https://yliteippaus.fi/

Käyttötesti, Peugeot 3008 & 5008

Marko_K

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Päivitetty käyttökokemusraportti Peugeot 3008/5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatista. Pohjautuu 3008:n osalta 10000 kilometriin ja 5008:lla ajettuihin 3000 kilsaan.

Moottori ja suorituskyky

Päädyin 1.5-litraiseen dieseliin hieman kompromissimielellä, koska haluamaani 2-litraista ei saanut 150-heppaisena automaattina ja 177-heppaisena vain kovin kalliiseen GT-varusteluun sidottuna. Ensivaikutelma moottorista on, että suorituskyky on tyydyttävä, mutta pieneltä pettymyksen tunteelta en ole voinut välttyä.

Jos suoraa teho/painosuhdetta vertaa aiempaan Grand C4 Picassooni, niin ero ei näytä dramaattiselta: 130 hevosen kuvittelisi vievän 1505 kiloa vain aavistuksen rauhallisemmin kuin mitä 150 hevosvoimaa vei 1550 kiloa. Käytännössä ero on kuitenkin tuntuvampi, mikä selittynee pitkälti tehokäyrien eroilla. Siinä missä Picasso saavutti tuon 150 hevosvoiman tehon jo 3100 rpm kohdalla ja antaa maksimitehon tasaisesti 4100 rpm asti, on 3008:n tehohuippu käytössä vasta 3700 rpm kohdalla nyykähtääkseen jo 4000 rpm kohdalla. Tuo yhdistettyä jo sinänsä matalampaan tehoon on harmillista. Ero on tuntuvimmillaan moottoritienopeuksien kiihdytyksissä, kun myös Peugeotin hieman suurempi ilmanvastus ottaa osansa.

Sammutusautomatiikka toimii loistavasti dieselversiossa, eikä sen olemassaoloa huomaa ollenkaan. Jalkaa ei ehdi siirtää jarrulta kaasulle niin nopeasti, etteikö kone olisi jo käynnissä, kun jalka kaasulle ehtii. Nappisuoritus! Niin pitkälle asti, että itseäni jopa häiritsee, kun 3008 adaptiivinen vakionopeudensäädin käytössä ei ruuhkassa pysähtyessään konetta sammutakaan.

Voimansiirto

Uusi 8-vaihteinen automaatti on todella eleettömän mukava. Ei vanha 6-vaihteinenkaan huono ollut, mutta erityisesti alaspäin vaihtaessaan se oli hivenen "kulmikas". Reagointi on tässä nopeaa ja kuitenkin samaan aikaan täysin huomaamattoman pehmeää. Ainoan pienen nykäisyn tuntee jos nitkuttaa liki nollavauhtisessa ruuhkassa, vuoroin kaasua painaen ja päästäen. Ominaisuus on osin kuskin kaasujalassa, koska adaptiivinen cruise päällä tuota ei huomaa.

Taannoin koeajolla vanhemmalla voimalinjalla (1.6 HDI 120 + 6-vaihteinen) vetopito oli liikkellelähdöissä mutkissa ohut sisäkurvin puoleisella pyörällä, mutta näissä omissa en ole vastaavaa havainnut lainkaan.

Matka-ajo

Suuntavakaus on 3008:ssa kunnossa, joskin isoveljensä 5008 on vielä aavistuksen vakaampi pitkän akselivälin ansiosta. Toisaalta vaikkapa parkkipaikkapyöritys on 3008:lla helpompaa, joskin 5008 on myös akseliväliinsä suhteutettuna varsin ketterä. Kokonaisuutena matka-ajo on todella rentouttavaa -- kumpikin auto on levollinen ajettava ja alusta toimii hyvin. Talviajosta on vielä vain lyhyet kokemukset, mutta 5008:lla olen päässyt jäällä ja sohjolla jo ajelemaan, eikä huomautettavaa löytynyt. Vakaa ja looginen myös liukkaalla.

Parhaimmillaan auto olisi ohjaus sport-tilassa eli hieman jäykempänä, mutta valitettavasti sitä ei saa kytkettyä päälle ilman että myös vaihteisto siirtyy sport-tilaan, jossa taas kierrokset ovat matka-ajoon turhan korkeat, kun vaihteisto käyttää pienempää vaihdetta.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii erinomaisesti eikä ole kertaakaan tehnyt mitään hölmöyksiä, joita muinainen toisenmerkkinen autoni ajoittain teki. Moottoritiellä ACC täytyy tosin huomioida siinä mielessä, että ohituksiin joutuu lähtemään hivenen aiemmin kuin normaalisti, ettei auto ala proaktiivisesti adaptoimaan nopeuttaan ohitettavan mukaan.

