https://yliteippaus.fi/

Hyundai i30 N

Uti

Klassikkoainesta
Liittynyt
18.1.2017
Otetaanpa tämä malli esille. 250 ja 275 hevosvoimaiset sporttimallit ovat juuri tulossa markkinoille Suomeenklin. Hinnaltaan edullisempi kustantaa n. 35000 euroa ja kalliimpi (tehokkaampi) 40000 euroa. Ensimmäiset testitulokset saksalaisissa autolehdissä ovat osoittaneet auton olevan hyvää tasoa ajettavuudeltaan ja suorituskyvyltään. Varustelu on hyvällä tasolla. Muutama edukas varustepaketti on saatavilla, jolloin autonvarustelu on jo lähes täydellinen. Vakiona on jo launch control, elektonisesti ohjattu iskunvaimennus, urheiluistuimet ja 275 hv:n mallissa sähköisesti ohjattu kitkalukko 18":n tai 19":n pyörät jne. Lisävarusteena mm. navi, etututkat ja sähkösäädöt muistilla kuljettajalle halvempaan malliin, tehokkaammassa nämä vakiona. Päästöt 159 ja 163 g.
Ensi tiistaina pitäisi päästä kokeilemaan. Ja tietenkin 5 vuoden takuulla ilman km-rajaa!
Joskohan vanhakin nuortuisi tuon auton puikoissa?

Uti
 
19" vakiona sekä 250hv versiossa että 275hv Performance versiossa.. Ainoastaan renkaat on jostain syystä eri merkkiset,  tälle en näe järkevää syytä.. Ilmeisesti sähköisesti ohjattu kitkalukko ei ole kuin 275hv versiossa.

Tätä pitää päästä kyllä testaamaan ajan kanssa, vähän jotain koeajon suhteen sovittunakin..
 
Ainakin esitteen mukaan on 18-tuumaiset 250 hv:n mallissa! Kts. pdf-liite.
Uti
 

Liitteet

  • Hyundai_i30N_hinnasto_07-2017_25.10.2017[5337].pdf
    191,1 KB · Katsottu: 148
tptp sanoi:
No niimpä olikin, muistin väärin. Eikä ollu tuota esitettäkään mukana matkassa..
Toki awd olisi hyvä mutta on muistettava, että myös hinta pompsahtaisi tuhansilla euroilla ylöspäin. Ja kun Hyundai i30N on ns. maailman auto eli samaa autoa myydään ympäri maailmaa, ei neliveto ole kaupallisesti kovin tärkeä. Kysehän on kuitenkin vain urheilullisesta perheautosta ei varsinaisesta urheiluautosta. Toivon, että huomenna pääsen ajamaan 275 hv-mallia.
AUTOZEITUNG Testmagazin lehdessä Nr. 26 on vertailutesti, jossa Huyndai i30 N Performance, Peugeot 308 GTI ja VW Golf GTI Performance. Loppupisteet VW 3145, Huyndai 3088, Peugeot 2976.

Uti
 
Kyllä ei tämäkään malli kaipaa nelivetoa, eikä kyllä farkkuakaan..

Odottelen myös kovasti omaa koeajo vuoroani. Vaikkakin uskon että ei tule CUPRAn veroinen olemaan, ehkä äänimaailma on parempi muuten on aika selkeää..

Kyseisen mallin menoa päässyt seuraamaan sen kehityspaikassa..
 
Ei automaattia tässäkään, kuten ei Honda Type R:ssä. Eikö aasialaiset osaa tehdä automaatteja vai mistä johtuu. Joskus kuullut selityksen että aut-loota painaa enemmän ja autosta ei saa riittävän tasapainoista. Hyvin automaatti kuitenkin tuntuu toimivan esim. Golf GTI:ssä. Jos Hyundaihin sais jotkut rattiläpyskä vaihteet, niin sitten olis kiinnosta vaihtoehto.
 
Automaattori sanoi:
Ei automaattia tässäkään, kuten ei Honda Type R:ssä. Eikö aasialaiset osaa tehdä automaatteja vai mistä johtuu.
Kyllä ne osaa, siitä ei liene kyse. Mm. Japanilainen Aisin on valmistanut oikein kelpo automaatteja jo pitkään eikä uusin 8-vaihteinen (Volvo S/V90) jää mielestäni paljoakaan jälkeen ZF:n paljon kehuja saaneesta askista (joka kyllä on todella hyvä).

