https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Porsche 993 (911, 1993-1998)

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
No niin, pistetään nyt tällekin topikki pystyyn vaikkei tämä mikää chatti varmaan tule olemaan..

Viimeinen 911 korikoppanen jossa käytettiin ilmajäähykoneita..

Itse tuli tuossa siis ajeltua Carrera 2 -94 mallisella noin 600km.. Ajo kaikkea mahdollista, maantietä, moottoritietä, kaupunkiköröttelyä yms..

Autohan on ulkoisesti yksi iso karkki. Ja ehkä viimeinen 911 joka muistutti riittävästi vanhanajan henkeen vielä piirrettyä 964 mallia.. Nykyisethän ovat sitten jo viety selkeästi sukkulampaan muottiin, ei välttämättä huonossa hengessä, mutta kuitenkin..

Sisältä auto ottaa yllättävän ison askeleen vuosissa taaksepäin, esim verrattuna omaan Boxsteriin joka sentään 1996 jo tuutattiin ulos tehtaalta, toisaalta onhan tämä 993 korimalli tullut 1993, joten muutamassa vuodessa on Boxsterin/996 malliin saatu "tulevaisuutta" aika reippaasti..

Joka tapauksessa, 993 on kabiiniltaan kuitenkin sellainen että mielelläni siinä viettäisin aikaa enemmänkin, eikä se nytkään siitä kiinni jäisi..  En kaipaa autoon hienouksia enempää, etenkin kun ulkokuorikin on "vanha"..

Mutta sitten se facta homma... Huolimatta auton moottorista 3.6 litraisesta raatajasta, ja sen tarjoamasta todella mehukkaasta etenemiskyvystä huolimatta, en näe itseäni tämmöisen omistajana.. Syy on yksinkertaisesti se, että auto on epämukava verrattuna Boxsteriin.. Alusta on pykälää kovempi, ja jopa äänekkäämpi kuin Boxsterissa (jonka alustaa jaksan ihailla jokaisella huonollakin tienpätkällä, mukulakivekset yms menee kuin tyhjää vain).. Ei tämäkään kolahtele, mutta on huomattavasti tanakempi jopa ärsyttävyyteen asti.. Kaikki hantaakit ja vipstaakit yms vaan tuntuu "vanhoilta" ja näyttävätkin siltä..

Tuohonkin varmasti tottuisi jollei tietäisi paremmasta, mutta kun tietää että Porschenkin alustat ovat kehittyneet vuosien saatossa, niin ei tuollaisella viitsisi ihan hirveitä kilometrimääriä ratsastaa pitkin suomea..

Jarruista täytyy sanoa pari sanaa, ihan siksi koska olen kuvitellut että Boxsterissa on hyvät jarrut, mutta tässä mallissa tuntui kun auto pysähtyy kuin seinään kun polkimen jynttää pohjaan, herranjumala mikä pysähtymisnopeus! Ovat kuulemma originaalikamaa, ei mitään petrattua tavaraa.. Tätä en muista edellisestä kokemuksesta, mutta hyvähän se on että jos kiihtyvyys on viiden sekunnin luokkaa sataseen, niin se myös pysähtyy ripeästi, pökerryttävän nopeasti!

Olisi totaalisen eri asia jos olisin ostamassa puhdasta harrasteautoa, hyvin satunnaiseen ajoon, tai koristetta.. Nyt minulla on kuitenkin tuo tarpeellisessa ajossa, ja jolla saatetaan ajaa noita 200-300km siivuja yhteen mittaan, ja kun nyt tietää että Boxsterilla (986) noi ajaa mielissään, ilman pysähdyksen tarvetta, vielä vähemmän herättää omistamisen halua tämä 993.. Ja katseet on suunnattu 996 koska 997 on toistaiseksi rahapussin ohuuden vuoksi saamattomissa..

Kaiken kaikkiaan, tästä autosta jäi se fiilis mikä jo joskus aiemminkin jäi, kun lyhyesti sellaisella pääsin ajamaan... Äärettömän kaunis, tehokas ja hyvä ja hauska ajettava. Ei ole ihan niin helppo survottava mutkatiellä kuin keskimoottori velipuolensa, mutta tehon ansiosta taas hauskuuskerroin on nipsun verran korkeammalla.. Ja onhan tämä 911 kuitenkin 8)  Toisaalta myös äänimaailma jotenkin karu, ja raju. Ei vaan ole mun juttu, liian epämukava siihen tarkoitukseen johon se minulla tulisi..

Se on kuitenkin sanottava noista tehoeroista, että itse kun ajoin tällä 993:lla, ja edessä kääntyvään ramppiin laski Boxster S ei se päässyt karkuun, mutta enpä minäkään sitä tavoittanut kuin sen verran että sen huomasi, ja vauhtia oli lopussa about 150 mittarissa.. Ja kunnes vastaan tuli kameratolppa, ja ehdittiin just tiputtaa vauhti 80 alueen alkaessa noin 98 tuntumaan, ja salamavalon kajahtaessa meille molemmille pyöriteltiin vähän siinä päitämme, niin Boxsterissa kuin tässäkin  ;D

Ja yllättävää, (tai ei) oli se että aika usein viereiselle kaistalle kömpi joku joka selkeesti halusi koittaa kumpi on nopeampi (tai siis ylipäätään nähdä kuinka 911 lähtee).. Jotenkin itse asiassa aika säälittävää kun viereen tulee joku tuore "tehoperheauto"/tms katselemaan että lähetäänkö?.. Itse näen ainakin Porschella ajon sellaiseksi fiilisjutuksi, ettei omistajan tarvi todistella kenellekkään mitään, koskaan, korkeintaan itselleen joskus voi väläytellä että jotain voimaakin autossa on  :)

Toki jos joskus tulee mahdollisuus kokeilla tämän korimallin Turboa tai GT2 mallia, niin en tule kieltäytymän, ehkä noita voisi jopa omistustasolla harkita jos pätäkkä olis kohdallaan  ;D

Autosta voi kirjoitella tänne kokemuksia jos jollain niitä on, mielelläni luen totuuksia ja väittämyksiä muiltakin  :)

Muutenkin, suosittelemaan kokeilemaan tämmöistä autoa jos mahdollista, voi saada ihan uutta perspektiiviä autoiluun  ;D
 
Skula sanoi:
Se on kuitenkin sanottava noista tehoeroista, että itse kun ajoin tällä 993:lla, ja edessä kääntyvään ramppiin laski Boxster S ei se päässyt karkuun, mutta enpä minäkään sitä tavoittanut kuin sen verran että sen huomasi, ja vauhtia oli lopussa about 150 mittarissa.. Ja kunnes vastaan tuli kameratolppa, ja ehdittiin just tiputtaa vauhti 80 alueen alkaessa noin 98 tuntumaan, ja salamavalon kajahtaessa meille molemmille pyöriteltiin vähän siinä päitämme, niin Boxsterissa kuin tässäkin  ;D

;D ;D ;D ;D ;D

Oliko makkisramppi?
 
Ei. Toinen Autobaanaramppi joka päättyi 80 alueiseen tiehen.. :)

Sakot tulee aiheesta, en mussuta..
 
Yksi näkemys aiheesta.

43252576615_0951ecc638_b.jpg


http://blog.wheelsbywovka.com/rauh-welt-begriff-rwb-porsche-build-nakai-san-estonia/