https://tummennuskalvot.fi/

Mikä auto on tylsä

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
E92 sanoi:
5-sarjalainen on vain niin pappa-auto ja tylsä omistaa, hyvä ettei nukahda rattiin. Vähän kuin lukisi lapselle iltasatuna vero-oikeutta... :)

Lainasin tuon BMW -topikista kun jäin miettimään miten erilaisia näkökulmia täällä foorumilla onkaan. Mikä auto sinusta on tylsä? Mikä siitä tekee tylsän? Voisitko ikinä kuvitella ajavasi tylsällä autolla saati omistaa?

Minulla on varmaan yksi tylsimmistä autoista, Octavia, mutta hitto kun mää olen siihen niin tyytyväinen etten ehdi suremaan sen tylsyyttä  :D
 
juupeli sanoi:
Minulla on varmaan yksi tylsimmistä autoista, Octavia, mutta hitto kun mää olen siihen niin tyytyväinen etten ehdi suremaan sen tylsyyttä  :D
Tylsä auto on se paras auto. Se vie paikasta toiseen herättämättä mitään ylimääräistä kenessäkään eikä nosta myöskään omistajansa verenpainetta turhaan.
 
No minusta Octavia ei nyt ole niin kamalan tylsä  ;D Ehkä siksi minulla on nyt sellainen.

Nämä Nissanit, Toyotat tms. jaappanilaisperäiset on kyllä tylsiä joitain erikoismalleja lukuunottamatta. Hajuttomia mauttomia, eivät kelpaa edes oikein työsuhdeautoiksi. Niissä ei ole mitään kivaa. Ajo-ominaisuudet ovat keskitasoa tai sitä alempia. Tylsät sisustukset jne. Muovinen fiilis. En oikein osaa pukea ajatuksia sanoiksi.

Pistetään samaan kategoriaan myös korealaiset.

Tylsän voisin määritellä niin, etten ikinä kävisi edes missään sunnuntainäyttelyssä tms. niitä katsomassa.
 
Octavia RS Gen 3 2.0 TSi manuaali. Tylsempi lienee olisi vain sama vehje DSG:llä.

Ennen tätä autoa en koskaan toistuvasti meinaa nukahtaa rattiin kun ei ole mitään tekemistä. Kieltämättä E61 520da ylsi liki samaan mutta se oli niin kylmä että paleltaminen piti valveilla ja puuttuva ACC.

Räsällä tylsyyttä voi poistaa ajamalla "pyrkivästi" mutta minulla ei ole siihen rahaa.
 
Minulla eivät rahat riitä sellaiseen autoon mikä ei ole tylsä.  :) 
Nyt on kaksi aika erilaista, vaikka ovatkin samanmerkkisiä, autoa vuorottain käytössä, tämä järjestely auttaa pitämään vaihtohalut minimissä, on myös käytännöllistä.  :)
 
Vähintään 95% tuolla liikenteessä olevista autoista on tylsiä. Toisin sanoen autot jotka ei saa päätä kääntymään.
 
Minulle tylsyyttää edustaa VW Passat. Niin varman päälle tehty, ettei kiinnosta millään tasolla. Nimikin on jo umpitylsä. Onhan niitä toki paljon muitakin Corolloista lähtien, mutta juuri tuo Passat on aina ollut sellainen, että jos se olisi maailman ainoa auto, niin siinä tapauksessa mieluummin olisin autotta.
 
Jaa. Minulla pää osaa tehdä taikoja. Se muuttaa omassa hallinnassa olevia autoja pikkuhiljaa tylsiksi. Vaikka ne ostohetkellä voikin olla jossain määrin kiinnostavia ja innostavia, niin kylläpä vain nuppini muovaa mielikuvia niistä pikkuhiljaa tylsiä.
 
Timppe sanoi:
Nämä Nissanit, Toyotat tms. jaappanilaisperäiset on kyllä tylsiä joitain erikoismalleja lukuunottamatta. Hajuttomia mauttomia, eivät kelpaa edes oikein työsuhdeautoiksi. Niissä ei ole mitään kivaa. Ajo-ominaisuudet ovat keskitasoa tai sitä alempia. Tylsät sisustukset jne. Muovinen fiilis. En oikein osaa pukea ajatuksia sanoiksi.

Pistetään samaan kategoriaan myös korealaiset.

Tylsän voisin määritellä niin, etten ikinä kävisi edes missään sunnuntainäyttelyssä tms. niitä katsomassa.

