https://yliteippaus.fi/

Jaguar XF (2016-)

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Täysin uusi Jaguar XF

Jag_New_XF_NYIAS_2015_Image_010415_01_(107279)-800.jpg

XF S

Jaguar on esitellyt New Yorking autonäyttelyssä kokonaan uuden XF:n, jossa on karistettu Fordin perintö ja PSA:n dieselit. Ensinäkemältä uusi XF ei nyt ihan hirveän mullistavan näköinen ole vanhaan verrattuna, mutta onhan tuossa eroa. Uutuus on malliversiosta riippuen jopa 190 kg edeltäjäänsä kevyempi ja Jaguarin mukaan 80 kg kilpailijoitaan kevyempi. CO2-päästöt on saatu alimmillaan 104 g/km, mikä pienin lukema Jaguar XF:n edustamassa segmentissä, lukuun ottamatta hybridimalleja. Muotoilussa yhdistyvät lyhyet ylitykset, elegantti muotoilu ja erinomainen aerodynaaminen tehokkuus (Cd 0.26).

Jag_New_XF_NYIAS_2015_Image_010415_02_(107274)-800.jpg

XF S

Takapenkille on saatu 15 mm lisää jalkatilaa, 24 mm lisää polvitilaa ja 27 mm pääntilaa, edeltäjään verrattuna. Kuljettajan ympäristö on täytetty modernilla teknologialla, jota edustavat lisävarusteena saatava 10,2 tuuman kosketusnäytöllä varustettu InControl Touch Pro -informaatio- ja mediakeskus, sekä 12,3 tuuman täysdigitaalinen mittaristo. InControl Touch Pro integroituu iOS- ja Android-puhelimiin ja suoltaa äänet ulos parhaimmillaan 17-kaiuttimisen 825 W:n Meridian tilaäänijärjestelmän kautta. Muokattavassa 12,3 tuumaisessa TFT-näytöllisessä mittaristossa on neljä visuaalista teemaa ja kokonäytön navigaationäyttö.

Jag_New_XF_NYIAS_2015_Image_010415_05_(107275)-800.jpg

XF S

Eteenpäin vievän voiman tuotto ja välitys alkavat tutuntehoisesta 163 hv nelisylinteristä dieselistä, jonka perässä on 6-pykäinen manuaalivaihteisto. Tämä moottori, kuten muutkaan dieselit, ei kuitenkaan ole enää PSA/Ford-yhteistyön tuote, vaan uusi Jaguar Land Roverin 2-litrainen Ingenium-moottoriperheen tuote. Toisessä ääripäässä on XF S:n 380 hv V6 mekaanisesti ahdettu bensiinimoottori, jolta voima välitetään eteenpäin XF:n 8-pykäläisen automaattivaihteiston kautta.

Jag_New_XF_NYIAS_2015_Image_010415_06_(107276)-800.jpg

XF Prestige

Pyöränripustuksessa edessä luotetaan päällekkäisiin kolmiotukivarsiin ja takana Intergral Link -jousitukseen, pienemmän Jaguar XE:n tapaan. Jaguarin All-Surface Progress Control huolehtii pidosta liukkaalla alustalla ja milloin tämä ei riitä, niin tehomalleista tulee saataville myös nelivetoversiot, joissa ohjataan voimaa tarpeen mukana myös etuakselille.

Jag_New_XF_NYIAS_2015_Image_010415_07_(107277)-800.jpg


Ajovalot ovat täysin LED-tekniikalla toteutetut, siten että lyhyille ja pitkille valoille on omat LED-yksikkönsä. Kuljettajan HUD-näyttö on toteutettu laser-tekniikalla. Muita tässä segmentissä tänä päivänä pakollisia varusteita ovat autonominen hätäjarrutustoiminto, adaptiivinen vakionopeussäädin, jossa myös jonossa-ajoavustin, kaistavahti, älykäs nopeudenrajoitin, jossa liikennemerkkien tunnistus ja puoliautomaattinen pysäköintiapuri.

