https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Ajatko talvella kitka -vai nastarenkailla?

Mitkä talvirenkaat autostasi alta löytyy talvisin, jos saat itse päättää?

  • Ajan nastarenkailla

    Ääniä: 179 31,2%
  • Ajan pohjoismaisilla kitkarenkailla

    Ääniä: 345 60,2%
  • Ajan Keski-Euroopan kitkarenkailla

    Ääniä: 7 1,2%
  • Ajan jollain muilla M+S -merkintäisillä All-season renkailla (esim. Michelin Crossclimate, yms.)

    Ääniä: 9 1,6%
  • Käytän autoissani talvella sekä nasta- että kitkarenkaita

    Ääniä: 27 4,7%
  • Renkailla jotka autossani oli jo alla kun hankin sen, mutta ne ei ole sellaiset kuin haluaisin alla

    Ääniä: 18 3,1%

  • Äänestäjiä yhteensä
    573

Foxit

Klassikkoainesta
Liittynyt
15.12.2015
Naapurifoorumin innoittamana päätin lähteä kartoittamaan Autostadiumilaisten talvirengasmieltymyksiä. Kertokaahan mitkä talvirenkaat valitsette mieluiten omaan autoon?
 
Autolla ajan.

Jotenkin väsähtänyt näihin rengaskeskusteluihin. Kohta tänne tulee taas samat mouhottajat haukkumaan nastarenkaiden käyttäjiä ja ylistämään kitkojen ylivertaisuutta. Ei tämä tuosta talvirengastopicista tule eroamaan.
 
Minua ainakin kiinnostaa tietää että kuinka kuinka paljon tällaisten foorumilaisten mieltymykset menee yhteen esimerkiksi muiden tilastojen kanssa. 
 
Tai sitten näin: kohta tänne tulee taas samat mouhottajat haukkumaan kitkarenkaiden käyttäjiä ja ylistämään nastarenkaiden ylivertaisuutta.

 
Minua kyllä kiinnostaa kitka- ja nastarenkaiden jakauma foorumienkäyttäjien keskuudessa. Uskoisin kitkarenkaiden käyttäjiä foorumilla olevan enemmän kuin 15%, joka on jakauma suomalaisten autoilijoiden keskuudessa.
 
Hyvähän tuo jakautuma on tietää. Itse vaihdoin kitkoihin viitisen vuotta sitten ja niillä jatketaan. Jos ominaisuusväännöt jättää tuonne toiseen topikkiin, voi silti todeta, että pidän myös vapaudesta valita vaihtoajankohta itselle sopivasti. Kesä omassa kalenterissa alkaa Wapusta ja kesäkiekot pistetään alle vasta sen jälkeen. Samoin syksyllä voi ennakoida tulevaa talvisäätä ilman, että tarvitsee lainlaatijan kalenteria tiirailla...
 
pantero sanoi:
Kesä omassa kalenterissa alkaa Wapusta ja kesäkiekot pistetään alle vasta sen jälkeen. Samoin syksyllä voi ennakoida tulevaa talvisäätä ilman, että tarvitsee lainlaatijan kalenteria tiirailla...
No ei tuota kyllä tartte nastoillakaan katsella. Renkaat alle silloin kun kelit sitä vaatii. Oli kalenterissa sitten mitä vaan.
 
Kitkoilla on menty vuodesta -99. Ei siinä mitään.

Mutta kiinnostaa kuulla perustelut, mikso oletaan, että tämän foorumin jäsenistö ylittää tuon keskiarvon 15 %?
Ollaanko me valveutuneempia, herkempiä korvistamme, ympäristöajatteluun taipuvaisempia, vai sopiiko jäsenistön ajoprofiiliin kitka paremmin, tai olemmeko muuten vain yleisemmin kiinnostuneempia, minkä mustan rinkulan päällä se peltikasa lilluu?
Itse kun olen sitä mieltä, että rengas valitaan tarpeen mukaan, olettaen, että kirjoittajat vastaavat muutenkin Suomen keskiarvoa, veikkaan, että päädytään samaan lukuun.
 
Kettu sanoi:
Kitkoilla on menty vuodesta -99. Ei siinä mitään.