Juuri samat ajatukset täälläkin. Kenties äidinmaidossa jo siirtyi tämä japsien syrjintä, sillä en ole ikinä edes ajatellut japsia omaksi kulkineeksi. Viimeisen 20v aikana olen kerran, siis oikeasti kerran joutunut ajamaan japanilaisella: Sain autokeskuksesta ilmaisen sijarin tuulilasinvaihtamisen yhteydessä: Tuo sedan mallinen Nissan Almera jätti ihan lähtemättömän vaikutuksen... olisi pitänyt varmaan kävellä.
 
Meillähän siis tilanne on ollut iät ajat niin että "meidän auto" eli firman auto on uusi/uudehko peruskäyttis linjassa Marea/Astra/3:er BMW/Räsä2/5:er BMW/Räsä3 ja "kakkosauto eli vaimon auto" eli siis oikeasti minun auto joku muutaman tonnin kippo.

Ihan omasta tahdostani huomaan yleensä aika nopeasti itse ajavani mieluummin tuolla kakkosella. Se kun ei ole niin tylsä kun tuo ykkönen. Taloudellisestikin järkevin olisi maksimoida ykkösen ajot ja minimoida kakkosen ajot mutta meillä se menee usein juuri päin vastoin  :)

EI-tylsiä autoja omalla kohdalla ovat lähinnä minimalistiset autot, kuten vaikkapa karting-autot tai muut kilvanajolaitteet. Niihin vaan ei ole rahaa eikä aikaa eikä fasiliteetteja juuri tällä hetkellä ainakaan.
 
Kaikki mitkä saa uutena kaupasta on tylsiä. 99% kaupasta ostetuista käytetyistä on myös tylsiä. Ei-tylsä pitää olla tavalla tai toisella oikeasti poikkeava, eli käytännössä jotenkin "paranneltu".
 
Ei muuten tarvinnut kovin kummoista meedionkykyä ennustaa, että Japsit ilmoitetaan tylsiksi. Aika kova on yleistys. Mutta ei siinä mitään mielipiteitähän tänne mahtuu. Ja kyllä. Minunkin mielestä nuo meidän talouden japsit on aika tylsiä autoja: eivät jätä tiellä eivätkä järjestä verenpaineen kohoiluja pahemmin. Pelkkää tylsää arkista ajoa.
 
Nyt sitten jäin miettimään että entäs kun ajaa riittävän kauan sillä ei-tylsällä autolla niin muuttuuko se väistämättä jossain vaiheessa tylsäksi. Jos joo, niin onkohan sitten mikään auto ei-tylsä alusta loppuun asti. Ainakin voisi kuvitella että joku luopuu tylsäksi muuttuneesta autostaan ja uusi omistaja onkin täpinöissään kun saa ei-tylsän auton ja ajaa sillä siihen asti kunnes...  :rolleyes:
 
Onneksi sitä ei tarvitse kertoa toiselle, eikä muutenkaan ilmaista että hänen autonsa on tylsä.
Järvenpään miitissäkin kuulemma keskitytään syömiseen ja jätetään autot syynäämättä.  :)
 
Kyllä siellä puhutaankin, ehkä jopa enemmän kuin syödään. Paria volkkaria on joskus syynäiltykin ja yhteen Fordiinkiin vilkaistiin luukkujen alle. Siinä toisessa volkkarissa tosin kiinnosti enemmän asia, joka oli autoon tehty muualla kuin tehtaalla.

Kaikilla merkeillä on umpitylsiä malleja. Toisilla enemmän, toisilla kaikki. Jos sitä joskus olisi kuitenkin varaa muuhun kuin näihin itäautoihin eli sellaiseen, joka on tehty Detroitissa tai sen länsipuolella.
 
Jostain syystä VW Golf 2008 TSI 1.4 122 heppanen DSG 7 vaihteistolla sai miettimään hirttosilmukan laittamista :)

Oli ihan hyvä auto mutta aivan tappotylsää kyytiä, olipa kertakaikkiaan masentava laite jossa ei ollut sitten mitään särmää, sillä mentiin paikasta A paikkaan B vailla mitään ajonautintoa, en tajua miten edes tuollaiseen haksahdin, sama auto 140 heppasella kaksoisahdetulla oli aivan eri maata, no nyt myöhemmin nähty että olihan niissä särmää jopa liikaakin...TSI ja DSG 7 eivät unohdu koskaan :)
 
Minusta tylsyyden perikuva on toyota auris. Okei, toimiva peli mutta ominaisuudet niin tavanomaiset kuin autossa vaan voi olla. Luotettavuutta lukuunottamatta ajo-ominaisuudet, voimalinja, materiaalit ja ulkonäkö niin peruskamaa kuin voi olla.
Alemman keskiluokan korealaiset varmasti samaa kastia mutta ei ajokokemusta.
 