Jag_New_XF_NYIAS_2015_Image_010415_08_(107278)-800.jpg

XF S

Dynaaminen Coupé-tyylinen muotoilu on kyllä hyvin Jaguarille tyypillinen, eikä muotoilussa ole lähdetty ilottelemaan sellaiseen suuntaan, joka karkottaisi nykyisiä asiakkaita. Saako tällä muotoilulla ja Jaguarin brittimaineella sitten uusia asiakkaita, on kokonaan toinen juttu. Vuonna 2007 ensiesitelty XF oli radikaali muotoilullinen muutos edeltäviin Jaguarin malleihin verrattuna. Tämä uusi XF on siihen verrattuna... no, ensinnäkin tämä on edelleen XF, ja vaikka tämä ei ole mikään facelift, niin ei mitenkään radikaali muutos kuitenkaan.

Jag_New_XF_NYIAS_2015_Image_010415_09_(107281)-800.jpg

XF S

Uusi XF on koriltaan edeltäjäänsä jopa 28 prosenttia jäykempi, vaikka auton painoa onkin saatu pudotettua. Uusi XF on 4 954mm pituudellaan edeltäjäänsä 7 mm lyhyempi ja 3 mm matalampi, vaikka sisätilat ovatkin suuremmat. Sisätilojen väljyyteen on auttanut uutuuden 2 960 mm eli lähes kolmen metrin akseliväli, joka on 51 mm enemmän kuin edeltäjässä. Myös etuylitys on lyhentynyt ja on 66 mm edeltäjää pienempi.

Jag_New_XF_NYIAS_2015_Image_010415_10_(107282)-800.jpg

XF S

Painojakauma on mallista ja varustelusta riippuen lähes 50:50. Ei siis ole kyse entisaikojen kevytperäisestä takavetoisesta, vaan menon pitäisi ainakin tuota vasten olla varsin tasapainoista, eikä alustakaan, ainakaan teknisten tietojen perusteella, ole konstruktioltaan huono, vaan edellytykset hyvään tasapainoiseen edustusautoon ovat olemassa.

XF:n mallivaihtoehdot ovat XF Pure/ SE, XF Prestige, XF R-Sport, XF Portfolio ja XF S, joihin voi sitten valita haluamansa moottori-vaihteistoyhdistelmän, takaverolla tai nelivedolla ja lisävarusteista auton hinnan verran päälle.
  • 2-litrainen diesel, joko 163 hv/380 Nm tai 180 hv/430 Nm, 1-vaihteinen manuaali- tai 8-vaihteinen automattivaihteisto, takaveto
  • 2-litrainen bensiini, 240 hv/340 Nm, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, takaveto
  • 3-litrainen diesel, 300 hv/700 Nm, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, takaveto
  • 3-litrainen bensiini, 340 tai 380 hv/450 Nm, 8-vaihteinen automaattivaihteisto, taka- tai neliveto

Suorituskykyä on ihan kohtuullisesti, monen mielestä enemmän kuin tarpeeksi. Paikaltaan sataseen alken bensiiniversio ampaisee 6,7 sekuntiin, tehokkain diesel 5,8 sekuntiin ja tehokkain remmiahdettu bensiinimoottorinen versio 5,1 sekuntiin takavetoisena ja kymmenyksen nopeammin nelivetoversiona. Alkaen dieselit tulevat sitten joskus iltapäivällä perässä 8,7 sekunnin ja 8,1 sekunnin lukemilla. Myös sitkeys on kohdallaan ja jopa heikkovääntöisin 2-litrainen bensiiniversio selviytyy 80-120 km/h kiihdytyksestä 4,7 sekunnissa.

Jatketaan fiilistelyä kuvilla autosta itsestään. Koeajovaraus on jo jätetty, saa nähdä montako kuukautta joutuu odottamaan...

