https://yliteippaus.fi/

Yleistä keskustelua Skodasta

M

Makkis

Vieras
En henno aloittaa Superbista ketjua kun en niistä mitään ymmärrä.

Oltiin tuossa naapurin Eetun syntymäpäiviä istumassa ja mummua tuli hakemaan vuoden 2011 Superb 2.0 TDI DSG taksi. Jäi siinä tupakin aika aikaa jutella kuljettajan (yrittäjän vaimo) kanssa. 175000 oli mittarissa ja piakkoin vaihtoon menossa. DSG:n kanssa (eikä nyt minkään muunkaan kanssa) kuulemma mitään ongelmia ei ole ollut, normaali LL huolto-ohjelma. Sinänsä paine vaihtoon vain sen vuoksi, että hinta "romahtaa" kun mittarilukema alkaa kakkosella.

Tuskin valehteli, näki ihmisen persoonasta ja ei ollut autoaan kellekkään paikalle olijalle kauppaamassa.
 
Oli tosi vähän kilometrejä mitarissa. Taitaa pääkaupunkiseudulla tulla nuo lukemat reilussa vuodessa.
 
Markku J sanoi:
Oli tosi vähän kilometrejä mitarissa. Taitaa pääkaupunkiseudulla tulla nuo lukemat reilussa vuodessa.

Siellä tulee kovasti metrejä mittariin. Tässä hiljan katselin nettihautomosta S80 vollen hintoja ja vastaan sattui -12 mallinen S80 aikalailla kaikilla mausteilla, mittarissa ~470tkm :eek:
 
Vähäisiin kilometreihin minunkin silmä heti osui. käytännössä 3-vuotias auto kuitenkin. Itsellä ex-passat oli vanha taksi Savonlinnasta 4v ja 260tkm. Sitä edellinen oli ex taksi Vantaalta, 3v ja 480tkm.
Appiukolla on Octavia -05 ja 560tkm, eikä ole edes taksi ollut ikinä...
 
Tämän viikonloput Helsingin Uutiset-paikallislehdessä oli juttua siitä miten automaattivaihteisto on vallannut jatkuvasti lisää jalansijaa. Haastateltiin Metro-Auto Viikin myyntipäällikköä ja sanoi että heidän myymistään autoista jo 60 % ostetaan tomaatilla, ja yksittäismalleista Superb:sta 90%. En ihmettele. Sitä sen sijaan ihmettelen, että kuka jaksaisi Stadin työmatkaliikenteessä polkea ja vatkata satoja kertoja per matka. Seiska-dsg:tä on haukuttu mutta kyllä ainakin nykyisessä se pelaa niin notkeasti ja sujuvasti ettei edes Volvon perinteistä mehumaijaa tule ikävä (se oli V40:ssä mukava ja riittävän reagoiva ainakin 177 hv D4:n kanssa). Ja koska kuulemma DSG6 on ilmeisesti pidemmässä juoksussa kestävämpi, ei minulla ole mitään sitä vastaan että tulevassa Räsäsessä semmoinen on.

Kyllä vaan tuntuu Skodat tekevän kauppaansa. Hyvinkään Sveitsinportissakin viikko sitten oli täysi hulina vaikkei ollut edes näyttelyviikonloppu; en meinannut saada suunvuoroa. Ja eilen kun soitin ja pyysin lisäämään Cantonin, pääsi myyjä sen tekemään tietsikalle vasta sulkemisajan jälkeen kun koko ajan tiskillä joku pyytämässä tarjousta tai kirjoittamassa tilaussopparia. Ja se ihmetyttää, että vaikka pitkä tilausaika farkkuna etenkin, niin asiakkaat jaksaa odottaa ja Hyvinkäällä on tehty todella paljon myös RS-tilauksia.
 
Peeveli sanoi:
Kyllä vaan tuntuu Skodat tekevän kauppaansa.
Pitäjänmäen Vehon myyjä sanoi 2 viikkoa sitten (18.1.), että pelkästään kyseisestä liikkeestä oli myyty jo 100 Sokotaa vuoden alusta alkaen, siis 18:ssa päivässä  :rolleyes:
 
Timppe sanoi:
Pitäjänmäen Vehon myyjä sanoi 2 viikkoa sitten (18.1.), että pelkästään kyseisestä liikkeestä oli myyty jo 100 Sokotaa vuoden alusta alkaen, siis 18:ssa päivässä  :rolleyes:

Syksyllä, ennen Audini saapumista harkitsin sen perumista ja RS:n ostamista tilalle. HybriidiNauris (vm. 2014 uusikorinen sekin) ei paljoa Pitskun Vehossa kiinnostanut. Asenne erittäin ylimielinen. Kun sanoin että välirahassa näkemyksemme eivät oikein kohtaa, myyjä kysyi laittaako tarjouksen siinä tapauksessa suoraan silppuriin. Totesi että hänellä on tässä tekemistä vinon tilaussopparipinon kanssa jo muutenkin eikä neuvotteluvaraa ole eikä haluakaan sellaiseen. Sanoin näkemiin ja poístuin.

Metro Autossa ovat olleet myös hukkua tilaussopimuksiin ja asiakasvirtaan. Aina kun tupsahdin vaikkapa Espoon liikkeeseen, oli kansaa runsaasti ostoaikeissa.

Ocu III on nyt ilmiö. Saa nähdä milloin laantuu, samoin kuin siitä kirjoittelu täällä ja vagarenalla. Ainakin uusi Qashqai tulee olemaan aika kova myyntitilasto-vastus.
 
