https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Audi Q5 TFSI e

teemur

Sisäänajettu
Liittynyt
6.11.2015
Aloitetaan ketju tälle ennakoidulle uudelle hybridi-Audille.

Autocar UK linkki toisesta ketjusta:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/audi-q5-introduce-next-generation-plug-hybrid-powertrain-next-year 

Linkatussa uutisessa hieman epäjohdonmukaisesti mainitaan, että quattro-merkki oikeutettaisiin taakste asennetulla sähkömoottorilla, 140kW 2.0TFSI polttomoottorin pyörittäessä etupyöriä. Toteutus olisi kuin Volvo T8t. Kuitenkin samassa uutisessa lukee sähkömoottorin sijaitsevan vaihdelaatikolla, joka ainakaan ennen ei ole Audeissa ollut taka-akselilla... tämä jälkimmäinen toteutus olisi "oikean" nelivedon kannalta parempi . Täytyy googlata vähän lisää,

Noin 40km ennakoitu sähkökäyttö tuntuu hieman vaatimattomalta. Muuten kiinnostava malli kyllä, jospa lasipalatseissa tiedettäisiin lisää tekniikasta tai toimitusajoista,  uusien WLTP-päästöjen ja nousseiden hintojen myötä uusien diesel Q5-mallien myynti lienee laskeneen aika lailla...
 
Noniin, vihdoinkin; tätä Wolfsburgin sähkö4veto plugaria on odotettu kuin kuuta nousevaa jo reilut pari vuotta. Ensimmäiseksi se näytetään esiteltävän Audina.

Viitteitä tekniikasta on ehkä saatavissa VW Tiguan GTE Active Conceptista.

https://www.netcarshow.com/volkswagen/2016-tiguan_gte_active_concept/

Tigussa on 1,4 TSI 110 kW moottori ja sen kyljessä 40 kW:n generaattori/sähkömoottori. Takana 85 kW:n sähkömoottori.

Spekulaatiota:

Audiin, isompana ja kalliimpana (ja kun kilpailijoillakin on…) on valittu 2,0 litrainen 140 kW bensaturbo. Vaihteiston yhteydessä olisi tuon viitteen mukaan 80 kW:in sähkömoottori. Oletan sen olevan myös generaattori ja rakennettu nykymuodin mukaisesti vaihteiston sisään (Tigussa se oli vielä polttomoottorin kyljessä), jolloin se pidentää sitä vain noin 10 cm! Sähkömoottori käyttäisi silloin etuakselia vaihteiston läpi.

Täysin sähkökäyttöisen taka-akselin sähkömoottorin teho ei tuon viitteen mukaan olisi silloin tiedossa. Tigussa se on 85 kW, joten isommassa Q5:ssa sen tulisi olla ainakin 100 kW:n luokkaa.

Tämä olisi kyllä ”winning concept” samalla, kun sähkörange on 65 km. Lisäksi käytössä olisi samat ajomoodit, kuin Tigu Active Conceptissa:

- takapyörät vetää sähköllä
- etupyörät vetävät sähköllä (vaihteiston läpi)
- etu- ja takapyörät vetävät sähköllä
- etupyörät vetävät polttomoottorilla ja sähköllä, takapyörät sähköllä
- jarrutuksessa kaikki neljä pyörää regeneroivat akkuun
- bensamoottori käyttää etupyöriä
- bensamoottori käyttää etupyöria ja lataa akkua

Toivottavasti spekulaationi tärppää ja pääsee sopimaan koeajosta. Sitä odotellessa jäämme odottamaan lisätietoja ja -uutisia...
 
Q5 TFSI e julkaistu Saksassa hintoineen, Suomi-hinnat tulevat lähiaikoina. Tämän ladattavan hybridin nimihän ei ole e-tron vaan tuo TFSI e.
 
Mrk sanoi:
Q5 TFSI e julkaistu Saksassa hintoineen, Suomi-hinnat tulevat lähiaikoina. Tämän ladattavan hybridin nimihän ei ole e-tron vaan tuo TFSI e.

Kyllähän tuolle hintaa kertyy, kun lähtöhinta güntherilläkin on 60k€. Lähtöhinta Suomessa lienee siis lähellä 70k€ tasoa.
 
Hintaluokka olisi kohdillaan, mikäli perusvarusteinen auto olisi ajokelpoinen, mutta veikkaan tarvittavan kymppitonnilla varusteita ennenkuin plugari Q5 olisi omistuskelpoisesti varusteltu. Ei oikein maistu...
 