-Kaikki uudet autot ovat tylsiä....  :p

images
 
Teemaa voi lähestyä monesta suunnasta.

A. Auton luotettavuus ja käyttövarmuus. - Eikö auto, joka ei koskaan jätä tielle, tai jonka jakoketjun tai dsg:n laukeamista ei tarvi yhtään jännittää, olekin tylsä ;) ? - Tässä mielessä omista käyttöautoista tylsiä ovat olleet varsinkin Vento ja nykyinen XC60. Kaikissa muissa on ollut vikoja, jotka ovat aiheuttaneet ainakin ajoittain väristyksiä tielle jäämisestä tai tekniikan pettämisestä.

B. Auton ulkonäkö / muotoilu. - Auto, jonka ulkonäkö ei herätä tunteita puolesta eikä vastaan, on tylsä. Monien japanilaisten ja korealaisten muotoilu on jotain, mikä puistattaa, toki noita "helmiä" löytyy länsiautoistakin. Nuo eivät ole tylsiä, joten sikäli muotojen luoja on onnistunut. Tylsiä ovat esim. Skoda ja VW sekä myös osa japseista.

C. Suorityskyvyltään ja ominaisuuksiltaan vaatimattomat autot. Näitähän riittää, mutta oma kokemuspiiri on siinä määrin suppea, etten lähde mitään listaa laatimaan. Tässäkin voisi sanoa, että tylsä ei ole sellainen auto, jonka vaikkapa ajokäytös ja alusta ovat "erikoisia" (tyyliin "mutteriohjaus", BMWn runflat-rengaistuksen aiheuttama epävakaus tai voimakas sivutuuliherkkyys), vaan auto, joka kulkee kuin juna olosuhteista riippumatta. Nykyinen Volvoni on sellainen. Eli tylsä. -- Hyvä suorituskyky taas aiheuttaa väristyksiä, joita moni ajokokemuksesta kaipaa. Tylsä on auto, joka tekee kuuliaisesti normisuorituksen, ei muuta, kuten Vento. - Alitehoinen aiheuttaa jatkuvia tykytyksiä esim. ohitustilanteissa, eli ei tylsä.

Jos vielä laatisin listan omista ajokeista vuosien varrelta ja pisteyttäisin ne asteikolla 1 - 5 (1 = tylsin), jossa kaikki tylsyysmittarit ovat mukana, tulos näyttäisi tältä.

Mini (4 kpl, yleisarvio) 5
Marina  3
VW K70  5
VW Santana  4
VW Jetta Flair 4
VW Vento  2
VW Bora  3
Audi A4  4
Volvo XC60 4 (luotettavuus 2, ulkonäkö 5, suorituskyky 4, muut ominaisuudet 4).

Edit: Kylläpä on vaikeaa oman asteikon soveltaminen ;). Eihän nyt Volvon ulkonäkö ole suinkaan tylsä (2) !
 
Ei ainakaan minun 407. Kun avaan ovet kaukosäätimellä, niin noin kerran kuuukaudessa huiskauttaa tuulilasinpyyhkimillä  ;).
 
Mielestäni auto, joka on tylsä, on myös kohtuullisen hyvä käyttöauto. Meidän perheen Golf ja Passat edustavat tätä tylsyyttä, mutta se ei tee autoista huonoja, päinvastoin. Olen omistanut autoja, jotka eivät ole tylsiä.

Yksi vähiten tylsä oli -79 mallinen Dodge Aspen. Ulkoa lähes vakio, sisäänpäin leveitetyillä kromi-Mangelseilla, isoilla pyöräholveilla ja piilotetuilla pakoputkilla. Sisällä vinyyli/kangaspäällysteinen sohvapenkki jne. Kaikki muu olikin sitten muutettua, konepellin alla 360 CID viritetty vinkkeli, A727 loota, jossa stallspeed muistaakseni parin tonnin kieppeillä jne. jne. Aivan hulvaton räppäilyauto, mutta muutoin niin hirveä laitos ettei mitään tolkkua. Kakkuakin vei kaupungissa 35-50 litraa sataselle ja kerta kesään joutui ostamaan opiskelijan budjetilla järkyttävän hintaiset 275/60-15 takafillarit. Vaihdoin tuon muuten Citroen BX:ään(!), joka ei tuokaan tylsä ollut, mutta aivan eri syistä.
 
MMV sanoi:
Yksi vähiten tylsä oli -79 mallinen Dodge Aspen.

Mielenkiintoinen heitto tuo Dodge Aspen. Amerikkalaisen mielestä varmaan umpitylsä halvalla tehty perusauto. Suomessa jotakin kiinnostavaa jo vakionakin.