Sisäkuvia

jag_new_xf_interior_image_240315_12_(105883)-800.jpg

XF S sisätilat

jag_new_xf_interior_image_240315_13_(105894)-800.jpg

XF S sisätilat

Jag_XF_Portfolio_Interior_Image_010415_04_(106696)-800.jpg

XF Portfolio sisätilat

Jag_XF_Portfolio_Interior_Image_010415_05_(106694)-800.jpg

XF Portfolio sisätilat

Jag_XF_Prestige_Interior_Image_010415_01_(106677)-800.jpg

XF Prestige sisätilat

Fiilistelykuvia yksityiskohdista

jag_new_xf_detail_image_240315_14_(105888)-800.jpg


jag_new_xf_detail_image_240315_15_(105898)-800.jpg


jag_new_xf_detail_image_240315_16_(105884)-800.jpg


jag_new_xf_detail_image_240315_17_(105892)-800.jpg


jag_new_xf_detail_image_240315_18_(105885)-800.jpg


jag_new_xf_detail_image_240315_19_(105891)-800.jpg


Lehtistökuvissa XF S:stä sijoitettuna maisemaan

Jag_New_XF_S_Location_Image_010415_08_(106608)-800.jpg


Jag_New_XF_S_Location_Image_010415_11_(106609)-800.jpg


Jag_New_XF_S_Location_Image_010415_19_(106599)-800.jpg


Jag_New_XF_S_Location_Image_010415_22_(106598)-800.jpg


Jag_New_XF_S_R_Sport_Location_Image_010415_25_(106612)-800.jpg


XF S studiossa

jag_new_xf_studio_image_240315_01_(105890)-800.jpg


jag_new_xf_studio_image_240315_02_(105897)-800.jpg


jag_new_xf_studio_image_240315_03_(105899)-800.jpg


jag_new_xf_studio_image_240315_04_(105901)-800.jpg


XF:n lisävarusteinen 10,2" InControl Touch Pro -informaatio- ja mediakeskus

Jag_XF_InControl_Touch_Pro_Ambient_Lighting_Image_010415_01_(106718)-800.jpg

Valaistuksen asetukset

Jag_XF_InControl_Touch_Pro_Configurable_Dynamics_Image_010415_02_(106719)-800.jpg

Ajoneuvodynamiikan asetukset

Jag_XF_InControl_Touch_Pro_Eco_Data_Image_010415_03_(106724)-800.jpg

Ekonäyttö

Jag_XF_InControl_Touch_Pro_Music_Cover_Flow_Image_010415_04_(106722)-800.jpg

Musiikki: levyjen kannet

Jag_XF_InControl_Touch_Pro_Route_Preview_Image_010415_05_(106723)-800.jpg

Navigointireitin esikatselu

Ohjaamon yksityiskohtia

Jag_XF_Portfolio_Detail_Image_010415_01_(106699)-800.jpg

Kuljettajan ovi

Jag_XF_Portfolio_Detail_Image_010415_02_(106698)-800.jpg

Kojelaudan keskikonsoli

Jag_XF_Portfolio_Detail_Image_010415_03_(106692)-800.jpg

Digitaalinen mittaristo

Digitaalisen mittariston näyttötiloja

Jag_XF_TFT_Cluster_Audio_010415_02_(106720)-800.jpg

Audionäkymä mittaristossa

Jag_XF_TFT_Cluster_Dials_010415_03_(106721)-800.jpg

Mittarit

Jag_XF_TFT_Cluster_NAV_Day_010415_01_(106725)-800.jpg

Navigoinnin päivänäyttötila mittaristossa

Jag_XF_TFT_Cluster_NAV_Night_010415_04_(106726)-800.jpg

Navigoinnin yönäyttötila mittaristossa
 
Hieno on, mutta ei mitenkään erityisen tuoreen näköinen. Dieseliä kaipaan 200-300 hv välille valikoimaan.

Toivottavasti mittaristojen tulevaisuus on yleisemminkin tämän kaltainen. Nopeusmittari saisi vain olla hieman selkeämmin esillä navigointitilassa.
 
