https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Jaguar I-Pace

P

pantero

Vieras
Genevessä (8.3 ->) julkistetaan useita autouutuuksia. Yksi mielenkiintoisimmista on ensimmäinen eurooppalainen sähköSUV Jaguar I-Pace. Autosta on tihkunut kuvia ja joitakin tekniikkatietojakin julkisuuteen; onpa Ruotsissa kuvatussa juutuubivideossa nähtävillä gamouflagattu I-Pace kurvailemassa järven jäällä. AMSS pääsi kokeilemaan autoa ja tenttaamaan suunnittelijoita. Tässä kooste AMSS (5/18):lle tihkuneista tiedoista:

- pituus 4680 mm (akseliväli pitkä, ’melkein kolme metriä’), korkeus 1560 mm, leveys 1890 mm
- takakontti 530 litraa, edessä 36 litraa ja vielä kaupanpäälle 8 litraa kyynärnojassa
- etu- ja taka-akselilla oma sähkömoottori 200 hp / 350 Nm, yhteisteho 400 hp / 700 Nm
- sähkömoottorit kompakteja, halkaisija 23 cm, paino 38 kg
- akusto 90 kWh, ladattavissa 50 kW tasavirralla 90 minuutissa 80 %:iin (100 kW:lla 45 minuutissa 80 %:iin)
- akuston alumiinikuori on osa korirakennetta
- akusto on sijoitettu korirakenteisiin akselien väliin ja mahdollistaa myös normaalia SUVia hiukan matalemman istuma-asennon.
- akuston latauksessa on otettu talviolosuhteet huomioon, ilmastoinnissa lämpöpumppu, joka lämmittää kabiinia hyödyntäen myös akuston hukkalämpöä
- kiihtyvyys 0-100 kmh 4 sekuntia, NEDC range yli 500 km
- korin Cw = 0,29
- mittaristossa 12” kosketus- ja 5,5” näytöt
-’ensimmäinen sähköauto, joka on suunniteltu auton ajosta pitäville fiilistelijöille’ mainostaa Jaggen insinööri ;)

I-Pace sijoittuu samaan kokoluokkaan kuin Q5, X3, GLC, NX, …, mutta ei aivan yllä Tesla X:n mittoihin, jonka haastajaksi se täyssähköautona tulee. Hinta on vielä auki, AMSS heittää arvauksena 75000 – 80000 euron haarukan. Kaupoille pääsee jo tämän vuoden loppupuolella...
 

Liitteet

  • I-Pace.jpg
    I-Pace.jpg
    49,5 KB · Katsottu: 366
  • jaguar-i-pace-concept-for-geneva-motor-show.jpg
    jaguar-i-pace-concept-for-geneva-motor-show.jpg
    33,2 KB · Katsottu: 316
Ihan asiallinen kilpailija Teslalle yms.

Tukee ilmeisesti ainakin 100 kW pikalatausta.

2019-Jaguar-I-Pace-02.jpg

2019-Jaguar-I-Pace-01.jpg

2019-Jaguar-I-Pace-04.jpg

2019-Jaguar-I-Pace-05.jpg

 
Todella houkutteleva paketti. Jaguarin brandin historia ja uskottavuus on kuitenkin ihan toista luokkaa kuin Teslalla. En nyt ole ihan ensimmäisenä ryntäämässä tilaamaan, kun nykyinen kärry ei ole ollut vielä vuottakaan, mutta hyvin voisin seuraavaksi tälläisen hankkia.
 
Täällä on selitetty, että X 75D ja jopa X P100D:kin jäävät jälkeen luvatuissa 0-100 kiihdytysarvoissa normitilassa.

https://www.motoring.com.au/jaguar-i-pace-set-for-october-arrival-in-australia-111379/

Luulisi, että tästä testistä tulee vielä jälkipuheita ja muitakin tuubivideoita, mutta speksien mukaan tuo oli kyllä odotettua. Ludicrous tilassa X P100D (speksi: 0-100 kmph 3,1 sek) peseekin sitten Jaggen selvästi. ZePerfs-sivustolla P100D:lle on mitattu 0-100 kmph arvoksi 3,4 sek. Model X painaa (EU-määrittein) 2,66 tn ja P100D:n kokonaisväännöksi sivusto ilmoittaa 1074 Nm.

================================

Tämä Jagge on kyllä noteerattava isolla N:llä. Kesän korvilla täytyy käydä lähemmin tutustumassa...
 
pantero sanoi:
Tässä pari kuvaa lisää ’oikean’ värisenä. ;)

Ei löytynyt enää racing greeniä tuolta linkistä. Jokin huoneistokeskuksen työsuhdebiili siellä oli.