Mutta kiinnostaa kuulla perustelut, mikso oletaan, että tämän foorumin jäsenistö ylittää tuon keskiarvon 15 %?
Ollaanko me valveutuneempia, herkempiä korvistamme, ympäristöajatteluun taipuvaisempia, vai sopiiko jäsenistön ajoprofiiliin kitka paremmin, tai olemmeko muuten vain yleisemmin kiinnostuneempia, minkä mustan rinkulan päällä se peltikasa lilluu?
Itse kun olen sitä mieltä, että rengas valitaan tarpeen mukaan, olettaen, että kirjoittajat vastaavat muutenkin Suomen keskiarvoa, veikkaan, että päädytään samaan lukuun.

Itse uskon boldattuun vaihtoehtoon, näin ollen luulen myös että keskimääräistä suurempi prosentti ajaa kitkoilla. En tiedä onko paljon suurempi, mutta veikkaan että kuitenkin on. Tuohon mielipiteeseesi, että "suuri yleisö" valitsisi aina renkaan tarpeen mukaan, en kyllä jaksa uskoa. Suurin osa laittaa alle nastarenkaan, kun niin on isä ja osalla jo isoisäkin tehnyt. Ja kun ne autolehtien vertailutkin aina näyttävät että nasta on parempi. Kovin moni ei jaksa ajatella, mitä se "parempi" oikeastaan tarkoittaa. Suurimmalle osalle talvirangas on yhtä kuin nastarengas, muu vaihtoehto ei käy edes mielessä.
 
Itse tyytyväinen kitkoilla menijä- millä muut ajaa ei kuulu mulle, paitsi hiven kiitollinen olen nastalla etenijöille kun ruohii jäitä hiven karkeemmiksi  ;D
Huomenna lähtö Tahkolle niin kitkat mukavat kun ei tarvii pohtia vaihtaako nyt vai reisun jälkeen.
 
^Tahkolla viikonloppuna ainakin kelit kohdillaan, muista -->  8)

Nastoilla nyt mennään molemmissa autoissa, mutta omaan autoon voipi jossain vaiheessa kitkat tulla. Tosin seuraavaksi rengassarjaksi on jo nastat tallissa odottelemassa ensi talvea, mutta joskus sitten.
 
Kettu sanoi:
Mutta kiinnostaa kuulla perustelut, mikso oletaan, että tämän foorumin jäsenistö ylittää tuon keskiarvon 15 %?
Ollaanko me valveutuneempia, herkempiä korvistamme, ympäristöajatteluun taipuvaisempia, vai sopiiko jäsenistön ajoprofiiliin kitka paremmin, tai olemmeko muuten vain yleisemmin kiinnostuneempia, minkä mustan rinkulan päällä se peltikasa lilluu?

Nooh... juttuja lukiessa tulee kuva että täällä monet pitävät itseään keskimääräistä parempina autoilijoina, niin eivät sellaiset nastoja tarvitse tasaamaan keliolosuhteita  :rolleyes: Myös "vihapuheiden" määrä nastarenkailla ajajia kohtaan on sitä luokkaa etten usko 15%:n edustuksella sellaista aikaan saatavan.
 
Tuossa äskelin työpaikan parkkipaikan ohi ja katselin pysäköityjen autojen renkaita. Noin sadassa autossa huomasin vain kahdet kitkarenkaat. Lisäksi yhdessä punaisessa SUV:ssa oli jo kesärenkaat alla.  ;)
 
jni sanoi:
Tuossa äskelin työpaikan parkkipaikan ohi ja katselin pysäköityjen autojen renkaita. Noin sadassa autossa huomasin vain kahdet kitkarenkaat. Lisäksi yhdessä punaisessa SUV:ssa oli jo kesärenkaat alla.  ;)

Tähän tutkimukseen olisi tuonut syvyyttä, jos olisit kertonut mikä paikkakunta on kyseessä. Suomi on iso maa ja kevät tulee nopeasti. Toissa sunnuntaina tuli vielä 15 cm lunta eikä kesärenkaiden vaihto käynyt mielessäkään, mutta viime sunnuntaina ne sitten jo vaihtuivat alle.
 
Vaihdoin kitkoihin joskus vuosituhannen vaihteessa enkä vaihda takaisin jollei asuinpaikka muutu. Pääkaupunkiseudulla nyt vaan on pääosin "kesäkelit". Kovasti ovat renkaat noista ajoista kehittyneet, tuolloiset kitkat oli kyllä aika ryhdittömät "lätkyt". Varmaan kyllä kehittyneet on nastatkin.

