https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Navigointi sovellukset

GTA1

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
15.1.2014
Minkälaisia kokemuksia foorumilaisilla on puhelimiin tai tabletteihin asennettavista navigointi sovelluksista?
Pärjääkö ilmais tarjonnalla esim Navmii?
Vai onko maksulliset hintansa arvoisia esim Tom Tom.
Ideana olisi ulkomailla matkustaessa että dataroamingia ei tarvitsisi käyttää kuten Google Mapsissa?
Tosin siinäkin voi pienen kartta-alan tallentaa laitteen muistiin mutta esim Viron alueelta ei näyttänyt olevan tarjolla.
Erillistä laitetta ei ollut tarkoitus hankkia.
 
Here ei maksa mitään ja siinä on taatusti kunnon kartat ja toimiva navigointi. Navmiitä käytin Saksassa joskus 2010 ja kyllä sillä pärjäsi, mitä nyt jotain pienempiä teitä puuttui kokonaan.
 
Olen käyttänyt puhelimella Hereä ja tabletilla TomTom Mobilea, joka maaliskuussa päivittyi Go:ksi.
Kyllä Herelläkin toimeen tulee, mutta TomTomissa on mm. kaistanohjaus, joka on moottoriteillä hyvä ominaisuus. Kun on mobiilidata päällä, niin tomppaan saa myös ruuhkat ja nopeusvalvonnan (joka tosin alkaa olla kielletty yhä useammassa maassa).
 
Omassa kännykässä on Navigon ja työpuhelimessa Here. Noita on joskus tullut vertailtua rinnakkainkin. Here on ehkä hieman selkeämpi käyttää, mutta joskus vähän myöhässä opastuksissaan. Navigonissa näkyy tosi selkeästi esim. seuraavaa käännöstä koskevat katukyltit sellaisina kuin ne tulevat oikeastikin vastaan, samoin muut tarpeelliset varoitukset mitä reitin varrella on. Pidän myös Navigonin valitsemaa reittiä hieman parempana. Here näyttää ymmärrettävämmin vaihtoehtoiset reitit ennen reittiä valittaessa.

Jos Navigonia ei jo olisi maksettuna, en kyllä tällä hetkellä alkaisi maksullista navigointia hankkimaan. Here on riittävän hyvä ja kehittynyt paljon esim. 5 vuoden takaisesta Nokia Mapsista. Muita hyviä, offline-kartat tarjoavia ilmaisia vaihtoehtoja ei taida olla?
 
Minulla on tabletissa tom tom-ohjelma. Maksoi tarjouksessa skandinaviaversiona pari kymppiä. Hyvin toimii ja käyttöliittymältään kuin normaali navigaattori. Navigon on kuulemma parempi mutta autoon asennettuun asuksen tablettiin sitä ei saa ladattua johtuen jostakin näyttöön liittyvästä asiasta.
Noksun here on kyllä omalla tavallaan lyömätön kun voi ladata kartat etukäteen sellaisista paikoista minkä karttoja normaalit navigaattorit eivät tarjoa. Herellä on suunnistettu viime aikoina venäjälllä, ukrainassa, georgiassa ja turkissa.
 
Minulla on autossa Navteqin (eli Heren eli Nokian) navigaattori, niin kartat kuin softakin. Vaikka siinä ei ole kosketusnäyttöä, niin se on silti edelleen monissa asioissa vuosia edellä tuota Heren puhelimiin ja tabletteihin saatavaa softaa. Minä en mitenkään voi ymmärtää - tai ymmärrän minä kun minä tunnen niitä tekijöitä - että miksi ne resurssit pitää hajottaa koodaamaan samat algoritmit ja toiminnot moneen kertaan. Kyllä minä sen ymmärrän, että se koodi pitää kirjoittaa erikseen Androidille, erikseen iOSille ja erikseen Windowsille. No ehkä tuon viimeisen voisi hylätä. Niin ja se pitää kirjoittaa erikseen myös niille autonaveille QNX:lle. Mutta onko ne algoritmit keksittäväkin joka kerta uudelleen, että kun kerran on tehnyt hyvän, niin seuraavaksi on tehtävä huono, sitten huonompi, sitten huono ja vielä väliin umpi surkea. Jaa, tehdäänpä välillä uusi versio integroituun naviin ja tehdään siitä hyvä ja sitten voidaan taas tehdä huonoa mobiiliin.

Joo, onhan se mobiilisofta parantunut niistä Nokia N80 ja Gate 5 Gmbh:n ajoista aivan mielettömästi, mutta en mä silti ymmärrä.
 
Latailin eilen Here;n ja tänään aamulla testimielessä laitoin opastamaan lyhyen työmatkani.
Here;n äänet eivät ainakaan siirry BT;n yli auton audiojärjestelmään niin kuin GoolgeMaps tekee.
Opastukset näytti tulevan ainakin nyt sopivasti ajallaan.
Täytyy kerätä lisää käyttökokemusta
Miinus nyt ainakin siitä että opastusääni kuului vain iPhonesta, tosin ihan riittävällä äänentasolla se sieltäkin kuului.
 
Pitääkö olla google-tili, jotta mapsin saa päivitettyä puhelimeen? Nappi näkyy, mutta mitään ei tapahdu.
 
GTA1 sanoi:
Here;n äänet eivät ainakaan siirry BT;n yli auton audiojärjestelmään niin kuin GoolgeMaps tekee.

Eikö - muistanko ihan väärin, mutta MB:n BT ja Samsungin Tab S 8,4" LolliPop:lla, niin mielestäni Heren äänet tulee auton systeemin kautta.
 
Lukkomutter1 sanoi:
Pitääkö olla google-tili, jotta mapsin saa päivitettyä puhelimeen? Nappi näkyy, mutta mitään ei tapahdu.
Eikös se päivitetä play-kaupan kautta ja silloin on tili oltava ?
 
^ Voi olla, mutta se päivitysnappula näkyy tuossa sovelluksessakin. Ei siitä vaan mitään tapahdu. No, tuskinpa tuo päivitys mitään ihmeellistä toisi ja kartatkin ladataan lennosta.
 
Taky sanoi:
Eikö - muistanko ihan väärin, mutta MB:n BT ja Samsungin Tab S 8,4" LolliPop:lla, niin mielestäni Heren äänet tulee auton systeemin kautta.

Juu ei kuulunut Heren äänet kun aamulla kokeilin.
Eikä muuten IPhonen oma "Kartat" sovellus antanut ääniä auton kaiuttimiin kun kerran vahingossa Turussa laitoin sen sovelluksen päälle.
Googlemapsin äänet tulee ainoastaan.
Tämä näin siis BMW;ssä
Pitääpä kokeilla vielä Audin järjestelmässä...
 
GTA1 sanoi:
Eikä muuten IPhonen oma "Kartat" sovellus antanut ääniä auton kaiuttimiin
Tähän EDIT.
Nykypäivityksillä IPhonen "Kartat" sovellus KUULUU kaiuttista. En ollut kokeillut viimekesän jälkeen ollenkaan kun on laittanut GoogleMapsin vaan tulille.
Täytyypä käydä kokeilemassa Audin kanssa.
 
Peugeot 508, RT6 soitin ja softat vuodelta 2012. Puhelimena iPhone 6, tuorein softan ja yhteystapa soittimeen on Bluetooth. Applen Kartat toimii iPhonesta ok eli navin opastus kuuluu päälle, vaikka radiota kuunnellessa. Here ja Google Maps  opastus kuuluu myös, mutta vain kun autossa on äänilähteeksi valittu iPhone.
 
Here karttoihin on näköjään tullut lisää ääniopastus kielivalintoja.
Äsken tuli ladattua suomenkielen opastukset nais ja mies äänellä.
Menneenä viikkona tuli Pärnun reissulla käytettyä offline karttoja (vielä lontooksi puhuttuna) ja hyvin ajoi asiansa thups upp.