Hienosti on Penguin koostanut Jagge-esittelyn :)
Komea on auto. Jotain tuttua tuossa korissa... Olisikohan samanlaisia piirteitä kuin Kia Optimassa? No, komeahan se Optimakin on ;)
Tuollainen Jaguar voisi olla ehdokkaana uudeksi autokseni sitten kun Lotosta tulee sopivasti ylimääräistä...
 
"Takapenkille on saatu 15 mm lisää jalkatilaa, 24 mm lisää polvitilaa ja 27 mm pääntilaa,..."

Ja nuo kaikki millit on varmaankin pois siitä aikaisemmin niin mahtavan  8) tilavasta peräboxista! Mitähän sinne enää mahtuu?
 
nemos sanoi:
Hieno on, mutta ei mitenkään erityisen tuoreen näköinen. Dieseliä kaipaan 200-300 hv välille valikoimaan.

Toivottavasti mittaristojen tulevaisuus on yleisemminkin tämän kaltainen. Nopeusmittari saisi vain olla hieman selkeämmin esillä navigointitilassa.

Todella upea auto ja hienot digimittarit. Eikös tuo nemoksen kommentoima navin näyttö ole vain keskinäytön osuus, vaikka siinä alareunassa nopeuskin on. Pyöreät mittarit säilynevät normaalisti näkyvissä. Volvoonkin saisi nopeuden myös navin yhteyteen valikosta.
 
kt sanoi:
"Takapenkille on saatu 15 mm lisää jalkatilaa, 24 mm lisää polvitilaa ja 27 mm pääntilaa,..."

Ja nuo kaikki millit on varmaankin pois siitä aikaisemmin niin mahtavan  8) tilavasta peräboxista! Mitähän sinne enää mahtuu?

Eihän sinne aiemminkaan saanut mitään sisään, vaikka sinne muuten olisi mahtunutkin, kun luukku on niin älyttömän pieni.

Uusi XF tulossa suomeen loppuvuodesta 2015 ja XF Sportbrake tulee vasta vuoden kuluttua sedanista. Mitähän nuo myyvät siihen asti kun vanhassa XF:ssä on vielä Euro 5 -dieselit ja olen ymmärtänyt että Euro 6 -dieselit tulevat vasta tähän uuteen.
 
Tästä vielä muutama kuva R-Sport -varustetasosta:

Jag_XF_R_Sport_Detail_Image_010415_14_(106673)-800.jpg

XF R-Sport keskikonsoli - manuaalivaihteisto

Jag_XF_R_Sport_Location_Image_011415_04_(106667)-800.jpg

XF R-Sport toisenlaiset tuplaputket

Jag_XF_R_Sport_Location_Image_011415_05_(106664)-800.jpg

XF R-Sport

Jag_XF_R_Sport_Location_Image_011415_08_(106670)-800.jpg

XF R-Sport
 
Markku J sanoi:
Todella upea auto ja hienot digimittarit.

Mikä hienointa, Jaguarit ovat jo vuosia kommunikoineet selvällä suomenkielellä. Pääsin syksyllä uudenkarhean XJ:n rattiin ja siinä oli paras ja ääneltään miellyttävin navigaattori, mitä olen koskaan nähnyt tai kuunnellut. Puhui erittäin huoliteltua ja hyvin lausuttua suomea.
 
Markku J sanoi:
Todella upea auto ja hienot digimittarit. Eikös tuo nemoksen kommentoima navin näyttö ole vain keskinäytön osuus, vaikka siinä alareunassa nopeuskin on. Pyöreät mittarit säilynevät normaalisti näkyvissä. Volvoonkin saisi nopeuden myös navin yhteyteen valikosta.

Kyllä tuo navigaattorinäytön muoto viittaa vahvasti siihen, että ko. näyttö tulee koko mittariston tilalle. Kellonaika, matkamittari ja moottorin lämpötila säilyvät paikoillaan ja niiden väliin tulee polttoainemittari ja nopeusnäyttö.
 
Näyttää hienolta kyllä. Varmaan myös sisustukseenkin lôytyy itseäni mielyttäviä vaihtoehtoja. Mutta tuo mittaristo, en tykkää.
 