Vakavasti puhuen on kyllä mielenkiintoinen Jagge! Minkäs kokoinen tämä oikeasti on eli miten menee Jaggen muuhun mallistoon entä mitkä kilpailijoiden mallit samaa luokkaa?
 
Sangen mielenkiintoinen auto. Täytyy seurailla miten tarina kehittyy. Voisin harkita tällaista kun tulee aika pistää Allroad vaihtoon.

Teknisistä tiedoista pistää silmään yllätävän matalat väännöt. Olisin odottanut Tesla-tyyppistä 1000+nm lukemaa tauluun. Nyt ollaan meidän tavallisten diesel-miesten hoodeilla...
 
Urlaub sanoi:
......
Vakavasti puhuen on kyllä mielenkiintoinen Jagge! Minkäs kokoinen tämä oikeasti on eli miten menee Jaggen muuhun mallistoon entä mitkä kilpailijoiden mallit samaa luokkaa?

Tuolla on juttua kilpailijoista (lähinnä Audi E-tronista ja MB EQ:sta):

https://www.tek.no/artikler/dette-er-elbilene-som-kan-utfordre-tesla-i-norge/403719

================================

Jaguar I-Pace ehti ensiksi Tesla X:n kimppuun. Jagge valitsi fiksusti alihankinnan (käsittääkseni LG) oman akkutehtaan rakentamisen sijaan. Näin se pääsi markkinoille ripeästi, kun muut vielä nysväävät omia akkutehtaitaan pystyyn...
 
pantero sanoi:
Tuolla on juttua kilpailijoista (lähinnä Audi E-tronista ja MB EQ:sta):

Paitsi, ettei noita "kilpailijoita" ole vielä myynnissä.

Tarkoitin ennemmin, että meneekö I-pace Xc40 vai Xc60 kokoluokkaan? Jaggen range alkaa olemaan sitä luokkaa, että se kilpailee myös polttisten kanssa.
 
Kannattaa pitää myös mielessä että Suomen muuttuvissa olosuhteissa odottavissa oleva toimintamatka saattaa olla kylmillä keleillä luokkaa puolet ilmoitetusta eli näillä leveysasteilla kilpailuasetelma polttiksia vastaan on aika heikko.
Sinällään hieno peli, mutta viime viikot on taas muistuttanut perinteisten laitteiden vahvuudet ja sen että ollaan vielä
kehityksen alkumetreillä.
 
Joku tuo aina tämän range kysymyksen näihin. Jos tulipalopakkasella jota on muutama viikko vuodessa pääsee 200 km niin täysin riittävä minulle ja 95% kansasta muutenkin.

Tuskin kukaan nyt tällaista hankkii ilman kotilatausmahdollisuuttta.

Tottakai jos oma ajo on 500km päivässä moottoritietä kelissä kuin kelissä polttis on ylivoimainen vaihtoehto.

Sama asia jokaisessa AS ketjussa hiukan erilaisimmista autoista, joku on aina julistamassa ettei sovi minulle koska sitä ja tätä ja tuota.
 
^
Tuo toimintamatka kun on ratkaiseva juttu auton hankinnassa, milläs menet  mökille 200km etäisyydelle
pakkaskelillä jos sähkö ei riitä. Epäilen että moni haluaa pitää kiinni vapaudestaan myös autoilun suuhteen  eikä halua tinkiä matkojen pituuksista.
 
Ja joka kerta joku kertoo, että pikin ottaa se range mukaan keskusteluun.
Se nyt vaan on aika oleellinen asia.
 
VILLE66 sanoi:
^
Tuo toimintamatka kun on ratkaiseva juttu auton hankinnassa, milläs menet  mökille 200km etäisyydelle
pakkaskelillä jos sähkö ei riitä. Epäilen että moni haluaa pitää kiinni vapaudestaan myös autoilun suuhteen  eikä halua tinkiä matkojen pituuksista.

Epäilen, että aika harvalla "sadantonnin Jaggen" omistajalla on sähkötöntä mökkiä korvessa. Tai aika harvalla "sadantonnin Jaggen" omistajalla ei ole useampia autoja eri lähtöihin valittavana.
 
Tai jos se matka on paljonkin päälle 200km, niin ehkä siinä malttaa pitää kahvitauon välissä. Ainakin niillä tulipalopakkasilla.
 
