https://yliteippaus.fi/

Renkaiden kuluminen

N

newhouse

Vieras
Kiinnostaa kovasti kuulla mielipiteitä renkaiden kulutuskestävyydestä ja nimenomaan erityisesti talvirenkaiden osalta. Omat Nokian kitkat ovat rullanneet noin 22tkm ja ovat nyt saavuttaneet leasingfirman edellyttämän vaihtorajan (kulutuspinta 5mm). Kuinka pitkään renkailla voisi oiken olettaa ajavansa?
 
Ai kun joku viitsisi tehdä asiasta eskelistaulukon.
Tässä kun vaikuttaa erittäin monta asiaa, niin pelkällä parilla sanalla ei voi millään saada mitään kuvaa asiasta.

Vaikuttavia seikkoja ovat ajoneuvosta ja vetotavasta alkaen, ajotapa, ajoalusta,
renkaan koko, merkki, nopeusluokka, käytetyt paineet, tietyyppi jne.

Esimerkki. Edellisessä autossani Volvo S60 2,4 D oli kesärenkaina (muistaakseni) 225,45-17.
Ne kestivät aina kaksi kesää.
Talvirenkaina 15 tuumaiset kitkat, kaposet ja mukavat. No, olivathan ne jo lopussa, kun vein autoa vaihtoon,
mutta olivat käytössä ja pitoakin oli sen yli viiden vuoden, minkä auto oli minulla.

Ajotapani ei niin hirveästi vaihdellut kesän ja talven välillä, kesällä tehtiin aina reissu etelään, jossa tiet ovat
huomattavasti rengasystävällisemmät, kuin Suomessa, joten syy nopeaan kulumiseen, niin, missä?
 
Nykyajan renkaat kuluvat todella nopeasti. Ennenaikaan, vielä 1990-luvulla, kun kerran vaihtoi kesikset, niin sen lähes 200 tkm sai mittariin. Talviajoa siitä ehkä 75 tkm. Eli 60 tkm rengassarjalla oli melkein alisuoritus.  Tosin renkaat ajettiin loppuun, ja kulutuspinnan 1 mm oli vasta sakkoraja.

Nykyään renkaat ovat helposti jo 20 tkm:n jälkeen puoliksi kuluneet, eli pintaa on jäljellä enää 3-4 mm. Kalliiksi käy … Toisaalta, sittenhän se rengas vasta alkaa kestämään ;). Volvon kesärenkailla on ajettu se 35 tkm, pintaa jäljellä vajaa 4 mm. Eiköhän noilla vielä yhden kesän pärjää.

Talvirenkaissa nastat suojaavat jonkin verran kulumiselta. Kumiaineksen kovettuminen koituukin usein niiden kohtaloksi. Mutta Audiin en uusia talvikumeja ostanut, kun se lähti vaihtoon vajaat nelivuotiaana ja 125 tkm ajettuna. Kesäkumit menivät vaihtoon kerran.
 
Mulla on tällä hetkellä menossa 4. talvi Contin nastojen kanssa. Koko on 225/45/17, paineet yleensä siinä 2,3-2,5 baria ja kilometrejä takana varmaan sellaiset 25 000. Pidosta ei ole enään tietoakaan, talvirenkailla ajelen huomattavasti rauhallisemmin kuin kesärenkailla. Urasyvyyksiä en ole mittaillut, mutta arvioisin silmämääräisesti että pintaa olisi jotain 5-6mm jäljellä.

Tänään huomasin aika hyvin miten huonot nuo renkaat ihan oikeasti ovat, Pasilasta lähdin ramppia ylämäkeen käpylää kohti ja sellainen kulimallinen Ford Focus 2000-luvun alusta pysyi koko rampin ajan perässäni kiinni kun minä menin n. 50 km/h peräliu'ussa luistellen. Kesäkelillä olisi jäänyt ties kuinka paljon jälkeen.

Liukastellaan nyt tämä talvi vielä noilla, tarkoituksena olisi laittaa auto vaihtoon ennen seuraavaa talvea.
 
