https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kesärenkaiden kulumismittaushaaste 2020

Foxit

Klassikkoainesta
Liittynyt
15.12.2015
Polkaistaanpa taas pystyyn jo viime vuonna järjestämäni haaste. Haastan innokkaat seurailemaan kesärenkaiden kulumista keväästä syksyyn koko tämän vuoden käyttöajalta. Pyrkikää tarkastamaan rengaspaineet kylmistä renkaista edes kuukauden välein jotta pysyvät vähintään suosituspaineissa, suosituksia korkeammista paineista ei ole haittaa. Pyrkikää mittamaan kevään ajalta hieman tiheämmin, esim. 500 km välein, koska tuolloin tapahtuva kuluminen on suurimmillaan jonka jälkeen vaikuttaisi hidastavan ja tasaantuvan. Varmistakaa myös mielellään että auton pyöräkulmat ovat rengaspaineet ovat kunnossa, varsinkin jos huomaatte epätasaista kulumista yhdessä renkaassa tai toisen puolen rengas näyttäisi kuluvan nopeammin kuin toinen rengas.

Urien syvyysmittaukseen soveltuu ihan työntömitta, mutta se on hankala työkalu jo alla olevien renkaiden mittailuun.
Linkin takana asiaan soveltuvampi työkalu:
https://www.etra.fi/fi/autotarvikkeet-e710/rengastarvikkeet-e7101/rengastyokalut-ja-asennustarvikkeet-e710104/urasyvyysmittari-manuaalinen-e71010406
Paineiden mittaukseen olen käyttänyt esimerkiksi seuraavaa mittaria:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/451323/Digitaalinen-rengaspainemittari-015-83-bar

Ohjeet mittaukseen:
•  Ilmoita ajoneuvo
•  Ilmoita rengasmerkki, -malli, -koko ja tehtaan autolle antamat suositusrengaspaineet kyseiselle koolle
•  Kirjaa mittauspäivä
•  Kirjaa ajetut kilometrit mittaukseen mennessä
•  Urasyvyys keskiurien kohdalta mitattuna vetäviltä pyöriltä, nelivetoisessa seuraa pääsääntöisesti kovimmalla rasituksella olevia renkaita. Ota useampi mittaus molempien renkaiden keskiurista ja molemmista pyöristä ja laske näistä keskiarvo. Varmista että mittaat varmasti uran pohjalta saakka.
•  Kirjaa mitatut rengaspaineet ja lämpötila (ei pakollinen, mutta suositeltava kun ehtii ja mittari löytyy)


Tämän otsikon alle jokainen voi sitten lähettää tilannetietojaan esimerkiksi seuraavaan tyyliin:

“Lexus CT 200h Comfort 2011
Michelin Primacy 3, 205/50R17 93H XL, FSL.
Valmistajan suosituspaineet rengaskoolle 215/45R17: eteen 2,3  ja taakse 2,2 bar

Mittaukset:
•  pvm. 9.4.2018, ajettu: 0 km, urasyvys: 7 mm, paineet: VE 2,62 / OE 2,63 @ +4 °C
•  pvm. 28.4.2018, ajettu: 664 km, urasyvys: 6,7 mm, paineet: -
•  pvm. 10.5.2018, ajettu: 1184 km, urasyvys: 6,55 mm, paineet: VE 2,68 / OE 2,69 @ +10 °C …”

Tavoitteena olisi että saisimme koostettua syksyllä hienot käyrät mittauksista loppuyhteenvetoineen ja voisimme yhdessä spekuloida tuloksia. Lopuksi laitan liitteeksi ja ehkä motivaattoriksi itse vääntämäni todelliset esimerkkimittaukset kesältä 2018.
 

Liitteet

  • Kesärenkaiden kuluminen.png
    Kesärenkaiden kuluminen.png
    57,1 KB · Katsottu: 188
Toyota Prius Active 2016
Toyo NanoEnergy R41 215/45R17.
Valmistajan suosituspaineet rengaskoolle 215/45R17: eteen 2,2  ja taakse 2,1 bar

Mittaukset (Urasyvyydet vetävien eturenkaiden keskiurista / rengaspaineet:):
•  Aloitusmittaus
pvm. 18.4.2020, ajettu: 0 km, Lämpötila: +10 °C
Urasyvyydet ja paineet:
VE 6,4 mm / 2,6 bar
OE 6,4 mm / 2,6 bar 
•  pvm. 11.6.2020, ajettu: 1222 km, Lämpötila: +25 °C
VE 6,4 mm / - bar
OE 6,4 mm / - bar
 
Toyota Prius Active 2016
Toyo NanoEnergy R41 215/45R17.
Valmistajan suosituspaineet rengaskoolle 215/45R17: eteen 2,2  ja taakse 2,1 bar

Mittaukset (Urasyvyydet vetävien eturenkaiden keskiurista / rengaspaineet:):
•  Aloitusmittaus
pvm. 18.4.2020, ajettu: 0 km, Lämpötila: +10 °C
Urasyvyydet ja paineet:
VE 6,4 mm / 2,6 bar
OE 6,4 mm / 2,6 bar 
•  pvm. 11.6.2020, ajettu: 1222 km, Lämpötila: +25 °C
VE 6,4 mm / - bar
OE 6,4 mm / - bar
•  pvm. 28.6.2020, ajettu: 1968 km, Lämpötila: +22 °C
VE 6,3 mm / - bar
OE 6,3 mm / - bar
 
Toyota Prius Active 2016
Toyo NanoEnergy R41 215/45R17.
Valmistajan suosituspaineet rengaskoolle 215/45R17: eteen 2,2  ja taakse 2,1 bar

Mittaukset (Urasyvyydet vetävien eturenkaiden keskiurista / rengaspaineet:):
•  Aloitusmittaus
pvm. 18.4.2020, ajettu: 0 km, Lämpötila: +10 °C
Urasyvyydet ja paineet:
VE 6,4 mm / 2,6 bar
OE 6,4 mm / 2,6 bar 
•  pvm. 11.6.2020, ajettu: 1222 km, Lämpötila: +25 °C
VE 6,4 mm / - bar
OE 6,4 mm / - bar
•  pvm. 28.6.2020, ajettu: 1968 km, Lämpötila: +22 °C
VE 6,3 mm / - bar
OE 6,3 mm / - bar
•  pvm. 18.7.2020, ajettu: 3172 km, Lämpötila: +26 °C
VE 6,2 mm / - bar
OE 6,1 mm / - bar
 
Jatketaan monologia.
Toyota Prius Active 2016
Toyo NanoEnergy R41 215/45R17.
Valmistajan suosituspaineet rengaskoolle 215/45R17: eteen 2,2  ja taakse 2,1 bar

Mittaukset (Urasyvyydet vetävien eturenkaiden keskiurista / rengaspaineet:):
•  Aloitusmittaus
pvm. 18.4.2020, ajettu: 0 km, Lämpötila: +10 °C
Urasyvyydet ja paineet:
VE 6,4 mm / 2,6 bar
OE 6,4 mm / 2,6 bar 
•  pvm. 11.6.2020, ajettu: 1222 km, Lämpötila: +25 °C
VE 6,4 mm / - bar
OE 6,4 mm / - bar
•  pvm. 28.6.2020, ajettu: 1968 km, Lämpötila: +22 °C
VE 6,3 mm / - bar
OE 6,3 mm / - bar
•  pvm. 18.7.2020, ajettu: 3172 km, Lämpötila: +26 °C
VE 6,2 mm / - bar
OE 6,1 mm / - bar
•  pvm. 25.7.2020, ajettu: 3941 km, Lämpötila: +19 °C
VE 6,2 mm / 2,4 bar (laskettu tarkoituksella alemmas)
OE 6,1 mm / 2,4 bar (laskettu tarkoituksella alemmas)
 
Toyota Prius Active 2016
Toyo NanoEnergy R41 215/45R17.
Valmistajan suosituspaineet rengaskoolle 215/45R17: eteen 2,2  ja taakse 2,1 bar

Mittaukset (Urasyvyydet vetävien eturenkaiden keskiurista / rengaspaineet:):
•  Aloitusmittaus
pvm. 18.4.2020, ajettu: 0 km, Lämpötila: +10 °C
Urasyvyydet ja paineet:
VE 6,4 mm / 2,6 bar
OE 6,4 mm / 2,6 bar 
•  pvm. 11.6.2020, ajettu: 1222 km, Lämpötila: +25 °C
VE 6,4 mm / - bar
OE 6,4 mm / - bar
•  pvm. 28.6.2020, ajettu: 1968 km, Lämpötila: +22 °C
VE 6,3 mm / - bar
OE 6,3 mm / - bar
•  pvm. 18.7.2020, ajettu: 3172 km, Lämpötila: +26 °C
VE 6,2 mm / - bar
OE 6,1 mm / - bar
•  pvm. 25.7.2020, ajettu: 3941 km, Lämpötila: +19 °C
VE 6,2 mm / 2,4 bar (laskettu tarkoituksella alemmas)
OE 6,1 mm / 2,4 bar (laskettu tarkoituksella alemmas)
•  pvm. 5.9.2020, ajettu: 5482 km, Lämpötila: +19 °C
VE 6,0 mm / - bar
OE 6,0 mm / - bar
 
Keväällä mittasin kesärenkaistani keskimäärin 5,0 mm urasyvyydet. Silloin ajattelin, että ehkä syksyllä on jo aika vaihtaa renkaat. Just tällä viikolla mittasin uudelleen saman 5,0 mm kaikista neljästä renkaasta. No, ehkä jotain kymmenysten kulumista on kesän aikana rullatun 12tkm aikana tapahtunut, mutta minä excelöin urasyvyydet ainoastaan 0,5 mm tarkkuudella.

Kyseessä 4-vuotiaan, 137tkm ajetun auton ensiasennusrenkaat. Jotkut Michelinin ekorenkaat ne tais olla.

Ilmeisesti mennään siis vielä ensi kesäkin näillä renkailla, eli pitkälle yli 150tkm mittarilukemaan asti. Edellisellä autollani pääsin 180tkm alkup. renkailla ja sittenpä se jo menikin vaihtoon koko auto.
 
Keväällä meni Tucsonin alle 225/55-18 Continental Premiumcontact 6:t joissa pintaa hieman reilu 7mm, nyt 11tkm myöhemmin takaset täyttää nippanappa lainkirjaimen ja etusissa hieman enemmän pintaa. Kaikenlaista paskaa sitä saakin myydä renkaiksi.
 
On tainnut olla aina PremiumContactin synti tuo. Itse ajoin yhdet vuosia sitten hetkessä loppuun ja vannoin ettei enää ikinä noita. Saman totesi tuttu taksikuski. Sääli, kun muilta ominaisuuksiltaan ovat ihan toimivia kumeja.  :-\
 
Piti oikein käydä kurkkaamassa omat contit kun näyttäneet kyllä ohimennen ihan uusilta, mut niinhän ne olikin.

Continental PremiumContact 6 (245/45R18 100Y) ja autona BMW G30 530e. Edessä just alle 7mm ja takana 6 mm tasan. Kilsoja sarjalla n. 8 tkm. Rengaspaineet about 2.5 edessä ja 2.7 takana "kylmässä" kumissa.
 
Mika_M sanoi:
On tainnut olla aina PremiumContactin synti tuo. Itse ajoin yhdet vuosia sitten hetkessä loppuun ja vannoin ettei enää ikinä noita. Saman totesi tuttu taksikuski. Sääli, kun muilta ominaisuuksiltaan ovat ihan toimivia kumeja.  :-\

Samanlaiset muistikuvat vuosien takaa kun Octavian alla oli Premiumcontact 2:t, oli hyvin sulavaa lajiketta.
 
ConD sanoi:
Oma korsi kekoon, uudelleen!

•  VW Touareg 2012
•  Michelin Crossclimate SUV 255/60R18 112V
•  31.7.2019
•  0km (uudet kumit, 31.7.2019)
•  Urasyvyydet mitattuna neljästä kohdasta renkaittain, ulkoreunasta kohti sisäreunaa:

  • VE: 6,40 - 7,00 - 7,00 - 6,70
  • VT: 6,75 - 7,15 - 7,15 - 6,92
  • OE: 6,80 - 7,49 - 7,50 - 6,98
  • OT: 6,92 - 7,62 - 7,66 - 6,81
•  Ilmanpaine 2,80bar @ 15C

Renkaat on uudet, tästä lähdetään siis katsomaan miten ne kuluu. TW-indeksi on isohko, jopa 580. Tuo lupaisi ehkä toivottavasti hyvää kestävyyttä. :D Jännä että uusissa kumeissa on tuonkin verran alhaiset kulutuspinnat. No... aika näyttää miten käy.
Jatketaas tänne vaikka vuosi ja Topic onkin vaihtunut... päivitän illanpäälle tarkemmat mittaukset, mutta tuossa kesärengas-topikista innostuneena kävin vähän kurkkaamassa mitä näistä misukoista on hävinnyt pintaa.

Olen pistänyt merkille, että ulkoreunat katoaa niin ulko- kuin sisäreunasta keskiosaa nopeammin. Pitää mitata tuo vielä tarkemmin, mutta keskellä pintaa oli 4,5-5mm jäljellä oikeanpuolen renkailla. Ajettu matka n. 23tkm näillä kumeilla reilun vuoden aikana!

Toki jos nuo sakkorajaan ajaisi, niin metrejä saa kivasti mutta toivossa on hyvä elää että ensi kesä menisi näillä vielä.
 
Loistavaa dataa, mutta huonon talven jäljiltä renkaat kuluivat silmissä karkealla asfaltilla Etelä-Suomessa. Rengasliike totesi saman, kun tuikkasi digitaalisen mittarin Michelin Primacy 4 uraan. Ajettu noin 10000 km ja kulunut lähes 3 mm. Enkä ole revitellyt normaalia enempää. Rengasääni ei ole suuremmin kohonnut ja Michelinin lupaus renkaiden toimia kuluneenakin, on liki uskon asia.
Aiemmat Cross Climatet kestivät paremmin, mitä ConD:n sadasosamillin tarkkuudella tehty mittaus osoittaa. On taas hyvä syy ostaa ne uusimmat testivoittajarenkaat  ;)
 
ConD sanoi:
Jatketaas tänne vaikka vuosi ja Topic onkin vaihtunut... päivitän illanpäälle tarkemmat mittaukset, mutta tuossa kesärengas-topikista innostuneena kävin vähän kurkkaamassa mitä näistä misukoista on hävinnyt pintaa.

Olen pistänyt merkille, että ulkoreunat katoaa niin ulko- kuin sisäreunasta keskiosaa nopeammin. Pitää mitata tuo vielä tarkemmin, mutta keskellä pintaa oli 4,5-5mm jäljellä oikeanpuolen renkailla. Ajettu matka n. 23tkm näillä kumeilla reilun vuoden aikana!

Toki jos nuo sakkorajaan ajaisi, niin metrejä saa kivasti mutta toivossa on hyvä elää että ensi kesä menisi näillä vielä.
Nopea on ollut kulumistahti Cross Climateissa! Liekö raskas ajoneuvo, maastoajo ja kärryn veto syynä? Toisaalta muistelen että Michelinin Energysaverit olivat juuri sellaiset että ne rupesi kestämään kulutusta erityisen hyvin vasta kun pintaa oli enää 3-4 mm jäljellä. Ehkäpä noissa Cross Climateissa on sama ominaisuus, jatketaan seuraamista. Oletko jo miettinyt että mitä rengasta laitat tilalle jos nuo pitää vaihtoon kohta puolin?
 
Onhan toi aika tahti ollut... toisaalta onhan tuota ajoakin tullut. Ehkei maastoa niinkään, mutta muuten... kärryäki on vedelty. Painetta on ollut tarpeeksi, 2.7-3bar, kuormasta riippun. NYT syssymmällä pudotin 2,6 bariin mikä selvästi pehmensi menoa.

Tässä vielä tarkemmat lukemat
•  Urasyvyydet mitattuna neljästä kohdasta renkaittain, ulkoreunasta kohti sisäreunaa:
  • VE: 4,9 - 5,6 - 5,7 - 4,5
  • VT: 5,1 - 5,0 - 5,1 - 4,3
  • OE: 4,4 - 5,2 - 5,0 - 4,3
  • OT: 4,4 - 5,0 - 4,6 - 4,5
Eli... reunat kuluu, jopa silmin. Vasen etunen muita vähempi. 1,5-2,5mm siis arviolta keskimäärin about tuota kulumaa. Toki lähtökohta oli aika vähäinen sekin kuten tuossa aiemmin lainauksessa laitoin. Jopa alle seiskaa / rengas. :p

Veikkaan että nyt ajojen hitusen vähennyttyä lähtisin ehkä maasturimaisempaan. Mut saas nähdä. Reilu kuukausi niin saa kitekatit alle ja taas lisää aikaa miettiä liikkuja. :D
 
Michelin Primacy 4: 26tkm ajettuna pintaa jäljellä enään 4 mm
pääosin maanteillä ja kaupungissa menty sähköllä ilman revittelyä.
edellisellä V90:llä vastaavalla ajolla Pirellin Zerot kesti 62 tkm, eikä ollut vielä edes sakkorajalla.
 
Kaapo sanoi:
Michelin Primacy 4: 26tkm ajettuna pintaa jäljellä enään 4 mm
pääosin maanteillä ja kaupungissa menty sähköllä ilman revittelyä.
edellisellä V90:llä vastaavalla ajolla Pirellin Zerot kesti 62 tkm, eikä ollut vielä edes sakkorajalla.
Vielähän sinulla on 2,4 mm sakkorajaan matkaa ;). Seurailehan nyt vielä tuon jälkeen kulumista. Vanhojen Michelin -kokemusten mukaan kulumiskestävyys hidastuu oleellisesti tuon jälkeen.
 
Ei ollut kunnon lähtödataa tämän kesän mittaukselle mutta viime kesän eturenkaista oli tiedot kirjattuna, tänä kesänä olivat takana. Kilometreistä ei tarkkaa tietoa mutta arviolta 4000-5000km.

Takavasen 4,1 mm (+0,3 mm)
Takaoikea 4,0 mm (-0,1 mm)

Siinä huomaa työntömitan mittausvirheen, yksi rengas saanut 0,3mm lisää pintaa :) Mittasin kyllä kaikki 3 uraa kahteen kertaan ja niistä laskin keskiarvon. Riippuu aika paljon missä kulmassa ja kuinka lujaa painaa sitä työntömittaa. Rengas Michelin Energy Saver. Ainakin voi sanoa ettei 5tkm aikana etuvedossa kulu takana niin paljon että pystyisi mittaamaan kulumista.
 
Toyota Prius Active 2016
Toyo NanoEnergy R41 215/45R17.
Valmistajan suosituspaineet rengaskoolle 215/45R17: eteen 2,2  ja taakse 2,1 bar

Mittaukset (Urasyvyydet vetävien eturenkaiden keskiurista / rengaspaineet:):
•  Aloitusmittaus
pvm. 18.4.2020, ajettu: 0 km, Lämpötila: +10 °C
Urasyvyydet ja paineet:
VE 6,4 mm / 2,6 bar
OE 6,4 mm / 2,6 bar 
•  pvm. 11.6.2020, ajettu: 1222 km, Lämpötila: +25 °C
VE 6,4 mm / - bar
OE 6,4 mm / - bar
•  pvm. 28.6.2020, ajettu: 1968 km, Lämpötila: +22 °C
VE 6,3 mm / - bar
OE 6,3 mm / - bar
•  pvm. 18.7.2020, ajettu: 3172 km, Lämpötila: +26 °C
VE 6,2 mm / - bar
OE 6,1 mm / - bar
•  pvm. 25.7.2020, ajettu: 3941 km, Lämpötila: +19 °C
VE 6,2 mm / 2,4 bar (laskettu tarkoituksella alemmas)
OE 6,1 mm / 2,4 bar (laskettu tarkoituksella alemmas)
•  pvm. 5.9.2020, ajettu: 5482 km, Lämpötila: +19 °C
VE 6,0 mm / - bar
OE 6,0 mm / - bar
•  pvm. 13.11.2020, ajettu: 7289 km, Lämpötila: +5 °C
VE 6,0 mm / - bar
OE 5,9 mm / - bar

Vielä ovat nämä kesärenkaat alla mutta vaihtuvat tulevina viikkoina pois alta. Nämä Toyo NanoEnergy R41 ovat neljäuraiset ja mittasin mielenkiinnosta myös uloimmat urat näistä kesärenkaista. Sisä- ja ulkoreunalla on molemmissa eturenkaissa urasyvyys 4,6 mm, harmi kun en muistanut tuota mitata ennen mittausten aloitusta. En ole noita ulompia uria juuri seurannut, mutta muistelisin että ovat olleet pienemmät urasyvyydet kuin keskimmäisissä, sijoittuvat myös aika reunalle kuviota jolloin muoto lähtee jo pyöristymään.
 
Toyota Prius Active 2016
Toyo NanoEnergy R41 215/45R17.
Valmistajan suosituspaineet rengaskoolle 215/45R17: eteen 2,2  ja taakse 2,1 bar

Mittaukset (Urasyvyydet vetävien eturenkaiden keskiurista / rengaspaineet:):
•  Aloitusmittaus
pvm. 18.4.2020, ajettu: 0 km, Lämpötila: +10 °C
Urasyvyydet ja paineet:
VE 6,4 mm / 2,6 bar
OE 6,4 mm / 2,6 bar 
•  pvm. 11.6.2020, ajettu: 1222 km, Lämpötila: +25 °C
VE 6,4 mm / - bar
OE 6,4 mm / - bar
•  pvm. 28.6.2020, ajettu: 1968 km, Lämpötila: +22 °C
VE 6,3 mm / - bar
OE 6,3 mm / - bar
•  pvm. 18.7.2020, ajettu: 3172 km, Lämpötila: +26 °C
VE 6,2 mm / - bar
OE 6,1 mm / - bar
•  pvm. 25.7.2020, ajettu: 3941 km, Lämpötila: +19 °C
VE 6,2 mm / 2,4 bar (laskettu tarkoituksella alemmas)
OE 6,1 mm / 2,4 bar (laskettu tarkoituksella alemmas)
•  pvm. 5.9.2020, ajettu: 5482 km, Lämpötila: +19 °C
VE 6,0 mm / - bar
OE 6,0 mm / - bar
•  pvm. 13.11.2020, ajettu: 7289 km, Lämpötila: +5 °C
VE 6,0 mm / - bar
OE 5,9 mm / - bar
•  Päätösmittaus
pvm. 15.11.2020, ajettu: 7313 km, Lämpötila: +8 °C
VE 6,0 mm / - bar
OE 5,9 mm / - bar

Liitteenä kuvaaja. Keskinmääräiseksi kulumisnopeudeksi vetäville pyörille tuli tälle kesälle 0,6 mm/10tkm. Tämä on aika sama nopeus kuin viime kesänä samoilla renkailla saman auton alla (https://www.autostadium.fi/index.php?topic=7206.80).

Kahden renkaan pyörimissuuntakin vaihtui keväällä mutta tällä ei ollut vaikutusta renkaiden tuntumaan tai kulumiseen (https://www.autostadium.fi/index.php?topic=2436.120). Renkaissa ei ole kyllä ole kuviota joka vaatisi tietyn pyörimissuunnan, joten sinäällään aika ymmärrettävä lopputulos.
 

Liitteet

  • Kesärenkaiden kuluminen 2020.PNG
    Kesärenkaiden kuluminen 2020.PNG
    31,9 KB · Katsottu: 147
Enpä ole ehtinyt/jaksanut mittailla tältä vuodelta, viime vuodelta mittasin ja on jossain ylhäällä mutta raportti siitä jäi antamatta...

Mutta selvästi huomasin että kovasti ovat kuluneet nyt Nokia Hakka Blue 2:Set. Ehkä yhden kesän vielä ajaa.
Alkuperäisiä renkaita kestin 6 kesää, kovettuivat vain meluisiksi. Että niihin verrattuna kuluminen on parina kesänä ollut nyt nopeaa.
Toisaalta ovat hiljaisetkin, näin parempi.

Sori puolittaisesta OT.
 
Tänään kun vaihdoin Volvoon kitkat alle, niin mittasin Michelin Primacy 4 renkaille pintaaa 3mm
Renkailla on ajettu 48800km

Mielestäni aika hyvin kestänyt kun autolla kuitenkin painoa 2070kg ja Micheliniä ei niin kulutuskestävänä ole kaiketi pidetty.
 
Vaimon autossa (A4 etuveto) Primacy 3 ja 23500 km jälkeen pintaa oli 4mm.
enemmän kaupunkiajoa vs. oma Volvo
 
Tucsonin Michelin Primacy 4:lle kertyi kesän aikana 8676km, mittasin tänään kulutuspinnat ja kaikissa renkaissa oli 6mm jäljellä.
 
Superbin ensiasennus Continentalit on 36000 km jälkeen käytännössä roskiskamaa, pintaa 0-3mm välillä. Selkeästi ajokäytöksestä päätellen rungot pettivät viimeisen 5-6000 km aikana. Ei vaan ehtinyt hätiin, kun autoon tuli niin pirusti ajoa viimeisen kk:n aikana. Vaihtuu loppuviikosta uusiin, nastoja ei vielä alle, kun luvattiin ihan syyskeliä ainakin pariksi viikoksi.