^^ Tämä talvirangen puoliintuminen onkin ihan oleellinen kysymys, samoin kuin se, että latausasema, jota juuri nyt tarvitsisi, on varattu. Lisäksi vielä sekin asia, että sähköautolla maantiellä ajelu edellyttää reittisuunnittelua, jotta stoppien aikana saadaan lisälatausta. Ja sekin vielä, että yleisimmin maantiellä ajetun reitin latausmahdollisuudet nyt ja tulevaisuudessa kiinnostavat sähköautoilijaa suuresti.

Toisinpäin voi kysyä, etteikö jokainen sähköautoa tosissaan harkitseva ole näistä asioista jo paremmin kuin hyvin tietoinen. Turhauttavalta tosiaan tuntuu näistä varoituksista jatkuvasti lukea…

Let’s think positive. ;)  Kerätään yhteisesti kokemuksia ja näkemyksiä sähköautoilusta ja sähköautoista niitä tosissaan harkitsevien avuksi. Täältä AS:täkin kokemuksia jo löytyy. Tässä yksi, eli ’svalkein’ in talvinen 800 km matka Teslalla:

https://www.autostadium.fi/index.php?topic=317.1255
 
lortti sanoi:
Joku tuo aina tämän range kysymyksen näihin.

Sehän sähköautojen menestystä hinnan lisäksi voimakkaimmin rajoittaa.

Uudessa e-Golfissa on 35 kWh:n akku. Valmistajan laskurin mukaan sillä pääsee kymmenessä pakkasasteessa rauhallisesti ajellen 137 kilometriä. Autolla on kuitenkin hintaa reilusti yli 40 tonnia. Kuka ostaisi yli 40 tonnin polttomoottoriauton, jossa on pakkasessa noin 10 litran bensatankki? Eipä juuri kukaan, vaikka tankkaaminen on lataamiseen verrattuna nopeaa.

I-Pace on muotoilultaan sitä, mitä ihmiset tahtovat ostaa. Valitettavasti tuollainen muotoilu on kuitenkin sähköautolle huono. Teslat ja nyt tämä Jaguar ovat yrityksiä tehdä sähköautosta todellinen käyttöauto, mutta silti ominaisuuksista edelleen uupuu ja hintalappu on hirmuinen.

 
Sopeutuja sanoi:
Uudessa e-Golfissa on 35 kWh:n akku. Valmistajan laskurin mukaan sillä pääsee kymmenessä pakkasasteessa rauhallisesti ajellen 137 kilometriä. Autolla on kuitenkin hintaa reilusti yli 40 tonnia.

Ylihintainen e-Golf ehdottomasti onkin ja se kyllä näkyy myyntitilastoissa. Vähintään kymppitonni ilmaa hinnassa kun vertaa Nissan-Renaultin malleihin.

Jaggessa on kuitenkin jo 90 kWh akku ja hintaluokkakin on normaalia Jaguaria. Nämä viimevuosien pikku-Jaguarit ovat tosin tätä hintapositiota hieman rikkoneet. Mondeo-Jag sen aloitti.

Kysyn uudestaan, että onko jossakin julkaistu I-Pacen mitat? Jaguarin nettisivut ovat käsittämättömät kun ei löydy tarkkoja speksejä autosta joka on jo kuitenkin myynnissä.
 
Mitat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_I-Pace

Saa muuten olla kova kulutus, jos 90kWh ei 200km matkalle riitä. Talvikulutuksessa on huomioitava, että alussa auto + akku lämmitettään, jolloin kulutus on paljon isompi, kun jatkossa, kun lämpöä vain ylläpidetään. Mitä isompi akku, sitä pienempi suhteessa on kuluksen kasvu. Pikkuakkuisen golfin  tilanne on paljon huonompi kuin isoakkuisen i-pacen.
 
Urlaub sanoi:
Epäilen, että aika harvalla "sadantonnin Jaggen" omistajalla on sähkötöntä mökkiä korvessa. Tai aika harvalla "sadantonnin Jaggen" omistajalla ei ole useampia autoja eri lähtöihin valittavana.

Epäilys jaggen omistajan taloudellisesta tilasta ei poista sitä tosiseikkaa että pitäisi ensin päästä sinne mökille, jos sinne nyt kuitenkin jollain sattuu pääsemään niin ei sitten ainakaan heti lähdetä liikenteeseen.
Meillä ainakin juuri tuo mökkimatka ja etenkin ennalta-arvaamattomat matkat poissulkee sähköauton, toki tilanne olisi toinen jos toimintamatka olisi ennustettavissa perinteisesten autojen tapaan.
Tiedä sitten miten jagge toimii käytännössä, mutta nyt  käytössä olevissa sähköautoissa on ollut todella lyhyitä toimintamakoja kovilla pakkasilla.