Nimenomaan tuo vetopyöräpito on se probleemi. Mitä noita naapurin juttuja olen joskus kyydissä istuessa kuunnellut niin kyllä noiden ulkomaanelävien mäkiin juuttumisten suurimmat syyt on puolikkaat, usein 4x2 veturi ja kuormat tehdään lumettomien maiden tapaan miten sattuu eli painojakaumaan ei juuri osata kiinnittää huomiota.
Täysyhdistelmähän menee mäet ongelmitta keli kuin keli jos ei pysähtyä tarvitse. Ajoissa vaan oikea vaihde (robotit kuulemma hankalia tässä), tarvittaessa lukko päälle ja telillä keventää, niin ihan ongelmitta menee kelissä kuin kelissä mäen kuin mäen. Harvoin joutuu polttamalla nousemaan ja tuhoamaan renkaat. Tuossa yksi syksy tuotiin tähän meidän pihaan rumpuputkia firaabeliajona pelkällä nupilla ja vaikka nousu ei ole pitkä, niin se tulee mutkan jälkeen johon mahdoton ottaa vauhtia. Ei ollut vielä talvipyöriä alla joten polttaminen oli ainoa vaihtoehto. Nopeus oli about promille kilometriä tunnissa ;D Onneksi oli vain paksu ensilumi.
Peurahan ajaa ymmärtääkseni paljon eurooppaan joten nuo pässit ja b-yhdistelmät lienee puolustettavissa. Naapurin autot on kaikki perinteisiä täysiä ja uudet tulee jo paripyörätelilläkin, kun väittää olevan parempia ajaa kuin ykköstelillä. Vaunutkinhan menee takaisin paripyöriin uusien painojen myötä. Aika old school kaveri, laatikot ehdottomasti manuaaleja (talven takia) ja minusta tuon yhden tahvin osto oli jo ihme. Omaksi ajokikseen tilasi kuitenkin Scanian kun ei daffilta 69tn nyytin ajoon löydy riittävästi papua omaavaa konetta. Saanee muuten tuon uuden autonsa ihan näinä päivinä. Häkellyttävän paljon nopeammin tulee tällainen kuin Räsä. Ok, toki koritus ja teippaukset tekee aikansa, mutta olisko nyt mennyt 3 kk tilauksesta, ehkä vähän reilu.
Tuosta peruuttelusta tuli mieleen että yhden kaarevan alamäkiluiskan jossain painotalossa naapurikin muistaa mihin piti kärri pukata aikoinaan veturin nokalla. Marginaalit seiniin oli luokkaa 10 cm per puoli ja tosiaan kaartoi koko ajan vasemmalle eli justiin sinne ei peruuttaessa niin tarkasti nähnyt. Nykyään ongelmallisimpia kuulemma on ihan omakotorakentajien työmaat (naapuri ajaa paljon mm. rakennuskiviä yms. kamaa) kun kujat ja kadut tehdään niin ahtaiksi. Lisäksi rakennusaikaan ne on täynnä timpureiden toipotia yms. niin menee ahtaaksi. Myöskään kyydin tilaajalla ei usein ole hajuakaan pääseekö sinne oikeasti täydellä vai ei.
Mulle on Rahkola tuonut kahdesti kaappeja (ja On-Rakenne kerran uunin) ja olen kyllä kuskien soittaessa sanonut että jätä kärri Varkauden Porttiin suosiolla. Naapuri kyllä inttää että muilahtaa täysperävaunu kääntyä tässä jos naapuri siirtää autonsa pihansa pois... jaa, minä en saanut muilahtamaan edes alffaa ja muulia...