Markku J sanoi:
Todella upea auto ja hienot digimittarit. Eikös tuo nemoksen kommentoima navin näyttö ole vain keskinäytön osuus, vaikka siinä alareunassa nopeuskin on. Pyöreät mittarit säilynevät normaalisti näkyvissä. Volvoonkin saisi nopeuden myös navin yhteyteen valikosta.

Ei, kyllä kyse on nimenomaan ohjauspyörän edessä mittaristossa olevasta 12,3" näytöstä ja siihen saatavista eri näyttötiloista.

Urlaub sanoi:
Mikä hienointa, Jaguarit ovat jo vuosia kommunikoineet selvällä suomenkielellä. Pääsin syksyllä uudenkarhean XJ:n rattiin ja siinä oli paras ja ääneltään miellyttävin navigaattori, mitä olen koskaan nähnyt tai kuunnellut. Puhui erittäin huoliteltua ja hyvin lausuttua suomea.

Navteq eli Here-kartat ja navigointisofta siellä on ja tosiaan myös suomenkieli löytyy, kuten kaikista valikoista ja mittaristostakin.
 
Penguin sanoi:
Ei, kyllä kyse on nimenomaan ohjauspyörän edessä mittaristossa olevasta 12,3" näytöstä ja siihen saatavista eri näyttötiloista.

Katos vaan, sitten arvasin ihan metsään. Siinä tapauksessa olen ihan samaa mieltä nemoksen kanssa siitä, että nopeusnäyttö tulisi olla isompi / selkeämpi. Tuo näytön koko vaan osuu samaan haarukkaan kuin keskinäyttö, ja siitä virheellinen johtopäätökseni.
 
pokkus sanoi:
Löytyisiköhän autosta HUD-vakiona, jolloin tuolla mittariston nopeudella ei tee juuri mitään?

HUD:n yhteydessä tuo ratkaisu toimisi hienosti. XE:ssäkin on HUD lisävarusteena, mutta lieneekö vakiona XF:ssäkään tai sitten se on paketoitu navigaattorin kanssa?
 
Täytyypä todeta, että saisi moni (auto)lehtikin ottaa mallia Penguinin tavasta esitellä autoja netissä. Mitä itse autoon tulee, niin varsin mielenkiintoiselta kyllä vaikuttaa. Ensivaikutelma omalla kohdalla todella positiivinen. Olikos näiden hinnoista mitään arvailuja olemassa?
 
Urlaub sanoi:
Mikä hienointa, Jaguarit ovat jo vuosia kommunikoineet selvällä suomenkielellä. Pääsin syksyllä uudenkarhean XJ:n rattiin ja siinä oli paras ja ääneltään miellyttävin navigaattori, mitä olen koskaan nähnyt tai kuunnellut. Puhui erittäin huoliteltua ja hyvin lausuttua suomea.

Hienolta näyttää Jagge. Varmaan mielenkiintoinen peli. Nelivetoisena menisi Suomessa varmaan vielä paremmin kaupaksi vaikka ei ehkä sovi Jaguarin imagoon.

Itse en oikein välitä jos joku valikko puhuu suomenkieltä. Omasta mielestäni se antaa halvemman vaikutelman (tiedän kuullostaa oudolta). Kyllä kaikilla sen verran englanti sujuu että autojen valikkoja pystyy selailemaan ja ymmärtämään kaiken. Navigoinnin puheesta tosin ei kokemusta, ja useiden merkkien englanninkielinen ääni on aika tökkivä.
 
^Valikkokielen voi valita ihan itse, siihen ei tarvita edes kalliita käyntejä marmorilla. Sama myös navigaattorin kielen kanssa. Mitä tulee siihen kielen sujumiseen, niin esim. isälläni ei kyllä se englanti suju sitäkään vertaa että niitä valikoita käyttäisi. Eipä toisaalta tarvitsekaan, kun Land Rover opastaa suomeksi.

