https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Yleistä veneistä

G

Guest

Vieras
Kiinnostaako veneily kunka monia täällä? Valmista aihetta en äkkiseltään löytänyt mutta mm. Volvo XC90 -topicissa oli venemessuilla kävijöitä. Itsellä oli joskus Buster kalaveneenä, jonka luovutin vanhempieni käytöön heidän kesämökilleen.

Etenkin nuorempana olin kovin kiinnostunut kaikesta vesillä liikkumisesta, tosin purjevene on aina ollut etäisempi ja vähemmän kiinnostava. Amerikkalaiset ja Italialaiset isot moottoriveneet(tai jahdit?) on sydäntä lähellä. Mikä on hienompaa kuin kuorma-auton kokoinen tyylikäs venho kulkemassa 40+ solmua kauniissa kesäisessä säässä  :) Rahapulan ja vapaa-ajan muun ohjelman vuoksi pitää tyytyä vain haaveilemaan. Joillain tuttavilla on / on ollut kivoja isompia laitteita, ja aina on ollut ilo olla kyydissä!

Tulevaisuudessa varmasti jonkinlaisen ruuhen hankin, rahatilanteen niin salliessa.
 
Kyllä todellakin kiinnostaa, nimeomaan moottoriveneily, ymmärrän toki myös purjehduksen ja melonnan hienouden vaikka en itse niistä välitäkään.

Veneiden kanssa olen ollut tekemisessä pikkupojasta lähtien,
nytkin meillä on veneitä 6 kpl, 3 kpl moottoriveneiitä ja 3 kpl soutuveneitä, myös soutuveneisiin löytyy moottorit.

Juttua omista veneistä ja veneilystä yleensä löytyisi vaikka kuinka paljon, jos täällä on myös muita asiasta kiinnostuneita ja ehkä kehtaan myös veneistä kuviakin laittaa.  :)
 
Kyllä kiinnostaa. Pari kesää harrastusta takana ja Sea Ray 220 Sun Sport '08 odottelee talvisäilytyksessä kevättä. Tekniikkana MerCruiser 4.3 MPI 220 hv + Alpha One. Potkurin päivitystä nelilapaiseen suunnitellaan parhaillaan. Kasillahan tuokin voisi olla, toisaalta hyvin tuollakin hoituu lipumiset. Pisin reissu tuli tehtyä oston yhteydessä Paraisilta Helsinkiin ja kaveri ajoi sillä kerran Tallinnaan.
 
Jonkin verran kiinnostaa - joo-o. Itselläni ei omaa valitettavasti ole. Porukoilla on tuollainen uusikoppainen Buster XL + 115hp Honda. Pahimmat veneilykärpäsen puremat saa tuolla toki paranneltua. Samoin pienet vesihiihtelyt voi hoitaa tuolla.

Veneily"maastot" täälläpäin on hyvät. Maisemia on monenlaisia. Norppakin on tullut bongattua. Saimaata pitkin pääsee Kuopioon / Joensuuhun melko kivuttomasti. Mukava day-cruising matka on Puumalaan. Isommille vesille haluavat pääsevät sinne Saimaan Kanavaa  pitkin.

 
Kyllähän täältä veneilyn harrastajia löytyy. Omassa pihassa köllöttelee trailerin päällä Finnmaster 7600sports family jossa voimanlähteenä dsl Volvopenta D4-210. Oma harrastus on alkanu pienenä ihan soutuveneistä ja siitä sitten isompaa kohden. On ollut matkan varrella bustereitakin muutama ennen kuin tuli höyrähdettyä matkaveneilyyn. Viimme kaudella tuli jo 45 yötä vietettyä veneessä  :D
 
Kyllähän se kiinnostaa juu ja samoin, moottoriveneily. Omaan kalustoon kuuluu tällä hetkellä vain soutuvene ja naapurin 3,5 heppainen Mercury  ;D Tämä onkin tosin vain kalastelukäytössä.

Kyllä minustakin tuollainen sulavalinjainen rekka-auton kokoinen +40 solmua etenevä tupla-BENSA-V8 on upea näky tyynellä saimaan selällä. Ei vaan eväät riitä kuinkaan. Lisäksi tuosta meidän "koti" -rannasta yhteys Unnukalle (Saimaalle) on joko kapeaa kanavaa pitkin jossa sana kanavakin liioittelua, ennemmin puhuisin valtaojasta, mutta tuulilasi/HT veneellä kyllä pääsee. Toinen reitti taas sisältää niin matalan sillan että HT veneelläkin on vaikeuksia.

