https://tummennuskalvot.fi/

BMW 4 Gran Coupe

jlindstrom

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
1.1.2014
No niin, kuten arvon palstaveljet tietävät allekirjoittaneella lähenee auton hankinta kliimaksiaan: mustetta vedetään pian viivalle.

Bmw 4 GC on toinen finaalissa olevista vaihtoehdoista. Löytyyköhän palstalta veljeä joka moisella autoileepi? Olisi kiinnostavaa kuulla aiheesta kommentteja/kokemuksia.

Itse olen auton nyt kahteen kertaan ajanut, viimeksi tänään oli moinen koko päivän alla. Kovin hankalaa siitä on mitään isompia vikoja löytää. Pääosan ajasta ajelen autolla yksin, välillä työkaveri kyydissä. Kotipuolessa on vaimo ja neljävuotias, eli siinäkin mielessä mahdutaan hyvin. Etenkin kun vaimo ei ole pitkää sorttia, toisin kuin itse.

Fiilis on ehkä vähän sellainen "jotain vikaa tuossa pitää olla, koska se tuntuu liian hyvältä". Toki pientä nyppimistä saa aikaan autoholdin puutteesta ja sync-toiminnon uupumisesta ilmastoinnissa. Mutta en pidä deal breakerina.

Eli kertokaahan veljet, jos moisen omistatte, millä fiiliksellä mennään? Löytyykö autosta jotain mikä teitä mättää? Entä onko löytynyt jotain positiivisia ylläreitä?

Oma valinta osuisi 4 GC 20d Xdrive automaagi, sportline + leluja.

//Juha
 
Minulla oli kyllä F30 mallissa toi sync ominaisuus. En usko , että ovat jättäneet sen pois.Ehkä löydät enemmän tietoa bmwforumista.
 
Ettei muisti nyt pettäisi? Netti on pulollaan avautumista tästä samasta asiasta. Ilmeisesti aiemmassa E92:ssa tuota ei myöskään ollut aluksi, mutta LCI malliin se tuli uutuutena. Olisko tässä sama trendi, että LCI:n tulee taas parannuksena?

Mutta kuten sanottu, tuo on minor issue..

//Juha
 
Pyydän anteeksi virhettäni .Muisti petti. Voit säätää erikseen vasemman ja oikean puolen lämmön mutta sync. komentoa ei ole.
 
Ei kait sentään anteeksi tarvitse pyydellä, kyllä se muisti temppuilee meillä kaikilla.

Mutta itseasiassa siihen ilmastointiin liittyen, mikä niiden sinisten/punaisten rullien tarkoitusventtiilien alla? Lämpötila kuitenkin säädetään niistä kahdesta näytöllisestä napista..

//Juha
 
jlindstrom sanoi:
Ei kait sentään anteeksi tarvitse pyydellä, kyllä se muisti temppuilee meillä kaikilla.

Mutta itseasiassa siihen ilmastointiin liittyen, mikä niiden sinisten/punaisten rullien tarkoitusventtiilien alla? Lämpötila kuitenkin säädetään niistä kahdesta näytöllisestä napista..

//Juha
Eiköhän niillä saa säädettyä vain niitten ylöpuolella olevien suulakkeiden lämpötilaa vielä suuntaan tai toiseen.? Itekkin sitä alkuun ihmettelin, mutta se on loppujen lopuksi aika kätevä sellaiseen tilapäiseen ja pikaiseen lämpötilan muutokseen muuttamatta silti koko auton ilmastointilaitteen asetuksia. 3Gt:ssä tuollainen löytyy myös takapenkkiläisiltä (voi se 4Gc;ssäkin tietty olla)?
 
jlindstrom sanoi:
Itse olen auton nyt kahteen kertaan ajanut, viimeksi tänään oli moinen koko päivän alla. Kovin hankalaa siitä on mitään isompia vikoja löytää.

Mahtavasta autosta on vaikea löytää vikoja ja puutteita :) Mulla oli koeajossa 428i GC xDrivenä ja se oli niitä koeajoja mitkä jäävät mieleen. Upea auto, ei siitä muuta voi sanoa.

Mutta jos et ole vielä kokeillut, niin kannattanee kokeilla turvaistuimen laittamista takapenkille ja juniorin kiinnittämistä siihen. On meinaan takaovien suunnitellussa hienot korilinjat menneet luonnollisesti käytettävyyden edelle.
 
Turvaistuin oli takana ja tyttö kyydissä. Mielestäni ero A4 sedaniin pujottamisessa ei ollut merkittävä.. vaikka pituus periaatteessa haittaa matalan auton kanssa, niin tässä kohdin taas ylettyy paremmin kytkemään turvavyön :)
 
jlindstrom sanoi:
Turvaistuin oli takana ja tyttö kyydissä. Mielestäni ero A4 sedaniin pujottamisessa ei ollut merkittävä.. vaikka pituus periaatteessa haittaa matalan auton kanssa, niin tässä kohdin taas ylettyy paremmin kytkemään turvavyön :)

No sitten vain nimeä paperiin!
 
mikä niiden sinisten/punaisten rullien tarkoitusventtiilien alla? Lämpötila kuitenkin säädetään niistä kahdesta näytöllisestä napista..

Nämä on "bemarismi" joka on ollut mukana ammoin ajoista saakka. Itsekin aikoinaan ihmettelin hyötyaspektia mutta onhan siinä. Saat esimerkiksi keväisellä auringonpaisteella viileämpää kasvoille vaikka jalkatilat ja lasille puhallus pidetäänkin muun sään vaatimalla tasolla.

Periaatteessa mainiosti pärjää ilmankin mutta tulee joskus käytettyä kun ne on. Enpä ole muissa merkeissä nähnyt,
 
GTA1 sanoi:
Eiköhän niillä saa säädettyä vain niitten ylöpuolella olevien suulakkeiden lämpötilaa vielä suuntaan tai toiseen.? Itekkin sitä alkuun ihmettelin, mutta se on loppujen lopuksi aika kätevä sellaiseen tilapäiseen ja pikaiseen lämpötilan muutokseen muuttamatta silti koko auton ilmastointilaitteen asetuksia. 3Gt:ssä tuollainen löytyy myös takapenkkiläisiltä (voi se 4Gc;ssäkin tietty olla)?

Ko systeemi löytyy kaikista bemuista ja myös takapenkkiläisille. Active Tourer on ainoa, jossa sitä ei ole. Toi molempien säätö yhtäaikaa onnistuu vain F10/F11-malleissa. Muista F-sarjoista se on poistettu. Saattaa toki olla joissakin X-sarjan F-malleissa.
 
Nyt tässäkin bemussa on lopultakin suomenkielinen valikko ja kaikki muukin tieto ja asiat ovat suomeksi. Se on tosi kätevää.

Lopultakin sellaisesta bemarierikoisuudesta on luovuttu, että ei näy volume mistään, kun lisää tai vähentää radion ääntä. Nyt lukee näytössä viihde ja on palkin kuva, joka liikkuu ääntä nostaessa tai laskiessa. Ajonopeutta ei kait saa näkyviin digitaasena edelleenkään mistään. Mittariston lämpötilamittari on öljyn eikä jäähdytysnesteen.

Suosittelen ainakin käytännöllisyys- ja näkyvyyspakettien ruksaamista sekä HiFi-kajareita tai Harman&Kardonia. Ristiseläntuensäätö on kanssa järkivaruste.
 
No niin, saas nähdä miten äijän käy.. tänään sain mieleiseni tarjouksen BMW:stä ALD:n liisarille. Kuponki lähti äsken eurooppaan leimattavaksi.. jos ei kaadu hovissa, niin 4 Gran Coupe tulee alle seuraavaksi neljäksi vuodeksi.

//Juha
 
jlindstrom sanoi:
jos ei kaadu hovissa, niin 4 Gran Coupe tulee alle seuraavaksi neljäksi vuodeksi.

Onko tuo normaalia pidempi soppari? Eikös ne ole yleensä olleet kolmen vuoden luokkaa?

Mutta varmasti pärjää neljäkin vuotta GC:llä :)
 
^Aika monessa firmassa uudet sopparit tehdään nykyisin 4 vuodeksi. Se on sitä säästämistä ;)
 
Voi per**en suti sen ALD:n touhuja. Nyt se toope oli ilmeisesti unohtanut vakuutukset pois sopparista. Kuponki tuli instant bumerangina takaisin.. Tekee nätin parin tonnin loven leluihin, eli taisi juuri kuulua good bye professional navi. Se kaveri on kyllä umpiluuta.. toinen autodiili mikä toopen takia menee reisilleen reilun kuukauden sisään. Eihän meillä pohjoismaissa olekkaan kuin kymmenkunta autoa samalla autopolitiikalla, mistä sitä mallia voisi katsoa.

Tiedä mikä kirjepommi sinne pitää lähettää, että siitä toopesta pääsee eroon! Vaihtoa pyytämällä ei onnistunut..

Nyt syö miestä.

//Juha
 
jlindstrom sanoi:
Voi per**en suti sen ALD:n touhuja. Nyt se toope oli ilmeisesti unohtanut vakuutukset pois sopparista. Kuponki tuli instant bumerangina takaisin.. Tekee nätin parin tonnin loven leluihin, eli taisi juuri kuulua good bye professional navi. Se kaveri on kyllä umpiluuta.. toinen autodiili mikä toopen takia menee reisilleen reilun kuukauden sisään. Eihän meillä pohjoismaissa olekkaan kuin kymmenkunta autoa samalla autopolitiikalla, mistä sitä mallia voisi katsoa.

Tiedä mikä kirjepommi sinne pitää lähettää, että siitä toopesta pääsee eroon! Vaihtoa pyytämällä ei onnistunut..

Nyt syö miestä.

//Juha

Entä jos vaan ostat sen auton itse, niin ei tartte minkään liisarifirman pellen urpoiluja katsella? Eihän tuossa ole enää mitään tolkkua ???
 
Tarkoitus oli nimenomaan säästää pääomakuluissa ja päästä toisesta omasta autosta eroon. Käytännössä oma Audini siirtyy vaimon käyttöön ja vaimon Seat Altea XL lähtee kiertoon. Itselle tulee jatkossakin se 35000km vuodessa mittariin, josta iso osa ajoja mistä ei saa km-korvauksia jne jne.. Tuon säästetyn pääoman sijoitan sitten mieluusti vaikka asuntolainan maksuun.

Mutta anyway, varmaan pitää pro navi nyt vaihtaa business naviin ja lisäksi muuttaa modern line sportlineksi. Tuolloin osanahka vaihtuu kankaaseen ja siitä välistä säästyy joku 800€. Noilla muutoksilla tuon voisi saada vielä kasaan..

Hävettää vaan ihan perkulisti soittaa sille automyyjälle ja todeta, että jo voittona juhlittua kauppaa pitää taas tuunata vaikka ei oma vika olekkaan...

//Juha
 
Itselläni on business navi suomenkielellä ja onhan se tosi paljon kivempi kuin edellinen englanniksi.
En usko, että tulet katumaan sillä ainakaan minä en koe näytön jakamista kovin suureksi ominaisuudeksi.
 
Kyllä tuo Pro navi oli kokonaisuutena enemmän sellainen "enempi on parempi" valinta. Koeajolla oli käytössä business navi ja se toimi ihan hienosti.

Enemmän tuossa harmittaa sen vaalean puolinahkasisustuksen vaihtuminen mustaan kangaspenkkiin.

//Juha
 
Turun on nyt vuoro olla BMW:n neliveto-esittelyn paikkana, ainoo 2-litranen bensavaihtoehto oli juurikin tämän korin yhdistelmä, mielestäni sivuprofiili on enempi onnistunut kuin A5 SB:n, malli oli 428 i ja k.o. viristystaso vie koria ihan sopivasti vaikka voishan siinä olla inan parempi se alavääntö. Kokonaisuutena ihan hieno ja toimiva laite, panin merkille ohjauksen/tehostuksen rauhattamuuden/ yliherkkyyden, ja ehkä ohjauskulmissakin oli toivomisen varaa sillä rattia joutui 'nojaamaan' eli olisi mennyt oikealle ojaan jos ratista olisi irroittanut.
 