5008:n peruscruisekin toimii, mutta ACC:n muun toiminnallisuuden lisäksi siitä puuttuu kyky hidastaa nopeutta jarruilla alamäessä valitun nopeuden säilyttämiseksi, ja lisäksi sitä voi käyttää vasta 40 km/h nopeudesta ylöspäin, kun adaptiivinen kytkeytyy päälle jo 30 km/h nopeudesta.

Ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo

Kumpaakaan auto ei ole tähän tarkoitukseen hankittu. Kuitenkin myös kiemurtelevat pikkutiet ovat ihan ongelmattomia ajella, vaikka vauhtia olisi reippaamminkin. Kuitenkin niin, että auton korkeuden aivan selvästi huomaa, eli kallistelua ei voi olla huomaamatta. Vaihdikkaissa mutkissa kumpikin on myös havaittavasti aliohjaava ja puskeva eli tämä ei ole auton ominta aluetta.

Melutaso

3008 on hyvin hiljainen ja erityisesti pidän siitä, että äänitaso ei vaihtele ja äänimaailma on muutoinkin todella hälytön ja rauhallinen. Mitään ylimääräisiä resonansseja ei kuulu.

5008 on selkeästi meluisampi, vaikka ero ei ole dramaattinen. Melutaso on korkeampi ja hälyisempi. Eroa en erityisesti rengasäänissä, vaikka molemmissa sekä kesä- että talvirenkaat ovat identtiset. Äänimaisema myös vaihtelee 5008:ssa enemmän. Häiritsevä äänilähde 5008:ssa ovat keskirivin reunapaikkojen turvavyöt -- elleivät ne jää käyttäjältä oikeaan asentoon käytön jälkeen, pitävät ärsyttävää kolinaa tyhjänä istuimen ja seinä välissä. Suunnitteluvirhe, jota ei ole korjattu, vaikka sama ominaisuus oli jo Picassossa.

En osaa arvioida, miten suuri vaikutus melutasojen eroihin on Focalien mukana tulleilla laminoiduilla laseilla, jotka siis on 3008:ssa, mutta ei 5008:ssa.

Ergonomia

Lisävarusteiset sähkösäätöiset AGR-penkit ovat erittäin hyvät. Säädöt ovat kattavat ja istuma-asennon saa hyväksi. Muistitoiminto helpottaa useamman ihmisen käyttöä -- kun säätöjä on paljon, manuaalinen jumppa olisi muutoin hankalaa. Muisti muistaa myös sivupeilien asetukset, käytännössä ainoat käsin säädettävät asiat ovat istuinosan pituus ja taustapeili.

Pieni ohjauspyörä ja sen yläpuolelle asettuva mittaristo sopivat itselleni täydellisesti. Pidän yleensäkin ohjauspyörää varsin alhaalla ja tässä autossa se on hyvin luontevaa.

Hallintalaitteet ovat hienosti kuljettajan ulottuvissa. Osa asioita tapahtuu kosketusnäytön kautta, jonka osa ihmisistä kokee hankalaksi, mutta itselleni se on luontevaa. Ainoa ärsyttävä asia on mittariston kirkkaudensäädön piilottaminen monen painalluksen taakse. Erityisesti talviaikaan tuolle on tarvetta, kun sysipimeässä näytöt ovat muutoin turhan kirkkaat -- ja aurinkoisessa päivässä taas himmein asento turhan pimeä.

Puhelimen toimintojen käyttö Apple Carplayn kautta on loistava käytettävyyttä lisäävä ominaisuus, mutta sen toimintaan liittyy ajoittaista epävakautta ja häiriöitä, joiden syyn lähde on epäselvä; vaikea tietää, onko vika puhelimessa vai autossa. Ilmenee esimerkiksi satunnaisena GPS-sijainnin vaelteluna, joka kestää minuutin, pari, kunnes tokenee.

Tilat ja monikäyttöisyys

3008 ei ole suuren suuri auto. Monikäyttöisyys kuitenkin parantaa tilankäyttöä, ja vaikkapa eri korkeuksille asettuva tavaratilan pohja tai vaakatasoon kaatuva pelkääjän penkin selkänoja ovat ihan hyviä juttuja. Itse paljon polkupyörää kuljettavana arvostan myös esimerkiksi sähköistä takaluukkua potkutunnistimella ja takakontin puolelta napista kaadettavaa selkänojaa.

