No niin, nyt on Grandi koeajossa. Yksilö siis Citroën Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDi Intensive automaatti. Lisävarusteena ainoastaan "Pack Techno" eli metalliväri, CD-asema, 3D-takavalot ja tummennetut lasit B-pilarista taaksepäin.
Mittapuina perheen nykyiset autot eli Citroën C4 Picasso 1.6 HDi -12 ja Skoda Octavia Combi RS TDI DSG -15.
Moottori ja voimansiirto
Moottori vaikuttaa nöyrältä puurtajalta. Verrattuna 1.6 HDi:hin voimaa on luonnollisesti rutosti enemmän (150 hv / 370 Nm), mutta toisaalta Skodan 184-heppainen TDI on selvästi voimakkaampi. Toki Skoda on paljon pienempikin. BlueHDi on niin sanottu "kusikone" eli tavaratilan pohjan alla on 17 litran AdBlue-tankki.
Erityisen kiitoksen ansaitsee sammutusautomatiikka -- se toimii parhiaten mitä missään aiemmista autoistani. Jalkaa ei yksinkertaisesti ehdi siirtää jarrulta kaasulle ennen kuin kone jo käy, eikä käynnistymistä edes tunne.
Käyntiääneltään 1.6 HDi on pehmeämpi, mutta asia ei häiritse auton sisällä.
Aisinin tekemä 6-vaihteinen momentinmuunninautomaatti toimii hyvin ja pehmeästi. Alaspäinvaihdot tuntuvat hieman teräviltä, mutta eivät häiritsevästi. Vaihde"keppi" on sijoitettu fiksusti ohjauspyörän yhteyteen tilaa viemästä, ratin molemminpuolin löytyvät myös tippiläpät käsin paimentamiseen.
Ajettavuus ja ajo-ominaisuudet
Ajettavuuden suhteen Picasso on ottanut valtavan loikan eteenpäin. Ohjaus on edelleen kevyt, mutta ohjaustunto hämmästyttävän hyvä. Auto ei kallistele ja alusta toimii muutoinkin hyvin. Alustan viritys on selkeän mukavuuspainotteinen, mutta positiivisessa mielessä -- auto on mukavuudestaan huolimatta myös täsmällinen ja tukeva ajaa. Suuntavakaus on loistava, varmaan pitkälti pitkän akselivälin ansiosta.
Mukavuus ja ergonomia
Myös istuimet ovat kehittyneet edeltäjistään. Liiallinen pehmeys on häipynyt ja tilalla on ryhdikkäät ja tukevat istuimet. Säätöjä on vähän, mutta sopivat silti omalle ja rouvan selälle. Sivuttaistuki on hyvin laimea.
Parasta mukavuuden suhteen on auton meluttomuus -- auto on suorastaan käsittämättömän hiljainen. Vertailu Skodaan on julmaa, kun molemmissa on vieläpä renkaat samaa merkkiä ja mallia: Michelin Primacy HP. Koko on Picassossa 205/55R17 ja Skodassa 225/45R17 eli hyvin vertailukelpoiset. Autojen melutasossa on yksinkertaisesti hurja ero.
Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä, mutta varsinaisia käyttöpainikkeita ei rattipainikkeita lukuunottamatta käytännössä ole, vaan lähes kaikkea hallitaan suuren kosketusnäytön kautta. Ratkaisu on näyttävä, mutta tarkoittaa sitä, että jotkut asiat eivät ole ihan yhden hipaisun takana.
Tilat
Tilat ovat yksinkertaisesti loistavat. Keskirivin penkit ovat asialliset, mutta pitkälle istumakorkeus voi olla turhan matala. Kolmas rivi sopii vain lapsille ja tilapäiskäyttöön.
Tavaratila on kaksirivisenä suuri, kolmella rivillä mitätön.
Valot ja näkeminen
Valoista ei kokemuksia. Näkyvyys kuskin paikalta on hyvä, vaikkakin ulkomittoja voisi olla vaikea hahmottaa ilman tutkien ja kameran apua.
Laatuvaikutelma
Kaikin puolin siisti, ei premiumia. Ei hälyääniä, asiallinen viimeistely.
Kulutus
Ei tietoa. Numerot lupaavat hyvää, mutta kun ajotieturin virheestä ei ole hajuakaan, niin turha arvailla.
---
Summa summarum: Tilava, mukava ja erittäin hiljainen perheauto.