https://yliteippaus.fi/

Leon ST 4drive

Pekka P

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Avaanpa nelikollekin oman topicin.

Nyt on siis 2.0 TDI 150:kin hinnoiteltu. Stylenä vajaat 28000 e ja FR:nä reilut 30000 e. " Vastinetta rahalle - kokonaisuus", sanoisin.
 
Minä en nyt ole ehkä oikein henkilö tätä arvoioimaan, mutta...

Leonia ei saa räätälöityä täysin mieleisekseen, mutta jos ajatellaan tätä 30000 e hintaluokkaa, mikä kilpailija tarjoaa yhtä monipuolisen kokonaisuuden...?  :rolleyes:
 
Pekka P sanoi:
Leonia ei saa räätälöityä täysin mieleisekseen, mutta jos ajatellaan tätä 30000 e hintaluokkaa, mikä kilpailija tarjoaa yhtä monipuolisen kokonaisuuden...?  :rolleyes:

Ei oikein ole kilpailijaa. Golf ja octavia maksaa karvalakkina 1.6TDI:llä yli 30k€. Itsellä ollut nyt melkein kuukauden 1.6TDI 4Drive. Auto on täyttänyt odotukset. Ohjaamo on selkeä ja moderni, hälyääniä ei ole ollut. Omastani löytyy asetusvalinnat mm sport, vaikka on style. Lieneekö tullut ACC:n mukana. En ole kokeillut vielä vaikutusta. Sateen liukastamalla asfaltilla täyskiihdytyksellä ei sudi. Ei yhtään. Kulutus näyttää olevan pätkäajossa (alle 10min noin 25km/h keskinopeus) etuveto Exeo 2.0TDI:tä hieman matalampi, motariajossa mummolaan samaa tasoa.

Tilat ovat hyvät ja monipuoliset. Etuparkkitutka huutaa aika kovaa lähes aina kun parkeeraa. Melkein aina on tolppia, yms ruudun edessä.

Kone on yli 1500rpm kohtuullisen pirteä ainakin 3000rpm asti. Lähdöissä saa olla tarkkana verrattuna 143hv 2.0TDI, tämä sammuu helposti. Käynnistysautomatiikka auttaa, käynnistyy uudestaan vain kytkintä painamalla ja toimii vaikka automatiikka olisi kytketty pois. Nykyhinnoilla kannattaa ottaa 2.0TDI, itse hankin 1.6TDI:n maalikuun kampanjalla vielä nykyhintaakin halvemmalla. Leonin hinnoittelu on kyllä hyvin agressiivista, 4Driven autoveroton hinta on vastaavaa etuvetoa halvempi! Itse autossa en näe mitää järisyttävää eroa Golf VII comfortilineen, jollainen on mm siskollani. Toki Golf on hieman hienompi, mutta ero on minusta pieni.

Jos manuaalivaihteista farkkua hakee ja diesel käy vaihtoehdoksi, niin kyllä tässä on alle 30k€ luokan paras peli. Ylivoimaisesti, erityisesti 2.0TDI:llä.
 
Suunnilleen samaan rahaa mitä tämä 1,8 TSI DSG maksoi, saisi nyt 2,0 TDI 4driven FR varusteilla. Voi olla, että nyt ottaisin tuon diesel-nelikon...
 
P.Alikka sanoi:
Suunnilleen samaan rahaa mitä tämä 1,8 TSI DSG maksoi, saisi nyt 2,0 TDI 4driven FR varusteilla. Voi olla, että nyt ottaisin tuon diesel-nelikon...

Sama juttu täällä. Tuo nelikko olisi jopa hiukan halvempi kuin TDI 184 vajakki nyt. Ehkä ottaisin sen nykyistäni vastaavilla vaatimattomilla varusteilla, jos nyt olisin tilausta tekemässä. Valinta näiden kahden mallin välillä ei olisi ihan helppo.

En kuitenkaan harmittele, etten jäänyt odottelemaan nelikkoa, vaikka mielessä kävikin. Omanihan tilasin jo syyskuun alussa. Farkun toimitusta Golf VII HB:n tilalle olisin voinut odotella alkukesään, mutta en sen tilaamista... Voin myös lohduttautua sillä, että nykyisessä on kulkua reilusti enemmän (ainakin paperilla) ja nelikon kulutuslisäkin taitaa olla ihan tuntuva...  :rolleyes:

Mutta hienon käyttöauton varmasti saatte, ketkä tuollaisen tilaatte. :) Voin suositella ST FR:ää vajaan 12000 km kokemuksella.
 