5008:ssa taas tilaa on oleellisesti enemmän. Toisaalta muokattavuus on hivenen kömpelömpää, kun keskirivin penkit pitää kaataa käsin yksi kerrallaan, eikä hattuhyllyrullalle ole samanlaista loogistaa piilopaikkaa kuin 3008:n hattuhyllylle. Samoin tavaratilan pohja on kmpelömpi -- eikä sen alla ole piilojemmaa, kun siellä on ne kolmannen rivin istuimet. Ovat toki irroitettavissa, mutta se veisi niistä vähän idean.

Valot ja näkeminen

Ledvalot vaikuttavat asiallisilta. Lyhyet ovat kohdalleen säätämisen jälkeen erittäin hyvät, hyvä kantama, erinomainen leveys. Pitkät ovat leveyden osalta loistavat, mutta keskeltä kantama on korkeintaan tyydyttävä.

Kaukovaloautomatiikka toimii hyvin matalista nopeuksista alkaen eikä vaadi myöskään mitään säkkipimeyttä toimiakseen. Pisteet siitä. Sen sijaan satunnaisesti tuo tekee ihmeellisiä pitkien väläyttelyjä vastaantulijoille, mikä on hieman kiusallista.

Näkyvyys molemmista autoista ulos on kohtuullinen, takaviiston hieman vajaa. Koska autossa on varsin kattava katveavustus ja kamerat pysäköintiä varten, tuo ei kuitenkaan käytännössä ole ongelma.

Kulutus

Kesänopeuksilla erityisesti moottoritievauhdeissa kulutus on ollut varsin korkea. Sen sijaan talvirajoituksilla ja talvirenkailla kulutus on ollut hyvinkin maltillinen. 3008:n keskilutus on tähän mennessä ollut 6,13 l/100 km, mutta talvirenkaiden vaihdon jälkeen 4,97 l/100 km. 5008:lla ei kesiksillä ehditty ajaa kuin muutama satanen, sen keskikulutus tähän mennessä 5,42 l/100 km.

Erityishuomiona ainakin 3008:n ylioptimistinen range-näyttö. Sillä ei todellakaan ajeta nollaan, vaan tankki on tyhjä jo silloin, kun rangea pitäisi olla vielä parikymmentä kilsaa. Erittäin typerä ominaisuus!

AdBlueta 3008 alkoi pyytää ensimmäisen kerran lisää, kun mittarissa oli 9900 km. En tiedä, onko tankki ollut luovutushetkellä täysi.

Laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne

Pidän suuresti laatuvaikutelmasta ja visuaalisesta ilmeestä niin auton ulkopuolella kuin erityisesti sisällä. Erityisesti sisustuksessa käytetyt materiaalit ja muotoilu ovat mieleeni. Mitään moitittavaa en viimeistelyssä tai sovituksissa huomannut. Varsinaisia vikoja autoissa ei vielä ole ollut, ellei sellaiseksi laske Defan toimittaman moottorilämmittimen aiheuttamaa virheilmoitusta moottorihäiriöstä. En kuitenkaan laske sitä varsinaisesti auton viaksi, toistaiseksi moottorinlämmittimet on kytketty pois käytöstä, kunnes Defa saa ongelman ratkaistua.

3008:n lisävarusteinen Focal-äänentoisto soi hienosti. Ei pärjää taannoin E-sarjalaisessani olleelle äänentoistojärjestelmälle, mutta toisaalta soi paljon paremmin kuin Octavian paketti. Ääntä irtoaa kiitettävästi eikä mikään lähde resonoimaan mukaan. Ehkä ylä-äänet voisivat soida aavistuksen puhtaammin.

5008:ssa vakioäänentoisto, joka on selkeästi tunkkaisempi -- mutta paljon parempi kuin taannoin koeajoyksilössä. Radion herkkyys on perin surkea. Yleensä kuuntelenkin radion puhelimen sovelluksen kautta.

Tunnepuolella kumpikin auto saa itsessäni aikaa positiivisia viboja. Matkaan on mukava lähteä, ja tien päällä viihtyy.

---

Kokonaisuutena pidän molemmista autoista suuresti, vaikkakin moottorit saisivat olla naksun tehokkaampia. Optimaalinen ristisiitos itselleni olisi 5008:n tilat ja mitat yhdistettynä 3008:n ulkoiseen muotoiluun ja tavaratila/takapenkkiratkaisuun -- ja Picasson moottori ;)

Käyttötesti jatkuu!
 
Parivaljakon harmillisimmaksi ominaisuudeksi on osoittautunut leveys — kun katos ei ole hurjan leveä, on autojen pysäköinti hieman kenkälusikointia.

Eikä ole puhettakaan, että kaikkia ovia mahtuisi käyttämään ennen kuin ajaa auton katoksesta ulos.