Peeveli sanoi:
Syksyllä, ennen Audini saapumista harkitsin sen perumista ja RS:n ostamista tilalle. HybriidiNauris (vm. 2014 uusikorinen sekin) ei paljoa Pitskun Vehossa kiinnostanut. Asenne erittäin ylimielinen. Kun sanoin että välirahassa näkemyksemme eivät oikein kohtaa, myyjä kysyi laittaako tarjouksen siinä tapauksessa suoraan silppuriin. Totesi että hänellä on tässä tekemistä vinon tilaussopparipinon kanssa jo muutenkin eikä neuvotteluvaraa ole eikä haluakaan sellaiseen. Sanoin näkemiin ja poístuin.

Kylläpäs on ollut ylimielinen julli tiskin takana, tainnut jo unohtua ettei se päivä paista aina sinne automyyjänkään risukasaan :rolleyes:
 
Törmäsin ylimielisyyteen Turussa Rinta-Joupilla. Ei jaksettu edes tehdä tarjousta vaikka olin ostoaikeissa.

No, sain koeajettua Roomsterin kuitenkin. Tilasin muualta kun ei napannut tuon liikkeen kanssa asiointi tuon jälkeen.
 
Miks tuossa on mökkialusta, jos ajettu vaan asvalttiteillä?
 
JakeS sanoi:
En minä alkolukkoa tuosta löytänyt.... Maksupääte näyttää mittarin lisäksi olevan.

Lisätietokentässä oli aiemmin lueteltu myös Dräger alkolukko, lienee siirretty jo uuteen autoon :rolleyes:
 
Huomasin Rapidin takaturvavöiden alapäähän (se ovenpieleen pultattu pää) ommellun lenkin. Siinä oli siis ommeltu pätkä turvavyötä lenkille varsinaisen vyön kylkeen. Mikä tämä on? Netistä löytyvää Rapidin ohjekirjaa selaamalla en löytänyt selitystä.

Ohi aiheesta, mulla on 90-lukulaisen japsin jenkkimarkkinaversiossa alkeellinen turvavyön voimanrajoitin: Vyötä on alapäästään ommeltu kolminkerroin, ja kolarin sattuessa on ajatus että nämä ompeleet repeävät päästäen vyön pidentymään  ;D
 
Eikös tuo lenkki ole juuri se voimanrajoitin, joka törmäyksessä avautuu. Pitääpä tarkistaa onko Ocussa vastaava.
 
^
^^
Eiku se ommeljuttu on soljen pidike...
Pitää lukkokappaleen "tyrkyllä" vyössä; ettei valahda ihan alas piiloon.
 
skodamig sanoi:
Pitää lukkokappaleen "tyrkyllä" vyössä; ettei valahda ihan alas piiloon.

Niinpä taitaa ollakin, näkyy esim. tässä kuvassa tehtävässään. En ole aiemmin tuollaista ratkaisua huomannut, vaan useimmin sellaisen vyön läpi painetun muovikantaisen nastan. Asia selvä, kiitän.
 
Ajoin -13 pitkäperäisellä Rapidilla pikkulenkin. Tässä mieleenpainuneita havaintoja:

- Virta-avainta pitää kääntää omituisen paljon? Tuntuu että ranteesta loppuu liikevara ennenkuin startti ottaa. Varmasti puhtaasti tottumiskysymys, VAG-autot eivät ole minulle mitenkään kovin tuttuja.

- Koneena 1,2 TSI heikompitehoisena, eli 85hv? Niitäkään hevosia en tullut kokeilleeksi, en kokenut tarpeelliseksi kierrättää yli 4krpm. Liikkeellelähtiessä sama vaiva kuin pienissä turbodieseleissä eli kuollut ala-alue, mutta 1500rpm lähtien veto on ihan pontevaa, ja maantiellä auto säilyttää hyvin vauhtinsa.

- Suuntavakavuus moitteettoman hyvä, niinkuin useimmissa volkkareissa mitä muistan ajaneeni. Jousituksessa sen sijaan ilmeni maantiellä jonkinlaista nyökkimistä, etu- ja takapää eivät etene täysin harmoniassa. Täysin sama ilmiö oli kyllä vuosia sitten I-koppaisessa Octaviassakin, liekö jotenkin vag-konserniperäistä tämäkin piirre. Kuormana kevyt 2+2.

- Ketterä, kääntyi pienessä tilassa.

- Ilmastointi ei vaikuttanut kovin tehokkaalta ottaen huomioon että kyseessä oli 12tkm ajettu auto. Toki paahdekin oli kova.

- Startstoppi ennätti sammuttaa koneen yhdessä tilanteessa. Ei draamaa, toimi niinkuin pitikin.

- Melu varmaan normaalia tasoa. Ei sietämätön, ei hiljainen. Ei räminöitä, mutta hiekkatiellä paljon matalaa jyminää. Alla jotkut Dunlopit.

Auto vaikutti aikalailla nappivalinnalta omistajilleen eli eläkeläispariskunnalle pikkukaupungissa. Ei herättänyt mitään intohimoja, mutta on tämä varsin asiallinen ajokki ottaen huomioon että puhutaan kutakuinkin hinnat-alkaen perheautosta.
 
Kyllä nyt on muotoilija oikein leikitellyt ja hakenut rajojaan. On sen verran raju tämä uuden Fabian muotokieli. Vaivoin voi havaita peruja vanhasta ja sukunäkökin on hyvin hienovaraisesti saatu ujutettua tähän mestariteokseen. Eikä edes yhtään muistuta Fiat Stiloa! :rolleyes:

1288727012814.jpg


http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288727014287.html