https://tummennuskalvot.fi/

Skoda Octavia III

Grap

Sisäänajettu
Liittynyt
4.1.2014
Pistetääs topiikki tästäkin pystyyn.
Itselle tulossa 1.4TSI DSG Elegance ensiviikolla ja pikkasen alkaa jo poltella.
Kirjoittelempa tänne kokemuksia kun saan auton ajoon.

Varsin vankasti menee testipuolella..

Tekniikan Maailma 1/2014
1. ŠKODA Octavia Combi 1,4 TSI Elegance DSG, *****, 9,4 pistettä
2. VW Golf Variant 1.4 TSI Highline, *****, 8,9 p.
3. Opel Astra Sports Tourer 1.4 T AT, ****, 8,4 p.
3. Toyota Auris Touring Sports Hybrid Premium, ****, 8,4 p.
5. Ford Focus 1.6 Wagon Titanium Powers. ***, 8,1 p.
6. Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI AT Style, **, 7,6 p.

"Škodan vertailuvoitto on varsin vakuuttava ja jopa ylivoimainen. Kaikilla osa-alueilla kulutusta ja varusteita lukuunottamatta Octavia yltää vertailuryhmän parhaaseen arvosanaan tai tasoihin parhaan kanssa ja saa peräti kuusi täyttä kymppiä. Farmarille tärkeät ohjaamo- ja tavaratilat ovat luokkansa huippua. myös ajo-ominaisuudet ja matkustusmukavuus ovat erinomaiset."
http://new.skoda-auto.com/fi-fi/aboutskoda/pressreviews/testivoitot_octavia



Täydennetty otsikkoa - juupeli  :)
 
Aika hieno setti on Ocusta sinulle tulossa. TM:n testi antaa odottaa todella hienoja käyttökokemuksia. Minullekin uusi Ocu RS tulee pihaan ensi viikolla.
 
Kävin heittämässä vajaan tuhannen kilsan koeajon Octavia Combi 1.6 TDI DSG Elegancella. Hieman kokemuksia.

Moottori ja voimansiirto

1.6 TDI ei tarjoa ylenpalttisesti voimaa, mutta kuljetti autoa ainakin yhden ihmisen kuormalla ihan riittävästi. Oikeastaan ainoastaan ohitustilanteissa tehottomuus ajoittain ahdisti, mutta kun voimavarat pitää mielessä, tuo tuskin aiheuttanee yllätyksiä. Moottorin ääni oli pääsääntöisesti lähes kuulumattomissa.

DSG-vaihteisto toimi pehmeämmin kuin muistelin, muistikuva muinaisesta 1.9 TDI DSG Touranistani oli vaihtojen osalta kulmikkaampi. Vaihteistona molemmissa ilmeisesti kuitenkin pohjimmiltaan sama kuivakytkiminen seitsemänvaihteinen. Kehitys kehittyy.

Selkeä ongelmapaikka DSG:lle on selvästikin edelleen hidas ryömittäminen -- autojunaan lastautuminen oli tympeää, kun piti saada auto juuri kohdallaan ylämäkeen junanvaunun sisäramppiin, ja DSG joko ei tee mitään tai yrittää hyökätä.

Valot ja näkeminen

Vakiovarusteiset xenonit olivat teholtaan tyydyttävät. Lähivalojen kuvio on hivenen kapea. Kaukovaloautomatiikka toimi asiallisesti, vaikka edustaakin yksinkertaisinta on/off-toteutusta. Ainakaan tällä ajorupeamalla pitkät eivät sammuneet turhan herkästi virheellisesti vastaantulijoiksi tunnistetuista valomainoksista ynnä muista, kuten Mersulla oli tapana.

Näkyvyys ulos tuntui kuskin paikalta hyvältä ja auton ulkomitat oli helppo arvioida.

Melu ja mukavuus

Ktikarenkailla melu oli pääosin kurissa, mutta karkeilla pinnoilla kuminaa kuului. Auto ei tuntunut meluisata, jos kohta ei miltään maailman hiljaisimmaltakaan. Hälyääniä ei kuulunut pois lukien irrallaan repsottanut oviverhoilun lista.

Tasaisella 110 km/h mittarinopeudella auton takaosasta kuului todella kumea ja kova jurina, kuin takakaiuttimiin olisi ajettu matalataajuista siniaaltoa tai laakeri olisi rikki. Aikani ihmeteltyäni oivalsin, että kyseessä oli ilmeisesti pakoputken resonointi tasan 2000 rpm kierroksilla. Todella epämiellyttävä ominaisuus! Käytännössä juuri tuota nopeutta ei tehnyt mieli ajaa yhtään, nopeuden nostaminen tai laskeminen 5 km/h hävitti äänen. Tai vaihtoehtoisesti vaihteiston pakottaminen kutoselle.

Mukavuus muutoin tuntui hyvältä. Istuimet olivat maltillisesti muotoillut, mutta tukevat ja mukavat. Ilmastointi toimi eleettömästi.

Laatuvaikutelma

Materiaalit tuntuvat ja näyttävät hyviltä. Viimeistely asiallisella tasolla. Ei premiumia, mutta ei kai pidäkään.

Tilat

En tutkinut tällä kertaa.

Äänentoisto

Vakiostereoille ei voi ylistystä jakaa. Kyllä niillä radiouutiset kuuntelee, mutta musiikissa korkeammat taajuudet ovat todella suttuiset ja kihisevät.

Ergonomia ja hallintalaitteet

Hallintalaitteet olivat pääsääntöisesti hyvin kösillä ja loogisesti käytettäviä. Vakionopeudensäätimelle erillinen viiksi olisi parempi, nyt nopeuden muuttaminen oli hidasta ja virheliikkeet mahdollisia.

Pari totaalista suunnittelun kukkastakin löytyi:

1) Mittariston kirkkaudensäädölle ei ole omaa säädintä, vaan asetus on ties kuinka monen valinnan takana stereoissa. Todella typerä idea! Säätöä kuitenkin tarvitsee tiuhaan, koska iltahämärissä painikkeista ei saa mitään selvää, ellei valaistus ole täysillä ja vastaavasti pimeällä valaistus pitää saada minimiinsä, ettei mittaristo häikäise.

2) Toinen käsittämättömyys oli monitoimiratin painikkeet. Molemmilla käsillä on neljä painiketta, jotka eivät tee sitä mitä niiden valaistujen symbolien perusteella voisi olettaa. Vasemmalla äänenvoimakkuuden säätörullan ylä- ja alapuolella on painikkeet, joissa valaistus symbolit äänenvoimakkuudelle. Jos noita kuitenkin painaa, vaihtuu radiossa kanava, eli painikkeiden toiminta on sama kuin viereisillä painikkeilla. Ja sama oikealla: valikkorullan ylä- ja alapuolelle on nuolisymbolit, joiden kuvittelisi tarkoittavan juuri sitä valikoissa liikkumista. Vaan ei suinkaan -- ylänuoli aktivoi ääniohjauksen ja alanuoli puhelimen. Oletettavasti suunnittelija on tehnyt ratkaisun humalassa, ei kai tuota mikään muu voi selittää...

Yhteenveto

Perusasiallisen farkku, jossa melkein kaikki on toteutettu fiksusti.
 
Toinen Marko tulee muuten huomenna meille, liekkö samalla skoodalla :)

Mutta joo, oikeastaan samoja asioita voin itsekin allekirjoittaa. RS:ssä toki voimareservin puute ei vaivaa ohituksissakaan ja manuaali voi ryömittää millin tarkasti. Eli, ota RS manuaali ja Marko_K:n puutteet on korjattu.

Valoista sama toteama, ei huiput mutta jees ja ei tarvetta lisätuikuille. Automatiikka toimii hyvin. Näkyvyys ulos... vastaväite, minä en näe mitään! Olen tosin tupakantumpin mittainen (172 cm) ja penkki aina alimassa säädössä, mutta ajan aina tutkien perusteella ahtaissa paikoissa, eli tuo etten näe mitään ulos, on ihan ok.