Käytännössä toimivimmaksi järjestykseksi on osoittautunut peruuttaa 3008 seinää hipoen takaseinään asti ja 5008 sen viereen keskemmälle ja pari metriä edemmäksi. Tällöin koko perhettä palvelevasta autosta saa sentään kolme ovea hyvin auki.

3bfed829f646216a2f65953e6e3c2bf9.jpg
 
Pientä päivitystä, kun mittareihin on ehtinyt kertyä 22 000 kilometriä.

Talviajo

Erityisesti lumisissa olosuhteissa autojen pienet erot korostuvat. 5008 on pidemmän akselivälinsä ansiosta selkeästi vakaampi ja levollisempi etenijä ja tunteettomampi esimerkiksi sohjovalleille ja muille tien epätasaisuuksille. Eron huomaa kesälläkin, mutta talvella se korostuu.

Talvisissa olosuhteissa aktiivinen kaistallapitoavustin on sopivissa olosuhteissa perin ärsyttävä ja kytkinkin sen pois käytöstä. Kun esimerkiksi tien piennar on luminen mutta ajokaista lumeton, mutta lumen takia normaalia kapeampi, kaista-avustin aiheuttaa turhaa kohinaa ohjaukseen, kun se yrittää pitää autoa kaukana sekä lumisesta pientareesta että keskiviivasta. Muhjuisissa oloissa avustin tuolloin turhaan heikentää suuntavakautta.

Pienet suunnittelufibat

Kun autojen kanssa on takana pidempi matka, on kertynyt myös kokemusta siitä, mikä voisi olla paremminkin. Ei isoja juttuja, mutta sellaisia jotka olisi ollut hyvin pienellä vaivalla tehtävissä toisin.

- Ajovalopesurien puute. Vaikka keulan muotoilu tuntuu pitävän ajovalot suht puhtaana, niin ei tätä silti pysty perustelemaan millään muulla kuin sniiduilulla.

- Pesunesteen vähäisyyden ilmoitus. Tai siis ettei sitä ole. Kun liemi loppuu, se loppuu. Onneksi säiliö riittää hävyttömän pitkään, kun pesurit on integroitu pyyhkimiin ja pesunestettä kuluu vähän. Mutta silti, ois kiva.

- Mukitelineiden sijainti. Aivan turhan takana käyttöä ajatellen.

- Radion herkkyys. Radion kuuluvuus on surkeinta mitä olen missään autossa kohdannut -- radio on likipitäen käyttökelvoton, kun kanavat rätisevät ja häipyvät. Itse kuuntelen joka tapauksessa aina puhelimen kautta musiiikin, mutta jollekulle joka haluaisi käyttää tuota auton viritintä, niin hyvin tympeä ominaisuus.

- 5008, keskirivin reunapaikkojen turvavyöt. Sama dilemma kuin oli jo Picassossa ja edellisessä 5008:ssa -- turvavyö jää irroitettaessa helposti kierteelle, jonka jälkeen se kolisee ja rämisee seinää vasten ärsyttävästi.

Laatu

Ensimmäinen selkeä laatupoikkeama eli vika tupsahti 3008:iin lauantaina. Auton käynnistyksen jälkeen ilmeistyi herja "Moottorin toimintahäiriö. Korjauta auto." mittaristoon. Tänään pääsin vikakoodien lukuun, ei selvinnyt muuta kuin että moottori saa mielestään liikaa ilmaa. Epäilivät, että jokin läppä olisi jäätynyt, mutta mitään varmuutta ei tullut. Täytyy odottaa, että palaavat asiaan.
 
Marko_K sanoi:
- Radion herkkyys. Radion kuuluvuus on surkeinta mitä olen missään autossa kohdannut -- radio on likipitäen käyttökelvoton, kun kanavat rätisevät ja häipyvät. Itse kuuntelen joka tapauksessa aina puhelimen kautta musiiikin, mutta jollekulle joka haluaisi käyttää tuota auton viritintä, niin hyvin tympeä ominaisuus.

Keski-Eurooppaan tuo varustetaan DAB+:lla, joka joko kuuluu tai ei kuulu, mutta ei rätise. Täällä radioiden takapajulassa vielä pelataan FM-radion kanssa, jatkuvasti lisäten kanavia, joita on hyvin pienillä taajuuseroilla ja jatkuvasti tuntuu lähetystehot laskevan. Mulla 508:ssa toimii Ylen kanavat ja Nova ilman suurempia rätiköitä, muita kanavia on turha kuvitella kuuntelevansa esim. Helsinki-Tampere välillä koko matkan. No kaikkihan ei tietty paikallisina kuulukaan noin pitkällä matkalla, mutta ei edes niitä tarvitse kuunnella, joiden teoriassa pitäisi kuulua.
 
Ei mitään häiriöitä valtakunnallisissa pääkanavissa alueella uusimaa, itä-uusimaa, kymenlaakso. Autona 2018 3008 allure.
 
Ensimmäinen selkeä laatupoikkeama eli vika tupsahti 3008:iin lauantaina. Auton käynnistyksen jälkeen ilmeistyi herja "Moottorin toimintahäiriö. Korjauta auto." mittaristoon. Tänään pääsin vikakoodien lukuun, ei selvinnyt muuta kuin että moottori saa mielestään liikaa ilmaa. Epäilivät, että jokin läppä olisi jäätynyt, mutta mitään varmuutta ei tullut. Täytyy odottaa, että palaavat asiaan.
[/quote]

Tyttären 308 ehdi 112 tuo sama herja ilmenee, kun yrittää käynnistää kylmillä ilmoilla ilman hehkutusta.
 
Ylen kanavat kuuluu meidänkin autoilla. Kaupalliset juurikaan ei.

Takavuosina noiden välillä oli joku pysty- vs. vaakapolarisaatioero, liekö enää, josko moinen selittäisi.

Joka tapauksessa luokattoman huono mihinkään aiempaan autoon verrattuna.
 
^^^Ja näitä kanavia ovat mitkä?

Valtakunnalliset radiokanavat ovat:
  • Yle Puhe
  • Yle Radio 1
  • Yle Radio Suomi
  • Yle Vega
  • YleX
  • Yle X3M
  • Radio Nova

Näiden lisäksi lähes koko maassa kuuluvia ovat:
  • Bassoradio
  • Kiss
  • Loop
  • Radio Aalto
  • Radio Classic
  • Radio Dei
  • Radio Nostalgia
  • Radio NRJ
  • Radio Rock
  • Radio Suomipop
  • Radio Sputnik

Näiden ei pitäisi Etelä-Suomessa hirveästi rätistä, tosin noiden valtakunnallisten kanavien lähetysteho on korkeampi kuin näiden muiden ja paikallisten kanavien lähetystehot voivat olla hyvinkin pieniä.

Onhan se vastaanotto varmasti huonompi kun vanha kunnon piiska on korvattu jollain ikkunan reunassa olevalla langalla.
 
MM sanoi:
Tyttären 308 ehdi 112 tuo sama herja ilmenee, kun yrittää käynnistää kylmillä ilmoilla ilman hehkutusta.

Auto hehkuttaa ihan itse ja käynnistyy vasta kun hehkutuksen "merkkivalo" on sammunut. Eli siitä ei voi olla kysymys.
 
Penguin sanoi:
Onhan se vastaanotto varmasti huonompi kun vanha kunnon piiska on korvattu jollain ikkunan reunassa olevalla langalla.

Tässä on varmasti iso syy, mutta on minulla toki ennenkin ollut lasiantennilla varustettuja autoja. Ilmeisesti Peugeotin antenniratkaisu nyt sitten vain on poikkeuksellisen paska.

Ja Digitan mukaan tuo polarisaatiojuttu on edelleen validi, se selittänee miksi ongelmat vaivaavat lähinnä kaupallisia kanavia:

Radiolähetykset tapahtuvat kahdella polarisaatiolla (vaaka- ja pysty-). Yleisradion lähetteet ovat pääosin vaakapolarisoituja ja tarvitsevat vaakasuoraan asennetun vastaanottoantennin. Kaupallisten radiokanavien lähetteet ovat pääosin pystypolarisoituja ja vastaanotto toimii antennilla, joka on asennettu pystysuoraan.
 
Marko_K sanoi:
Ensimmäinen selkeä laatupoikkeama eli vika tupsahti 3008:iin lauantaina. Auton käynnistyksen jälkeen ilmeistyi herja "Moottorin toimintahäiriö. Korjauta auto." mittaristoon. Tänään pääsin vikakoodien lukuun, ei selvinnyt muuta kuin että moottori saa mielestään liikaa ilmaa. Epäilivät, että jokin läppä olisi jäätynyt, mutta mitään varmuutta ei tullut.

Ai niin, tämä selvisi. Imuilman lämpötila-anturi oli likainen, siinä oli jotain "möhnää". Eivät osanneet selittää, miten ja miksi, mutta oli nyt kuitenkin.

Minun auto-osaamiseni ei riitä ymmärtämään, miten tuo voi näillä kilometreillä olla likainen.
 
Päivitystä kestotestin kuulumisista, kun aikaa on kulunut vuosi ja ajomatkaa on kertynyt 80000 kilometriä.

Enimmäkseen allekirjoitan edelleen nuo aiemmin kirjoittamani ihan sellaisenaan -- kokonaistyytyväisyys kumpaankin on edelleen korkealla. Pieniä ryppyjä rakkaudessa toki on ollut ja joitain asioita valitsisin nyt toisin.

Aloitetaan aiheesta

Marko_K sanoi:
Pienet suunnittelufibat

Mielenkiintoista huomata, että vaikka nämä ovat ennallaan, on suhtautuminen niihin hieman muuttunut.

Marko_K sanoi:
- Ajovalopesurien puute. Vaikka keulan muotoilu tuntuu pitävän ajovalot suht puhtaana, niin ei tätä silti pysty perustelemaan millään muulla kuin sniiduilulla.

Tämä oli yksi niistä asioista, jotka etukäteen mietityttivät todella paljon, kun kokemusta oli autoista joissa ajovalot likaantuivat todella herkästi ja niitä sai olla jatkuvasti pyyhkimässä lasinpesureista huolimatta.

Syystä tai toisesta todellisessa käytännön ajotilanteessa en ole kaivannut lopulta pesureita kertaakaan! Syitä voi olla parikin; keulan muotoilu tuntuu olevan sellainen, etteivät ajovalot juurikaan likaa kerää. Ja toisaalta, ehkä led-valo on valaisevalta pinta-alaltaan niin paljon linssimäistä xenonia laajempi, ettei lika satunnaisissa kohdissa vaikuta oleellisesti valaisutehoon. Oli niin tai näin, on pakko niellä sanansa ja todeta, että näköjään ilmankin pärjää. En olisi uskonut. (Ja silti -- sniiduilua noiden poisjättäminen silti on. Varsinkin kun ajovalojen merkintöjen mukaan lumenit kyllä menevät sen rajan yli, että pesurit olisivat pakollisetkin.)

Marko_K sanoi:
- Pesunesteen vähäisyyden ilmoitus. Tai siis ettei sitä ole. Kun liemi loppuu, se loppuu.

Loppupelissä tätä suurempi "ongelma" on ollut säiliön koko. Siis se että tuo pesuneste ei tunnu loppuvat IKINÄ. Kun ajovalonpesureita ei ole ja tuulilasi pestään pyyhkijöihin integroiduilla suuttimilla, niin tuo liemi todellakin kestää iäisyyden. Hyttyslasoliin pääsin vaihtamaan heinäkuun alussa, siihen asti pesin ruutua talven -25 liemellä, kun se ei loppunut millään. Lopulta tyhjensin sen väkisin tuulilasille. Ja nyt ongelmana on saada ajettua tuo heinäkuussa täytetty hyttyslasol loppuun ennen pakkasia  ;D Eipä ole tällaistakaan haastetta aiemmin ollut  :eek:

Marko_K sanoi:
- Mukitelineiden sijainti. Aivan turhan takana käyttöä ajatellen.

Joo. Mutta vielä suurempi harmi on se, että ovat liian lähellä toisiaan sivuttaissuunnassa, eikä kaksi huoltiskahvimukia meinaa millään mahtua vierekkäin.

Marko_K sanoi:
- 5008, keskirivin reunapaikkojen turvavyöt. Sama dilemma kuin oli jo Picassossa ja edellisessä 5008:ssa -- turvavyö jää irroitettaessa helposti kierteelle, jonka jälkeen se kolisee ja rämisee seinää vasten ärsyttävästi.

Vielä suurempi fiba on se, että vyö jää todella helposti roikkumaan niin löysälle, että se jää oven väliin. 5008:n takaovet ja rengasholvin päälliosa oven sisäpuolelta muistuttavatkin nykyään lähinnä perunapeltoa, kun ovia on paiskottu kiinni lukko-osa välissä...

---

Sitten ne isommat jutut:

Marko_K sanoi:

Tämä ehkä menisi myös pienestä suunnittelufibasta, mutta koska kyseessä on seurauksiltaan iso juttu, niin kuuluu laatuun.

Viime talven kovilla pakkasilla kumpikin autoista jätti samalla välille. Molemmissa sama syy: imuilman mukana tullut kosteus (pöllyävä lumi?) päätyy sulana välijäähdyttimen pohjalle jossa se sitten pakkasen kiristyessä -20 kylmemmälle puolelle jäätyy ja johtaa ahtopaineiden romahtamaiseen. Ajoa voi periaatteessa jatkaa, mutta käytännössä se on vaikeaa, kun auto on käytännössä vapaastihengittävä puolitoistalitrainen diesel ja menohalut sen mukaiset.

Viimetalvelle virallista korjausta ei ollut, vaan maskin alareunan jäähdytysritilä teipattiin välijäähdyttimen edestä umpeen. Tuon jälkeen oire katosi. Tälle talvelle on luvattu virallisempi viritys, mutta en ole sitä vielä nähnyt. Maahantuojan mukaan tehdään takuutyönä -- mutta merkkihuolloilla ei ole tienoa, mitä pitäisi tehdä. Odotellaan...

---

Mitä valitsisin toisin ja mitä oli jäänyt huomaamatta

Tähän kategoriaan kuuluu selkeästi Focal hifipaketti -- sen ottaisin ehdottomasti nyt myös 5008:iin. Kun molemmilla on ajellut paljon, niin 3008 on vain selkeästi hiljaisempi, suurelta osin kiitos kuulunee tuon paketin paremmalle äänieristykselle. Ehdottomasti hintansta arvoinen.

Huomaamatta oli jäänyt Sport-namiskan toimintojen erot. 3008:ssa on iCockpit Amplify -paketti, enkä ollut huomannut että se vaikuttaa myös tuon sportnapin toimintaan. Tai paremminkin en ollut huomannut, että 5008:ssa nappi vaikuttaa VAIN vaihteistoon, ei ohjaukseen.

---

Kestotesti jatkuu.
 
Marko_K sanoi:
Päivitystä kestotestin kuulumisista, kun aikaa on kulunut vuosi ja ajomatkaa on kertynyt 80000 kilometriä.

Ajomatkaa nyt 180000 kilometriä -- 3008:ssa hieman yli 80000 (koska korona, muutoin ois satatonnia rikki) ja 5008:iin napsahtaa 100000 huomenna ja samalla loppuu takuu.

5008 on on ollut hyvin luotettava, vikalistalle on kertynyt aurinkolipan löystynyt kiinnike, jonka merkkihuolto ystävällisesti kiristi, sekä renkaanpaikkaussarjan leikkikalukompressorin rikkinäinen painenäyttö -- tuosta olen muistanut reklamoida, mutten vielä viedä rakkinetta vaihtoon. Toki näiden lisäksi tuo heti uutena oirehtinut typerästi sijoitettu välijäähdytin, joka on sittemmin ollut oireeton jälkitoimitettu talvimaski asennettuna.

3008 on nikotellut enemmän -- tuon saman jälijäähdytinhölmöilyn lisäksi melko uutena oli vika jossain ilmamassa-anturissa ja viime viikolla rikkoutui jäähdyttimen puhallin. Puhallin ei muuten olisi kovin vakavalta kuulostava asia talvipakkasella, mutta kun se ei toimi, moottori menee rajoitetun tehon tilaan eikä ajo ole kovin kivaa -- siksi auto on seissyt nyt jo viikon pajalla, koska osa piti tilata Ranskasta. Oikeastaan itse vikaan suhtaudun ymmärtäväisesti, mutta osan pitkä toimitusaika kismittää.

--

5008 jatkanee luottopelinä vielä pitkään. 3008 saattaa vaihtua kesällä täyssähköautoon.
 
Penguin sanoi:
Eli kohta olis tulossa hyvä 3008, oikealla voimalinjalla myyntiin...

Katsotaan nyt. Jos se mitä on tilalle ajateltu osoittautuu tällä viikolla koeajolla ajoltaan hyväksyttäväksi, niin sitten se on oikeastaan enää varustelusta kiinni. Vaihtarille saatiin jo ihan siedettävä hintalappu. Ei loistava, mutta kokonaisuutta ajatellen tyydyttävä.

Jos etenisi päätökseen niin kesä-heinäkuun tuotantoon vissiin menisi.
 
200000 napsahti tänään mittarien yhteislukemaksi ja loppusuora alkaa häämöttää. Katsotaan ehtiikö 220000 mennä rikki ennen uusien luovutusta.

Ei mitään uutta huomautettavaa.

Ehkä voisi jonkinlaisena loppusummeerauksen alkuna pohtia kumpiko näistä kahdesta veljeksestä lopulta oli se parempi.

3008:n plussiksi kertyy seuraavaa:

- Matalampi melutaso; mielenkiinnolla odotan onko ero autoissa itsessään vaiko siinä että 3008:ssa on Focalien mukana laminoidut sivulasit. Uusi 5008 tulee Focaleilla joten on helppo huomata onko se yhtään hiljaisempi kuin tämä vanha. Vanha on nimittäin uudehkoilla Primacy nelosilla selvästi meluisampi kuin 3008 loppuuajetuilla Primacy kolmosilla.

- Takapenkin selkänojien kippaus takaluukun napista

Kaikki muu onkin sitten 5008:ssa paremmin. Ennen kaikkea toki tilat mutta pidän myös enemmän sen ajettavuudesta kun akseliväli on pidempi. Eikä vähäinen asia ole myöskään dramaattisesti parempi jälleenmyyntiarvo.
 