Ironic32 sanoi:
Täytyypä todeta, että saisi moni (auto)lehtikin ottaa mallia Penguinin tavasta esitellä autoja netissä.

Kiitos, kiitos!

Ei tuo nyt niin kovin vaikeaa ole, kun muuten on autoista kiinnostunut ja osaa valmistajan lehdistötiedotteita lukea ja poimii kuvat valmistajan mediapalvelusta. Mainittakoon, siis että kaikki edellä esitettyjen kuvien tekijänoikeudet Jaguar Land Rover Limited ja kuvien julkaisuun Autostadiumilla on oikeudenomistajan lupa.
 
Penguin sanoi:
Mainittakoon, siis että kaikki edellä esitettyjen kuvien tekijänoikeudet Jaguar Land Rover Limited ja kuvien julkaisuun Autostadiumilla on oikeudenomistajan lupa.

Mistäs sen sait? Ihanko Intiasta Tatalta kyselit vai annetaanko lehdistökuviin vapaa julkaisuoikeus?
 
Lähes kaikki autonvalmistajat antavat mediaportaalinsa rekisteröityneille käyttäjille oikeuden käyttää lehdistötiedotteitaan ja mediamateriaaliaan rajoitetusti omaa mallistoaan koskevassa uutisoinnissa ja neutraalissa kirjoittelussa. Jaguar Land Rover ei ole tässä asiassa poikkeus. Heidän mediaoikeuksiaan hallinnoidaan Iso-Britanniassa, ei Intiassa.
 
Muotoilullisesti varsin onnistunut uudistuminen minun mielestäni, joskin näyttää minusta kyllä vähän liikaa XE:ltä. Nyt kun ei ihan hirveästi näiden kuvia vielä ole tullut tuijoteltua, saattaisivat XF ja XE mennä helposti keskenään sekaisin. Perästä ehkä erottaisin autot helpoiten, sillä XF on minusta saanut tuon uuden muotokielen selvästi sopusuhtaisemmaksi tuolla osastolla. Sisätilojen suhteen kumpikaan ei ihan täysillä kolahda, mutta XF näyttää vähemmän oudolta omaan silmään.
 
Kaunis ulkonäkö on tässä. Hinnastoa ja varusteluetteloa tutkiskelin nyt ensimmäistä kertaa. Keskitehoinen diesel puuttuu: 2,0-litraisissa on tehoa vaatimattomasti ja 3,0-litrainen nostaa hinnan varusteineen 100 000 euron luokkaan.

Perusvarustelu on köyhempi kuin Skoda Superbin halvimmassa Active-mallissa ja lisävarusteet ovat keskimäärin kalliimpia kuin Audissa. Varustetasoja on 5, mutta Pure-mallin paria karsittua varustetta lukuun ottamatta eri malleissa on eroa vain koristelussa. Muutamia varusteita saa paketteina hieman halvemmalla kuin erikseen. Esim. navigaattorin, istuinlämmittimet eteen ja parkkitutkan taakse saa 2300 eurolla. Runsaalla 2000 eurolla taas saa avaimeton avaus -toiminnon, takaluukun sähkökäytön ja kaksi virtapistoketta. HUD-näyttö tuulilasiin maksaa vaatimattomat 2000 euroa.
 
JAGUAR XF Sedan 2.0 diesel 8-v automaatti.

Koeajo fiiliksiä.

Ulkonäkö.
Se oli ensimmäinen juttu mihin kiinnitin huomioita, coolin näköinen ulkoa. Pidennetty XE.
Koeajoauto vaalean ruskea metalli väri ihan OK, Racing Green luonnollisesti, mutta valkoisenakin yes.
Sisältä jotenkin mustana pliisu – pettymys, odotin jotain Jagge fiilistä/ekstraa tms. Kuin XE konsanaan.

