https://yliteippaus.fi/

Dynamometritulosten spekulointi ja selitykset

M

Makkis

Vieras
Jäsenetuna järjestetty Sawon penkkipäivä on takana joten jälkiväännöt käytäneen avoimesti...

RS siis pääsi tehtaan lupauksiin helposti, vakiona 32 ylimääräistä hepoa luvattuun ja 51 Nm vääntöä extraa luvattuun.  Eli 252 ja 401.

Lisäksi, kuten käyristä näkee, kierroksille 5000 iskee rajoitin ja tehot leikataan tuohon 250 heppaan softalla. Lisäksi tuli todistettua myös dynossa, että Räsässä on nopeudenrajoitin 250 km/h. Ilman ajovastuksia tuota ei voinut olla havaitsematta.

Eli muutama YouTube -video tuli todeksi todistettua.

 

Liitteet

  • dynokuva.jpg
    dynokuva.jpg
    199,9 KB · Katsottu: 4 052
Olikos siellä näitä "normiautoja" penkitettävänä? Kiinnostaisi niidenkin tulokset! No kait laittavat tänne tietoa jos näin oli? Vagineet tietenkin etusijalla ;) Toki muutkin kiinnostavat mutta näissä VAG laitteissahan ruukaa olla enempi ilmoitettuja tehoja enemmän poweria!
 
RTW Team oli 1.4 TSI Golfilla, hyvin se puhalsi. Itseasiassa häkellyttävän hyvin. En olisi odottanut niiden olevan noin rapsakoita.
 
Ja faktoja kuullaan jahka jannut ehtii koneilleen.
 
APR softattu VAG:n 2.0T ainakin veti aika kovat lukemat. Ei niinkään tehon, mutta väännön puolesta.
 
Kyllä tehotkin oli 2.0 TFSI koneeksi kohdallaan mutta vääntö oli kyllä julma.

Itselläni oli samalla koneella RS aikoinaan ja siitä otettiin softalla rautaa vaihtamatta 248 / 400 Nm. Ilmamassamittarin virtauksen perusteella juurikaan parempaan ei rautaa vaihtamatta olisi päässyt. Herääkin kysymys, onko Audin TFSI:ssä erilaista rautaa?

Toisaalta, koko ilmamassamittarin paaliin laittaminen antoi kuulemma jossain Mitsussa +70 hv eli pienistä seikoista nämä on kiinni.
 
Okei, ootellaan faktoja kunhan jampat ehtivät sieltä SEOn baarilta leuhkimasta ;D Tulkoon tänne faktoineen :p
 
Makkis sanoi:
Kyllä tehotkin oli 2.0 TFSI koneeksi kohdallaan mutta vääntö oli kyllä julma.

Okei korjataan :) Ei ollut tarkoitus vähätellä tehon osuutta, mutta tarkoitin siis, että tehon puolesta lukema oli odotetumpi, mutta vääntö ylitti reilusti odotukset.
 
Makkis sanoi:
Kyllä tehotkin oli 2.0 TFSI koneeksi kohdallaan mutta vääntö oli kyllä julma.

Itselläni oli samalla koneella RS aikoinaan ja siitä otettiin softalla rautaa vaihtamatta 248 / 400 Nm. Ilmamassamittarin virtauksen perusteella juurikaan parempaan ei rautaa vaihtamatta olisi päässyt. Herääkin kysymys, onko Audin TFSI:ssä erilaista rautaa?

Toisaalta, koko ilmamassamittarin paaliin laittaminen antoi kuulemma jossain Mitsussa +70 hv eli pienistä seikoista nämä on kiinni.

Tuo Audin kone on uudempaa sukupolvea kuin oli kakkosräsässä. Tehoakin vakiona 211 hv ja vääntöä 350 Nm. Erona taisi olla myös muuttuva imuventtiilien nosto.
 
Keskimoottori olikin selkeesti haaste dynottavaksi.. Ilmaa ei koneelle saatu halutulla tavalla, mutta mitäs tuosta. Tietääpä että jerkkua löytyy enemmänkin..

Ihan OK tulos, kun vastaavista on dynottu huonompiakin lukuja..

Tässä oli päivän tulos:

14387713593_090f338207_b.jpg
 
Onhan tuo hieno lukema, joka varmaan vie kevyehköä autoa vauhdikkaasti. Minäkin opin taas lisää, kun kuvittelin Boxterin olevan etumoottorinen. Mutta se onkin aito Porsche koneenkin suhteen.
 
Aito Porsche on takamoottorinen mutta tästä perkeleestä piti ihan etsiä moottoria kun ei sitä minkään luukun alta löydy  ;D

No, keskellä se on ja onhan se vaparin laulu hienoa kuunneltavaa. Lisäksi tuollainen Boxter on kaunista katseltavaa. Minä kun olen tällainen puritaaninen vaparien kannattaja, niin olihan se hienoa todistaa vaparin käppyröiden olevan juuri sitä optimia mitä ilmapumpulta haetaan.

Ahtolaitteet on keinotekoisia. Siksi minäkin olen menettänyt uskoni BMW:hen. Halpiksia, Porschea ei olee tehty halvalla.
 
Markku J sanoi:
Minäkin opin taas lisää, kun kuvittelin Boxterin olevan etumoottorinen. Mutta se onkin aito Porsche koneenkin suhteen.

Tästäkin saattaa olla monta mielipidettä missä possun kone pitäisi olla. ;) Toiset vannoo etumottisten nimeen ja osa keskiversioon ja loppujen mielestä kone pitää olla takana.