Kun tulis neliveto+DSG ja visitoperänä niin ai jai jai... Bensana vielä niin kirjoittaisin kauppakirjat heti. 1.8TSI DSG 4drive viistoperä ois sen verran kova paketti, että kelpais, tosin samalla astuttaisiin liikaa Audin varpaille joten eipä tule koskaan toteutumaan. Skoda kyllä jännästi saa tuon kombinaation käyttöönsä, mutta VW:llä ovat ehkä katsoneet ettei Skoda ja Audi kilpaile samosita asiakkaista.  :-X
 
psxgamer sanoi:
Kun tulis neliveto+DSG ja visitoperänä niin ai jai jai... Bensana vielä niin kirjoittaisin kauppakirjat heti. 1.8TSI DSG 4drive viistoperä ois sen verran kova paketti, että kelpais, tosin samalla astuttaisiin liikaa Audin varpaille joten eipä tule koskaan toteutumaan. Skoda kyllä jännästi saa tuon kombinaation käyttöönsä, mutta VW:llä ovat ehkä katsoneet ettei Skoda ja Audi kilpaile samosita asiakkaista.  :-X
Ylipäänsä jännä että esim VW:llä ei tuota 1.8T(F)SI + DSG + 4-veto yhdistelmää ole käytössä. FR-farkkuun tuo sopisi kuin nenä päähän ja voisi aiheuttaa itsellenikin aika kovia omistamisen haluja. Dieseliin 4-veto DSG löytyy, esim A3 SB voimalinjastosta. Jakelu "peruspulliaisten" merkkeihin vaan voi olla juuri näitä asiakkuushommia...

Eipä siinä... 2.0TDI 4Drive on tiukasti hinnoiteltu. Bensaa odotellessa... jos se tulee niin se on sitten 1.8TSI DSG 4Drive jos on tullakseen, muita nelivetovoimalinjoja ei MQB-alustaan ole vielä olemassa bensamoottorien jatkoksi. Ärrägolfin versiota odotellessa, se vaan on sitten Cupra R jos Seattiin tulee.
 
Autolla ajettuna nyt yli 7tkm ja takana myös kesälomareissu. Kulutus on ihmeen tasainen, pääkaupunkiseudulta rantatietä kemiöön vie noin 5l/100km, mutta sama matka turun moottoritien kautta vain desin enemmän. Exeo 2.0TDI:llä saman matkan kulutuserot paljon suuremmat ja rantareitti selvästi Leonia taloudellisempi. Keskieuroopan reissun keskikulutus tietokoneen mukaan 5,2 eli oikeasti 5,4-5,5. Reissun keskinopeus 80km/h. Molemmat pitkät siirtymäajot (800 ja 1100km), pääosin moottoritietä ja keskinopeus nopeammalla 110km/h, niin kulutus tietokoneen mukaan 5,2l/100km. Reissut Saksan pikkuteillä, rajoitukset 50, 70 ja 100km/h kulutus käytännössä myös sama.

ACC on mielenkiintoinen, usein  parempi kuin tavallinen vakkari, mutta kyllä tämänkin kanssa saa säätää. Suurin ongelma on, kun  ajaa toisen perässä ja tämä ajaa erkanemiskaistaan ja hidastaa. ACC hidastaa myös, vaikka edelläajava olisi jo kokonaan pois tieltä. Käytännössä näissä tilanteissa pitää heittää vakkari pois päältä ja sitten perään taas päälle, jotta toimii järkevästi. Käytännössä AC helpottaa matkantekoa ihan merkittävästi, mm tietyöalueet, joissa ajetaan pitkäänkin kapeilla kaistoilla 80:n nopeutta jonossa menevät tosi kätevästi. ACC pitää vakioetäisyyden edelläajavaan jonon nopeuden hieman vaihdellessa. Jos jonossa on suuria nopeusvaihdoksia, niin silloin ACC ei enää toimikkaan niin hyvin. Se ei ennakoi tarpeeksi ja se lisää nopeuden "pumppausta" verrattuna omaan ajoon. Vakkariviiksen toiminta on erinomaista, sekä kympin, että yhden km/h:n muutokset saa helposti tehtyä. Parannus Exeon vastaavaan erilliseen viikseen ja aivan eri tasolla käyttettävyydessä vakioon verrattuna.

Moottorista senverran, että saksan baanoillakin on ihan pirteän oloinen, mutta tämä pirteä alue on suppea. Alle 2000rpm on kuin olisi kässäri päällä, kiihtyvyys on jotenkin nihkeää. Toisaalta on ihan turha kierrättää kovin ylös, yli 3500:n kiihtyvyys tuntuu paremmalta kun vaihtaa suurempaa. Kun katsoo uuden X-Periencen moottori-vaihteisto yhdistelmiä, niin tämä 1.6TDI olisi nimenomaan hyvä DSG:n pariksi. Suuremalla koneella vaihtamistarve on vähäisempi. Saksan teillä moottorin ääni on välillä kovin melunlähde. Rengasmelua on paljon suomen teitä vähemmän.