- 15.7.2017 klo 11:16 / Opel Crossland X (2017-)
Tulipa käytyä koeajamassa Crossland X. Astra oli huollossa ja siinä oli aikaa testailla sekä Crossland X että uusi Insignia. Ennakkovaroitus ranskalaisautojen ystäville, että teksti saattaa sisältää hyväntahtoista piikittelyä.
Ei oikeastaan ollut mitään kovin suuria ennakko-odotuksia Crosslandin suhteen suuntaan tai toiseen. Halusin nähdä, miltä ensimmäinen PSA-yhteistyön hedelmä tuntuu. Päivä oli kuuma ja auto oli seissyt auringossa. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi todella voimakkaaseen hajuun. Se ei ollut sellaista miellyttävää uuden auton tuoksua, mitä vaikkapa auringossa marinoitunut Insignia eritti, vaan todella voimakasta ja epämiellyttävää hajua. Oliko tämä sitten jotain ranskalaista perua, en tiedä.
No, hajut sikseen ja kokeilemaan. Hajun lisäksi huomion kiinnitti todella halvan oloiset muoviosat. Tuli mieleen esim. Dacia. Kojelaudan päällys on jotain ihan mukavaa tekstuuria, mutta ovet ihan kamalat. Ratti vaikka onkin sama kuin Astrassa ja Insigniassa, on se aidon nahan sijaan päällystetty keinoeläimen nahalla. Varustetaso oli Enjoy, joten penkit oli ihan peruskamaa. Ajoasennon sain kuitenkin ihan toimivaksi ja kolmipyttyinen 1.2 110 hv Puretech tulille ja matkaan.
Puretech veti nöyrästi ja voimaakin tuntui tarvittaessa löytyvän. Huolimatta karuhkosta sisustasta ajossa oli kuitenkin sellaista jotain ranskalaista pehmeyttä. Melutaso on pikkuautoksi kohtuullisen matala, renkaiden rallatusksaan ei tuntunut suuremmin vaivaavan. Varmaan dB-mittarilla sitä on enemmän kuin isommissa autoissa, mutta melun sävy oli saatu viritettyä aika miellyttävksi.
Ajaminen muutenkin tuntui varsin leppoisalta ja vaikka auto onkin oieni ja kapea kippo, se kulki maantielläkin ihan siedettävästi.
Infotainment-puoli on tullut Opelilta. Kyseessä lienee intellilink R7.0, joka on tuttu mm. Astran perusmalleista. En testannut älypuhelimen toimintaa laitteiston kanssa. Mittariston näyttö on varmaankin peräsin Ranskasta, ilmeestä ja fonteista päätellen.
Pikkuautoksi Crosslandiin on saatu loihdittua hyvät tilat. Edes sivusuunnassa ei pahemmin ahdista. Kun säädin etupenkin itselleni (183 cm) sopivaksi, taakse mahtuu vielä toinen samanmittainen heittämällä. Konttikin on kokoon nähden ihan tilava, kyllä sinne mahtuu muutakin kuin pari kauppakassia. Sitten vähän kuvia.
Kuvissa sisusta näyttää hyvältä, mutta ei kestä lähempää tarkastelua.
Takaovi on kauttaaltaan kovaa ämpärimuovia.
Etuovessa on sentään käytetty pehmeää kangasta.
Vaihdekaavio on erilainen kun Opeleissa on totuttu, pakki on oikealla alhaalla eikä vasemmalla ylhäällä ykkösen vieressä. Pakkilukkoa ei myöskään ole.
Ritilöistä tulee mieleen ranskalaisautot. Osaako joku bongata yhdennäköisyyden PSA:n malleihin?
Koeajoauton nappuloiden sovituksessa on hutiloitu. Eväspatongin kanssa nautittu viiniä kyytipojaksi?
Takapenkki on muotoilultaan lautamainen, mutta siellä on hyvin tilaa.
Kontti on näin pieneksi autoksi myös yllättävän iso. Autoon saa myös liikuteltavat takapenkit, joilla tila kasvaa entisestään.
Vararengaskotelon äänieristeissä on säästelty, mutta auto on silti yllättävän hiljainen.
Säilytyslokeroita löytyy keskikonsolista.
OnStar löytyy.
Ilmanvaihtoa hallitaan paitsi Opelin puolelta tulleilla nappuloilla, myös kosketusnäytöllä.
Infotainment on tullut Opelilta. Lienee R7.0 Intellilink? Autosta näyttäisi löytyvän myös Wifi.