Marko_K sanoi:
200000 napsahti tänään mittarien yhteislukemaksi ja loppusuora alkaa häämöttää. Katsotaan ehtiikö 220000 mennä rikki ennen uusien luovutusta.

227859 kilometriä ja hiukan yli kolme vuotta kesti tämä testi.

Molemmista jäi hyvä fiilis ja molempia voi hyvällä omatunnolla suositella. Jos jotain selkeän negatiivista pitäisi kaivaa, niin sitä on ehdottomasti tuo tarve käyttää kovilla pakkasilla maskisuojaa pelkääjän puolen alaetukulmassa estämässä välijäädyttimen jäätyminen. Tuo on tökerö suunnitteluvirhe.

Mutta oikeastaan surkeinta siinä ei ole virhe itsessään, koska ongelmat voi käyttää yksinkertaisesti käyttämällä sitä suojaa. Ongelma on se suoja, jonka maahantuoja on toteuttanut paikallisesti ja siten esimerkiksi käyttöohjekirja ei tiedä siitä mitään. Eikä siten suurella todennäköisyydellä se toinen omistaja yhtään sen paremmin -- jos kyseinen suoja sattuu vaihtoauton tavaratilasta löytymään, sen enempää vaihtoautomyyjä kuin uusi omistaja edes tajuaa mikä hitto se on.

Yhdessäkään Nettiauton 3008/5008 1.5 BlueHDI -ilmoituksessa tuota suojaa ei autoissa näy. Pois lukien omani, jossa se on mutta kuvia ei ole vielä näkyvillä. Elleivät sitten pesussa poista sitä suojaa...
 
Ai niin, kokonaiskuluiksi per kilometri kertyi 3008:lla 0,33 €/km ja 5008:lla 0,26 €/km. Ero selittyy käytännössä kokonaan jälleenmyyntiarvolla ja vähäisessä määrin 5008:n suuremmalla ajosuoritteella joka jyvittää verojen ja vakuutusten kaltaiset kiinteät kulut useammalle kilometrille.

Omaan korvaan tuo 5008:n lukema menee varsin alhaisen puolelle enkä varmaan ikinä ole autoillut noin edullisesti.

Summa sisältää arvonaleneman, pääomakulut, polttoaineet (laskettuna kokonaan 1,4 €/l hinnalla koska en ole mitään tarkkaa kirjanpitoa pitänyt), huollot, pesut, vakuutukset, verot ja renkaat.
 
Marko_K sanoi:
Molemmista jäi hyvä fiilis ja molempia voi hyvällä omatunnolla suositella. Jos jotain selkeän negatiivista pitäisi kaivaa, niin sitä on ehdottomasti tuo tarve käyttää kovilla pakkasilla maskisuojaa pelkääjän puolen alaetukulmassa estämässä välijäädyttimen jäätyminen. Tuo on tökerö suunnitteluvirhe.

Aiheuttako välijäähyn jäätyminen hengenahdistusta vai suurempaa ongelmaa? Joskus 10+ vuotta sitten jossain tv-ohjelmassa päiviteltiin samaa ongelmaa toisenmerkkisessä dieselissä ja puhistiin viimasuojien tarpeesta.

Marko_K sanoi:
Ongelma on se suoja, jonka maahantuoja on toteuttanut paikallisesti ja siten esimerkiksi käyttöohjekirja ei tiedä siitä mitään.

Tämä taisi olla joku erillinen pikkutilke, ja näissä ei enää tullut tehdasvarusteena "puhaltimen lumisuojaa", muistelen?
 
tai sanoi:
Aiheuttako välijäähyn jäätyminen hengenahdistusta vai suurempaa ongelmaa?

Tehot häviää kunnes se sulaa eli käytännössä autosta tulee vapari. Ei siis mitään fataalia, mutta erittäin ikävä tuo käytön kannalta on.

Sitä en sitten tiedä miten yleinen tuo oire edes on. Mutta meillä molemmat oirehtivat yhden kerran ja samalla viikolla. 3008 hyytyi maantielle kovassa pakkasessa, 5008 taas heti autopesun jälkeen kovassa pakkasessa.


tai sanoi:
Tämä taisi olla joku erillinen pikkutilke, ja näissä ei enää tullut tehdasvarusteena "puhaltimen lumisuojaa", muistelen?

Tehtaalta tulee vain keskiosan peitepaneeli eli ihan Suomessa askarreltu ekstrasuoja.

Faceliftissä ei ole enää koko aukkoa.