Veikkaan, että menee samoin kuin nykyinen glc coupe 350e. Vuoden ikäisenä saksasta tuotuna ja hyvin varustein tulee maksamaan sen ~85k€.
 
Onko jollain varmaa tietoa tuosta Q5 hybrid neliveto tekniikasta?

Yritin tuon Google Translaten avulla tuolta saksan Audin sivuilta lueskella ja siellä sanottiin:
In addition to a powerful 2.0-liter TFSI engine, the Audi Q5 55 TFSI e quattro is powered in parallel by an electric motor integrated in the gearbox
Pitääkö tuo siis ymmärtää, että tuossa sähkömoottori on integroitu vaihteiston yhteyteen (kuten myös Mersun 4matic hybrideissä), eli tällöin saadaan myös pelkällä sähköllä ajettaessa aito neliveto?
Toisin kuin esim. Volvo T8:ssa, jos halutaan oikeasti neliveto, niin molempien moottorien pitää olla käynnissä, koska sähkömoottori on pelkästään taka-akselilla ja bensiini moottori etuakselilla.
 
100% varmasti Audilla kardaani pyörittää taka-akselia eli ei ole mikään T8-räpellys.
 
Näin tuo ilmeisesti on. Lisäksi quattro on mallia ultra eli pois kytkeytyvä.

Näin asia kiteytettiin Saksan sivuilla teknisen datan esitteessä: quattro mit ultra-Technologie.

Autossa on 7-lovinen stronic. Tehoja yhteensä 367hv ja co2:sia 46g/km.

Kiihtyvyys 5.3s 0-100km/h ja bensiiniä
mahtuu 55 litraa mukaan. Latausteho 11kkw (hyvä a
Audi!).

Auto painaa 2100kg ja sillä ilmeisesti saa vedellä kärryä 1750kg. Tavaratilaa löytyy 550 litraa.

Sähkörangea (yhdistetty) löytyisi paperilla 45km.
 
Noilla spekseillä A6 Avant quattro TFSI e tolkulliseen hintaan, niin jopa kiinnostaisi.
 
Tuo hintahan oli 55 TFSIe:lle. Tästähän on tulossa vielä se 50 TFSIe, jossa 70 heppaa vähemmän. Paljonkohan lie siinä hinta pienempi?
 
Jahas, tuo ^¨^ Active Conceptin mukainen sähkö4veto siirtyy hamaan tulevaisuuteen ja 4veto toteutetaan perinteisellä kardaanilla (BMW:n ja mersun tapaan). Quattro-jäärät ja talousmiehet pitivät taas pintansa. Mekaaninen 4veto Quattrona näyttää olevan myytti. Kuitenkin Audi e-tronissa todistellaan, että sähköllä päästään elektoniikan tukemana ihan samaan...

Nuo 14,1 kWh:n akustoratkaisut ylläpitivät toivoa Q5:n suhteen. A-malleissa akusto on pakattu pouch-kennoista (Audin suomennos: pussikenno), Q5 puolestaan prismatic-kennoista (Audi: särmiökenno), joka mahdollistaa helpomman akuston muotoilun jäähdytyksen ja lujuuden suhteen.  Q5:ssa takasähkömoottorille olisi näin saatu sen tarvitsema tila. Olisi tietysti vaatinut taka-akselin uudelleensuunnittelua. Tosin myös moottorin poikittain eteen; ehkä sitten seuraavassa sukupolvessa…

Kardaani-systeemi verottaa jonkin verran sähkörangea, kun WLTP:n mukaan luvataan 40 km.

Ohessa muutamia tietoja (Moottori, Audin sivusto) Q5 TFSI e:stä (pyysin ylläpitoa muuttamaan ketjun otsikon oikeaksi):

50 TFSI e 299 hv 450 Nm yhteisarvot  2,0l 252 hv 115 hv (85 kW) sähkö

55 TFSI e 367 hv/500 Nm yhteisarvot   2,0l 252 hv 143 hv (105 kW) sähkö

-”Kaikissa uusissa ladattavissa hybrideissä kompakti latausjärjestelmä on myös osa vakiovarusteita. Se sisältää latauskaapelit niin suko- kuin voimavirtapistorasioihin. Myös Mode 3 -kaapeli julkiseen lataukseen on saatavilla. Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi tuntia 7,2 kW:n teholla.”

-”korkeajänniteakun jäähdytysnestekierto on integroitu matalan lämpötilan jäähdytyspiiriin, johon kuuluvat myös sähkömoottori ja tehoelektroniikka. Tehoelektroniikka muokkaa korkeajänniteakun tasavirran sähkömoottorin tarvitsemaksi kolmivaihevirraksi: rekuperoinnissa taas päinvastoin. Vakiovarusteinen lämpöpumppu takaa tehokkaan lämmityksen ja ilmastoinnin, ja se voi tuottaa jopa 3 kW lämpöenergiaa 1 kW:n sähköenergiasta, joka saadaan auton tuottamasta hukkalämmöstä.”

-”Jarruttaessa Audin ladattavat hybridimallit ottavat talteen jopa 80 kW energiaa. Pienet kaupunkiliikenteessä suoritettavat jarrutukset voidaan jarruttaa pelkällä sähkömoottorilla. Keskivoimakkuuksilla tapahtuviin jarrutuksiin, tehtävä annetaan hydraulisille pyöräjarruille, jotka suoriutuvat tehtävästä yksin jarrutustehon ollessa enemmän kuin 0,4 g.”
 
Mielenkiintoisena yksityiskohtana, Saksan konfiguraattorissa lukeee sisäkuvissa sekä MMI:n näytöissä että mittaristossa Q5 e-tron :)
 
Ilmoittavat kyllä enemmän kuin 40km.
 

Liitteet

  • 2019-05-17 11_20_25-Q5 TFSI e _ Q5 _ Audi Deutschland.jpg
    2019-05-17 11_20_25-Q5 TFSI e _ Q5 _ Audi Deutschland.jpg
    18,1 KB · Katsottu: 412
nokonzok sanoi:
Tolkuttoman huono energiatehokkuus jos 14 kWh akulla saadaan 40 km rangea.
Akun täyskapasiteetti ei tarkoita täyttä käytettävissä olevaa kapasiteettia. Ei mikään akku toimi 100% -> 0% vaan ala- ja yläpäässä on tietty reservi jätetty. Esim. omassa se pyörii noin 28-30%, jonka alle akkua ei päästetä normiajossa ja huononeekin vielä yläpäästään rajusti akku, joten todellinen käyttökapasitteetti on vain 40-60%, jolla sitten pääsee mitä pääsee. Paras oli nyt lauantaina 35km edelleen 48%:n käyttövaralla. Kyllä tuolla audilla luulisi tuon 50km uutena pääsevän siltikin, mutta on niin ajostakin kiinni.
 
Q5 55 TFSI e quattro S tronic, ensimmäisenä myyntiin tulevan version ("Competition") vakiovarustelu Business Sport + S Line ulkonäkö + 18" vanteet. Vakiona Suomessa mm. ilmajouset, koukku, sähköluukku, äänieristelasit edessä, 3-alue-ilmastointi.

Hinta noin 67000e. Myynti alkaa kesäkuussa.
 
Mrk sanoi:
Q5 55 TFSI e quattro S tronic, ensimmäisenä myyntiin tulevan version ("Competition") vakiovarustelu Business Sport + S Line ulkonäkö + 18" vanteet. Vakiona Suomessa mm. ilmajouset, koukku, sähköluukku, äänieristelasit edessä, 3-alue-ilmastointi.

Hinta noin 67000e. Myynti alkaa kesäkuussa.

Kiitos Mrk tiedoista, onko 50 TFSI:n hintoja milloin tiedossa?
 
No ei ole älyttömän pahan hintainen. Odottelin ihan muuta. Lupaa hyvää Audi A6/7 TFSI e:n suhteen.
 
Mrk sanoi:
Q5 55 TFSI e quattro S tronic, ensimmäisenä myyntiin tulevan version ("Competition") vakiovarustelu Business Sport + S Line ulkonäkö + 18" vanteet. Vakiona Suomessa mm. ilmajouset, koukku, sähköluukku, äänieristelasit edessä, 3-alue-ilmastointi.

Hinta noin 67000e. Myynti alkaa kesäkuussa.

Kiitos. Sisusta + jotain pientä niin siinähän tuo olisi
 
^nyt alkaa Audistakin saamaan järkevää pakettia ja kauppa tulee käymään varmasti melko hyvin (tai hiin hyvin mitä nyt yleensä 70 k€ autoista tehdään soppareita ihan missä tahansa muodossa). Ne ketkä pystyvät hankkimaan tämän hintaisia autoja ovat yleensä niin pirun ronkeleita ja vaativia varustelun suhteen, että Audi on jäänyt hankkimatta, kun varusteet ovat maksaneet liikaa.