Tässä mallissa ei tainnut olla mainostettua 360 asteen kameraa, vaan ihan perinteinen peruutuskamera. Peruutuskameran näyttö on turhan pieni ja suttuinen.
Mittariston näyttö lienee Ranskasta.
Auton todellinen alkuperä näkyy monissa komponenteissa.
Moottoritilasta löytyy PSA:n kolmipyttyinen säksätin, joka hoitaa hommansa hyvin.
Keula noudattelee Opelin tuttua muotokieltä ja etuviistosta auto on ihan jees.
Takaviistosta auto on ruma (ranskan-) sämpylä.
Vanteista tulee mieleen Sitikka.
Tunnelmat autosta oli vähän kahtiajakoiset. Opelilla mainostetaan saksalaisuutta, mutta tästä autosta tulee mieleen fiilis, että tämä on enemminkin ranskalaisauto saksalaismausteilla, eikä toisin päin. Muotoilu on Opelilta, mutta sekin hieman ranskalaismaustein. Ranskalaisuus ei ole kuitenkaan vain huono asia, sillä 1.2 Puretech-kone kuljettaa autoa mukavasti. Ajotuntumaltaan auto ei tunnu perinteiseltä Opelilta, vaan on jotenkin pehmeämpi. Tämä ei tietysti välttämättä ole huono asia, jos tykkää mukavuuspainotteisuudesta.
Auto sopinee parhaiten kakkosautoksi ja onkin näppärä kaupunkipyörityksessä. Kyllä sillä silti myös maantiellä pärjää. Ajotuntumaltaan auto on asiallinen, mutta sisustan osissa on säästelty ja pahasti. Mieleen tulevat takavuosien korealaisautot ja Dacia. En tosin tiedä, onko Innovation-tasolla sitten asiat paremmin. Autoon on kuitenkin saatavissa mm. Astrasta ja Insigniasta tutut kehutut AGR-penkit.
Itsellä mielessä yhtenä vaihtoehtona tulevaksi autoksi on ollut isompi Grandland X, joka perustuu kehuttuun 3008:n. Toivoa sopii, että siihen sitten panostetaan kunnolla, koska se on Opelille erittäin tärkeä malli, kysynnän kohdistuessa yhä enemmän cittareihin. Crosslandin perusteella ei voi tietty tuota tulevaa Grandlandia millään tavalla arvioida, mutta ehkä hieman sellainen varauksellinen fiilis jäi. Pitääkö se kuitenkin kallistua taas perinteiseen "matalaan" farkkuautoon, esim. Insigniaan...
Ei oikeastaan ollut mitään kovin suuria ennakko-odotuksia Crosslandin suhteen suuntaan tai toiseen. Halusin nähdä, miltä ensimmäinen PSA-yhteistyön hedelmä tuntuu. Päivä oli kuuma ja auto oli seissyt auringossa. Ensimmäisenä huomio kiinnittyi todella voimakkaaseen hajuun. Se ei ollut sellaista miellyttävää uuden auton tuoksua, mitä vaikkapa auringossa marinoitunut Insignia eritti, vaan todella voimakasta ja epämiellyttävää hajua. Oliko tämä sitten jotain ranskalaista perua, en tiedä.
No, hajut sikseen ja kokeilemaan. Hajun lisäksi huomion kiinnitti todella halvan oloiset muoviosat. Tuli mieleen esim. Dacia. Kojelaudan päällys on jotain ihan mukavaa tekstuuria, mutta ovet ihan kamalat. Ratti vaikka onkin sama kuin Astrassa ja Insigniassa, on se aidon nahan sijaan päällystetty keinoeläimen nahalla. Varustetaso oli Enjoy, joten penkit oli ihan peruskamaa. Ajoasennon sain kuitenkin ihan toimivaksi ja kolmipyttyinen 1.2 110 hv Puretech tulille ja matkaan.
Puretech veti nöyrästi ja voimaakin tuntui tarvittaessa löytyvän. Huolimatta karuhkosta sisustasta ajossa oli kuitenkin sellaista jotain ranskalaista pehmeyttä. Melutaso on pikkuautoksi kohtuullisen matala, renkaiden rallatusksaan ei tuntunut suuremmin vaivaavan. Varmaan dB-mittarilla sitä on enemmän kuin isommissa autoissa, mutta melun sävy oli saatu viritettyä aika miellyttävksi.
Ajaminen muutenkin tuntui varsin leppoisalta ja vaikka auto onkin oieni ja kapea kippo, se kulki maantielläkin ihan siedettävästi.
