https://tummennuskalvot.fi/

Paikatako rengas vai ostaa uusi?

EsaPJ

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
7.3.2014
Meni ruuvi renkaaseen jolla ei ole ajettu vielä täyttä 800 km. Itse asiassa koko autolla ei ole ajettu sen enempää.
Ikäväksi asian tekee se, että kyseessä on BMW:n RunFlat rengas ja rengastehtaan takuu loppuu paikkaustilanteeseen ja jotenkin paikattu tuntuu itsestäkin huonommalta?
Olen sellainen perfektionisti, että jos kukkaro ei panisi vastaan ostaisin ilman muuta uuden renkaan, mutta kun kyseessä on 245/50 R18 RunFlatti, niin hinta on 350 - 400€.
Kun rengasliike antaa omalle työlleen takuun, niin ei oikein tiedä mitähän tekisi?
 
epjbmw sanoi:
Meni ruuvi renkaaseen jolla ei ole ajettu vielä täyttä 800 km. Itse asiassa koko autolla ei ole ajettu sen enempää.
Ikäväksi asian tekee se, että kyseessä on BMW:n RunFlat rengas ja rengastehtaan takuu loppuu paikkaustilanteeseen ja jotenkin paikattu tuntuu itsestäkin huonommalta?
Olen sellainen perfektionisti, että jos kukkaro ei panisi vastaan ostaisin ilman muuta uuden renkaan, mutta kun kyseessä on 245/50 R18 RunFlatti, niin hinta on 350 - 400€.
Kun rengasliike antaa omalle työlleen takuun, niin ei oikein tiedä mitähän tekisi?

Niin, mitä se rengastehtaan takuu sitten käytännössä tarkoittaa? Jos tuon renkaan saa paikkaamalla kuntoon eikä tyhjällä renkaalla ole ajettu pitkiä matkoja, eli rengas on rakenteellisesti vielä ehjä, niin ehdottomasti paikkaus. Onnistuu varmasti murto-osalla tuosta hinnasta?
 
Tappi paikka maksaa sen kympin pari niin en lähtis ostamaan uutta monen sadan kumia siihen.
Jos tulee joku takuunalanen vika niin sit ostat sen kumin vasta ja kärsit tappion.
 
LuppaKorva sanoi:
Tappi paikka maksaa sen kympin pari niin en lähtis ostamaan uutta monen sadan kumia siihen.
Jos tulee joku takuunalanen vika niin sit ostat sen kumin vasta ja kärsit tappion.
Tuo reikä oli sellaisessa paikassa, etteivät laittaneet tappipaikkaa, vaan hioivat sisältä läntin ja laittoivat lapun liimalla paikoilleen.
Renkaan irrotus, paikkaus, tasapainotus ja paikoilleen laitto maksoi 25€ ja niin kuin tuolla aiemmin kirjailin, niin lupasivat vielä paikalleen takuun.
Kyllä kai se on annettava järjen voittaa ja mennä tuolla paikatulla kumilla.
 
Itse laittaisin sen enempää miettimättä Runflat-renkaaseen sisäpuolelta laitettavan paikan Suomen ajo-olosuhteissa. Itse rengaskin kun on rakenteeltaan normigummia jämäkämpi, joten sekin antaa lisäturvaa.

Meidän auto löysi kerran iso ruuvin renkaaseen ja vaihdatin tilalle uuden renkaan, mutta vain sen johdosta, että silloisilla kotinurkilla tuli säännölliseen ajettua +200 nopeuksia. Ajatus paikatusta renkaasta ja 250 mittarissa ei vain sopinut omaan pääkoppaan. Suomessa olisi teettänyt paikkauksen normirenkaaseenkin ilman sen suurempia miettimisiä.
 
pokkus sanoi:
Täällä Jenkeissä ei mikään rengasliike suostu ulkoa laitettavaa tappia edes laittamaan ja en itsekään sellaista laittaisi. Kaikki paikkaukset tehdään renkaan sisältä, jonka pitäisi olla todella varma paikkausmetodi. Vastaa luotettavuudeltaan melkein uutta rengasta.
Mihinkäs tuo perustuu?  Klimppejä on minun autojeni renkaisiin laitettu vuosikaudet ja paikatuilla renkailla on ajettu hurjasti kilometrejä eikä koskaan mitään ongelmaa ole ollut.
 
