https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä keskustelua Porschesta

Skula

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Tänne kuvia, kokemuksia, videoita, vertailuja ja kaikki yleinen lätinä Porschesta. Mallista riippuvaa tai riippumatonta sellaista.

En tiedä vielä onko tämä "liian hieno", vai mikä tämä on:

LINKKI
 
Niih.. Vähä nauratti kun luki pari lausetta, ja huomas ketä tuossa haastateltiin  ;D
 
Kävin tänään hakemassa Porschen esitteitä ja kyllä kannatti: Parkkiksella nökötti huollettavana ollut Carrera GT. Ei ole liiemmin tullut nähtyä noita liikenteessä ja on kyllä sisältä ja ulkoa kaikkien näiden vuosien jälkeenkin todella vaikuttavan näköinen tapaus. Samalla reissulla tuli otettua kylmätyypit uudesta 911:stä sekä Macanista. Mitään sen kummempaa objektiivista analyysia en osaa tehdä, mutta kumpikin auto tuntui upealta paikalta istua. Kumpaisenkin olisin erittäin mielelläni ajanut kaupasta kotiin. Paikalla olleen myyjän 7-vuotias lapsi otti myöskin innokkaasti kylmätyyppejä ja yhdessä testattiin miten 911:een mahtuu lapsi istumaan tällaisen 170 ja risat pitkän kuskin taakse. Hyvin mahtui, mutta kuulemma jos pituutta tulee lisää, tarvitsee takapenkkiläinen autoon kattoluukun. :D Itse asiassa tuo 7-vuotias oli jo siinä rajoilla, että pystyikö kyseisessä mallissa istumaan turvallisesti takapenkillä. Kymmenen senttiä pidempi olisi nimittäin joutunut nojaamaan päätään hattuhyllyn tms. kovaan päätyyn. Perheautoksi tuota ei toki ole tarkoitettukaan.

Mainittakoon vielä, että esitteissä yksi mielenkiintoisimmista asioista on moottoreiden vääntökäyrät. Ne nimittäin useimpien moottoreiden kohdalla laskevat aika rankasti korkeammilla kierroksilla. Puhtaasti vääntökäyrän muotoa katsomalla esimerkiksi Boxsterin perusmoottori on luonteeltaan kaikista innostavin: 280 Nm vääntöä eli "vakiokiihtyvyys" välillä 4500-6500 rpm, jonka jälkeen vääntö tippuu 70 Nm matkalla kohti rajoittajaa (~7750 rpm). Tehokäyrä kääntyy laskuun heti huippuarvon jälkeen (@6700 rpm). S-mallissa vääntöä on 360 Nm välillä 4500-6000 rpm, jonka jälkeen vääntö tippuu 100 Nm matkalla kohti rajoittajaa (~7750 rpm). Tehokäyrä on aika lähellä tasaista välillä 6000-7400 rpm. GTS-mallissa vuorostaan vääntöä on 370 Nm välillä 4500-5800 rpm, jonka jälkeen laskua on reilu 90 Nm ennen rajoittajaa (~7750 rpm).Tehokäyrä on aika lähellä tasaista välilä 6500-7500 rpm. Toisin sanoen vaikka muut mallit tarjoavat rajumpaa kiihtyvyyttä, perusmallin moottori on luonteeltaan eniten kierroksista pitävä. Eri asia sitten onkin riittääkö tämä tasapainottamaan tuota suhteellista voimanpuutetta...
 
Esitteiden käyrät ovat poikkeuksetta kovin kaunisteltuja, eivät aina edes suuntaa antavia. Kyllä ne huippuarvot varmaan lähelle kohdallaan ovat, mutta tasaista vääntöä ja tasaista tehoa liioitellaan tarkoituksellisesti.
 
Toki nuo jonkinlaisia keskiarvokäyriä ovat, eivätkä siten vastaa muodoltaan täysin sitä, mitä dyno tuottaisi. Toisaalta näissä Porschen esitteiden käyrissä on selvästi enemmän rakennetta kuin muiden valmistajien "kolmen viivan" vääntökäyrissä. Tässä esimerkiksi tuon Boxster S:n vääntö- ja tehokäyrät. Kuva on siis mallinimen tekstiä lukuunottamatta sama kuin esitteessä.

Cayman_BoxsterS_power.jpg


Pääpiirteet lienevät aika lähellä tuota kuvaa eli vaikka vääntö ei ihan tasan 360 Nm olisikaan välillä 4500-6000 rpm, ei sitä pientä vaihtelua varmastikaan persdynolla huomaa. Tuon kohdan jälkeen olevan turbokonemaisen selvän tiputuksen väännössä sen sijaan todennäköisesti huomaa persdynollakin menohalujen hiipumisena.
 
Penguin sanoi:
Esitteiden käyrät ovat poikkeuksetta kovin kaunisteltuja, eivät aina edes suuntaa antavia. Kyllä ne huippuarvot varmaan lähelle kohdallaan ovat, mutta tasaista vääntöä ja tasaista tehoa liioitellaan tarkoituksellisesti.

Varmasti näin on..

Ei nyt suoranaisesti liity nyt käsiteltäviin uusiin Porscheihin mutta tässä kuvake oman yksilön Dynotuloksista. En löytänyt tehtaan mainoskuvaajaa, koska näitä on parilla eri vääntölukemalla..

14982985176_bff3dcf297_b.jpg
 
RoccoScientist sanoi:
Toki nuo jonkinlaisia keskiarvokäyriä ovat, eivätkä siten vastaa muodoltaan täysin sitä, mitä dyno tuottaisi. Toisaalta näissä Porschen esitteiden käyrissä on selvästi enemmän rakennetta kuin muiden valmistajien "kolmen viivan" vääntökäyrissä. Tässä esimerkiksi tuon Boxster S:n vääntö- ja tehokäyrät. Kuva on siis mallinimen tekstiä lukuunottamatta sama kuin esitteessä.

Cayman_BoxsterS_power.jpg


Pääpiirteet lienevät aika lähellä tuota kuvaa eli vaikka vääntö ei ihan tasan 360 Nm olisikaan välillä 4500-6000 rpm, ei sitä pientä vaihtelua varmastikaan persdynolla huomaa. Tuon kohdan jälkeen olevan turbokonemaisen selvän tiputuksen väännössä sen sijaan todennäköisesti huomaa persdynollakin menohalujen hiipumisena.

Ei tuolla kuudentonnin jälkeen enää mitään vääntökäyrän tippumista huomaa. Huomattavasti enemmän vaikuttaa tuo 3-4000 kierroksen välissä näkyvä monttu. Se on jokaisessa puolivauhtisessa kiihdytyksessä läsnä.
 
CLiK sanoi:
Ei tuolla kuudentonnin jälkeen enää mitään vääntökäyrän tippumista huomaa.

Vaikea uskoa, sillä kiihtyvyydestä kuitenkin katoaa vajaa 30% välillä 6000-7750 rpm. Porscheista ei kyllä ole kokemuksia, joten äänimaailma ja yleinen vauhdin lisääntyminen voivat tietysti huijata aisteja ja tuo mainitsemasi kuoppa tuntua käytännössä selvemmin. Niissä autoissa, joita itse olen ajanut, tuollaisen vastaavan tiputuksen (ts. alueen, jolla tehot ovat about vakio) on kuitenkin huomannut.
 
RoccoScientist sanoi:
Vaikea uskoa, sillä kiihtyvyydestä kuitenkin katoaa vajaa 30% välillä 6000-7750 rpm. Porscheista ei kyllä ole kokemuksia, joten äänimaailma ja yleinen vauhdin lisääntyminen voivat tietysti huijata aisteja ja tuo mainitsemasi kuoppa tuntua käytännössä selvemmin. Niissä autoissa, joita itse olen ajanut, tuollaisen vastaavan tiputuksen (ts. alueen, jolla tehot ovat about vakio) on kuitenkin huomannut.

Joo, toki kun tullaan tuonne rajoittajan tuntumaan, niin väännön lasku on jo merkittävä. Itse katsoin 7000 rpm tasoa, jossa vääntö on edelleen 3500 kiekan vääntömontun tasalla ja teho kasvaa edelleen. Sinänsä akateemista, mutta aina voi miettiä kummassa häviää kelloa vastaan enemmän: tekemällä mahdollisesti yhden ylimääräisen vaihdon vai vetämällä 7000-7750 välin vielä limitteriin välttyen ehkä yhdeltä vaihdolta.  ;)

Omani on perus 987, jossa vastaava keskikierroksille osuva kuoppa on hyvin havaittavissa. On vaan pidettävä rpm:t yli neljän tonnin.  8)
 
CLiK sanoi:
Omani on perus 987, jossa vastaava keskikierroksille osuva kuoppa on hyvin havaittavissa. On vaan pidettävä rpm:t yli neljän tonnin.  8)

Ja tuohan on se nautintoalue, josta ei millään viitsisi päästää irti  ;D
 
Koskaan ei pidä sanoa ei koskaan ja nuo riisikuppien valmistajat eivät tunnu saavan mitään aikaiseksi, niin yllättäen tässä on huomannut selailevan netistä Cayenne pluginin juttuja. Huoltopaikkojahan näille ei ole kauheasti tarjolla, joten niiden harvojen kanssa pitäisi sitten koittaa tulla toimeen, onko Helsingin possucentteri millainen paikka asioida? Maahantuoja ainakin vaikutti kusipäiseltä jossain haastattelussa selittäessään, että jos pitää hintaa kysyä ei asiakkaalla ole possuun varaa. Tämän takia varmaankin pitäisi sitä autoa käydä sitten kolmannesta valtakunnasta katselemassa. Onko saksassa possulla lisähintaan saatavana jatkotakuuta tyyliin 5 vuotta / 150tkm, kun pikaisella vilkaisulla en löytänyt ja toimiiko nuo tehdastakuut ylipäätään täällä suomessa mikäli sen kärryn ostaa muualta?
 
jf sanoi:
onko Helsingin possucentteri millainen paikka asioida?

Muuten en tiedä, mutta ainakaan myyntipuolella minua ei ole katseltu nenänvartta pitkin, vaikka olenkin aika nopeasti antanut ymmärtää, että itse ostelen autoni ihan eri hintaluokasta.
 
RoccoScientist sanoi:
Muuten en tiedä, mutta ainakaan myyntipuolella minua ei ole katseltu nenänvartta pitkin, vaikka olenkin aika nopeasti antanut ymmärtää, että itse ostelen autoni ihan eri hintaluokasta.
Kuten edellä kirjoitin annetaan heidän ihan rauhassa myydä autojaan rahamiehille. Lähinnä tuo huoltopuoli enempi kiinnostaa. Sama juttu kuin autoihin liittyviä palveluja tarjoavan yrittäjän kirjoitus tällä tai arenan puolella sai minut hyvin vakuuttuneeksi, että annan hänen rauhassa työskennellä eurooppalaisten Autojen parissa ja hankin riisikuppien tarvitsemat palvelut muualta...  :rolleyes:
 
_full.jpg

Todella upea race look ja stance on kohdillaan.  *Iso Peukku*
 
Upee possu, mutta tuo madallus överiksi vedetty pahasti  :eek:.
 
Olipas hyvä väriyhdistelmä tuossa yksilössä.

White-Porsche-Crash.jpg


Vanteet vaan aika tylsän väriset.