Infotainment-puoli on tullut Opelilta. Kyseessä lienee intellilink R7.0, joka on tuttu mm. Astran perusmalleista. En testannut älypuhelimen toimintaa laitteiston kanssa. Mittariston näyttö on varmaankin peräsin Ranskasta, ilmeestä ja fonteista päätellen.
Pikkuautoksi Crosslandiin on saatu loihdittua hyvät tilat. Edes sivusuunnassa ei pahemmin ahdista. Kun säädin etupenkin itselleni (183 cm) sopivaksi, taakse mahtuu vielä toinen samanmittainen heittämällä. Konttikin on kokoon nähden ihan tilava, kyllä sinne mahtuu muutakin kuin pari kauppakassia. Sitten vähän kuvia.
Kuvissa sisusta näyttää hyvältä, mutta ei kestä lähempää tarkastelua.
Takaovi on kauttaaltaan kovaa ämpärimuovia.
Etuovessa on sentään käytetty pehmeää kangasta.
Vaihdekaavio on erilainen kun Opeleissa on totuttu, pakki on oikealla alhaalla eikä vasemmalla ylhäällä ykkösen vieressä. Pakkilukkoa ei myöskään ole.
Ritilöistä tulee mieleen ranskalaisautot. Osaako joku bongata yhdennäköisyyden PSA:n malleihin?
Koeajoauton nappuloiden sovituksessa on hutiloitu. Eväspatongin kanssa nautittu viiniä kyytipojaksi?
Takapenkki on muotoilultaan lautamainen, mutta siellä on hyvin tilaa.
Kontti on näin pieneksi autoksi myös yllättävän iso. Autoon saa myös liikuteltavat takapenkit, joilla tila kasvaa entisestään.
Vararengaskotelon äänieristeissä on säästelty, mutta auto on silti yllättävän hiljainen.
Säilytyslokeroita löytyy keskikonsolista.
OnStar löytyy.
Ilmanvaihtoa hallitaan paitsi Opelin puolelta tulleilla nappuloilla, myös kosketusnäytöllä.
Infotainment on tullut Opelilta. Lienee R7.0 Intellilink? Autosta näyttäisi löytyvän myös Wifi.
Tässä mallissa ei tainnut olla mainostettua 360 asteen kameraa, vaan ihan perinteinen peruutuskamera. Peruutuskameran näyttö on turhan pieni ja suttuinen.
Mittariston näyttö lienee Ranskasta.
Auton todellinen alkuperä näkyy monissa komponenteissa.
Moottoritilasta löytyy PSA:n kolmipyttyinen säksätin, joka hoitaa hommansa hyvin.
Keula noudattelee Opelin tuttua muotokieltä ja etuviistosta auto on ihan jees.
Takaviistosta auto on ruma (ranskan-) sämpylä.
Vanteista tulee mieleen Sitikka.
Tunnelmat autosta oli vähän kahtiajakoiset. Opelilla mainostetaan saksalaisuutta, mutta tästä autosta tulee mieleen fiilis, että tämä on enemminkin ranskalaisauto saksalaismausteilla, eikä toisin päin. Muotoilu on Opelilta, mutta sekin hieman ranskalaismaustein. Ranskalaisuus ei ole kuitenkaan vain huono asia, sillä 1.2 Puretech-kone kuljettaa autoa mukavasti. Ajotuntumaltaan auto ei tunnu perinteiseltä Opelilta, vaan on jotenkin pehmeämpi. Tämä ei tietysti välttämättä ole huono asia, jos tykkää mukavuuspainotteisuudesta.
Auto sopinee parhaiten kakkosautoksi ja onkin näppärä kaupunkipyörityksessä. Kyllä sillä silti myös maantiellä pärjää. Ajotuntumaltaan auto on asiallinen, mutta sisustan osissa on säästelty ja pahasti. Mieleen tulevat takavuosien korealaisautot ja Dacia. En tosin tiedä, onko Innovation-tasolla sitten asiat paremmin. Autoon on kuitenkin saatavissa mm. Astrasta ja Insigniasta tutut kehutut AGR-penkit.
Itsellä mielessä yhtenä vaihtoehtona tulevaksi autoksi on ollut isompi Grandland X, joka perustuu kehuttuun 3008:n. Toivoa sopii, että siihen sitten panostetaan kunnolla, koska se on Opelille erittäin tärkeä malli, kysynnän kohdistuessa yhä enemmän cittareihin. Crosslandin perusteella ei voi tietty tuota tulevaa Grandlandia millään tavalla arvioida, mutta ehkä hieman sellainen varauksellinen fiilis jäi. Pitääkö se kuitenkin kallistua taas perinteiseen "matalaan" farkkuautoon, esim. Insigniaan...