Osansa on varmasti sillä, että monen “puristin” mielestä automaatti ei sovi Gti-luokan autoon. No, makunsa kullakin. Rajoittanee kyllä myyntiä ainakin Ameriikan markkinoilla, jos sitä on edes siellä suunniteltu kaupattavaksi. Uskon kuitenkin, että tämän asian suhteen on tehty markkinatutkimusta ja sitä myötä päädytty pelkkään manuaaliin.

Toinen syy voi olla ihan selkeästi kehitystyölle asetettu budjetti. Hyundai on toki iso valmistaja ja resurssit sen mukaiset mutta johonkin se raja varmasti pitää aina vetää. Esim. Renault on myös penteleen iso paja ja sanoi ihan suoraan, että Alpine A110:n kohdalla ei ollut varaa tehdä molempia. Piti valita joko DSC (ja sen edelleen kehittäminen) tai manuaaliaskin sorvaus. Joskus toki valmistajalta löytyy “hyllystä” jotain jonka saa halvalla asennettua toiseen malliin mutta ei aina. Tuo manuaali lienee ihan uusi ja N:ää varten tehty...

Sen sijaa paino yms. hömpät tällaisissa päätöksissä tuskin paljoa vaikuttavat kun puhutaan melkein puolentoista tonnin painoisesta autosta. Automaatti olisi ehkä about 40kg (?) painavampi. Ei tuossa kilomäärässä suurempaa merkitystä.
 
Ensi maistiaiset i30 Performance-mallista. Renkaina 19" r2:set. Lisävarusteina takajousituksen tukitanko, Navi pac sekä metalliväri.
Ajoasennon saa sähkösäädöillä erinomaiseksi. Hyvät urheiluistuimet, nahka-alcantara vakiona. Todella monipuoliset ajomoden säädöt, jousitusta, ohjausta, ääniä jne. voi modifioida yksilöllisesti ajomoodien sisällä. Hieno vaihteisto ja herkkä ja tarkka kytkintuntuma. Ajo alussa Normal-modella. Jousitus ei mitenkään liian kova tai täristävä todella röykkyisillä ja sohjoisilla kaduilla. Hienot äänet sekä automaattinen välikaasu antoivat tunnelmaa. Voimaa moottorissa koko kierrosalueella, suti maantielläkin kolmosella hieman reippaammin kiihdytettäessä. Hyvä suuntavakavuus, ohjaus mielestäni ok, melua ei juuri muuta kuin pakoäänet eli tällöin ajomoodi N. Sitä mukavampi peli mitä pidemmälle koeajo eteni kelistä huolimatta. Arkiajo vaivatonta, kulki vitosella pintakaasulla 50-60 km/h-nopeutta. Tilat autossa kuten pienessä perheautossa, tuo lisävarusteinen vakaajatanko rajoitti takakontin käyttöä hieman. Ohjaamon viimeistely hyvää tasoa. Suurempiin nopeuksiin ei juuri ollut mahdollisuuksia eikä edes täyskaasukiihdytyksiin kuitenkin sen verran, että potkua on riittävästi ainakin minulle. Kuiva keli ja kesärenkaat tarvitaan, jotta pitoa kovissa kiihdytyksissä löytyisi.
No tulipa kehuttua mutta tuolta auto tuntui.

Uti
 
Mielenkiinnolla koko syksyn seurannut N:n koeajoja ja arvosteluja. Niin monesta suunnasta autoa kehuttu, että alkanut itsekin innostua. Tänään pääsee vähintään koeistumaan auton ja toivottavasti joutaisi pienelle koeajollekin. Golf GTI performancen koeajo ei herättänyt syksyllä suuria tunteita, mutta tässä tuntuisi olevan ennakkojen perusteella enemmän asennetta ainakin äänien muodossa. Pieni haaste voisi olla nelivedosta luopuminen, mutta päätiet on nykyään paljaana ja suolassa lähes ympärivuoden jopa täällä itäisessä Suomessa, joten etuvedollakin pärjäisi.

Olen antanut itseni ymmärtää useamman artikkelin perusteella, että Hyundailla on kaksoiskytkinlaatikko kehitteillä näihin N-sarjan autoihin, mutta tuotantoon tulisi vasta parin vuoden kuluttua. Amerikkaan tätä i30N:ää ei viedä vaan sinne on kehitteillä Veloster N, josta löytyykin jo salakuvia testiradoilta.

Ps. ensimmäinen viesti tälle foorumille!
 
Tupla postaus tulee, mutta menkööt!
Pieni koeajolenkki heitetty ja erittäin positiivinen fiilis jäi. Ensimmäisenä tietenkin auton ulkonäkö kiinnitti huomion. Värinä oli performance blue eli hyundain rallitallin väri. Hieno väri ja livenä hämärtyvässä illassa näytti oikein hyvälle. Jos auton tilaisin, niin tämä olisi väri. Seuraavaksi istahdus kuskin paikalle. Pituutta löytyy melkein kaksi metriä, joten vaatimukset penkille ja ajoasennolle ovat kovat. Sähköjakkaralla pitkäkin ihminen sai oikein passelin ajoasennon ja penkki oli kaikkiaan mukava vaikka reilut tuet onkin. Voittaa nykyisen audin sporttijakkaran, vaikka siihen tyytyväinen olen, mistä iso peukku! Pidennettävä reisituki löytyi kuten audin penkistä. Itse ajossa vaihdelaatikko oli juuri niin hyvä mitä arvostelutkin ovat maininneet. Ei tarvinnut miettiä osuuko pykälä, vaan erittäin täsmällinen loota. Automaatilla ajavana ei tuntunut yhtään pahalta hämmentää manuaalia. Asetuksia löytyykin sitten autosta enemmän kuin mihin oli aikaa tutustua. Alustan asetuksista sport+ oli niin jämäkkä, että sen voi suosiolla unohtaa näillä röykkyisillä teillä, mutta normal asennossa meno oli jo siedettävää ottaen huomioon vielä alla olevat 19 tuuman vanteet. Kesällä olisi varmasti erittäin maukas alusta ajettavaksi! Putkisto oli tietenkin koko ajon ajan sport+ asennossa :D äänet ovat jopa röyhkeät ja joka kerta naamalle levisi virne, kun putkistossa paukahteli. Rev matching antoi nätisti välikaasut pienemmälle pykältäessä. Tehoja ei päässyt lyhyehköllä lenkillä kunnolla testaamaan ja märät ja sohjoiset tiet aiheuttivat pidolle omat haasteensa. Motarin ramppiin pääsi kuitenkin sen verran tyrkkäämään, että sai vähän tuntumaa menohaluista ja kyllähän ne omiin tarpeisiin riittäisi vallan mainiosti. Kaikkiaan erittäin positiivinen fiilis jäi autosta ja aivan eri tavalla herätti tunteita mitä gti golf. Golf voittaa ehkä hiukan sisätilan materiaaleissa, mutta siinä täkeimmässä eli ajamisen fiiliksessä i30N on omalla kohdallani selkeä voittaja. Joutuukohan tässä harkitsemaan auton vaihtoa..
 
Isomies sanoi:
Tupla postaus tulee, mutta menkööt!
Pieni koeajolenkki heitetty ja erittäin positiivinen fiilis jäi. Ensimmäisenä tietenkin auton ulkonäkö kiinnitti huomion. Värinä oli performance blue eli hyundain rallitallin väri. Hieno väri ja livenä hämärtyvässä illassa näytti oikein hyvälle. Jos auton tilaisin, niin tämä olisi väri. Seuraavaksi istahdus kuskin paikalle. Pituutta löytyy melkein kaksi metriä, joten vaatimukset penkille ja ajoasennolle ovat kovat. Sähköjakkaralla pitkäkin ihminen sai oikein passelin ajoasennon ja penkki oli kaikkiaan mukava vaikka reilut tuet onkin. Voittaa nykyisen audin sporttijakkaran, vaikka siihen tyytyväinen olen, mistä iso peukku! Pidennettävä reisituki löytyi kuten audin penkistä. Itse ajossa vaihdelaatikko oli juuri niin hyvä mitä arvostelutkin ovat maininneet. Ei tarvinnut miettiä osuuko pykälä, vaan erittäin täsmällinen loota. Automaatilla ajavana ei tuntunut yhtään pahalta hämmentää manuaalia. Asetuksia löytyykin sitten autosta enemmän kuin mihin oli aikaa tutustua. Alustan asetuksista sport+ oli niin jämäkkä, että sen voi suosiolla unohtaa näillä röykkyisillä teillä, mutta normal asennossa meno oli jo siedettävää ottaen huomioon vielä alla olevat 19 tuuman vanteet. Kesällä olisi varmasti erittäin maukas alusta ajettavaksi! Putkisto oli tietenkin koko ajon ajan sport+ asennossa :D äänet ovat jopa röyhkeät ja joka kerta naamalle levisi virne, kun putkistossa paukahteli. Rev matching antoi nätisti välikaasut pienemmälle pykältäessä. Tehoja ei päässyt lyhyehköllä lenkillä kunnolla testaamaan ja märät ja sohjoiset tiet aiheuttivat pidolle omat haasteensa. Motarin ramppiin pääsi kuitenkin sen verran tyrkkäämään, että sai vähän tuntumaa menohaluista ja kyllähän ne omiin tarpeisiin riittäisi vallan mainiosti. Kaikkiaan erittäin positiivinen fiilis jäi autosta ja aivan eri tavalla herätti tunteita mitä gti golf. Golf voittaa ehkä hiukan sisätilan materiaaleissa, mutta siinä täkeimmässä eli ajamisen fiiliksessä i30N on omalla kohdallani selkeä voittaja. Joutuukohan tässä harkitsemaan auton vaihtoa..
Taisimme ajaa samalla autolla?
Uti
 
Hienot äänet sekä automaattinen välikaasu antoivat tunnelmaa.

Tätä autoreviä ne tuntuu kylvävän autoon kuin autoon nykyään. On kyllä manuaalivaihteisessa autossa tunnelman ja fiiliksen tappaja nro 1. Omastakin kiposta tuo löytyy. i30N kiinnostaa kyllä itseänikin sen verran, että on pakko suunnistaa koeajolle. Kokemuksia on kattavasti muista vastaavista, että mukava saada vertailua lisää.
 
Isomies sanoi:
Olen antanut itseni ymmärtää useamman artikkelin perusteella, että Hyundailla on kaksoiskytkinlaatikko kehitteillä näihin N-sarjan autoihin, mutta tuotantoon tulisi vasta parin vuoden kuluttua. Amerikkaan tätä i30N:ää ei viedä vaan sinne on kehitteillä Veloster N, josta löytyykin jo salakuvia testiradoilta.

Ps. ensimmäinen viesti tälle foorumille!

Tuosta i30N:kin saattaa olla pian tulossa viellä jotain muutakin, koska kesällä lomaillessa Nurburgringillä siellä ajoi peräkkäin vain vähäisesti camottu i30N ja enemmin peitelty i30, sekä yhdessä vastaavassa oli vielä hieman kovemmat pakoäänet. Myös tuo mainittu Veloster tuli luultavasti nähtyä HYVIN peiteltynä. Kuvassa oleva näyttää erehdyttävästi jopa 3-oviselta versiolta, kuvakulma toki yläviistosta.. Muitakin kuvia tuli otettua näistä N-malleista mutta pirun moni, joko vasta valon tai vauhdin takia huonoja.

Tämä malli kiinnostaa tosiaan itseäkin jonkin verran.
 

Liitteet

  • hyundaivN.JPG
    hyundaivN.JPG
    40 KB · Katsottu: 331
Lebis sanoi:
Tätä autoreviä ne tuntuu kylvävän autoon kuin autoon nykyään. On kyllä manuaalivaihteisessa autossa tunnelman ja fiiliksen tappaja nro 1. Omastakin kiposta tuo löytyy. i30N kiinnostaa kyllä itseänikin sen verran, että on pakko suunnistaa koeajolle. Kokemuksia on kattavasti muista vastaavista, että mukava saada vertailua lisää.
Tuo autorev on helppo napata pois käytöstä keskinäytön valikosta.
Uti
 
Uti sanoi:
tuo lisävarusteinen vakaajatanko rajoitti takakontin käyttöä hieman.
Performancessa vakiona käsittääkseni. Sen saa irti noin kahdessa sekunnissa, ei ole kiinteä.
 
Uti sanoi:
Taisimme ajaa samalla autolla?
Uti
Jos ajoit maahantuojan autolla Itä-Suomessa, niin kyllä :)
tptp sanoi:
Tuosta i30N:kin saattaa olla pian tulossa viellä jotain muutakin
Tämä vähän askarruttaa, kun ovat tainneet Hyundain suunnaltakin mainita uusia N-malleja tulevan useita lähivuosina. Ettei tee kuumeessa hätäisiä päätöksiä ja parin kuukauden päästä julkaisevat vielä kiinnostavamman version.
 
Isomies sanoi:
Tämä vähän askarruttaa, kun ovat tainneet Hyundain suunnaltakin mainita uusia N-malleja tulevan useita lähivuosina. Ettei tee kuumeessa hätäisiä päätöksiä ja parin kuukauden päästä julkaisevat vielä kiinnostavamman version.
Tuolla ajatusmallilla on kyllä kovin hankala ikinä saada uutta autoa ostetuksi/ vaihdetuksi. Jos aina vain miettii, että mitäs jos... Mitäs jos ei?