Piti ostaa uudet talvirenkaat jo viime talvena. Sinnittelin kuitenkin lopputalven. Ja koska tämä talvi odotutti itseään, niin aloitin vanhoilla renkailla "jatkoajalla". Suunnitelmana oli ostaa uudet alle, kun tulee lumi maahan. Menikin sitten koko auto vaihtoon, niin sinnittelen vielä näiden 6 talvea ajetuilla Michelineillä. Tänä aikana on kilometrejä kertynyt noin n. 105 000 kaikkineen. Nastat ovat kaikki kulahtaneet olemattomiksi ja kulutuspintaa on niukin naukin lakipykälät täyttävä määrä. Pitoa ei liukkailla ole, mutta pitää sovittaa ajonopeus sen mukaan. Kesärenkaita on tässä ajassa kulunut kaksi sarjaa. Kaikkien renkaiden koko 215/55 15".
 
Vaihdoin toissapäivänä Peugeot 5008:n noin 2,5 talvea ja noin 50tkm ajetut Nokian Hakkapeliitta 7:t kesärenkaisiin, ja sain shokin nähtyäni miten kuluneet renkaat olivat. Pintaa on vielä reilusti, mutta keskimäärin ainakin 30% nastoista oli joko kadonnut kokonaan tai litistynyt kiiltävä naulan kannan näköiseksi levyksi.

Toki renkailla on reilusti kilsoja takanapäin, mutta suurin osa niistä on kuitenkin edellisen omistajan ajamia työmatkoja Itä-Uudeltamaalta Espooseen ja takaisin, eli maantieajoa ja motariajoa talvinopeuksin eikä niinkään kaupungissa sudittelua ja kurvailua. Vaikka olen paljon ajettuja talvirenkaita elämäni aikana nähnytkin, niin mistään ei koskaan ole ollut noin paljon nastoja kateissa tai tohjona. Ensi talveksi saa näemmä sitten ostaa uudet talvikumit, vaikka olin autoa helmikuussa ostaessa ajatellut ajavani noilla vielä yhden talven. Prkl.
 
Aika yllättävä havainto tuo nastojen irtoaminen. Meillä on ollut Hkpl 7:t parissa edellisessä leasing -Bemussa, ja kaikki nastat ovat olleet kiinni ja kunnossa vielä autoa luovutettaessa 3 v jälkeen (sopimus tosin vain 62500 kolmessa vuodessa). Toinen autoista oli 523 iA, jossa 3 -litrainen kuutonen ja tehoa vaisut 204 hv, mutta kyllä se välillä sai kohtuullisen kovaa kyytiä talvirenkainkin.
 
Neljä talvea ajettu Nokian 225/45X17 kitkoilla. Kilometrejä takana noin 18 500. Takana 9 milliä, edessä 8 kulutuspintaa.
Kesäkummit samassa koossa ja saman verran ajetut Michelin Primacyt takana 7 ja edessä 5 milliä.
 
En tarvitse taulukoita tai diagnooseja. Korkeintaan 2 talvea samoilla kumeilla mennään, oli ne sit minkälaiset tahansa.. Halpa henkivakuutus. Toistaiseksi kaikki talvirenkaat ovat tuon saman kyenneet, toki vain muutama auto on omistuksessa ollut kaksi talvea.. Nykyiset kyllä ovat jo nähneet ainakin tuon 2 talvea..

Sama juttu kesärenkailla, poikkeuksena talouden satunnaiskäyttöautot.. Niiden kohdalla katsotaan vähän jos kolmaskin kesä menis.. Pintaa niissä kyllä on näillä ajoilla, mutta ei ne uudelle pärjää enää parivuotiaina.
 
Näistä kokemuksia:

Nokian RSI kitka, yli 100tkm ja pintaa jäi n.5mm

GoodYear ice+ kitka, n 30tkm alla ja pintaa 9mm jäljellä.

Continental Premium 2, kulu 4milliä 20tkm ajolla.

Yokohama a.drive, 30tkm ja 4mm jälellä. Yks meni sliksiksi pyöränkulman takia.

Vredestein sportrac 5, n. 20-25tkm, euroopassa kesällä paljon kilsoja ja jälellä 7mm
 
Hankook Ventus V12 Evo K110 225/45R18 kului 22tkm matkalla niin, että pintaa oli jäljellä hiukan kulutusmerkin yli, eli 2-3 mm. Muuten oli kyllä hyvät renkaat.
 
-P- sanoi:
Hankook Ventus V12 Evo K110 225/45R18 kului 22tkm matkalla niin, että pintaa oli jäljellä hiukan kulutusmerkin yli, eli 2-3 mm. Muuten oli kyllä hyvät renkaat.