Melusta, bensassa ei pakoputki resonoi ja jos resonosikin 2000 rpm lukemilla, niin ei se suomen rajoituksilla ikinä pyöri noilla noilla luvuille matkassa. Muuten samat ajatukset, ei hiljainen (jos vertaa 5-er bemariin) mutta ei meluisa (jos vertaa vaikkapa honda) ja ainakin itselleni kelpaa hyvin. Joskin alla nastat.

Hallintalaitteista, ainakin RS:ssä on oma viiksenä vakkarille ja minusta se taas on hanurista. Paljon parempi ole vanhemman vilkkuviikseen yhdsitetty toiminto. Mittarivalaistuksen säädöstä samat miinukset, mutta omalla kohdalla kävin ne kerran valikosta vetämässä todella himmeälle enkä ole sen koommin koskenut. Tarkemmin kun mietin, näin olen aina toiminut omien autojen kohdalla, eli vetänyt ne himmeimmilleen ostaessa enkä sen koommin piitannut, paitsi Gen 2 räsässä, jossa niitä ei himmeäksi edes saanut. Siinä killitti taas maksidotti aina niin helevetin kirkkaana että se piti aina sammuttaa pimeällä ajaessa.

Nuo ratin säätimet on ihan häröt, en ole edes jaksanut perehtyä. Ainoa mitä käytän, on radion volyymi (nopeampi tosin säätää radion potikasta esmes puhelun tullessa) ja emäntää ei kiinnosta öljyn lämpö niin aina hänen jäljiltään skrollaan nopeuden tilalle öljynlämmön joka taas kiinnostaa itseäni.
 
Minullakin nuo rattinappulat ovat vielä "tajuamatta". Markon teksti antaa ymmärtää, että en ole yksin ihmettelyni kanssa. Muuten kaikki toimii Golfin tyyliin. Siinä nuo rattinapit vaan olivat loogiset, ja vakkarin säätimet ratissa todella hyvät. RS:n vakkariviiksen toiminnot melkein jo opin tänään. Pienellä harjoittelulla se kai menee minullekin jakeluun.

Adaptiivinen vakkari tuntuu hienolta varusteelta pääkaupunkiseudun työmatka-ajossa. Ainakin tänään ensimmäisen työpäiväni matka Tuusula - Pitäjänmäki - Tuusula meni sen kanssa varsin luonnikkaasti. Ja koko auto tuntui erittäin hyvältä. Olin myös iloinen Hkpl 8 -valinnastani, kun sen verran liukasta oli.
 
Ihan vaan kysymys, koska pehmomies ei lue manuaalia, voiko tuolla ratin luurinapilla vastata tulevaan puheluun? Itse laitan aina radion phonelle ja vastaan näytöltä. Ratista olisi helpompi vastata.

Tuo BT HF toimii kyllä tosi hyvin. Miljuunaa vastapuolta olen jo kuullustellut äänen laadusta ja kuulemma aivan virheetön, oli ajonopeus mitä tahojaan. Toimii myös auton suuntaan todella hyvin. Toki, operaattoriverkot on hanurista maanteillä monin paikoin mutta siihen syyllinen ei ole Skoda-Auto.

Tuo toimii niin hyvin että jos on pitkä puhelu tiedossa, saataan jopa lähteä ajelemaan vain sen vuoksi.

 
Makkis sanoi:
Toinen Marko tulee muuten huomenna meille, liekkö samalla skoodalla :)


Ei varmasti, miltei järkyttyi, kun kerroin vaihtaneeni C:n RS:ään ;)

Eiköhän tuo tule C:llä tai 300-sarjalaisella, riippuen on takaveto- vai nelivetokeli...

---

Ajettavuudesta piti vielä sanomani: ero RS:ään tuntui isolta takapään osalta. Jäykkä akseli töpsäyttää perää pystyheitoissa, suuntavakaus kärsi ja fiilis oli epämiellyttävä.

 
miltei järkyttyi, kun kerroin vaihtaneeni C:n RS:ään ;)

Pidetäämpä jumalautosaarna :) Laitetaan se pieretin päällä makkisrampille makkisräsällä....