Ergonomia.
Pääosin hyvä. Nahkapenkki sähkösäädöiltään passaa muuten itselle hyvin, mutta istuinosaan olisi kaivannut säätöä tai lisää pituutta ja ristiselänsäätöä.
Katkaisimet ja nappulat kohdillaan, mutta esim penkinlämmityksen kosketusnäytön kautta operointi ei miellytä.
Vakioradion volume-säätö liian karkea, 0 ja 1 väli liikaa ei ääntä ollenkaan tai sitten liikkaa - hiljaisen auton ongelmako.
Mutta kosketusfiilis katkaisimiin hankala, kaikki samalla tasolla ympäristön kanssa.
Ohjauspyörä kivasti hollilla ja asento miellyttää, sähkösäätö fiksu juttu.

Ajettavuus.
Hyvä yleisajettavuus kaupungissa ja maantiellä. Ohjaus sopivan tuntuman omaava.
Alusta kohtuullisen jämäkkä, mutta toimii muuten niin maantiellä kuin taajamassakin paitsi motarin urissa, niissä pitää olla tarkkana kun vetää ainakin alla olleella rengastuksella Lahden motarilla.

Moottori-vaihteisto.
2.0 diesel, 132 kW / 180 hv / 430 Nm, 8-v aut

Kone vääntää todella hyvin, ja automaatti hoitaa vaihdot siististi ja taloudellisesti - pääsääntöisesti.
Sport asetukset, niin lähtökiihdytysvaihdot on varsin nykyvää läppä lattiassa.
About 5,5L/100km ajotietsikan kautta katsottuna about 300km matkalla eikä todellakaan ollut taloudellisuusajoa, 1/3 taajamaa ja loppu maantietä motaria.



Muuta.
Ratinlämmitys hyvä juttu.

Peilit riittävän kokoiset ja automaattisesti tummuva taustapeili oikeasti toimii.

Tilat ovat ok neljälle aikuiselle, tavaratila - mikään tilaihme se ei ole. AdBluen täyttö tavaratilassa!

Takapenkin selkänojan kaato / kaadon lukitus on kovasti viimeistelettömän oloinen toteutus, kuin vanha ryyppyvaijeri härdelli konsanaan. Jälleen kuin XE:ssä.

Valot riittävät kuivassa aamu pimeässä ainakin.

Äänieristys ok, ei superhiljainen karheilla pinnoilla, sileällä hiljainen - renkaat ääntää, ajossa ei moottorinäänet kuulu.

Sisätilojen laatuvaikutelma, hmmm…. EI sellainen premium fiilis.
Cappuccino väriset vaalet nahkapenkin toi jotenkin mielen 70-luvun Toyotat kernipenkkeineen näöltään kuin fiilikseltäänkin!

Ja se että aikas pitkälti pitää ruksia optioita että paketti on kasassa jolloin hintakin karkaa, seitsemän kymppiä oli jo koeajovarusteisen hintalapussa.

Tekniikka, ajattavuus ja rengas ääniä lukuunottamatta kunnossa, mutta sitä jotain pitäisi olla että enempi kiinnostaisi, varsinkin XE / XF tupla hinta ei anna katetta XF:lle.
 
JAGUAR XF SPORTBRAKE ENNAKKOESITTELYKIERTUE 18.8.-2.9.2017

XF Sportbrake näyttää yhtä määrätietoiselta kuin se on käytännöllinen. Urheilullisen coupemainen muotoilu kätkee sisäänsä tavaratilaa 565–1700 litraa ja luokkansa parhaimpiin kuuluvan 2000kg vetokyvyn

Nyt ennakkoesittelyssä Jaguar jälleenmyyjillä:
18.-22.8. Helsinki, Sports Car Center
24.-29.8. Tampere, AutoCenter
31.8.-2.9. Turku, Vaunula Raisio

XF Sportbraken virallinen myynnin aloitus Suomessa on lokakuussa 2017.

ENNAKKOHINNAT ALKAEN 49 390 €
 
Bemari on määräaikashuollossa ja sijaisautoksi tuli tämmöinen.

Piti vaan laittaa tänne video navista, niin Jaguarin ostajat tietävät mitä on luvassa:


Ärsytti myös epätasaisesti vilkuttava vilkku: