https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Renaultin menestyksen kompastuskivet

Quality

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
18.12.2013
Renaultin suosio ainakin Suomen markkinoilla on vaihdellut vuosien varrella. Mieleen on jäänyt jostain -70-luvulta jonkun autolehden sivuilta lausahdus "sama, jos Rellua myytäisiin R-kioskilla". Jos myyntiverkoston tiheys ja laajuus olisikin R-kioskin luokkaa, voisi kauppa käydäkin. Mutta markkinointi on varmasti ollut ongelmana, eikä vähiten aikana, jolloin Volvo-organisaatio kaupitteli Rellua hiukan pakkopullana ja maineeltaan aikalailla Vollesta poikkeavana.

Toinen, mielestäni todella ison miinuksen Renaultin myyntiin on aiheuttanut viime vuosien hapuileva muotoilu. Moni Rellun malli on herättänyt enemmän yökötystä kuin ihastusta, ja aika monelle se on riittänyt kääntymiseen muuhun merkkiin.

Katsokaapa vaikka tuota muotopuhdasta aikansa mallia, 21:tä. Konstailematon sedan on todella tyylikäs ja ajaton. Samaa voi sanoa vaikkapa vitosesta, joka pärjäsi aikanaan melko mukavasti pikkuautomarkkinoilla, samoin Clio. - Missä ovat nyt vastaavat mallit?

Renault_21_front_20080612.jpg
 
Itsellähän ei ole tuommoisista Relluista omaa ajokokemusta, mutta penskana kun tuli jonkun verran TM:aa ja Tuulilasia luettelua, niin muistikuvan mukaan nuo 80- ja 90-luvun alun renaultit (lähinnä 21 ja 19 mallit) oli tyylikkäitä ja kohtuullisen hyvin vertailuissa menestyneitä autoja. Laguan I vaikutti vielä minun silmissäni oman aikansa yhdeltä tyylikkäimmiltä autoilta, mutta sitten Laguna II olikon jo jotenkin outo. Kun aloitin nykyisessä työssäni, oli yhdellä vanhemmalla työkollegalla tuommoinen II-Laguna työsuhdeautona ja hänen kyydissään jonkun reissun istuin Lagunan kyydissä. Ihan ok, mutta kun luotettavuus oli mitä oli, niin en ihmettele miksi kauppa ei käynyt, ei silloin riitä, että itse auto on vain ihan ok.

Toisella työkollegalla oli viime vuoteen asti työsuhdeautona Renault Megane 130 hp bensaturbona ja se oli mielestäni ominaisuuksiltaan hyvä luokassaan. Silläkin tuli jokunen työreissu kyydissä oltua ja hiljaista ja mukavaa kyytiä tarjosi Megane. Omat viat tuohonkin kuulemmat tuli, kaasupoljin muuttui ihan leasing-kauden lopussa jäykäksi, jotain sieltä hajosi, mutta kohtuullisesti kuitenkin pelasi 3 v ja ~60 tkm. Nyttemmin firman työsuhdeautojen politiikkaa on muutettu ja Rellu tippui pois sallittijen autojen listoilta ja meidän yrityksellä on kuitenkin todella kattava lista sallittuja autoja, eli joku kokemusperäinen huonous siinä Rellussa vaan on noiden leasing-firmojenkin mielestä...
 
Mikäs vika nykyisessä Cliossa on? Siis muu kuin maahantuojan ja piirimyyjien haluttomuus tehdä kauppaa ja mainostaa?

Oikein hämmästyin joskus syksyllä asioidessani paikallisella sinisellä eli Käyttöautossa, kun Volvo osaston jälkeen tuli Renaultien joukkoon ja siellä seisoi pari Clioa. Piti oikein pysähtyä ja katsoa, jotta mikäs se tuo on. Uusimman sukupolven Clio on ollut myynnissä 1,5 vuotta, mutta kuka muistaa moista mainostetun tai oikein edes nähneen liikenteessä? Cliosta on tarjolla jopa farkkumalli, joka oli vieläkin suurempi yllätys.

renault-clio-2013-28-.JPG


Pk-seutua lukuunottamatta Renaultin myynti on pääosin säilynyt Volvo-liikkeissä, joten sekään ei ole selitys alamäelle. Samat firmat ja myyjät myivät Rellua silloin kun merkki oli erittäin suosittu. Jäljelle jäänee vain maahantuojan ja valmistajan politiikka. Lieneekö kyse rahasta vaiko yleisestä asioiden hoitamattomuudesta. Niin tai näin, lopputulos on surkea.

