- 1.8.2017 klo 18:28 / Ensirekisteröintien seurantaa
Ensirekisteröintitilastoista löytyy aina jotain mielenkiintoisia trendejä, joiden merkitys tietysti usein on melko selvä. Otetaanpas tähän pieni mutu-analyysi ;D
Heinäkuun 2017 tilastot kertovat esimerkiksi henkilöautoista:
Kainuussa rekisteröinnit on alkuvuonna 13,5% plussalla, kun koko maassa ollaan 0,9% miinuksella. Ilmeisesti valtion Terrafameen kaatamista rahoista osa palautuu autoveron muodossa.
Espoossa rekisteröinnit on vähentyneet 6,4%. Espoossahan asuu varakasta porukkaa. Miksi ajellaan wanhoilla, vai onko siirrytty julkisiin, vaikkei metro vielä kuljekaan?
Vaasassa vähennystä 7,1%. Eikö energiaklusteri enää vedä väkeä ja rahaa?
Toyotan myynti on kasvanut viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 22,3%. Näitä ostavat pääosin yksityiset ja maalaiset, joten uskoa tulevaisuuteen riittää erityisesti pääkaupungin ulkopuolella?
Volvolla menee tosi lujaa. Kasvua peräti 26%. Tämä menee suurelta osin V90/S90:n piikkiin, vaikka muutkin mallit , kuten XC60, myyvät hyvin. Melkein puolet on työsuhdekärryjä. Nyt tosin V90:n rekisteröinnit on jo hyytyneet, kun kaikki kiihkeät beta-testaajat ovat autonsa jo saaneet.
Skoda polkee paikallaan: kun Octavian myynti lisääntyy, niin Superbin pienenee. Skodalla tietysti työsuhdekotteroiden osuus lähentelee 50%, joten suosio työsuhdeautona jatkuu, kuten myös VW:llä.
Pahasti tilastossa romahtaneita uudehkoja malleja ovat esim. Audi A4 (-29,1%) ja VW Pssat (-18,3%). K-kauppiaalla ei mene hyvin, kun Seatkin -12%?
Teslan myynti on lisääntynyt 146,7%, mutta määrät on vielä tosi pieniä.
Honda (-48,4%), Citikka (-42,3%), Mitsu (-27,3%) ja Subaru (-29,2%) ovat myös melkoisessa alamäessä. Olisiko osa japsifriikeistä siirtynyt Toyotan talliin?
Yhteisöille rekisteröinneissä ei mitään uutta taivaan alla: japanilaiset ja korealaiset eivät kelpaa työsuhdeautoiksi. Eikä ranskalaiset ja Opelkaan oikein näytä kelpaavan. Pitää olla BMW, Volvo, Skoda, VW, Mersu tai Audi. Siinäpä mietittävää.
Kun Bemariin, Volvoon, Mersuun tai Audiin ei ole varaa, niin otetaan liisari "vähittäismaksulla"? Kun ostetaan omalla rahalla, otetaan Kia, Huihai tai Toyota, koska ne ovat luotettavia kulkupelejä ja ei tule isoja remonttikuluja?
Heinäkuun 2017 tilastot kertovat esimerkiksi henkilöautoista:
Kainuussa rekisteröinnit on alkuvuonna 13,5% plussalla, kun koko maassa ollaan 0,9% miinuksella. Ilmeisesti valtion Terrafameen kaatamista rahoista osa palautuu autoveron muodossa.
Espoossa rekisteröinnit on vähentyneet 6,4%. Espoossahan asuu varakasta porukkaa. Miksi ajellaan wanhoilla, vai onko siirrytty julkisiin, vaikkei metro vielä kuljekaan?
Vaasassa vähennystä 7,1%. Eikö energiaklusteri enää vedä väkeä ja rahaa?
Toyotan myynti on kasvanut viime vuoden vastaavasta ajankohdasta 22,3%. Näitä ostavat pääosin yksityiset ja maalaiset, joten uskoa tulevaisuuteen riittää erityisesti pääkaupungin ulkopuolella?
Volvolla menee tosi lujaa. Kasvua peräti 26%. Tämä menee suurelta osin V90/S90:n piikkiin, vaikka muutkin mallit , kuten XC60, myyvät hyvin. Melkein puolet on työsuhdekärryjä. Nyt tosin V90:n rekisteröinnit on jo hyytyneet, kun kaikki kiihkeät beta-testaajat ovat autonsa jo saaneet.
Skoda polkee paikallaan: kun Octavian myynti lisääntyy, niin Superbin pienenee. Skodalla tietysti työsuhdekotteroiden osuus lähentelee 50%, joten suosio työsuhdeautona jatkuu, kuten myös VW:llä.
Pahasti tilastossa romahtaneita uudehkoja malleja ovat esim. Audi A4 (-29,1%) ja VW Pssat (-18,3%). K-kauppiaalla ei mene hyvin, kun Seatkin -12%?
Teslan myynti on lisääntynyt 146,7%, mutta määrät on vielä tosi pieniä.
Honda (-48,4%), Citikka (-42,3%), Mitsu (-27,3%) ja Subaru (-29,2%) ovat myös melkoisessa alamäessä. Olisiko osa japsifriikeistä siirtynyt Toyotan talliin?
Yhteisöille rekisteröinneissä ei mitään uutta taivaan alla: japanilaiset ja korealaiset eivät kelpaa työsuhdeautoiksi. Eikä ranskalaiset ja Opelkaan oikein näytä kelpaavan. Pitää olla BMW, Volvo, Skoda, VW, Mersu tai Audi. Siinäpä mietittävää.
Kun Bemariin, Volvoon, Mersuun tai Audiin ei ole varaa, niin otetaan liisari "vähittäismaksulla"? Kun ostetaan omalla rahalla, otetaan Kia, Huihai tai Toyota, koska ne ovat luotettavia kulkupelejä ja ei tule isoja remonttikuluja?