En ole keskimääräistä parempi autoilija, vaikka joskus tuntuu, että kaikilla ei ole kykyä aistia "tuntumaa" tiehen vaan mennään samalla kaavalla kelistä huolimatta. Itselle on tärkeää aistia tien pinta ja ajotuntuma (siksikin kitkat). Pari kertaa on ollut "läheltä piti"-tilanteita (lähes peräänajo, kuitenkin alhaisella nopeudella), joita ehkä ei olisi nastoilla ollut. Hallittuja riskejä on otettava.

Itseänikin kiinnostaa tuo jakauma. Aina kun on käytännössä kaksi vaihtoehtoa, kansa jakautuu ja ollaan jyrkästi jotain mieltä. Itselleni elämä on jatkumo harmaan sävyjä ja suvaisevaisuutta.
 
Ei pysty vastaamaan. Toisessa autossa on nastat ja toisessa kitkat. Ja tämä tilanne on aivan itse valittu ja tulee todennäköisesti säilymään samana jatkossakin.  ;D
 
ZHK sanoi:
Itselleni elämä on jatkumo harmaan sävyjä ja suvaisevaisuutta.

Ei ei. Ei tämä sovi tähän vasaralla päähän mentaliteettiin. Nyt on ymmärrettävä, että jos et ole puolesta, olet vastaan.  8)

Totta puhuen, itselleni ei missään vaihessa tullut mieleen kitkarenkaat ennen kuin siskoni muutti joksikin aika Saksaan. Silloin ajattelin, että jos meinataan talvella piipahtaa, ei saa olla nastarenkaat, joten...
No, ehkä en ole minäkään järin valveutunut, kun tarvitsin tällaisen syyn muutokseen. Tulipahan todistettua tet:n väite, että mennään totutun mukaan.
 
jrinnes sanoi:
Ei pysty vastaamaan. Toisessa autossa on nastat ja toisessa kitkat. Ja tämä tilanne on aivan itse valittu ja tulee todennäköisesti säilymään samana jatkossakin.  ;D
Nyt on pakko vastata ;). Yritin muotoilla tuon kyselyn nyt niin että jos sinä voisit valita omaan autoosi talvirenkaat niin mitkä ne olisi noista esitetyistä vaihtoehdoista?

Minusta on ihan, jos ei halua perustella tähän galluppiin valintaansa tarkemmin, pelkkä vastaus nimettömänä riittää jotta saataisiin mahdollisimman rehellisiä vastauksia tänne. En halua että tästä gallupista tulisi kenenkään pätemis- tai vihapuheen ulostusallas. Jätetään ne vaikka muihin topicceihin.
 
Niin siis pointti oli, että kun HALUAN ajaa toisella autolla kitkoilla ja HALUAN ajaa toisella autolla nastoilla, niin en voi valita vain jompaakumpaa. ;)
 
Sande sanoi:
Tähän tutkimukseen olisi tuonut syvyyttä, jos olisit kertonut mikä paikkakunta on kyseessä. Suomi on iso maa ja kevät tulee nopeasti. Toissa sunnuntaina tuli vielä 15 cm lunta eikä kesärenkaiden vaihto käynyt mielessäkään, mutta viime sunnuntaina ne sitten jo vaihtuivat alle.

Mikkelihän se
 
Itse taksina Helsingissä ajavana voisi hyvin heittää kesärenkaat alle. Nyt siis nastat alla. Tosin viikko sitten sain keikan Keski-Suomeen, jossa ei ollut keväästä tietoakaan. Jatkossa mennään kitkoilla.
 
Itsellä kitkat ollut toistakymmentä vuotta. Syynä se että nastojen hyöty omassa ajoprofiilissa on marginaalinen ja lasken nastojen haittapuolet huomattavasti hyötyjä isommiksi. Suorastaan vituttaa kun välillä joutuu ajamaan nastoilla varustetulla autolla.

Eukolla ekaa talvea kitkat, ei ole valittanut vaikka kulkee töihin välillä semmoisiin aikoihin että voi olla tienhoito tekemättä.

Lisäksi olen valinnut esim. eukon autoon sen "leveämmän ja matalaprofiilisemman" talvirengaskoon koska se on ko. autoon kokonaisuutena paras omien kokemuksieni mukaan. Samaa kaavaa noudattanut omassakin kulkineessa viime talvet.