Kävin juuri renault.fi -sivuilla ja sieltä paljastui jälleen yllätysmalli eli Xmod. Käsi ylös, kuka on edes kuullut moisesta? Puhumattakaan siitä, että kotipitäjän Renault-myymälässä olisi sellaisia tarjolla?

Aivan, en minäkään. Mahtaa olla ruuhkaa liikkeessä ja Renault-myyjällä menee kaikki aika tilauskuponkien täyttämiseen kun kauppa käy rajuilmana. Tai sitten ei..
 
Joo, faijalla oli 16R työsuhdepirssinä noin vuonna 1970.
Mukava auto, Kleberin renkaat oli. Kulki melkein 160.
No- hetikohta uutena hinaus, siinä oli sitten meikäläisen Renu kokemukset.
Ja päätin, jotta ei Renua enää.

Yleensä ottaen kohtuupirssejä, ihankuin eivät osaisi olla ajantasalla.
 
Isälläni on ollut useampi rellu. Ainakin 5, 21, 25, Clio II ja Laguna II. En muista, että minkään kanssa olisi Clioa lukuunottamatta ollut isompaa ongelmaa ja siinäkin selvittiin takajarrun fiksaamisella. Jopa huonon maineen omaavasta Laguna II:sta ainoana vikana on jäänyt mieleen rämisevä ovikaiuttimen suoja. Se oli tosin leasing-auto ja isälläni vain kolmen vuoden ajan.

Urlaub sanoi:
Uusimman sukupolven Clio on ollut myynnissä 1,5 vuotta, mutta kuka muistaa moista mainostetun tai oikein edes nähneen liikenteessä? Cliosta on tarjolla jopa farkkumalli, joka oli vieläkin suurempi yllätys.

Pääkaupunkiseudulla noita näkee. Yksi parhaimman näköisistä pikkuautoista omasta mielestäni, joten tulee kiinnitettyä huomiota jos tuollaisen bongaa.

Omasta mielestäni Renault ei ole vähään aikaan onnistunut tekemään oikein mitään oikein. Mallistoa on kavennettu, markkinointia ei juuri ole ja koko hommasta huokuu sählääminen. Välillä on Méganen pikkudieseli nimellisesti kadonnut tuontiohjelmasta, mutta hinnastosta se on silti löytynyt siihen asti kunnes sen on ollut taas virallisesti tuontiohjelmassa. Kun Mégane RS:stä vuorostaan oli tullut facelift, mutta sivustolla oli vain vanhan mallin tiedot eikä hinnastoa lainkaan, kyselin onko sitä tulossa Suomeen jossain välissä. Vuoden 2012 syyskuussa vastattiin, että tarkoitus olisi ottaa tuontiohjelmaan takaisin ja että hinnasto ilmestyy lähiaikoina. Vieläkin odotellaan... Ja hei, onhan se nyt aika käsittämätöntä, että maailman parhaimmiksi kehuttuja hot hatcheja ei käytetty imagon nostattamiseen. Ehkä ajateltiin tuon olevan turhaa hommaa, kun volyymimallit ovat jotain ihan muuta. Itse sanoisin tuota asiakaskunnan aliarvioinniksi. Nythän niitä ei enää saa muuten kuin ulkomailta uittamalla. Twingostakin olisi RS malli ollut, vaan eipä tainnut sitä näkyä (?) Suomen tuontiohjelmassa ollenkaan.
 
Yhden suht tuoreen Renault omistuksen kokemuksella sanoisin menestymättömyyden johtuvan pääasiassa jostain muusta kuin autosta itsestään.

