamppu palaa jonka ovi on auki. Pimeällä / talvella lapsen tavaroiden hakeminen lattialta on hanurista koska kaikki ovet pitää avata (!) tai sitten hakea taskulampulla. Systeemiä ei voi koodata paremmaksi (on kysytty).
Mittaristo ja ohjaamo on ergonomisesti ok mutta useimpien toimintojen sijoittaminen luukun alle on ihan turhaa kikkailua. Luukun avaaminen ajon aikana on on melkeen vaarallista kun sinne ei näe normaalissa ajoasennossa. Olen enemmän Porsche-filosofian mies = kaikki nappulat esillä ja kaikille nappuloille oma toiminto kuten lentokoneessa. Meitä on joka lähtöön.
Mittariston suurimmat kompastuskivet ovat digitaalinen kello suoraan 80-luvulta ja Corollasta suoraan olevat joidenkin nappuloiden fontit. Ne ovat selviä kauneusvirheitä ja lähestulkoon naurattavat.
Tavaratila ei ole suuruudella pilattu ja takaluukun lastausaukko on pieni. Takapenkkejä ei pysty kaatamaan ja läpi saa vain sukset. Autoa ei voi siis suositella ihmisille jotka tarvitsevat paljon kuljetuskapasiteettia tai pakollisia kaatuvia takapenkkejä. GS450h jäi meillä pois laskuista suoraan sen vielä pienemmän takaluukun takia. (Akusto on takapenkin takana ja takaluukku huomattavasti pienempi.) Tämä voi olla joillekkin ratkaiseva kohta jolloin auto tippuu laskuista.
Äänentoisto:
Mark Levisonin 5.1 surround systeemi ja sen 14 kaiutinta ansaitsee erityismaininnan loistavasta äänentoistostaan. Aikaisemmassa autossa ollut tehtaan asentama Bose-järjestelmä, joka oli sekin hyvä mutta tämä on vieläkin parempi. Ääni on kirkas, erotteleva ja antaa uskomattomia äänenpaineita kun lähtee huudattamaan. Varuste on käsittääkseni maksanut useita tuhansia euroja mutta on rock.
Kestävyys / vaihdetut osat:
Autoomme vaihdettiin oston yhteydessä etuiskarit koska valitin etupään kyydistä ja hälyäänistä. Jenkki-foorumeiden mukaan etusikareiden elinkaari on 120-140tkm ja tässä autossa oli mittarissa siis 122tkm siinä kohtaa. Iskarit muuttivat paketin täysin toisenlaiseksi ja äänettömäksi.
Vesipumppu vaihdettiin takuuseen tihkumisen takia kun auto oli normaalissa huollossa 132tkm kohdalla.
Jarrupalat, levyt ja takajarrusylinterit vaihdettiin 138tkm:n kohdalla jolloin jarrut olivat loppu. Lasku 1700€ ja työ tehtiin Lexus Kaivokselassa.
Ainoa vika on radion huonompi kuuluvuus / rätinä kun takalasin läppärin laittaa päälle. Korjaus on kuulemma takalasin vaihto koska antenni menee lasin sisällä. No suostun kuuntelemaan CD:tä sen 5min kun lasi lämpenee.
Yleisesti auto on toiminut hyvin ja niin miten odotin Lexus-merkin toimivan.
Yhteenveto:
Kolmannen sukupolven GS:t ovat maassamme halpoja mutta antavat paljon vastinetta rahalle, etenkin kun vertaa mitä auto on maksanut uutena. Kuitenkin laite pelaa edelleen lähes kuten uutena. Jotenkin tekisi mieli sanoa, että kyseessä älykäs muttei kovin seksikäs vaihtoehto. GS monelle vain kallis Toyota mutta silti kova luu kun uskaltaa / antautuu koejaolle. En halua mollata CT/IS –sarjoja mutta mielestäni on hullua ostaa uusi sellainen, kun samalla hinnalla saa esim. käytetyn hybridi GS450h:n? Yleisesti merkin huoltopalvelut ovat lähes täysin omassa luokassaan ja tekevät omistamisen vieläkin mukavammaksi.
Toivottavasti tästä on apua jos mallia harkitsee.
Auto:
GS300 vm07,
3L V6 / teho 250hv
Ajettu ostohetkellä 122tkm, nyt 140tkm
Titaani –takuu voimassa tässä autossa 1/2016 asti
Ajettavuus / kyyti:
Autossamme ei ole sähköisesti säädettävää alustaa mutta kyyti on silti yllättävän hyvä ja tarpeeksi pehmeä / mukavuus painotteinen. En pidä nykyautojen ’kiikkulauta’ tyylisestä kivikovasta alustasta ja tämä on esimerkiksi parempi mitä Audi A5:ssa oli (perinteisellä alustalla), jollainen tallissa on myös pyörinyt.