Boxu on kyllä hieno auto ja kulkee hyvin! Nyt vaan odotellaan, että Skula saa päähänsä, että voimaa pitää saada lisää... Tavalla tai toisella.
 
Pahottelen vilpittömästi jos nyt mieli pahottuu mutta niinkun yksi tyttö possun omistaja sano noista vajaa tehosista tyttö possuista= Ei niillä parilitrasilla tee mitään... niitähän saa jo alle 20k€ :D

 
Tuo Audin kone on uudempaa sukupolvea kuin oli kakkosräsässä. Tehoakin vakiona 211 hv ja vääntöä 350 Nm. Erona taisi olla myös muuttuva imuventtiilien nosto.

Tämä voisi selittää sen kun parinkin asiantuntijan kanssa tutkailtiin aikoineen minun kakkosräsää niin ei siitä softalla juurikaan enämpi olisi otettu, Ei vaan virrannut ilmaa läpi. Ahtimen tuotto näytti olleen pullonkaula. Minulla ei sitten ole hajuakaan onko se parempi tuossa 211 versiossa. Luulin että nuo ovat samat.

Vakiona ei tullut tuota kakkosta ikinä penkitettyä.
 
Aika hurjat on tulokset Makkiräsästä. Hieman kyllä epäilyttää ellei ole kyseessä poikkeuksellinen yksilö. Kautta linjan (jopa skodatiivinen autoforum.cz vai mikä se oli) on jääty reilusti alle noiden lukemien. Oliskohan ollut 225 hv:n luokkaa.
 
Ei ole vakiosoftaa muutettu makkisräsässä, takaan ja alleviivaan, Voin myös ihan aidosti kertoa yllättyneeni itsekin. Onhan tuo  prosentulaalisesti raju ero luvattuun ja voisi myydä jopa softana.

Toisaalta, kuten aiemmin olen kirjoittanut, minun absoluuttinen persdyno kertoi tässä olevan enemmän patia kuin edellisessä Gen 2 Räsässä (softalla 248/380) pitää kutiaan, vaikka tässä on ihan ufovälitykset vs. kakkonen.

Sinänsä kiva että oli paljon muitakin autoja minne tehot meni linjaan että tämä yksittäinen ei poikennut. Suhteellisen samat olosuhteet siis kaikilla. Pirun kuumaa.

Se että onko poikkeava yksilö jo tehtaalta, en usko. Minäpä laitan arkena pokerina Helkamalle kysmyksen mistä moinen ylitys voisi johtua...
 
Jos muiden autoissa oli "vastaavia ylityksiä" niin tuntuu olevan sopivasti kalibroitu dyno - asiakasystävällisiä tuloksia  ;D
 
Makkis(pers)dyno on oikeasti aika tarkka. Kyseinen penkki taas on "kyyninen" eli realistinen.

No, jahka saadaan muiden lukemia niin niin asia aukeaa.  Olikohan joku Harinen tjsp. josta tänne tuli kolmen sadan hevosmoiman auto ja totuus oli about 230 hv. tjsp. Siis tässä penkissä Mikä se fakta on, sillä voimme vain spekuloida.

Isolta ero kuullostaa noinkin päin. Tämän penkin omistaja ei kuitenkaan elä softaa myymällä.
 
Noissa lapuissa ei näy mitä dyno pyöriltä mittasi? Sehän on jollain asetetulla (penkittäjän asettamalla) kertoimella muutettu lapuissa oleviksi "konetehoiksi". Näistä voi tosiaan vääntää vaikka maailman tappiin eikä totuus selviä koskaan. Pääasia että asiakas on tyytyväinen eikä murjota  :D
 
Pyöriltä mitattu näkyy noiden kuvissa jotka räppäsi kuvan pc:n näytöltä, jostain syystä printiin lukema ei näköjään tule.  Häviöthän penkki laskee moottorijarrutuksessa, josta johtuen automaagit on vaikeita.
 
Olisiko muuten kellään tässä sawon seudulla manuskaräsää, käydään joku päivä ihan uteliaisuudesta ajamasa veto..?
 
Makkis sanoi:
Makkis(pers)dyno on oikeasti aika tarkka. Kyseinen penkki taas on "kyyninen" eli realistinen.

No, jahka saadaan muiden lukemia niin niin asia aukeaa.  Olikohan joku Harinen tjsp. josta tänne tuli kolmen sadan hevosmoiman auto ja totuus oli about 230 hv. tjsp. Siis tässä penkissä Mikä se fakta on, sillä voimme vain spekuloida.

Isolta ero kuullostaa noinkin päin. Tämän penkin omistaja ei kuitenkaan elä softaa myymällä.

Tarkka se on minunkin perse. Erot löytyy hyvinkin tarkasti eikä vetotavallakaan ole mitään väliä. Täytyy vain anaalisoida oikein.
 
Dynotulosten vertailu on usein vaikeaa. Pitäisi käytännössä vertailtavat autot ajaa aina samassa dynossa ja samoilla korjauksilla. Yleensä ottaen ainakin tm:n mukaan heidän käyttämässä dynossa (vtt?) autoista löytyy jonkin verran enemmän tehoa kuin valmistaja lupaa. Vääntökäyrät eivät yleensä yllä ihan siihen tasaisuuteen mitä luvataan vaikka maksimi newtonmetrit löytyisivätkin.
Joka tapauksessa makkiksen räsän tulos on niin paljon yli luvatun etten henkilökohtaisesti oikein siihem usko.
Kuinkas Skulan possu, paljonko on luvatut hv:t ja minkälaisia penkitystuloksia on vastaavista tiedossa?