Varmaankin Lagunan katsastustilastojen heikkous on ollut iso tekijä, ettei sit suht usein vaihtuneet maahantuojat ole innostuneet lisäämään panoksia merkkiin. Nyky Renaultit mielestäni fiksuja ja tyrneen oloisia vehkeitä, mutta jos mallistoa koko ajan supistetaan niin ostajat tekee omat johtopäätökset jatkuvuudesta. En tiedä oliko tuon Lagunan "alennusmyynnin" tarkoitus jotenkin markkinoida merkkiä yleisesti- autoahan sai pari vuotta sitten hyvin varusteltuna joillain koneilla 25 te pintaan. Sit kohta mallit supistui yhteen ja hinta nousi melke pilviin. Autolla kuitenkin eurooppalaiseksi hyvä takuu, eikä itsellänikään Grand Scenicissä ollut muita murheita kuin kovilla pakkasilla silloin tällöin ilmestynyt ilmo hiukkasloukun jäätymisestä.

Tälläkin palstalla esitelty "Lagunan seuraaja" olis auto johon saattaisin innostua, jos taustaorganisaatio sais asiansa edes näyttämään innostuneelle. Ruotsissahan merkillä menee hyvin ja jonkun aikaahan suomenkin maahantuonti oli yhdessä ruotsin kans hoidettu, mutta heilläkin loppui mielenkiinto härmään hyvin pian.
 
RoccoScientist sanoi:
Omasta mielestäni Renault ei ole vähään aikaan onnistunut tekemään oikein mitään oikein.


Hmmm... Kokonaisuutta vai osapalikkaa, mutta sigun käyttöautossa rellun CDI diesel ja se kyllä sopii käyttöautoon kuin lagendaarinen nenäpäähän.
Kulkee kuin sen tehoisalta voi ja nöyrästi sekä taloudellisesti.
 
Taky sanoi:
Hmmm... Kokonaisuutta vai osapalikkaa, mutta sigun käyttöautossa rellun CDI diesel ja se kyllä sopii käyttöautoon kuin lagendaarinen nenäpäähän.
Kulkee kuin sen tehoisalta voi ja nöyrästi sekä taloudellisesti.

Tuli ilmaistua itseään vähän turhan tiiviisti. Tarkoitin Renaultin organisaatiota täällä Suomessa.
 
Urlaub sanoi:
Kävin juuri renault.fi -sivuilla ja sieltä paljastui jälleen yllätysmalli eli Xmod. Käsi ylös, kuka on edes kuullut moisesta?

*nostaa käden ylös*  ;)

Noh, varmaan henkilöhistoriastani johtuen seuraan Renault'n tekemisiä tarkemmin kuin keskivertokansalainen.

Hyviä kommentteja ja huomioita keskustelussa, mm. mainontaa koskien. Itse en nyt muista muuta TV-mainosta ihan hetkeen kotimaassa näytetyn, kuin männä vuonna pyörinyt Megané-mainos. Sekin taisi saada maahantuojalta ( ? ) rahaa mainosaikaan vain siksi, että siinä esiintyi Kimi Räikkönen...
 
Uuden Clion muotoilu kolahtaa ainakin itseeni. Ihmettelen vaan ku ei uutta RS Clioa taida olla saatavilla Suomessa?
 
bgis sanoi:
Uuden Clion muotoilu kolahtaa ainakin itseeni. Ihmettelen vaan ku ei uutta RS Clioa taida olla saatavilla Suomessa?
Toissa viikolla viimeksi näin Mikkelin seudulla uusimman korimallin Renault Sport Clion mutta liian harvoin noita näkee.
 
bgis sanoi:
Uuden Clion muotoilu kolahtaa ainakin itseeni. Ihmettelen vaan ku ei uutta RS Clioa taida olla saatavilla Suomessa?

Samaa voi ihmetellä monen muunkin automerkin ja -mallin kohdalla.

Mikähän siinä on, että Suomeen pitää tarjota rajoitettuja mallistoja? Joskus sitä on perusteltu mallikirjon aiheuttamiin kuluihin, mutta eihän nykyaikana tarvita mitään tyyppikatsastuksiakaan, kun COC:llä osoitetaan auton olevan eurospeksit täyttävä. Varaosat tilataan jokatapauksessa ulkomaiden keskusvarastoista ja kaikki markkinointimateriaalikin on yleensä ulkomaalailta tulevaa. Missä se säästö sitten tulee?
 