Vastaavilla renkailla lähtee tälle kesää 5. kesä ja pintaa on vielä ~4mm. Kilometrejä varmasti yli 40tkm takana. Pääasiassa matka-ajoa.
 
Ironic32 sanoi:
Vastaavilla renkailla lähtee tälle kesää 5. kesä ja pintaa on vielä ~4mm. Kilometrejä varmasti yli 40tkm takana. Pääasiassa matka-ajoa.
Oho! Voipa olla näköjään eroja. Mulla nuo kesti vähän reilu puolitoista kesää. Toki menis vieläkin jonkin aikaa mutta hommasin uudet samalla kun uudet vanteetkin.
Hankook S1 Evoista taas mulla kyllä on hyviä kokemuksia sekä kulutuskestävyyden että muidenkin ominaisuuksien suhteen.
 
Joo, ilmeisesti sattunut hyvä paistoerä noissa. Mersun alla Hankook Ventus Prime 2 K115 lähti takarenkaista yli 3mm pintaa vajaassa 3 kuukaudessa. Toki eri renkaatkin kyseessä.

Jos noita vastaavia vielä tarpeen tullen jostain löytyy, niin ajattelin kyllä samanlaiset laittaa tilalle. Sen verran positiiviset kokemukset on renkaista. Hankookien hinnatkin vaan nousseet aika paljon noiden ostohetkestä.
 
Uudessa Tuulilasissa raportoitiin Golf VII:n kestotestin yhteydessä, että Hakkapeliitta 8 -renkaista oli irronnut eturenkaista toiselta puolelta 31 nastaa ja toiselta 21 nastaa. Ajomatka oli noin 12 tkm. Aika huolestuttavaa. Omilla Hakkiksilla ajoin nelisen tonnia, eikä nastoja ainakaan paljoa ollut irronnut. Vaihdatin ne Vianorilla ja tarkempi tutkiskelu jäi tekemättä.
 
Markku J sanoi:
Uudessa Tuulilasissa raportoitiin Golf VII:n kestotestin yhteydessä, että Hakkapeliitta 8 -renkaista oli irronnut eturenkaista toiselta puolelta 31 nastaa ja toiselta 21 nastaa. Ajomatka oli noin 12 tkm. Aika huolestuttavaa. Omilla Hakkiksilla ajoin nelisen tonnia, eikä nastoja ainakaan paljoa ollut irronnut. Vaihdatin ne Vianorilla ja tarkempi tutkiskelu jäi tekemättä.

Paavon alta kaavitut hkpl 8:t ja ajokilometrejä takana ~10tkm. En nyt lähtenyt yksitellen nastoja laskemaan, mutta mielestäni lähes kaikki ovat kuitenkin tallella. En ainakaan huomannut, että yhtään olisi lähtenyt. Ja välillä mentiin kyllä ns. luu suoranakin. Eipä tullut pintaakaan mitattua uutena / renkaiden vaihdon yhteydessä, mutta itselläni talvirenkaiden pinnat on hyvin harvoin kuluneet siihen määrin, että renkaiden käyttöikä olisi ollut kulutuspinnasta kiinni.
 
Minut sai siirtymään kitkoihin viimeistään se, että 2.0 TDI Ocu -11:n Michelin nastarenkaista irtosi ilman mitään ajosta johtuvaa syytä huima määrä nastoja. Aiemmissa nastarenkaissa ei ollut tällaista ongelmaa.

Nyt olen ajanut kaksi talvea Contin kitkoilla ensin Golfissa 15" koossa ja nyt Leonissa 16". Olen ollut todella tyytyväinen ja olisin varmaan kitkoihin siirtynyt ilman tuota huonoa nastakokemustakin.
 