Tuohon en osaa ottaa kantaa. Klimpit on aina laitettu isoimmasta pienimpään ja hyvin ne on kestäneet telivetoisesta masnsiirtoautosta aina Folkkariin asti.
Ainoat renkaat mitä en ole koskasn paikkauttanut ovat olleet moottoripyörissä. On vain tuntunut huonolta vaihtoehdolta.
 
pokkus sanoi:
En tiedä tarkkaa syytä mikseivät tee, mutta aina ovat sanoneet, etteivät saa laittaa tappia ulkoapäin. Olisiko, että rengasvalmistajat kieltävät tapit ulkoapäin ja aina vaativat paikkauksen sisältä. Voi siis olla joku lakitekninen juttu, että jos jotain käy "väärinpaikatulla" renkaalla, niin paikkausfirma joutuu vastuuseen. Osa paikkausfirmoista kun on tiettyjen rengasvalmistajien virallisia korjaajia, joten ohjeistusta on pakko noudattaa.
Minulle kertoi tuon renkaani paikkaaja, että he eivät käytä noita "tappi / klimmppi" paikkoja (nuo käyttivät nimitystä matopaikka), siksi ettei ulkoa voi tietää minkäkokoinen vaurio on renkaan sisällä.
Paikkaaja kertoi esimerkin, että renkaassa oli ruuvi jonka olisi voinut ulkoapäin pika paikata tuollaisella matopaikalla, mutta kun he ottivat renkaan vanteelta paljastui sisältä noin parin sentin mittainen halkeama, johon tuo pikapaikka ei olisi auttanut kuin korkeintaan hetkellisesti.
 
Tuttu on rengasfirmassa duunissa ja katoin kerran kun se paikkas kumia tollasella madolla niin kyllä se samalla pisti sisäpuolelle paikan päälle.
Kysyin et miksi tollein niin se sano että: Tappi täyttää ja paikka paikkaa.
Asia tuli selväksi eikä tarvinnu ton enempää kysellä.
 
Karvamadoilla on täällä renkaat paikkailtu tähän asti ja yhtä tapausta lukuunottamatta korjaus on kestänyt koko renkaan käyttöiän, tuo yksi tapaus oli sellainen että naula oli menny renkaaseen vinossa kulmassa ja paikkaa ei saanut menemään oikeassa asennossa renkaaseen, tuo paikattiin sitten sisäpuolelta.

Nykyään peräkontissa kulkee pakka tubeless-matoja, ei tarvitse mennä enään paikalliselle kynittäväksi.
 
Karvis sanoi:
Nykyään peräkontissa kulkee pakka tubeless-matoja, ei tarvitse mennä enään paikalliselle kynittäväksi.
Samoilla linjoilla täälläkin. Lisäksi kun kuljetan vielä peräkontissa vararengastakin, niin ei koskaan tule matkaan kovin pitkää katkosta. Rikki menneen renkaan paikkaan sitten välittömästi seuraavalla huoltamolla. Halpaa ja huoletonta.

Itselleni kun on pienen ajan sisällä sattunut muutama rengasrikko, niin vahingosta viisastuneena nuo madot kuuluvat jo vakiovarustukseen.

Lisäksi olen vielä suunnitellut 12v.kompukan hankkimista peräkonttiin. Tekeeköhän noilla mitään? Jollain on varmaan kokemuksia?  :rolleyes:
 
Minulla on ollut reilu 15 vuotta jo Biltemasta ostettu pieni kompura aina matkassa. Todella hyvä ja sillä on monet renkaat täytetty vuosien varrella. Nykyisin on tosin molemmissa autoissa ihan mukanakin tullut kompura ja sekin on ollut ihan toimiva laite.
 
Eilen aamulla oli yksi rengas niin tyhjä, että ei ajella voinut. Peräkontista paikka-aine sisään ja kompuralla painetta perään.  Sitten ajoan ja lopuksi huolto-aseman vehkeillä sopiva paine. Tänä aamuna oli rengas pitänyt paineensa joten korjaus lienee onnistunut. Totuus tulee ilmi jahka kohta lähdetään ajelemaan kotiin  200km.  Alussa varmaan kannattaa tarkkailla renkaan painetta korostetusti.

Mahtaakohan tuo nyt pysyä siellä renkaan loppuiän? Näillä on toinen talvi alla.
Ja ostaako tilalle VAG-original paikka-aineen hintaan kallis vai jonkun CRC:n aineen halvemmalla?
 