Minulla oli pari vuotta sitten iäkäs mutta siistihkö tuulilasivene kera 65 hv Mercuryn. Tuon möin kuitenkin pois koska tuollainen tuulilasivene ei oikein sovellu mihinkään muuhun kuin vesihiihtelyyn ja rälläämiseen. Tuolloin katseet oli HY veneessä mutta jotenkin lapset sitten vei nuokin haaveiden toteuttamiset.

Nuoruudessa tuli paljonkin rälläiltyä (ei siis harrastettua veneilyä vaan nimenomaan rällältyä) kaverin Riva Ferrarin 1:5 pienennöksellä. Pohojanmaalaisen veistämön käsintekemä runko jossa tehtaalta 395 heppainen Mercruiser (Muistaakseni Chevroletin lohko) kiristeltynä. Kyseessä siis tuulilasivene joka kelasi sellaisen 60 solmua kiitos kevyen painon. Soundi oli upea kun pakosarjat hönki kaasut suoraan taivaalle (venttiilin avulla ne sai ohjattua myös potkuriakseliin) ja varsinkin kanavien sulutuksessa jyly oli upeaa kuultavaa jo tyhjäkäynnillä.

Itseäni himoittaisi eniten mahonkinen "pirtuvene" isolla BENSA-kasilla, taivaalle puhaltavilla peltisarjoilla jne. No ei tosissaan, joku nopea matkavene. Usein näkyvät nykyiset olevan ulkolaitakoneilla tehokkaatkin.
 
Kyllä veneily kiinnostaa täälläkin. Kalustona nykyisin  Silver  Eagle Star-cabin 150.hv koneella. Vene on turvallinen ja erittäin hyvä ajaa.
 
Lähinnä kalastusveneilyä ja nykyisin siinä sivussa vähän huviveneilyäkin on tullut harrastettua lähes 30 vuotta. Nykyään kalaveneenä on kuvan mukainen Suomessa harvinainen Crescent Virgo 115 hv Suzukilla.
 

Liitteet

  • Virgo2.jpg
    Virgo2.jpg
    99 KB · Katsottu: 1 172
Onhan sen vähän kiinnostettava, kun mutsin puolen kesänviettopaikka on saaressa.
Pienempi pulpettivene on kesäisin parkissa lähempänä, n. 2 km vesimatkan päässä, ja isompi HT on täällä kaupungin rannassa, n. tunnin (sisältäen kanavan ja jonkun matkaa nopeusrajoitusaluetta) ajomatkan päässä mökiltä.
Molemmat on vanhempien nimissä, mutta rajattomalla käyttöoikeudella ( ja huoltovelvoitteella :)  )
Pinemmällä tulee kesäisin vähän pörrättyä myös uistimet perässä killuen.
Pienempi Lohi 425R + 30 Mercury.
Isompi AMT 185 HT + 90 Honda.
 
Kyllähän veneily kiinnostaa. Pressukatoksessa talviteloilla nököttää MV-Marin 6600FC jonka perässä Mercuryn Verado.

Laitos on laskettu vesille 2009 elokuun alussa ja mittarissa on nyt noin 800h joten on sillä joskus joku ehtinyt ajamaankin... Tätä edesauttaa se että vene on yhteinen isäni kanssa joten käyttäjiä on useampi. Suomenlahden rannikkoa on koluttu Venäjän rajan ja Hangon väliseltä alueelta sekä Tallinnassa käyty useita kertoja.

Veistämöhän meni konkurssiin muutama vuosi sitten, joten näitä ei enää uusia tule. Sääli sinänsä, mielestäni kyseessä hinta-laatusuhteeltaan erinomainen vene. Lähes joka vuosi tätä on myös tullut paranneltua talvikauden aikana, elektroniikkaa ja varusteita alkaakin olla lähes riittävästi. Tosin nytkin pitäisi vielä ennen kesää asentaa uusi trimmien ohjauspaneeli jotta alus osaa pysyä suorassa ilman tarvetta käsin tapahtuvaan säätelyyn.

