https://yliteippaus.fi/

Peugeot 206 avo

TLi

Sisäänajettu
Liittynyt
13.12.2016
Pieni avokuume päällä. Pösössä kilsat ja hinta, mitä tämmöiseen viitsii sijoittaa, voisi kohdata. Mitä murheita tuommoisen kanssa on odotettavissa? Jos ajatellaan 15 v vanhaa muutaman tonnin kotteroa.
 
  • Taka-akselin kynkän laakerointi. Jos takarenkaiden asento ei ole oikein eli on paljon camperia, niin kynkän laakerointi on pettänyt. Ei korjattavissa, ainoa korjaus on vaihtaa koko taka-akseli kunnostettuun.
  • Riippuen siitä millä koneella, venttiilikopan tiiviste mahdollisesti vuotaa, yleensä ei pahempia öljyvuotoja
  • Akku huono, josta johtuen kojelaudassa joulukuusen valot, kun avaa oven
  • Kattomekanismi ei toimi kunnolla. Kannattaa tarkistaa, että katto kulkee oikeassa linjassa, eikä sitä tarvitse käsin vääntää kohdalleen, kun sen lukitsee
  • Etupenkkien lämmittimet usein rikki
  • Jäähdyttimen puhallin ei toimi. Vika yleensä poikki hapettuneessa johdossa.
  • Virtalukko voi reistailla ja avain kääntyy huonosti lukossa
  • Ilmastoinnin toiminta, jos varustettu sillä

Ajomäärästä ja käytöstä riippuen alustassa voi tietty olla yksi jos toinen paikka jo kulunut ja vaatia päivitystä, samoin jarrut voi olla kysymysmerkki. Takajarrut helposti laahaa, kun niitä ei käytetä kunnolla ja rumpujarrulliset voi olla vielä alkuperäisillä jarrukengillä ja ettei koskaan ole avattu ja herkistelty mitään.
 
Penguin sanoi:
  • Kattomekanismi ei toimi kunnolla. Kannattaa tarkistaa, että katto kulkee oikeassa linjassa, eikä sitä tarvitse käsin vääntää kohdalleen, kun sen lukitsee

  • Heh joo, kaverilla oli tämmönen jonain kolmosautona tjms yhden kesän. Siitä tuli yhden sadeyön jäljiltä kylpyamme vaikka katto oli olevinaan kiinni. No piti se kaikki keskikokoista lintua isommat ulkopuolella  :)
 
Juu, kyllä kynkän laakerit vaihtuu kohtuullisella työllä. Meidän MI16 rata-Pösöön tuli vaihdettua jo melkein 10 vuotta sitten.
 
Mi16 akseli on vähän eri kaliberia. 206:sen taka-akselista yleensä puuttuu sen verran paljon materiaalia siinä vaiheessa kun pettää, että siinä ei laakerin vaihto tai edes kolmannen lisääminen auta. Ei se kunnostettu akselinsa niin hirveitä maksa ja koko akselin vaihto on nopeampi ja helpompi homma. Toki, jos tul ei maksa mitään, niin se muuttaa monia kannattavuuslaskelmia. Paras on kun huoltaa vielä ehjän akselin ja laittaa siihen rasvanipat, että saa voideltus vielä ehjät laakerit.
 
Eihän tuo vääntösauvajousitus ole mitenkään paha. Kaksi ongelmaa; kynkän laakerointi ja vääntösauvojen irroitus. Konstruktio on siitä hauska, että ajokorkeus on (vaikeasti) säädettävissä.
 
Aikanaan 206:ssa korkeussäätöön takana meni 10 minuuttia, tosin sen teki ammattilainen, joka on tehnyt sitä ennenkin. Edessä menee vähän enemmän aikaa, kun pitää jousia vaihtaa.

Nää CC:t on kaikki faceliftejä ja kaipaisivatkin madallusta. Mulla oli 1999 mallineen XS ja siinä oli tehtaalta monta senttiä matalampi alusta kuin myöhemmissä facelifteissä.