Ohjaus on vähän kulmikas ja etenkin talvella pito tuntuu välillä olevan ohutta. ECT:n asettaminen snow-asetukselle auttaa kaasun vasteeseen ja vähentää liukastelua. Renkaat ovat 225-leveät Hakkapeliitta 8:n nastat 17-tuumaisena ja kesällä 245-leveät 18-tuumaset.
Kyyti on erittäin hiljainen ja varmasti tämä on yksi hiljaisimmista autoista mitä on tullut omistettua. Aluksi oli vaikea tottua kun moottorin kiihdytyksessä ei kuulunu mitään, mutta siihen on tottunut. Ajettavuudesta lisää kohdassa suorituskyky.
Automaattilaatikko:
Automaattilaatikot ovat minulle todella punainen vaate jos toimivat/vaihtavat huonosti tai pitävät hälyääniä. Joskus olen vaihtanut autoa pelkästään siitä syystä jos automaatin toiminta ärsytti. Tässä autossa oleva 6-lovinen on kyllä yksi parhaista laatikoista mitä vastaan on tullut ja vaihtaa erittäin hienosti heti kylmiltäänkin, vaikka pakkasta olisi -20c. Nykimistä, ääniä, kolinoita tai paukkumisia ei laatikosta kuulu. Jos jotain negatiivistä hakee niin ns. urheilulliseen ajoon se ei taivu kovin hyvin ja esim. moottorijarrutus vaihtamalla käsin pienemmälle ei aiheuta suurta vaikutusta vauhtiin/jarruttamiseen. Sport-moodilla auto on parhaimmillaan ja laatikko ns. hereillä.
Mainitsemisen arvoista on myös auton hyvin pitkä ns. rullaaminen kun nostaa jalan kaasulta. Autolla tuli aluksi helposti ajettua ylinopeutta kaupungissa kun se vain liukui, eikä hidastanut vauhtia kuten autot yleensä kun kaasua ei paina.
Suorituskyky:
Vaikka kyseessä on ”mopo GS”, on suorituskyky silti yllättävän ok. Luvattu kiihtyvyys 0-100km/h 7.2s ja se on useimmiten riittävä. Viime kesänä matkalla Berliiniin ajoin uuden Golf GTI:n perässä, ohitimme rekkakolonnan ja lähdimme kiihdyttämään täydellä teholla 120km/h vauhdista ylöspäin. GS pysyi tasaisesti saman välimatkan päässä kunnes mittarissa oli lopulta 250km/h. Todellinen nopeus oli varmasti vähemmän mutta kierrokset olivat n 5400rpm kohdalla kun rajoittaja otti eleettömästi kiinni, eli vielä olisi pannussa ollut reserviä. Jouduimme uusimaan tilanteen muutamia kertoja kun ohitimme hitaampia kanssakilpailijoita ja uskon, että Golf yritti varmasti tehdä kaikkensa, että nipponi tippuisi kyydistä, mutta lopputulos ja välimatka pysyi samana. Oli siinä suu virneessä kun tilanne ei mennytkään kuten oletin.
Ajettavuus oli 180 - 200km/h kohdalla edelleen hyvin rentoa ja sitä voi kutsua ns. leppoisaksi matkavauhdiksi (poika pelasi iPadia takapenkillä eikä jaksanut seurata liikennettä). Huippunopeudellakin kulku oli luottamusta herättävää ja erittäin tasaista. 250km/h:n kohdalla sisällä pystyi edelleen keskustelemaan normaalilla äänellä, kun mainitsin vaimolle, että kaikki on nyt ulkona. Mielestäni GS:n alusta on parhaimmillaan 150-200km/h nopeuksissa. Reissun aikana arvostus autoa / tekniikkaa kohtaan kasvoi isoja harppauksia = Ei tämä nyt ihan mahdoton joyloota ole...?
Taloudellisuus:
Sekalainen kulutus on taajama-ajossa 9,5 - 11l /100km välissä. Matka-ajossa Ruotsissa pääsimme 7.5 l/100km kulutukseen joka on mielestäni 3-litraselle vaparille hieno lukema. Meille kaikki alle 10l/100km on vähän!
Varusteet / sisusta / tavaratila:
Autossamme on avaimeton SmartAccess, navigaattori 7" kosketusnäyttöllä (joka toimii hanskat kädessä) , DVD–soitin, puheohjaus naville ja muille toiminoille, peruutuskamera opastavilla viivoilla, ilmastoidut ja sähkösäädettävät valkoiset nahkapenkit muisteilla, 2-alueen automaatti-ilmastointi, sähkösäädettävä ratti ja C-kasettidekki(!). Eli varusteet ovat hyvät tämän ikäiselle ja kaikki vielä toimii.