TON-III sanoi:
Turun on nyt vuoro olla BMW:n neliveto-esittelyn paikkana, ainoo 2-litranen bensavaihtoehto oli juurikin tämän korin yhdistelmä, mielestäni sivuprofiili on enempi onnistunut kuin A5 SB:n, malli oli 428 i ja k.o. viristystaso vie koria ihan sopivasti vaikka voishan siinä olla inan parempi se alavääntö. Kokonaisuutena ihan hieno ja toimiva laite, panin merkille ohjauksen/tehostuksen rauhattamuuden/ yliherkkyyden, ja ehkä ohjauskulmissakin oli toivomisen varaa sillä rattia joutui 'nojaamaan' eli olisi mennyt oikealle ojaan jos ratista olisi irroittanut.

Eikö Audimiehet osaa ajaa bemaria...No vitsi vitsi :) Vai onko ongelma run flattien vai minkä. Audimiehet vaan usein raportoi näitä, että oli huono ajaa.

Kuiteskin en itse ole huomannut näissä uusissa bemuissakaan mitään ohjauksen/tehostuksen rauhattomuutta tai yliherkkyyttä tai taipumusta mennä ojaan. Jos ne noin huonoja olisi, niin ainakin itte oisin kaupat jättänyt tekemättä. En nyt niin fanaattinen mihinkään tiettyyn merkkiin sentään ole, että neljä kertaa putkeen oisin bemun hommannut, jos se ei ohjaudu kunnolla :)

Uutta C-sarjaa on kehuttu ohjauksestaan kaikkialla, mutta minun makuun sen ohjaus oli kyllä aika karvas pettymys. Voihan olla niin, että sattui jotenkin outo ajokeli silloin kesällä koeajolla, mutta sitä sai kyllä ohjastaa tosissaan, eikä se ohjaus nyt niin kovin tunnokaskaan ollut.

Toi kiertueen auto saattoi olla sport-ohjauksella ja mun makuun se ohjaustyyppi on liian kevyt ja hätäinen alhaisissa nopeuksissa.
 
Children of the damned sanoi:
Toi kiertueen auto saattoi olla sport-ohjauksella ja mun makuun se ohjaustyyppi on liian kevyt ja hätäinen alhaisissa nopeuksissa.

Tuollaiselta se juuri tuntui ....... ja myös hieman isommissakin nopeuksissa.

pokkus sanoi:
Käyppä kokeilemassa jotain uutta Audia. Niissä vasta tunnoton ohjaus onkin. Bemarin ohjaustuntuma oli ainakin omalla koeajokierroksella valovuoden edellä Audia, vaikka Bemunkaan ei mikään täydellinen ollut.

Mahtaakohan sitä enää ees uskaltaa kaikkien näiden yleisten netistä luettavien mustamaalaamisen jälkeen ?  :p
 
Kävin tuossa viikonloppuna koeajamassa Gran Coupen. 420dA xDrive luxury tjsp. tuo oli. Muutama huomio:

- Tykkään ulkonäöstä, M-sportina
- Ovipahvit jotenkin halvan näköiset
- Mukavan hiljainen (unohdin katsoa mitkä renkaat oli alla)
- Hyvät penkit, sain ensiyrityksellä todella hyvän ajoasennon, sivuttaistukea saisi istuimessa olla enemmän
- Takatilat paljon runsaammat kuin muiden puheiden perusteella kuvittelisi, tiukkaa vain päätilassa tämmösellä 184 cm varrella
- Todella tehostettu ohjaus, ehkä jo liiankin
- Maukas ajettava mutkatiellä, moottoritiellä valitettavasti luikertelee urissa
- Ei tunnu niin isolta autolta, jotenkin ketterä ajettava
- Tehoa pitää olla enemmän
- Jämäkämmän alustan vaatisi
- Näkyvyys taakse onneton, kamera pakollinen varuste
- Vakio-radio onneton
- Vaihteisto ei mielestäni ollut yhtä hyvä kuin isomman dieselin kanssa (330d)