Taitaa Laguna II olla se rellun kompastuskivi, joka pilasi koko merkin maineen. Megane II taas on niin ruma,että huh huh.

Omistin puolivuotta Laguna I-mallin ja mielestäni ikäisekseen erittäin hyvä auto. Olen aina suhtautunut ranskalaisiin epäillen, mutta tämä ykköslaguna oli todella positiivinen yllätys.
 
Mikko83 sanoi:
Taitaa Laguna II olla se rellun kompastuskivi, joka pilasi koko merkin maineen.

En kyllä näkisi, että Laguna II:n ongelmat olisivat sellainen koko kansan tiedossa oleva asia, että sillä olisi ratkaisevaa merkitystä Renaultin menestykseen.
 
Mikko83 sanoi:
Taitaa Laguna II olla se rellun kompastuskivi, joka pilasi koko merkin maineen.

Ei se sentään niin merkittävä automalli ollut. Kyllähän ranskalaisia on iät ja ajat kutsuttu rapeiksi ja sähköviatkin saa kuulemma kaupanpäälle.

II Laguna ehkä katkaisi kamelin selän, kun samaan saumaan tuli vielä automarkkinoiden murros.
 
Kuvassa on Espace, ei Grand Scenic..

Espace on oikeasti hieno iso ja aito tila-auto. Ulkonäkö on tietysti makuseikka, mutta tuollaisiahan nuo merkistä riippumatta tahtoo olla.

Kyllähän Espacen hinta vajoaa vauhdilla, aivan kuten muidenkin isojen tila-autojen (Voyager ja kumppanit).
 
Jännän näköinen, pirteä pakkaus. Tuollainen takamoottoriauto voi olla tosi näppärä kaupunkikulkine. Kääntösäde voidaan tehdä tosi pieneksi. Ja pitoa riittää liikennevalolähdöissä. Todella kiinnostava ratkaisu !
 
Niin, tuotahan minäkin tarkoitin, kun korostin mahdollisuutta pieneen kääntösäteeseen. Kun etupyörät eivät vedä, on helpompi suunnitella ne kääntymään isompaan kulmaan. Ja takamoottori vetävien pyörien päällä antaa hyvän pidon liikkeellelähdöissä.
 
Keväällä hetkosen autottomana ollessani yksi kiinnostava vaihtoehto oli juurikin tämmöinen Megane ( joskin oli vaalea shampanja/metalliväri), oikein kätsy ja hienosti liikkuva peli, moottori tuntui todella vääntävältä.
 
Markku J sanoi:
Niin, tuotahan minäkin tarkoitin, kun korostin mahdollisuutta pieneen kääntösäteeseen. Kun etupyörät eivät vedä, on helpompi suunnitella ne kääntymään isompaan kulmaan. Ja takamoottori vetävien pyörien päällä antaa hyvän pidon liikkeellelähdöissä.

Niin minä vain vitsailin, kun tuli mieleen takamoottori/etuveto yhdistelmä.  :)
 
Renault on jo pitkään osannut vääntävien vaparien valmistuksen mielestäni. Minulla oli Laguna RT 2.0, olikohan vuosimalli 1996. Tehoa oli muistaakseni vaatimattoman oloiset 115 hv, mutta hyvin tuo väänsi, ja arkiajo oli tuon ajan vaatimuksiin suhteutettuna erittäin leppoisaa. Tuon auton jälkeen meille tuli samaan koriin RXE -mallissa istutettu Volvon tekemä 2 -litrainen neliventtiilikone 140 hv teholla. Tykkäsin enmmän tuosta Renaultin vanhanaikaisesta kaksiventtiilikoneesta, joka oli arkiajossa vääntönsä takia leppoisampi ajaa, kun ei tarvinnut kepittää niin paljoa. Se väänsi nurkumatta hyvin alhaalta ja kävi hiljaisella äänellä vedätyksestä huolimatta.
 
TON-III sanoi:
Keväällä hetkosen autottomana ollessani yksi kiinnostava vaihtoehto oli juurikin tämmöinen Megane ( joskin oli vaalea shampanja/metalliväri), oikein kätsy ja hienosti liikkuva peli, moottori tuntui todella vääntävältä.

Tuo 1,6-litrainen Meganessa oli hieno moottori aikanaan.