30 N:stä tuskin nähdään mitään ratkaisevaa uutta hetkeen, 20 N lienee tulossa kilpailijaksi mm. Fiesta ST:lle. Jos se Veloster sitten sinne Jenkkien markkinoille. Mistähän muista malleista Hyundai voisi muutamissa kuukausissa “taikoa” N version? i40? Ei kuullosta kovin hyvältä idealta.

Kolmekymppisestä varmaan nähdään tulevaisuudessa joku “limited edition” niinkuin tämän tyyppisistä autoista melkein aina sillä kohdin kun tuotanto lähenee loppuaan. Mutta se ei liene kuukausien vaan vuosien päässä.

Ellei ole kovin merkkiuskollista tyyppiä niin Megane R.S:n ekat kunnon koeajoraparit ehkä odottelisin. Sillä suunnalla kun on perinteisesti tehty aika kovaa jälkeä tuossa hot hatch-luokassa. Muuten on aika vaikea kuvitella, että noilla markkinoilla tapahtuisi mahdottoman isoja seuraavaan pariin vuoteen. Kaikki gti-luokan mallit on Rellun markkinoille tulon jälkeen aika uusia. Pl. ehkä Focus ST.
 
Hyvältä kyllä kuulostaa 30N ja nuo pakoäänet on sport + moodissa aika kivat  8).
Tämmöistä olisi ihan kiva päästä itsekin koittavan jos lähelle tulee autoa ajoon tarjolle.

 
Uti sanoi:
Tuo autorev on helppo napata pois käytöstä keskinäytön valikosta.
Uti

Ilmeisesti myös kaikissa ajotiloissa ja asetuksissa? Tämä on hyvä asia. BMW insinööri on ollut niin idiootti ettei ole voinut suunnitella autoon nappia, josta kuljettaja voi valita mitä haluaa. Mun autossa tämän saa pois vain kytkemällä ajonvakautukset yms. pois päältä. Ei sinänsä iso haitta minulle, kun ajan näin usein muutenki, mutta kyllä se nyt olisi saatava pois päältä niin kuin startstopit.
 
Cyclic Stig sanoi:
Kyllä ne osaa, siitä ei liene kyse. Mm. Japanilainen Aisin on valmistanut oikein kelpo automaatteja jo pitkään eikä uusin 8-vaihteinen (Volvo S/V90) jää mielestäni paljoakaan jälkeen ZF:n paljon kehuja saaneesta askista (joka kyllä on todella hyvä).

Osansa on varmasti sillä, että monen “puristin” mielestä automaatti ei sovi Gti-luokan autoon. No, makunsa kullakin. Rajoittanee kyllä myyntiä ainakin Ameriikan markkinoilla, jos sitä on edes siellä suunniteltu kaupattavaksi. Uskon kuitenkin, että tämän asian suhteen on tehty markkinatutkimusta ja sitä myötä päädytty pelkkään manuaaliin.

Toinen syy voi olla ihan selkeästi kehitystyölle asetettu budjetti. Hyundai on toki iso valmistaja ja resurssit sen mukaiset mutta johonkin se raja varmasti pitää aina vetää. Esim. Renault on myös penteleen iso paja ja sanoi ihan suoraan, että Alpine A110:n kohdalla ei ollut varaa tehdä molempia. Piti valita joko DSC (ja sen edelleen kehittäminen) tai manuaaliaskin sorvaus. Joskus toki valmistajalta löytyy “hyllystä” jotain jonka saa halvalla asennettua toiseen malliin mutta ei aina. Tuo manuaali lienee ihan uusi ja N:ää varten tehty...

Sen sijaa paino yms. hömpät tällaisissa päätöksissä tuskin paljoa vaikuttavat kun puhutaan melkein puolentoista tonnin painoisesta autosta. Automaatti olisi ehkä about 40kg (?) painavampi. Ei tuossa kilomäärässä suurempaa merkitystä.

Juu ja niin sanottujen hot hatchien yhdellä suurimmalla markkina-alueella eli Briteissä manuaalia pidetään arvossaan, oikea harrastajan valinta.

 
Lebis sanoi:
Ilmeisesti myös kaikissa ajotiloissa ja asetuksissa? Tämä on hyvä asia. BMW insinööri on ollut niin idiootti ettei ole voinut suunnitella autoon nappia, josta kuljettaja voi valita mitä haluaa. Mun autossa tämän saa pois vain kytkemällä ajonvakautukset yms. pois päältä. Ei sinänsä iso haitta minulle, kun ajan näin usein muutenki, mutta kyllä se nyt olisi saatava pois päältä niin kuin startstopit.

No sieltähän on se BMW M insinööri siirtyny N-tallii  ;D ;D