Minä kävisin tyhjentyneen renkaan silmämääräisesti läpi. Saattaapi löytyä jotakin terävää kulutuspinnasta (ruuvi tms) ja vuotaminen alkaa uudestaan. Muuten kyllä vaahto pitää pienen reijän kurissa. Hyvin usein, siis melkein aina renkaasta kyllä löytyy jotakin ylimääräistä joka pitää poistaa ja laittaa klimppi tilalle. Vaahto on lopulta lähinnä ensiapuun. Jos vaurio taas renkaan sivussa niin siinä vaiheessa uuden hankinta hyvä vaihtoehto.
 
Sanoisin Markulle, että viehän ammattilaiselle tsekatavaksi. En luottaisi vaahtopaikkaukseen kuin hätätilanteessa seuraavaan mahdolliseen paikkaus/vaihtopaikkaan saakka. Toissa syksynä itsekin jouduin vaahdon kanssa pelehtimään kun meni molemmat takarenkaat puhki parin viikon sisään. Toinen meni niin, että edes vaahdolla ei saanut pysymään yhtään ilmaa. Ja toinen piti ilmaa, mutta käytin pajalla. Siellä oli kivi läpi pinnasta ja ois voinut pullahtaa renkaan sisään hetkellä millä hyvänsä tyhjäten sen kokonaan.
Ja tuota kiveä ei löytänyt ihan helpolla. Musta, kapea ja terävä kivisälö joka hetkessä oli kulahtanut kumin pinnan tasolle piilottaen sen kokonaan.
Kunnon paikat liikkeessä kumeihin.
Ja opetuksena mulle vielä vararengas konttiin kun kuitenkin tulee usein ajeltua syrjäteillä ja hieman korvessakin. Kuten em tapauksessa.

Mulla meni vaahtoihin luotto kertalaakista.
 
Vaahtohan on vain sitä varten, että pääsisi jatkamaan matkaa turvallisempaan/parempaan pysähdyspaikkaan, kenties rengasliikkeeseen. Se tekee renkaasta käytännössä entisen eli tilalle joutuu sitten ostamaan uuden, jos kuluneempi niin kaksi, että on molemmilla puolilla samanverran käytetty rengas.
 
Jaaha, rahanmenoa ilmeisesti siis tiedossa... Ajettiin renkaalla sujuvasti kotiin 200 km eikä siinä huomannut mitään erityistä täristystä tai vetelyä. Pitää huomenna irrottaa se ja tutkia pinta.

JOs ei niin...onko kellään joutavana yhtä kappaletta Contin nastarengasta 195/65x15 yhden talven ajettuna... :rolleyes:
 
Suosittelen uuden renkaan ostoa kanssa. Naapuri ei viime kesänä uskonut,että paikkaus aine ei kestä kovin kauaa. Piti melkein taivutella rautalangasta, olikohan kolmas vai neljäs kerta, kun oli autolla lähdössä pihassa ja rengas oli tyhjä.. Eräs torstai kävin kysymässä, että miten ne renkaat, et joko haluat ne ostaa, ei niillä vielä kiire ole, no perjantai aamuna oli taas tyhjärengas, niin kovasti alkoi kelpaamaan minun renkaani...  ;D
 
Vaikka sen vaahdotetun renkaan paikkaisikin, niin sitä vaahtoa ei saa putsattua sieltä pois ja siitä tulee jossain vaiheessa ravistin.
 
20 vuotta sitten paikkasin naulan puhkaiseman kesärenkaan huoltoaseman hyllystä löytyvällä vaahdolla ja paineilmaa perään. Renkaassa ei ongelmia ollut auton ollessa  minulla seuraavana kesänäkin.
 
Nyt kun on lomaa vielä eikä pakollisia ajoja niin olenpa antanut sen olla. Tänään voisi käyttää renkaan irti ja etsiä josko löytyisi jotain ylimääräistä pinnasta. Nettivaraosassa on parikin kertaa myynnissä kahden renkaan satsi kuulemma hyväkuntoisia  :rolleyes: kohtuuhintaan...mietitäänpäs vaihtoehtoja vielä.
 
Taitaa olla aikaa jo 6-7 vuotta kun olin mökille menossa ja huomasin peräkärryn renkaan olevan tyhjä. Paikkausvaahtopurkin laskin siihen ja sitten huoltoasemalle tarkistamaan ilmanpaine. Tämän jälkeen renkaalle ei ole tarvinnut tehdä mitään ja raskaitakin puukuormia kärryllä on kuljetettu.
 
Tämä opetti, että vararengas on hyvä olla mukana myös kärryssä. Netistä löytyi sopivasti 3 kpl sarja ja nykyisin aina yksi varalla mukana :)
 

Liitteet

  • 20140831_112117-99 (2).jpg
    20140831_112117-99 (2).jpg
    43 KB · Katsottu: 314