Yllätyin renkaiden epätasaisesta kulumisesta, kun vaihdoin renkaiden paikkoja. Eturenkaat oli kuluneet keskeltä selvästi enemmän kuin reunoilta. Kaikki on aina sanoneet, että 40-sarjan renkaissa paineet pitäisi olla yli 3. En tätä uskonut ja laitoin 2,6, mutta ei se näköjään riittänyt. Aikaisemmin on ollut matalimmillaan 45-sarjan renkaita ja niihin 2,6 on riittänyt. Laittaako muutkin noin kovia paineita? Tuntuu aika kovilta näin kevyeen autoon.
 
jantsa sanoi:
Yllätyin renkaiden epätasaisesta kulumisesta, kun vaihdoin renkaiden paikkoja. Eturenkaat oli kuluneet keskeltä selvästi enemmän kuin reunoilta. Kaikki on aina sanoneet, että 40-sarjan renkaissa paineet pitäisi olla yli 3. En tätä uskonut ja laitoin 2,6, mutta ei se näköjään riittänyt. Aikaisemmin on ollut matalimmillaan 45-sarjan renkaita ja niihin 2,6 on riittänyt. Laittaako muutkin noin kovia paineita? Tuntuu aika kovilta näin kevyeen autoon.

En ole kyllä yli 3bar paineita koskaan laittanut 40-sarjalaisiinkaan eikä ole ollut tuollaisia kulumisongelmia. Varmaan eroja on renkaissakin näiden paineiden suhteen. 17- ja 18-tuumaisissa 40/45 -sarjoissa on yleensä ollut tuo 2,6 - 2,7bar, koska olen sen todennut toimivan parhaiten omissa autoissani / renkaissani.
 
Renkaissa on liikaa painetta, jos keskikohta kuuluu reunoja enemmän. Näin siksi, että paine pyöristää renkaan profiilia, jolloin sen keskikohtaa  kohdistuu suurempi kitka.
 
Quality sanoi:
Renkaissa on liikaa painetta, jos keskikohta kuuluu reunoja enemmän. Näin siksi, että paine pyöristää renkaan profiilia, jolloin sen keskikohtaa  kohdistuu suurempi kitka.

Niin, tästäkin on kahdenlaista teoriaa tarjolla. Toisen mukaan nykyrengas toimii juuri päinvastoin, eli liian alhainen paine aiheuttaa kulumista keskeltä.
 
Ironic32 sanoi:
Niin, tästäkin on kahdenlaista teoriaa tarjolla. Toisen mukaan nykyrengas toimii juuri päinvastoin, eli liian alhainen paine aiheuttaa kulumista keskeltä.
Samaa tietoa itellänikin on.
 
21 tkm ajettu ensiasennusrinkuloilla, Conti SportContact 2:lla, koko 225/40/18. Kulutuspintaa jäljellä 0 - 3 mm, perjantaina renkaanvaihto. Alle on tulossa Hakka Blackit. Melkosen nopiasti noi ekat renkaat sulahti alle.
 
Kyllä se leveässä ja matalaprofiilisessa nykyrenkaassa on niin päin, että liian alhainen paine kuluttaa rengasta keskeltä enemmän ja ylipäätään rengas kuluu nopeammin.

Itselläni on 235/45R18 -kokoisessa Michelin Primacy HP:ssä noin 2,7-2,8 paineet, joilla tuntuu kuluvan maltillisemmin, mutta ei vielä ole levoton. Jos tuosta nostaa paineita ylöspäin, niin muuttuu rengas kovin levottomaksi. Toki oikea paine on myös riippuvainen siitä miten painavaan autoon ne on asennettu ja renkaan kantavuuden pitäisi olla autolle suhteellisen lähelle oikein. Liian kantavalla renkaalla joutuu kuitenkin nostamaan paineita ettei rengas kuluisi ja autota voi tulla levoton ajettava, kun leveä matalahkoprofiilinen rengas on liian kova.

Nuo omat renkaat on 43500 km ajetut nyt ja pintaa on jäljellä eturenkaissa noin 4 mm takana ehkä vähän enemmän. Ensimmäisellä 18 000 km:llä oli auton suosituspaineet, joka oli selvästi liian vähän ja rengas kului 5 mm urasyvyyteen jo silloin.  Kyseessä ensiasennusrenkaat, joten suosituspaineiden pitäisi olla oikeat.
 
Noi Bridgestonet siis tui auton mukana. Jostain 2.6 ja 3.0 väliltä ne paineet on varmaankin etsittävä. 3 voi olla liikaa sen perusteella, mitä pari kilsaa motaria kokeilin. Huomenna mökille mennessä tuo sitten selviää. Pakko se on kuitenkin vähän niitä nostaa, koska muuten renkaat kuluu liian nopeasti.