Tuota taka-akseliston eroa ajettavuuteen olen itsekin pohtinut, ei ole itsellä yhdystukiakselistoautoa ihan äsken ollut ja kyseessähän on kustannusäästöt valmistajalla, yleinen ratkaisuhan tuo on. Vertaisin lähinnä menneeseen aikaan lehtijouset / kierrejouset ja edelleen jäykkä taka-akseli / rempulaperä. Kyllähän kierrejousilaitteet aikaan oli parempia kuin lehtijousilaitteet ja rempulaperät parempia kuin jäykät takasillat mutta etuvetojen osalta ei oikein aiheesta kokemusta.
 
Golfissa minulla oli tuo yhdystukiakselisto. Sen heikkouden huomasi kaarreajossa, jos sattui jokin pomppu kohdalle. Silloin auto teki pienen sivuloikan oloisen liikkeen. Ei pahan, mutta havaittavan. Muutenhan tuo toimi arkisessa ajossa arkisen auton kanssa oikein hyvin.
 
Aika akseliston vaihtoon on sovittu maanantaille, joten sitten saan vertailukohtaa. Tosin samalla tulee myös urheilualusta alle. :)

Ei ole pahaa sanottavaa yhdystukiakselistostakaan vajaan 35000 km:n matkalta.
 
Makkis sanoi:
Ihan vaan kysymys, koska pehmomies ei lue manuaalia, voiko tuolla ratin luurinapilla vastata tulevaan puheluun? Itse laitan aina radion phonelle ja vastaan näytöltä. Ratista olisi helpompi vastata.

En mäkään lukenut manuskaa, mä vaan kokeilin. Kyllä voi vastata. Muttei lopettaa, se piti tehdä rullaa painamalla.

Kaiken kaikkiaan nuo rattinapit ovat sekavat, eivät toimi kovin intuitiivisesti. Omistajatasolla noihin oppinee, mutta iso ero Mersuun, jossa käyttöliittymä oli looginen kuin ajatus.
 
Markku J sanoi:
Golfissa minulla oli tuo yhdystukiakselisto. Sen heikkouden huomasi kaarreajossa, jos sattui jokin pomppu kohdalle. Silloin auto teki pienen sivuloikan oloisen liikkeen.

Juuri tuota tarkoitin! Ocu teki tuota suorallakin, perä pompahteli routaheitoista tien kallistuksen suuntaan ja aiheutti ylimääräistä paimentamistarvetta. RS:ssä en moista havainnut lainkaan.
 
Siis ihan aikuisten oikeasti tuo RS on hyvä ajaa. Ratanopeutta en tiedä, mutta siis arkiliikenteessä se on ajo-ominaisuuksiltaan loistava. Mutta eikös sama akselisto / alusta ole myös 1.8/1.4TSI ja 2.0TDI?

Ohjauksen eroista noihin en tiedä, mutta RS:ssä ison osan loistavaan ajettavuuteen tuo ohjaus. Se on niin kuin aivan helvetin hyvä.

Jahka nyt kesä tulee ja pääsen tuohon Motoparkiin muutaman kierroksen vetämään, niin pääsen muodostamaan mielipiteitä myös ääritilanteista, joihin en ennakoivana joudu liikenteessä. Toki talvi tarjoaa jäärataa mutta siviilirengas ei tarjoa sellaista pitoa että varsinaisesti alustan osalta syvää ydintä voisi esiin kaivaa. Meinaan toki käydä jäälläkin hakemassa rajoja käydä mutta siviiliautolla keskitytään enemmänkin elektroniikan toiminnan analysointiin.

Gen 2 ei varsinaisia vahvuuksia esittänyt kesällä Motoparkissa... (eikä Alastarolla eikä Kemoralla) vaikka olikin erillisjousitettu taka-akseli.
 
Karvis sanoi:
1.8:ssa on sama taka-akselisto, muissa on se yhdystukiakselisto.

Siis onko 2.0 TDI:ssäkin jäykkä perä? Eli ainoa diesel yhdystukiakselistolla on RS?

---

Asiasta toiseen. Miten ihmeessä tuo "avaimeton" lukitus toimii? Välillä auto on lukossa kun autolle palaa, välillä ei. Ja välillä ei aukea kahvasta nykimällä, vaan on pakko käyttää kaukosäätimen nappeja.