Talvella keskikonsolista tulee joskus muoviosista nitinöitä jotka reagoi lämpötilan vaihteluihin mutta muuten kyseessä on erittäin jämäkkä paketti ja sisusta on laadullisesti kiitettävä. Ajoasennon saa mukavaksi lukuisten säätöjen kanssa.
Takana on paljon jalkatilaa ja ne liippaavat jopa lähelle BMW:n 7-sarjaa (jollaisia on ollut taloudessa kaksi).
Sisustan valaistus on toteutettu vähän liian hienoilla LED:ellä ja vain sen penkin päällä oleva lamppu palaa jonka ovi on auki. Pimeällä / talvella lapsen tavaroiden hakeminen lattialta on hanurista koska kaikki ovet pitää avata (!) tai sitten hakea taskulampulla. Systeemiä ei voi koodata paremmaksi (on kysytty).
Mittaristo ja ohjaamo on ergonomisesti ok mutta useimpien toimintojen sijoittaminen luukun alle on ihan turhaa kikkailua. Luukun avaaminen ajon aikana on on melkeen vaarallista kun sinne ei näe normaalissa ajoasennossa. Olen enemmän Porsche-filosofian mies = kaikki nappulat esillä ja kaikille nappuloille oma toiminto kuten lentokoneessa. Meitä on joka lähtöön.
Mittariston suurimmat kompastuskivet ovat digitaalinen kello suoraan 80-luvulta ja Corollasta suoraan olevat joidenkin nappuloiden fontit. Ne ovat selviä kauneusvirheitä ja lähestulkoon naurattavat.
Tavaratila ei ole suuruudella pilattu ja takaluukun lastausaukko on pieni. Takapenkkejä ei pysty kaatamaan ja läpi saa vain sukset. Autoa ei voi siis suositella ihmisille jotka tarvitsevat paljon kuljetuskapasiteettia tai pakollisia kaatuvia takapenkkejä. GS450h jäi meillä pois laskuista suoraan sen vielä pienemmän takaluukun takia. (Akusto on takapenkin takana ja takaluukku huomattavasti pienempi.) Tämä voi olla joillekkin ratkaiseva kohta jolloin auto tippuu laskuista.
Äänentoisto:
Mark Levisonin 5.1 surround systeemi ja sen 14 kaiutinta ansaitsee erityismaininnan loistavasta äänentoistostaan. Aikaisemmassa autossa ollut tehtaan asentama Bose-järjestelmä, joka oli sekin hyvä mutta tämä on vieläkin parempi. Ääni on kirkas, erotteleva ja antaa uskomattomia äänenpaineita kun lähtee huudattamaan. Varuste on käsittääkseni maksanut useita tuhansia euroja mutta on rock.
Kestävyys / vaihdetut osat:
Autoomme vaihdettiin oston yhteydessä etuiskarit koska valitin etupään kyydistä ja hälyäänistä. Jenkki-foorumeiden mukaan etusikareiden elinkaari on 120-140tkm ja tässä autossa oli mittarissa siis 122tkm siinä kohtaa. Iskarit muuttivat paketin täysin toisenlaiseksi ja äänettömäksi.
Vesipumppu vaihdettiin takuuseen tihkumisen takia kun auto oli normaalissa huollossa 132tkm kohdalla.
Jarrupalat, levyt ja takajarrusylinterit vaihdettiin 138tkm:n kohdalla jolloin jarrut olivat loppu. Lasku 1700€ ja työ tehtiin Lexus Kaivokselassa.
Ainoa vika on radion huonompi kuuluvuus / rätinä kun takalasin läppärin laittaa päälle. Korjaus on kuulemma takalasin vaihto koska antenni menee lasin sisällä. No suostun kuuntelemaan CD:tä sen 5min kun lasi lämpenee.
Yleisesti auto on toiminut hyvin ja niin miten odotin Lexus-merkin toimivan.
Yhteenveto:
Kolmannen sukupolven GS:t ovat maassamme halpoja mutta antavat paljon vastinetta rahalle, etenkin kun vertaa mitä auto on maksanut uutena. Kuitenkin laite pelaa edelleen lähes kuten uutena. Jotenkin tekisi mieli sanoa, että kyseessä älykäs muttei kovin seksikäs vaihtoehto. GS monelle vain kallis Toyota mutta silti kova luu kun uskaltaa / antautuu koejaolle. En halua mollata CT/IS –sarjoja mutta mielestäni on hullua ostaa uusi sellainen, kun samalla hinnalla saa esim. käytetyn hybridi GS450h:n? Yleisesti merkin huoltopalvelut ovat lähes täysin omassa luokassaan ja tekevät omistamisen vieläkin mukavammaksi.
Toivottavasti tästä on apua jos mallia harkitsee.