Huono kännyräpsy hämärässä viime kesältä:
20140524_220445.jpg
 
Kyllähän vesille pitää aina halutessaan päästä. Koko lapsuuden ajan kesät tuli oltua kesämökillä saaressa. Siellä käyn joskus vieläkin, mökki on nykyään siskolla.
Veneet on pieniä ja varusteltu kalastushommiin. Tässä omassa rannassa on Kalapalta 520+ 20 hp Yamaha. Tukeva uisteluvene. Uisteltua tulee eniten tuossa Konnuksen kanavan pohjoispuolisella alueella. Haukea ja kuhaa tulee.
Toinen vene on mökkijärvellä eli Sorsavedellä. Lohi 395 + 6 hp Yamaha. Tuo kone on ukilta peritty, vuosimalli 1986. Äärettömän luotettava kone.
 
skodamig sanoi:
Pekka T:hän on asiantuntija.. vielä ko vuosimallikin tulee  :rolleyes:

Ei sitä tuosta kuvasta nyt helposti voi päätellä, mietin ensin olisiko Finnfamily 550, mutta se on vähän eri näköinen.

Veneesi vuosimalliksi arvioin -70 luvun alkupuolta.
 
Mika_M sanoi:
Kyllähän veneily kiinnostaa. Pressukatoksessa talviteloilla nököttää MV-Marin 6600FC...

...Veistämöhän meni konkurssiin muutama vuosi sitten, joten näitä ei enää uusia tule. Sääli sinänsä, mielestäni kyseessä hinta-laatusuhteeltaan erinomainen vene....
Itse asiassa Bella Boats osti MV-Marinin konkurssipesän pian konkurssin jälkeen muutama vuosi sitten, ja MV-Marinin vanha mallisto on tätä nykyä joiltain osin sulautettu Bella Boatsin omiin mallistoihin. Esim. tämä kyseinen vene tottelee nykyään nimeä Aquador 22C, tosin pieniä yksityiskohtien muutoksia on alkuperäiseen tehty. Pienimpänä muutoksena ei suinkaan ole hinta, joka taitaa olla nyt Aquadorina lähes 15k€ enemmän kuin mitä se oli MV-Marinin aikaan. Badge-engineeriä tämäkin. Linkki Aquadorin sivuille: http://www.aquadorboats.fi/index.php?page=22-c
 
Marty McFly sanoi:
Itse asiassa Bella Boats osti MV-Marinin konkurssipesän pian konkurssin jälkeen muutama vuosi sitten, ja MV-Marinin vanha mallisto on tätä nykyä joiltain osin sulautettu Bella Boatsin omiin mallistoihin. Esim. tämä kyseinen vene tottelee nykyään nimeä Aquador 22C, tosin pieniä yksityiskohtien muutoksia on alkuperäiseen tehty. Pienimpänä muutoksena ei suinkaan ole hinta, joka taitaa olla nyt Aquadorina lähes 15k€ enemmän kuin mitä se oli MV-Marinin aikaan. Badge-engineeriä tämäkin. Linkki Aquadorin sivuille: http://www.aquadorboats.fi/index.php?page=22-c

Bellahan ne kaikki suomalaiset venemerkit kohta omistaa, Flipperkin meni Bellalle jo aikoja sitten.
 
Marty McFly sanoi:
Itse asiassa Bella Boats osti MV-Marinin konkurssipesän pian konkurssin jälkeen muutama vuosi sitten, ja MV-Marinin vanha mallisto on tätä nykyä joiltain osin sulautettu Bella Boatsin omiin mallistoihin. Esim. tämä kyseinen vene tottelee nykyään nimeä Aquador 22C
Se oli tiedossa, että Bella osti nuo MV-Marinin muotit ym mutta olen käsityksessä että ainoa näiden pohjalta tuotantoon tullut malli on Bella 700 Patrol, joka pohjautuu MV-Marinin viimeiseksi jääneeseen uutuusmalliin Access 7, joka taas oli kehitetty samaan runkoon tuon 6600FC:n kanssa.

Aquador 22C oli minusta tuotannossa jo paljon ennen MV-Marinin konkurssia, ettei olisi jopa joku venealan lehti tehnyt parivertailunkin siitä tuon 6600FC:n kanssa? Hyvin samanlaisia veneitä nuo kokonsa ja pohjaratkaisunsa puolesta toki ovat, mutta olen silti siinä uskossa että ainoa jollain tavalla MV-Marinin muotteihin pohjautuva vene tänä päivänä on tuo Patrol.

Toki tuota voi siitä huolimatta ajatella MV-Marinin seuraajaksi/korvaajaksi, mutta kuten mainitsitkin niin hinta on jotain ihan muuta kuin MV-Marinilla aikanaan...
 