Käynnistäminen on aina onnistunut, mutta tuo lukitus on ihan tuurinkauppaa -- ei todellakaan tee mieli luottaa tuohon viritelmään. Vai voinko tehdä jotain väärin? (Miten voi tehdä väärin, jos mitään ei kuulu tehdä...)
 
Marko_K sanoi:
Siis onko 2.0 TDI:ssäkin jäykkä perä? Eli ainoa diesel yhdystukiakselistolla on RS?

---

Asiasta toiseen. Miten ihmeessä tuo "avaimeton" lukitus toimii? Välillä auto on lukossa kun autolle palaa, välillä ei. Ja välillä ei aukea kahvasta nykimällä, vaan on pakko käyttää kaukosäätimen nappeja.

Käynnistäminen on aina onnistunut, mutta tuo lukitus on ihan tuurinkauppaa -- ei todellakaan tee mieli luottaa tuohon viritelmään. Vai voinko tehdä jotain väärin? (Miten voi tehdä väärin, jos mitään ei kuulu tehdä...)

Käsittääkseni RS on ainoa erillisjousitettu diesel.

Eikös tuo kessy toimi siten, että ovet lukitaksene pitää hipelöidä siitä kahvan reunasta samoin kuin avatessakin? Ei siis lukitu vain kävelemällä pois auton luota :-\
 
Minulla on lukitus toistaiseksi toiminut, mutta kestää vielä totutella luottamaan siihen. Haluan ainakin kuulla lukitusäänen ennen kuin poistun auton luota. Kuuluuko ovet saada lukkoon myös matkustajanpuolen "hipaisukohdasta" - se kun ei mielestäni toiminut kokeillessani.

 
Karvis sanoi:
Eikös tuo kessy toimi siten, että ovet lukitaksene pitää hipelöidä siitä kahvan reunasta samoin kuin avatessakin? Ei siis lukitu vain kävelemällä pois auton luota :-\

Näinhän se toimii. Aukeaa kun käden laittaa kahvalle ja menee lukkoon kun koskee kahvan ulkoreunalla olevaan "koloon". Ei tuon toiminnassa minun mielestä ole ollut mitään ihmeellistä. Toiminut kuin junan vessa.

Ja toimii myös matkustajan puolelta. Jaa, tämä tuli kylläkin Superb-kokemuksella mutta eiköhän tuo toimi samalla lailla Ocussakin.
 
Karvis sanoi:
Nelikot on tosiaan aina erillisjousitettuja.

Tätä samaa olinkin juuri miettimässä, ei tarvinnut kysyä.

---

Tein vielä kevyttä koeponnistusta tilojen suhteen.

Kolme lasta mahtuu takapenkille kohtuullisesti, jos enää pienin tarvitsee turvalaitteita. Ja se yksikin on istuinkoroke. Turvaistuimia olisi turha yrittää.

Alkuperäinen ajatus oli sovitella istuinkoroke keskipaikalle ja isommat lapset reunoihin. Ei lennä, kun koroke menee turvavyölukkojen päälle. Sen sijaan viisivuotias korokkeelle reunaan, kahdeksanvuotias keskelle ja 11-vuotias toiseen reunaan olisi toteuttamiskelpoinen. Aika turistiluokalta tuo tila-autoon verrattuna näyttää, mutta ainakaan lyhyellä matkalla ei ilmennyt napinaa.

Miksikö ylipäänsä pohdin moisia, kun tila-autokin löytyy talosta -- oikeastaan siksi, että jos RS:stä tekisikin vaimon auton / perhekuljettimen, ja ostaisi itselle jotain kivaa Picasson tilalle.

Tai jos RS osoittautuu käytössä riittävän "kivaksi", hommaisi RS:n kaveriksi toisen Octavian nelivetona perheensiirtimeksi.

---

Tavaratila vaikuttaa isolta, mutta kyllä se feilasi yhden kriittisen testin -- 165-senttiset lastettelusukset eivät sinne mahdu. En kokeillut irroittaa hattuhyllyä, ehkä sitten mahtuisivat, mutta menevät kyllä silloin niin vaakasuoraan kulmaan, että menevät matkustamon puolelle.