https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Mersu samaan nalkkiin kuin VW?

Benkku

Vakiokalustoa
Liittynyt
31.5.2017
Tuollainen juttu oli 4x4 Maailman facebookissa, voi tulla ikäviä seurauksia...


https://www.facebook.com/4x4Maailma/


Mercedes-Benziä uhkaa jättisakko. Saksan liikenneministeriö on uhannut Mercedes-Benziä 3,75 miljardin euron sakolla mikäli Mercedes ei taivu viranomaisten määräyksiin. Kysymys on samasta huijausohjelmistosta, mistä VW jo aikaisemmin kärysi ja jonka laskun loppu summaa ei ole vielä VW:lle näkyvissä. Tähän mennessä emissioskandaali on maksanut VW:lle suorina sakkoina reilut 26 miljardia euroa. Jotain suhteellisuutta tulee, kun esim. Suomen valtion viime vuoden budjetti oli 55,5 miljardia euroa. Mercedes vastaan valtio kiistassa on kysymys autojen määrästä, joihin on Euroopassa asennettu huijausohjelmisto. Mercedes puhuu 80.000 autosta ja viranomaiset 750.000 autosta. Gappi on aika iso. Sakko määräytyy 5.000e/auto, joissa on huijausohjelmisto. Mercedes on joutumassa myös USA:ssa samoihin vaikeuksiin kuin VW aikaisemmin. USA:n ympäristösuojeluvirasto EPA:n valmistuva raportti näyttää lähteiden perusteella Mercedekselle huonolta. Voidaan olla aika varmoja, että USA:n syyttäjäviranomaiset ovat seuraavaksi Mercedeksen niskassa.

VW-konserniin kuuluva Porsche on puolestaan ilmoittanut jäädyttävänsä tiettyjen mallien toimituksia. EU:ssa astuu voimaan uusi polttoaineen kulutuksen ja pakokaasujen mittausstandardi WLTP syyskuun 1 päivä ja Porschella on suuria vaikeuksia täyttää uudet normit. Porsche ei itse ilmoittanut mitä malleja jäädytys koskee ja kuinka pitkään, mutta saksalaisen Frankfurter Allgemeine Zeitung -lehden mukaan jäädytys koskee malleja 911, Panorama ja Cayenne. Panorama ja Cayennen -toimitukset jatkuisivat nykyisen arvion mukaan maaliskuussa 2019 ja 911 -mallien syksyllä 2018.

Renaultin toimitusjohtaja Carlos Ghosn puhui jo aikaisemmin WLTP -testien tuottavan lisäkustannuksia autonvalmistajille ja epäili ovatko kuluttajat valmiita maksamaan tulevan lisähinnan puhtaimmista autoista.

 
WLTP ei ole mitään muuta kuin mittausstandardi. Ei rajoita päästöjä, eikä mittaus ole autotehtaan mittaluokassa mikään kustannus.

Ongelma taitaa olla optimoinnissa eli NEDC-normi antoi helposti aivan liian pienet lukemat. Nyt kun normien pitäisi antaa totuudenmukaisempi kuva kulutuksesta niin ollaan pulassa. ”Yllättäen” 400-hevosvoimainen suv ei kuljekaan pelkillä höyryillä.

NEDC-optimointiin on sisältynyt huijausta lähenteleviä tapoja, mutta ilmeisesti mikään valmistaja ei ole niistä ollut syytettynä.
 
Possulla homma taitaa liittyä siihen että koittavat nyt linjat kuumana työntöä autoja ulos ilman asiakastilauksia ennen kuin uusi mittaus tulee voimaan, ns varastot täyteen. Kun uudet määräykset on voimassa niin voidaan alkaa tekemään yksilöllisesti autoja asiakkaan toiveiden mukaan, kun ei enää ole kiire.

Hinnat saattaa kyllä joissain malleissa pompsahtaa...

Mersun päästöhuijauksesta en olisi yllättynyt.
 
Urlaub sanoi:
WLTP ei ole mitään muuta kuin mittausstandardi. Ei rajoita päästöjä, eikä mittaus ole autotehtaan mittaluokassa mikään kustannus.

Ongelma taitaa olla optimoinnissa eli NEDC-normi antoi helposti aivan liian pienet lukemat. Nyt kun normien pitäisi antaa totuudenmukaisempi kuva kulutuksesta niin ollaan pulassa. ”Yllättäen” 400-hevosvoimainen suv ei kuljekaan pelkillä höyryillä.

NEDC-optimointiin on sisältynyt huijausta lähenteleviä tapoja, mutta ilmeisesti mikään valmistaja ei ole niistä ollut syytettynä.
WLTP ei sinänsä aseta rajoituksia päästöille, mutta Euro 6 normi asettaa aika monellekin yksittäiselle ”komponentille”, mm. pienhiukkasille raja-arvot. Kun näidenkin määrää aletaan mittaamaan WLTP normille, voi sen kuvitella joissakin tapauksessa aiheuttavan ongelmia. Tuskinpa esim. Volvo, Ford ja VAG ovat huvikseen alkaneet laittamaan bensamoottoreihinsa hiukkassuodattimia samaan aikaan kun tuotanto siirtyy WLTP normille.
 
Onko Panorama joku porchen uusi malli vai Panameran korvaaja ???
 
Urlaub sanoi:
WLTP ei ole mitään muuta kuin mittausstandardi. Ei rajoita päästöjä, eikä mittaus ole autotehtaan mittaluokassa mikään kustannus.

Paitsi jos kulutusmittauksen yhteydessä mitaan myöt päästöt, joiden sallitut rajat sopivasti tiukentuvat yhtäakaa, kun mittausprosessi muuttuu lähemmäs realismia. WLTP:n kyljessä seuraa myös RTE ja se pakottaa muutoksiin.

https://www.whatcar.com/advice/buying/wltp-rde/
 
Quality sanoi:
Onko porche joku uusi automerkki? Porschen kyllä tunnen ;).

Mulle ne on kaikki Poosseja...ärrä vikaisena helpompi sörsseltää ;)
 
Eikös noilla autotehtailla ole myös joku malliston keskiarvo, johon niiden tulisi päästä = pientä ecoa pitää myydä jokunen kpl ennen kuin voi myydä edes yhden bensakrematorion ja nyt päästömittauksen muuttuessa lähemmäs todellisia päästöjä, tulee tuon rajan saavuttamisesta entistäkin hankalampaa kun se hybridi-bensakrematorio ei nyt ollutkaan "ihan" niin eco mitä wanhan normin numerot näyttivät :rolleyes:
 
Bloombergin sivuilla on ainakin asiasta uutinen ja siinä puhutaan 600k autosta. Aika näyttää miten käy.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-05-25/daimler-in-talks-with-german-authorities-over-diesel-issues

Daimler AG is in discussion with German authorities over potential emissions irregularities in Mercedes-Benz cars, but hasn’t received formal notice from regulators mandating a recall of vehicles.

The luxury carmaker, which is under investigation in Germany over its diesel emissions practices, could be forced to fix more than 600,000 diesel cars due to illegal engine setups that lower emission controls, Spiegel magazine reported earlier Friday.

“We’re in a continuous exchange with the KBA and cooperate thoroughly with the authority,” the Stuttgart, Germany-based company said Friday in an emailed statement. The KBA, Germany’s federal motor industry watchdog, issues permits for Daimler’s vehicles in Europe. The Spiegel report is “speculation,” it said.

Automakers across the globe have come under scrutiny in the wake of Volkswagen AG’s emissions-cheating scandal in as many as 11 million cars, which was made public by U.S. authorities in September 2015. Daimler, which is facing an ongoing investigation by German and U.S. authorities, and other peers have been accused of practices that stretch official rules, resulting in excessive emissions on the road.

Daimler fell 1.2 percent to 64.44 euros, the lowest in more than two months, to trade at 64.82 euros at 5:06 p.m. in local trading, pushing losses this year to 8.4 percent.

Ongoing Investigations

Nearly three years after Volkswagen’s duping of authorities erupted into the public, the drip-feed of negative headlines indicates the process of working through the scandal is far from finished. VW units Porsche and Audi this month had to recall several models, after the German regulator found illegal emissions setups. In March, BMW AG joined the list of carmakers under investigation over suspected illegal devices.

Meanwhile, U.S. authorities continue to investigate Daimler over its diesel engine setups to meet emissions regulation. The probe started more than two years ago, alongside consumer lawsuits in the U.S. Separately, Stuttgart prosecutors last year started a criminal investigation of Daimler employees over diesel-manipulation allegations.

Daimler reiterated Friday it was considering legal action against a KBA recall for the Mercedes-Benz Vito van 1.6-liter diesel Euro 6 model. The recall affects some 4,900 vehicles worldwide, including 1,300 in Germany.