https://tummennuskalvot.fi/

BMW X4

jlindstrom

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
1.1.2014
Jopas jopas, tälle ei vielä löydy omaa topicia. Korjataanpas heti :)

Pääsin eilen ottamaan moisesta maistiaiset. Oli viellä malliston parempia versioita 3-litraisella disukalla ja höystettynä M-koristuksilla sekä vaalealla nahkasisustuksella.

Otin lyhyet tunnin tyypit laitoksesta ja olihan se aika huima. Lähinnä se 3.0TDI padan voima oli huumaavaa. Laatikko toimi ihan mukavasti myös ja eittämättä tuo kutosen vääntö auttoi asiaa. Autossa oli myös sport vaihteisto eli ratin takaa löytyi vaihtoviikset. Käytin niitä muutamia kertoja ja ihan hienosti toimivat, mutta tuon perusteella en maksaisi niistä senttiäkään lisää. Kuuluvat selvästi varusteisiin joita käytetään max. 1% ajasta.

Muuten ajoltaan kuului sektoriin ihan jees. Mielestäni tuo ei mitenkään erikoisesti eroa esim Audin Q5:sta ajoltaan. Ei hyvässä eikä pahassa. Noh, ohjaus oli ehkä piirun parempi kuin Audin nykyinen versio mutta ei sekään mitenkään erikoisesti erottunut. Hyvä laitos kaikkiaan.

Sisäpuolella bemarin logiikka käyttökytkimissä jne oli itselle täysin uusi kokemus. Näytöt ja toiminteet oli Audin vanhempiin malleihin verrattuna selvästi modernimmat. Kuitenkin tietyissä asioissa nappien sijoittelu oli mielestäni huono, kuten start/stop kytkin sijoitteuna käynnistysnapin ympärile ratin juureen. Tuo saisi olla paremmin käsillä. Tosin BMW:n start/stop toimi paremmin kuin Audin, eli ehkä tuota ei tarvitse niin usein räplätä. Audissa lähinnä pidän sen 90% ajasta poissa, koska se ei toimi yhteen autoholdin kanssa. BMW:ssä autohold ja start/stop toimi yhteen juuri kuten pitääkin. Audi saisi ottaa opiksi!

Muuten sisällä jakkarat jne olivat ihan hyvin. Erikoista että tuollaisesta varmaan 90k euron laitteesta puuttui ristiseläntuen säätö. Tämä on ilmeisesti BMW:ssä lisävaruste. Saisivat korjata asap, kyllä sen kuuluu sentään olla vakiona!

Itse olen melkoisen pitkä kuski eli siinä 194cm luokassa. Etupenkki olisi saanut mennä ehkä piirun verran taaemmas. Mutta erityisesti auton polkimet olivat liian pitkällä! Kun piti jalkaa kaasupolkimella, niin oli sen verran koukussa ettei reidelle löytynyt tukea. Ilmaa penkin ja reiden välissä varmaan pari senttiä.. onkohan nuo jotenkin säädettävissä?

Takana näytti olevan ihan reilusti jalkatilaa jopa minunkin penkin säädöillä. Tuossa olisi merkittävä ero esim omaan A4:seen verrattuna.

Tavaratila oli yllättävän pieni. Sanoisin että samaa kaliiberia kuin 3GT:ssä.

Mutta noin summattuna ihan mukava laitos. Pieniä säätöjä tuo koeajokki olisi omaan käyttöön tarvinnut, mutta SUV:ta miettivälle ihan tarkistamisen arvoinen vaihtoehto.

Sääli että omaan autobudjettiin ei tuollaisella 3.0TDI:llä ole mitään asiaa.. piru että tuli moista kokeiltua.

//Juha
 
X4;sen matkustamo tilat on ihan ok, Mutta ei se aivan pärjää 3Gt;lle.
Gt erottuu selkeästi takajalkatiloissa ja takakontti on kanssa vähän suurempi.
X4;sen akseliväli on täsmälleen sama kuin normi 3er;issa. Eli 281 kun Gt;ssä se on 292 ja se näkyy selvästi.Kumpaankin kyllä siis mahtuu. ;)
Takapenkin kylmätyyppien perusteella X4;sessa sitä penkkiä on jouduttu laskemaan liian alas kun katto kaartuu jo niin aikaisin. Tähän myös Gt;n pitempi akseliväli antaa vähän pelivaraa. Kun kävit  "jlindstöm" istumassa takana niin eikö 194cm pitkällä kaverilla pää ole katossa kiinni.? Itse olen 184cm ja ei sinne juuri tilaa jäänyt.
Tavaratilassa X4;ssä on siis 20 litraa vähennän kuin Gt;ssä joten eroa ei juuri huomaa.(500/520l)
 
Hieman itsekin yllätyin että jlindstrom piti takatiloja hyvinä. Itse en ole edes 194 cm pitkä, vaan sentin alle 190. Siitä huolimatta pidin takapenkin tiloja itseni takana varsin vaatimattomina. Jalat sopivat kyllä, mutta takaistuin on matala, jolloin istutaan pakaroiden varassa jalat koukussa.
 
joo, pieni täsmennys paikallaan kun tuli oltua turhan suurpiirteinen ekassa tekstissä.

En siis mennyt istumaan taakse, kun totesin heti että mutteri osuisi kattoon. Viittasin takatiloilla puhtaasti takapenkin jalkatiloihin. Eli jalkojen puolesta sinne mahtuu hyvin, etenkin verrattuna nykyiseen A4:seen. Nelkussa kun penkki on normiasennossa niin 160cm vaimollakin on jalat kasassa...

Eli herrat ovat kyllä päätilojen suhteen ihan justiinsa oikeassa.

//Juha
 
Children of the damned sanoi:
Ristiseläntuen säätö on bemarissa aina lisävaruste, tosin sähköllä toimiva sitten aina myös.

Etureunan pituutta ja kallistusta voi säätää, jos olivat sport-istuimet.

Oli sporttijakkarat ja sääsin ne miten parhaaksi sain. Se ongelma ei ollut penkissä, vaan siinä että polkimet tulivat liian lähelle.. olisi tarvinnut saada penkki 5-10cm taaksepän että olisi polkimet olleet mulle sopivalla paikalla.
 
Nyt reilut 6000km ajettu kyseisellä kulkineella ja tykännyt olen.

Käytiin kerran jopa tekemässä 5aikuisella 400km päivä reissu ja 3 yllättävän hyvin takapenkilläkin kuulema pärjäsi.

Tuo 30d toimii mielestäni erittäin hyvin start stopin+autoholdin kanssa, auto herää heti liikkeelle sammuksista suoraan kaasulla. Oikeastaan yllättää miten insinöörit on sen saaneet reagoimaan räväkästi pelkästään kaasupolkimesta tulevaan käynnistys signaaliin.

Tehoa tuossa on mukavasti, mutta siihenkin tottuu, eli nyt seuraavaksi haaveissa hankkia äskettäin julkaistu bmw performance powerkit tuohon 30d mottiin, jolloin lukemat olisi 286hp, 600Nm. Sain jo yhden tarjouksenkin, mutta odottelen vielä toista.

Ja peruutuskamera on aivan pakollinen varuste tuossa autossa ja sähkökoukun kanssa erittäin kätevä, voi peruuttaa auton millilleen suoraan kärryn vetoaisaan kiinni.

Ainut mitä kaipaan on se, että en huomannut kuolleenkulman valvonnan kuuluvan driver assistant plus pakettiin. Oletin, että plussa senkin sisältää, mutta eipäs ollutkaan. Noh, oma moka, kun en riittävän tarkasti varustesisältöä tavannut, vaikka sen moneen kertaan kävin läpi.

Kulutus on pyörinyt siellä 7litran paremmalla puolen, motari ja maantie ajoa pääasiassa. Eli ei siihen 5,9l/km lukemaan nyt aivan pääse, tosin ajotyyli on ns. reipas, enkä mitään taloudellisuus ihmettä lähtenyt hakemaankaan. Suoritys kyky 5,8s pitänee hyvinkin paikkansa, mutta ei kai tehoa ole koskaan liikaa  8)
 
Kävin viikonloppuna koeistumassa ja -ajamassa X4:n. Muuten ihan loistava paketti, mutta takatilat tuntuivat aikuiselle aika pieniltä. Itse en ole mikään pituusihme (173) joten pää ei ottanut kiinni mihinkään, mutta polvet suussa siellä piti istua. Jotenkin mietityttää, että voiko tuolla neljä päällä ajaa pidempiä matkoja ollenkaan?
 
mremonen sanoi:
Kävin viikonloppuna koeistumassa ja -ajamassa X4:n. Muuten ihan loistava paketti, mutta takatilat tuntuivat aikuiselle aika pieniltä. Itse en ole mikään pituusihme (173) joten pää ei ottanut kiinni mihinkään, mutta polvet suussa siellä piti istua. Jotenkin mietityttää, että voiko tuolla neljä päällä ajaa pidempiä matkoja ollenkaan?

Tehtiin jokin aika sitten 400km lenkki 5 aikuisella ja hyvin siellä takana 3 normaali kokoista mahtui matkustamaan. Tila autot sitten erikseen  ;)
 
Ok, hyvä tietää. Ehkä mulle jäi vaan väärä kuva. Pitää käydä vielä koeistumassa.
 
Turbo sanoi:
Suoritys kyky 5,8s pitänee hyvinkin paikkansa, mutta ei kai tehoa ole koskaan liikaa  8)

Minun on kyllä hyvin vaikea uskoa, että X4:sen kokoinen, painoinen ja muotoinen möhkäle kiihtyisi 258 kaakilla alle kuuden sekunnin sataan muualla kuin PR-osaston Excelissä.

Onkohan mikään saksalainen lehti vielä testannut asiaa?
 
Vempula sanoi:
Minun on kyllä hyvin vaikea uskoa, että X4:sen kokoinen, painoinen ja muotoinen möhkäle kiihtyisi 258 kaakilla alle kuuden sekunnin sataan muualla kuin PR-osaston Excelissä.

Onkohan mikään saksalainen lehti vielä testannut asiaa?

AutoZeitung sai X3 30d:lle lukeman 5,6 s.
 
nemos sanoi:
AutoZeitung sai X3 30d:lle lukeman 5,6 s.

No tämän tiedon valossa ennakkoluuloni osoittautui vääräksi. Ehkäpä ison dieselin mahtava vääntö auttaa viivalta irtoamisessa ja tässä kohti voidaan nipistää muutama kymmenys helposti pois.
 
Tuo on kyllä upea lukema 30d:lle. Se on uskomattoman hieno perusmoottori, joka sopii moneen koriin. Jopa X5:a se vei riittävän voimakkaasti.
 
Markku J sanoi:
Tuo on kyllä upea lukema 30d:lle. Se on uskomattoman hieno perusmoottori

Se on, en suotta täällä tuota 30d:tä kehu, se toimii oikeasti upeasti yhteen nelivedon ja 8-vaihteisen automaatin kanssa. Ja vielä hienosti totetutettu ajodynamiikan toiminta kruunaa kaiken. Ajonvakautus ei tapa menoa, vaan esim. Sport plussalla / luiston esto pois asetuksella oikeasti teho menee etenemiseen pyörille ja nelivedolle.

Hauskoja kommentteja muuten tässä matkan varrella kuullu tuttavilta: auto hinta: kuinka joku voi laittaa rahaa näin paljon kiinni autoon, kun samalla hinnalla saisi 3 uutta octaviaa. En edes ole lähtenyt perustelemaan, se on aivan turhaa. Vain toinen autofanaatikko voi ymmärtää asian :)
 
Samaa mieltä, ainoastaan laatikon optimointi power kitin asennuksen  jälkeen olisi meitsin listalla. Nyt laatikolla välillä uskonpuutetta väännön suhteen ja heittää yhden pykälän liian pienelle tietyissä tilanteissa...
 
Tänään tuli pikaistuttua uuden X4:n sisällä, kun vein oman auton huoltoon. Sisätiloiltaan auto oli ihan kuin oma X3 kyynärnojan ja oven nappien natinoita myöden :) Vaikuttaisi, että auton sisusta on suunniteltu samaa kaavaa käyttäen kuin X3. Siisti sisusta siis kaikinpuolin ja hiukan se oli uudistetumman näköinen kuin omani muutamien painikkeiden osalta. Verrokkina istuin myös 3-sarjan GT:n sisälle ja se oli minusta sisustan laatuvaikutelman osalta heikompi kuin X3/X4. Etenkin koko keskikonsoli etupenkkien välissä vaikutti jotenkin todella pelkistetyltä.
 
pokkus sanoi:
Verrokkina istuin myös 3-sarjan GT:n sisälle ja se oli minusta sisustan laatuvaikutelman osalta heikompi kuin X3/X4. Etenkin koko keskikonsoli etupenkkien välissä vaikutti jotenkin todella pelkistetyltä.
No sama laatuvaikutelma"ongelma" on sitten kaikissa 3-ja 4-sarjan autoissa. Kaikissa samaa kamaa... Ellei sitten millään individual varuste poppakonsteilla sitten sitä saa parannettua?
 
GTA1 sanoi:
No sama laatuvaikutelma"ongelma" on sitten kaikissa 3-ja 4-sarjan autoissa. Kaikissa samaa kamaa... Ellei sitten millään individual varuste poppakonsteilla sitten sitä saa parannettua?
En tiedä, mutta tuo penkkien välissä oleva keskikonsoli oli hyvin erilainen 3 GT:n ja X4:n välillä. 3 GT:ssä on paljon enemmän mustaa muovia, kun X4:ssä sama alue on kokonaan puuta. Tuo saa minusta eron aikaiseksi laatufiiliksessä pikaiselle kylmätyypillä.

2015-bmw-x4-xdrive35i-center-console-02.jpg

X4

10400_st0640_087.jpg

3 GT
 
Yllättävän mukava X4 on ajaa (verrattuna X3 & X5, jotka toki ovat vielä enemmän "maastoautoja"). Tuntuu hyvin toimivan moottoritie-kaupunki-mökkitie ajossa. Eli melko hyvä alusta. Jämäkkä, mutta silti miellyttävä kaikilla pinnoilla ajaa. X5 oli myös OK, mutta X4 miellytti ajettavuudelta enemmän. En ole varma oliko toisessa esim.sport-alusta ja toisessa ei.., mutta joka tapauksessa positiivinen fiilis jäi X4.

Ajoin Lahden Bavarian X4 "eskarilla" pari päivää (samoin X5 muutama vko aiemmin). Mietinnässä ollut mihin 5-srj farkun vaihtaisi. Ajettavuudessa X4 oli aika lähellä F11 farkkua vaikka selvästi korkempi onkin. Tilojen puolesta totesin omiin tarpeisiin olevan vähän pieni, mutta toisaalta jokusen vuoden päästä lasten kasvettua voisi olla hyvinkin mieluinen. Mökkeilyyn kaipaisin lisää etenemiskykyä mitä taas X4 tarjoaisi sopivasti.
 
Tuo ''puu'' näyttää tosi muoviselta. Onko Bemarilla tarjota mattapintaista puupintaa sisustukseen vai onko kaikkiin vedetty lakka päälle? Olen yhä enemmän tykästynyt esimerkiksi Audin ''venekansi'' henkisiin mattapintaisiin puulistoihin. En ole muilla merkeillä vaan vielä nähnyt?