^ Olet muuten ihan oikeassa. Itse olen tainnut haksahtaa tuossa siihen, että näin jossain näyttelyssä tuon 22C:n pian tuon yrityskaupan jälkeen, ja veneiden ollessa noinkin identtisiä automaattisesti oletin, että Bella Boats oli jalostanut 6600:sta uuden Aquadorin. Tuo 22C tuli tosiaan myyntiin jo vuosi-pari ennen ennen kilpailija MV Marinin vararikkoa ja ei voi kuin todeta, että aika härski kopio tuo 22C on.

Pienellä googlauksella löytyi myös pätkä tuosta mainitsemasi vertailusta: http://kipparilehti.fi/jutut/aquador-22-c-vs-mv-marin-6600-fc-taskujahtien-kaksintaistelu

Löysin myös lyhennelmän 22C:n testistä, jonka mukaan ei mistään huippuveneestä ole kuitenkaan kysymys: http://venelehti.fi/jutut/aquador-22-c-on-ristiriitainen-persoona. Muistaakseni 6600:sta testattaessa sen todettiin olevan kuitenkin kelpo vene, joten veneen kopiointi ei tuolta osin ollut mennyt Bellalta ihan putkeen.
 
Marty McFly sanoi:
Muistaakseni 6600:sta testattaessa sen todettiin olevan kuitenkin kelpo vene, joten veneen kopiointi ei tuolta osin ollut mennyt Bellalta ihan putkeen.

Itsekin kävin toki uteliaana venemessuilla tarkastelemassa tuota Aquadoria kun se tuli markkinoille ja mielestäni siinä ei ollut mitään sellaista eroa MV-Mariniin jolla niinkin paljon korkeampi hinta olisi perusteltavissa. Totta kai itse 6600FC:n jo omistavana katselin asiaa tietyllä tavalla värittyneiden lasien läpi, mutta silti.

Erityisesti jäi mieleen Aquadorin WC, joka on lähinnä ovella ja avattavalla kannella varustettu iso laatikko jonka sisällä on pönttö. Ei sovi olla ainakaan kovin ujo jos veneessä on enemmänkin porukkaa ja pytyllä istuessa jäät kuitenkin hartialinjasta ylöspäin ihan ilman näkösuojaa. Pienihän tuo meidänkin veneen toiletti on, mutta sentään ihan umpinainen koppi jossa saa toimittaa asiansa muiden katseilta piilossa. Tietysti joku voi tykätäkin siitä että voi siinä istuskellessaan sujuvasti jatkaa rupattelua pöydän ääressä istuvien kanssa.  ;D
 
Mv-marin 6600fc esiteltiin 2006 ja bella sitten huomasi, että sille pitää saada kilpailija joten tekivät Aquador 22C. Aquador ei hulppeammasta ulkonäöstä huolimatta ollut yhtä hyvä ajettava, kuten eräässä testissäkin mainittiin.

Sen verran itsekkin kerkisin 6600FC:n kanssa puljaamaan parina kesänä 120h& yht.90 yötä. Ei minulla kyllä ikävä kyseistä venettä ole. Vuotava etuovi, jostakin katostakin vuoti välikattoon ja sieltä vessan seinään ja pisteenä iin päälle lasinen takaovi josta reilummalla tuulella myös sade tuli sisään. Vene oli 2008 vuotinen ja voisi sanoa että ilmeisesti veneitä meni niin paljon tuolloin kaupaksi että laadunvalvonta oli vähän niin ja näin. Veneessä oli hyvät tilat kyllä pituuteen nähden, sitä ei käy kiistäminen. Ainoastaan sivukansia olisi joskus kaivannut. Mutta sen verran tuli opittua ettei veneeseen enää tule ovea eteen ja eikä sitten tullutkaan. Oli se meinaan sellainen kiusa kun suoraan nukkujien niskaan. Vaikka tiivisteetkin kahteen eri otteeseen uusin niin ei pitäny ja joka tapauksessa vuoti oven lukon reijjästä. Katon vuoto löytyi lopulta surkeasta tehtaan tekemästä läpiviennistä(reikä ja sikakittiä  :mad: )

Edit. Jos joku sattuu miettimään tällaista ja lämmittiminähän näissä on wallas 800 liesi puhallinkannella niin on sitten niin onneton kapine kuin olla vain voi. Itsekkin hommasin kunnon dsl ilmalämppärin veneeseen. Olen kuullut osalla olevan bensa webastojakin, mutta niissä taittaa olla se palovaara sitä luokkaa ettei niitä veneissä saisi olla  :rolleyes: