https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Audi A6 Allroad

jlindstrom

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
1.1.2014
No niin, oma pikkuinen Allroad on navin asennuksessa muutaman päivä niin tuli taas raportoitavaa laina-ajokkien osalta.

Tällä kertaa lyötiin käteen juuri pakasta vedetty A6 Allroad 3.0TDI.

Ensikokemukset autosta ovat pääosin positiviisia. Mukava, ilmajousitus on todella herkullinen, vaivaton ajaa jne jne. Kaikki mitä nyt voisi adjektiiveja tuohon olettaakin ilmaantuvat.

Mutta koska positiivisuus on ###seestä, niin varmaan ne negat lopulta kiinnostaa enemmän ;-)

Rehellisesti sanottuna, auto ei herätä isompia omistamisen haluja. Laittakaa sama moottori + ilmajouset tuohon pienempään Allroadiin, niin ollaan oikeiden asioiden äärellä.

- rengasäänet, piru vieköön muuten niin hiljaisessa autossa rengasmeteli on yllättävän kova. Mielestäni ei merkittävää eroa pienempään Allroadiin
- iso maantielaiva, motarilla ihan jees mutta eihän tuollaisesta 'turjakkeesta' mitään kicksejä irtoa. Ajokokemus on jotenkin irti todellisuudesta.. kuljettaja on eristetty ympäristöstä eikä auto oikein tarjoa tuntumaa
- elektroniikkaa on paljon, mutta se on edelleen jotenkin vanhanaikaista
- auto on iso, mutta ei kaksi isoa ukkoa silti istu peräkkäin vaan takaa loppuu jalkatila. Kompromissi kuskin ajoasentoon niin molemmat mahtuu, mutta kumpaakin harmittaa.

Näiden parin viimoisen kokeilun pohjalta S3 oli lähempänä omaa sydäntä kuin A6 Allroad. Mutta summana oma A4 on kokoluokaltaan selvästi oikein.

Itselle siis joko S4 Allroad tai A4 Allroad 3.0TDI ilmajousilla olisi aika lähellä perfecto. Voisitteko Ingolstadtissa moiset rakentaa? :)

Hauskaa kyllä kokeilla näitä erilaisia vekottimia. Noin 100x parempaa infoa kuin normi koeajolla ikinä saanut.. AC:n puolelta jälleen oivaa palvelua.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Kiva raportti kiitos siitä!

Mikä rengastus oli alla? Olen itse ajanut aika paljon juuri tuollaisella uudella Allroadilla jossa on alla 19'' rengastus, ja mielestäni selkeästi hiljaisempi kuin A4 Allroad 18'' rengastuksella.

Totta että A6 Allroad on vähän laivamainen, mutta se on mielestäni auton idea. Sehän on tarkoitettu mukavuuspainotteiseen ajoon, ja takaan että S3 on hauskempi ajettava siitä ei kahta sanaa. Kummalla sitten haluaa tehdä 1000km ajorupeaman on vähän omista mieltymyksistä kiinni.

Tilasta en ole ihan samaa mieltä. No itse olen vain reilu 180cm pitkä ja minun taakse mahtuu hyvin samanpituinen. Tietty jos molemmat ovat 190+ niin voi jo olla ahdasta, mutta silloin tilanne on todella tukala A4 Allroadissa.

Oliko koeajoautossa iso navi ja touchpad? Jos siinä oli se vakiona tuleva surkea pieni näyttö huonolla resoluutiolla niin se vie kyllä kabiinista paljon tunnelmaa pois. Kallishan se navi on, mutta tekee ihmeitä sisätilan ilmeelle. Mittariston välinen näyttö on mielestäni todella tyylikäs, ja saahan siihenkin kartan jos niin haluaa. Ei ehkä ihan uusinta uutta, mutta itse ainakin vähän vierastan täysdigitaalisia näyttöjä mittarien sijaan.

Mikä tehoversio oli alla? 160kw kone tuntuu huomattavasti ruudikkaammalta kuin A4:en 2.0TFSI vaikka paperilla luulisi A4:en vievän voiton.

A4 Allroad on kyllä sekin todella hyvä auto, ja mielestäni jopa aliarvostettu. Nykyään niitä näkee vähän enemmän liikenteessä. Ajettavuus on tukevampaa kuin perus A4 Avantissa ja ulkonäöllisesti hakkaa mennen tullen. Harmi ettei siihen saa ilmajousia tosiaan, mutta luulen että silloin se söisi liikaa A6:en markkinoita. Tällä päätöksellä pidetään vähän pesäeroa mallien välillä. Onhan se ilmajousitus yksi A6 Allroadin ehdottomasti parhaita puolia.
 
Eikös tämä a6 allroad ole kuitenkin lähinnä tuunattu normi-Avant? Itse olin jo kyselemässä tarjouksia allroadiin mutta luottomyyjältä ja netistä sain sen käsityksen että tekniikka on käytännössä sama, erot kosmeettisia, muoviset lokasuojanlevikkeet, räyhäkkäämpi maski jne. Itse en nähnyt mielekkääksi maksaa yli 5 teur ekstraa näistä, joten nyt normi-avant tilauksessa. Upea autohan A6 allroad on ja tietämättömämpikin näkee ettei ole mikään hinnat alkaen malli..
 
Batman: Nyt kun tarkastelin tarkemmin, niin väittäisin auton olevan 160kw Land of Quattro edition. Eli silloin siinä on 19" vanteet. Ja navigaattori on se navigointi & connect paketin mukana tuleva. Vaihdekepin vieressä on pieni touchpad, mutta mitään muuta kosketuksellista ei tässä kapistuksessa ole.

Isoilla ukoilla tarkoitin itseäni 194cm ja takana ollut kaveri tuulettaa myös tukkaansa siinä 190cm nurkilla. Superbissa tilaa riittäisi ihan hyvin, mutta Allroadissa ei.

Pitkille maantietaipaleille motarilla tuo auto on kyllä ihan omiaan ja samaten sillä kyllä ajaa minkä tahansa mökkitien perille kun ruuvaa jousituksen ylös. Ei noista ominaisuuksista voi valittaa sinällään. Kysymys sitten tuon ja S3:sen välillä (jos sellaista valintaa nyt joku ihan oikeasti joskus tekisi) perustuisi varmasti käyttötarpeeseen. Lopulta kuitenkin pitää valita auto mikä on erittäin hyvä 90% ajasta ja 10% ajasta voi harmittaa - ei toisinpäin. Eli tuo 10% kliimaksi tästä autosta kyllä uupuu.

S3 taas on hyvinkin mukaansa tempaava ja viihdyttävä kapistus. Jos surffailu olisi vaikka pääosin 80km/h alueella tapahtuvaa pikkutietä, niin olisihan tuo aivan huima laitos.

Näistä syistä itsellä tuo A4 osuu aika kivasti puoliväliin. Siinä on kuitenkin ajossa selvästi enemmän tunnetta vielä mukana, mutta menee myös todella leppoisasti konetiellä.

Zoob: Tuleeko normi avantissa vakiona ilmajouset? Lisävarusteena varmaankin saa, mutta mitä maksaa? Lisäksi sanoisin niiden ulkoisten koristeiden ja alustasuojien olevan hyvät olemassa. Jos ottaa jossain pientä osumaa, niin ei heti ole maalit poissa tai pohja rypyssä. Mutta eihän noissa kait muuten mitään isompia eroja ole tarkoituskaan olla. Niin ja avantissa saa ESP:n kokonaan pois, kun taas Allroad menee vain "off road" tilaan.

Ai niin, yksi mikä vielä hämmensi oli Drive Select. Individualilla ei saa valittua moottorin ja vaihteiston asetuksia erikseen. Se on pikkaisen pettymys, koska itse useasti kaipaisi herkempää vastetta kaasuun ja toistaalta voisi herkemmin hakea pientä tupaan, mutta laatikon normi sport -asento taas killuttaa kierroksia turhan korkealla dieselille. Tuo lähinnä äänimaailman takia.

Auton elektroniikassa muuten on kaikenlaista pientä säätöä mitä olisi tarjolla, mutta en ole ehtinyt/jaksanut niihin enempiä perehtyä. Audi Sound System Bosen kajareilla kuullostaa ihan suht. rauhalliselta, bluetooth streaming toimii jne.

Autona mukava ja hieno laitos, mutta ei nostata pulssia kuten jo ekassa viestissä tuli todettua :)
 
jlindstrom sanoi:
Niin ja avantissa saa ESP:n kokonaan pois, kun taas Allroad menee vain "off road" tilaan.

Ei saa Avantissakaan ESP:tä pois, menee pois ihan samalla tavalla vain osittain niin kuin Allroadissakin. Normi Avantissa ilmajouset vakiona 6-pyttyisissä koneissa, 4-mukiset rautajousilla.
 
Ok, tuo ESP käytös on sitten erilainen noissa. Normaaleissa A4:ssa esim saa ESP:n pois kokonaan kun sinnikkäästi pitää nappia pohjassa. A4 Allroad taas menee off road -tilaan.

Oletin automaagisesti saman logiikan pätevän myös isoveljeen..

//Juha
 
A6 Allroadin keulaan 3.0TFSI kone ja sopivat hilppeet niin siinä on mun seuraava auto, jos olis noin paljon rahaa autoon laitettavaksi  :rolleyes:

Tuollaisen kyydissä istuneena miellän sen "melkoiseksi vauhtivaunuksi", ja menis minulle kyllä aivan mahtavasti..

Tilaa ei varmaan S3:ssa kuitenkaan ole enempää, saati S4:ssa.. Joten A6 on just passeli  8)
 
Varmaan aika harvassa ne autot missä 194cm ja 190cm voivat istua mukavasti peräkkäin. On tuo Allroad ja A6 ainakin V70 Volvoa isomman tuntuinen takapenkin osalta.

Tuossa oli sitten se isompi navi koska se sisältyy siihen connect pakettiin. Näyttö on vähän isompi ja tarkempi kun vakionäytön. Tuota DriveSelectia olen myös ihmetellyt miksi ei saa säädettyä kaasun vastetta. Ei S-vaihteella oikein viitsi ajaa koska kierrättää ihan turhaan konetta. Toki jos joskus haluaa vähän leikkiä niin onhan se kaasunvaste ihan erilainen. Itse kyllä yllätyin miten pirteä se kone oli kun laittoi laatan lattiaan.

A6 Avantin ja Allroadin erot ovat vissiin niin kuten Zoob kirjoitti. Ilmajousissa vähän enemmän säätövaraa (saa isomman maavaran) ja muuten pieniä ulkoisia eroja. Tykkään silti enemmän Allroadista koska se erottuu selvästi massasta, ja kuten Zoob totesi niin varmaan asiaan perehtymätön huomaa että on joku erilainen malli. Kadut ovat kuitenkin aika täynnä A6 Avanteja (suurin osa 2.0TDI businesskuleja), joten Allroadilla saa vähän enemmän ''habitusta''. Jotkut taas inhoavat niitä muovilevikkeitä, eli tämäkin on makuasia. Sitä en ymmärrä että joku tilaa Allroadin jaa ottaa lisävarusteena noin 2k€ maksavan varusteen ''lokasuojat ja levikkeet korinväriset''. Silloinhan auto näyttää vielä enemmän tavalliselta Avantilta, ja silloin hintaero on se 5+2 eli 7k€  :D
 
Katsoin kristallipalloon ja mumisin:

Tuo koeajoyksilö on tämmöinen:
A6 Allroad quattro Land of quattro Edition 3,0 V6 TDI 160 kW quattro S tronic
Ibisvalkoinen
7TH Alumiini -somistelistat, Delta-hopea
9AQ 4-alueilmastointi
PQ5 Alumiinivanteet 10-puolainen design, koko 8,5J x 19, renkaat 255/45 R19,
8RY Bose Surround Sound
QQ2 Laajennettu sisä- ja ulkovalopaketti
PAC Säilytyslokeropaketti
3X2 Läpilastausmahdollisuus ja irrotettava suksi/lumilautapussi
PXC Matrix LED-ajovalot
WFF Navigointi & Connect -varustepaketti
KA2 Peruutuskameratoiminto akustiseen ja optiseen pysäköintijärjestelmään
PK6 Seisontalämmitys ja -tuuletus, kauko-ohjattava
1D4 Vetokoukku

Land of quattron vakiovanne oli 18".
 
Mrk:n lista vaikuttaa hämmentävän todenmukaiselta  :-X

En edes tajunnut että nuo valot ovat ledit, otin oletuksena että olisivat xenonit.. pitänee käydä illalla kääntymässä joku lenkki :)

Noh, ekassa viestissä negailin verukkeella ettei ketään positiiviset kiinnosta... niin tässä nyt vähän avattuna niitä hyviä puolia.

Ilmastointi muuten tosi hyvin. Olen ollut tyytyväinen 3-alueiseen omassa A4:ssa kin, mutta tämä 4-alueinen on vielä aavistuksen parempi hävittäen sen viimeisimmänkin vedon tuntemuksen.

Samaten penkeistä pitää antaa kehuja. Vaikka muuten ovatkin lähes identtiset omien sport-jakkaroiden kanssa, niin tuo etäisyyssäädettävä niskatuki on jees. Kiinteissä malleissa itsellä jää aina niskatuki turhan taakse.

Ja moottorista sen verran, että tuo on kyllä todella mukava moottori sekä menee pienellä. Käytännön ajossa, pääosin konelatua, vetää tuolla isolla turjakkeella samat kulutuslukemat tauluun kuin omalla 2.0 Tdi 140kw A4 Allroadilla. Mielestäni kertoo paljon siitä, kuinka hienosti tuo moottori + voimansiirto kokonaisuus on noin isossa autossa onnistunut.

//Juha
 
Mrk sanoi:
Ei oo tuo. Stalkkaa paremmin!

Edit. Mutta itse asiassa identtinen tuon linkin auton kanssa.

Haha, no oisko tämä http://www.nettiauto.com/audi/a6-allroad/7480072    ?

Sen jälkeen käy vaihtoehdot vähiin stalkkauksen suhteen  :p

Mistä syystä muuten autoliike ottaa kaksi aivan identtistä esittelyautoa? Luulisi että ottaisi eri moottorilla, värillä ja varusteilla? Ymmärrän jos ottaa jotain volyymimalleja, mutta nyt kyseessä on kaksi noin 90k€autoa.
 
Led matriisit testattu. Aika pro! Noihin voisi kiintyä aika helposti... Samaten ilmajousitusta pitää edelleen kehua, hassu keksintö kun on yhtä aikaa jämäkkä ja pehmeä.

Ketä sinne Ingolstatdtiin pitää lähettää, että nämä herkut saadaan pikkuveljeen? :)
 
jlindstrom sanoi:
Led matriisit testattu. Aika pro! Noihin voisi kiintyä aika helposti... Samaten ilmajousitusta pitää edelleen kehua, hassu keksintö kun on yhtä aikaa jämäkkä ja pehmeä.

Ketä sinne Ingolstatdtiin pitää lähettää, että nämä herkut saadaan pikkuveljeen? :)

Varmaan ainakin Led-Matrix valot tulevat nyt uuteen A4 Allroadiin. Milloinkohan se muuten esitellään?

Miten siis nu A6:en Led matrixit toimivat käytännössä ja miten ne eroavat ''perus Led valoista''? Nehän ovat aika hintavat, muistaakseni hinta on siinä 3k€ tienoilla...
 
matrix led voi sammutella valoista eri segmenttejä ja siten voi esim. puskan puoli olla "pitkät päällä" ja vastustajan reuna lyhyillä.. kohtaustilanteessa saadaan eliminoitua aika tehokkaasti se vastustajan vieressä/perässä tuleva musta paikka häikäisemättä vastustajaa.

Ei nuo täydelliset ole, mutta tosi hienosti toimivat kuitenkin ja valaistu alue eli selvästi tilanteen mukaan.

Tuli Mrk:kin bongattua kun kävin auton tänään palauttelemassa. Olisin paiskannut käpälää, mutta oli toinen asiakas juttusilla niin en viitsinyt häiritä.

//Juha
 
Ei uusia tehdastilauksia 160kw 3.0TDI koneesta hinnaston mukaan.

http://content.audi.fi/Extra/Hinnasto.nsf/0/68B10A7E19765332C2257EC0003BF5A6/$file/Audi%202015%2010%2001%20A6%20allroad%20Business%20Sport%20nro%20267.pdf

Poistuukohan kone valikoimasta, vai onko maahantuojan joku ''juttu''?

Naapurimaan Audifoorumilla on muuten ollut vilkasta keskustelua Audin uusista 3.0TDI koneista ja siitä että antavat paljon enemmän tehoa kuin mitä valmistaja ilmoittaa. Koskee nimenomaan näitä 160 ja 200kw versioita. Viimeisin testi oli 160kw Allroad joka dynolla antoi vakiona 262hv ja 557nm.

Onko se muuten yleistä että valmistaja ilmoittaa tehot alakanttiin? Jos on niin mikä on syy sen takana?
 
Näyttää tulleen Suomeen 140kw versio 3.0TDI koneesta. Hienoa että pysytellään kutoskoneessa, vaikka ihan yhtä hyvin olisi voinut nokalle laittaa samantehoisen 2.0TDI:n.
 
batman14 sanoi:
Näyttää tulleen Suomeen 140kw versio 3.0TDI koneesta. Hienoa että pysytellään kutoskoneessa, vaikka ihan yhtä hyvin olisi voinut nokalle laittaa samantehoisen 2.0TDI:n.

Mistä moinen tieto? Ei ainakaan näytä olevan audin sivujen hinnastossa mitään tällaista, tänään päivätty. Ja 2.0tdi 140kw sekä 3.0tdi 160kw.
 
hessut sanoi:
Mistä moinen tieto? Ei ainakaan näytä olevan audin sivujen hinnastossa mitään tällaista, tänään päivätty. Ja 2.0tdi 140kw sekä 3.0tdi 160kw.
On ainakin Land of quattro -tarjouksissa. Ymmärtääkseni juuri nimenomaan "erikoismalli" tuohon tarjoukseen.
 
Tikka sanoi:
On ainakin Land of quattro -tarjouksissa. Ymmärtääkseni juuri nimenomaan "erikoismalli" tuohon tarjoukseen.

Jaa niinpä olikin. Katsoin normimallin hinnastoja. Hassu juttu kyllä että tuotu tuollainen versio.