https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

"Uusi" SAAB heti suoraan museoon - Turbo Edition

Matle

Vakiokalustoa
Liittynyt
17.6.2016
http://saabblog.net/2017/06/13/saab-9-3-turbo-edition/

Trollhättanissa SAAB Festivaaleilla NEVS lahjoitti tuollaisen turbo edition nostalgiamallin 70-vuotisjuhlien & 40v turbosaabien kunniaksi.
Edelleen kaiholla saabia ajatellen  ;D

IMG_8899.jpg

IMG_8858.jpg
 
Sama täällä. Olisin niin mielelläni nähnyt Saabin jatkavan. Mutta minkäs teet. Edelleen harmittaa kun Castriotan muotoilema 9-3 ( tai 900 jälleen kuten huhut kertoivat ) ei päässyt koskaan päivänvaloon.
204ee5d4c12acb37eb0fe3f8483b6db2.jpg
 
Tuollainen tuRbo edition ois saanut olla tarjolla vuosia takaperin. Samaten Aero versio alkuperäisen Pearl White konseptin sävyissä ja hengessä viininpunaisine sisustuksineen.
 
Saappia moni haikailee takaisin, mutta kuinka moni haikailijoista osti uuden Saabin viimeisten vuosien tai edes vuosikymmenen aikana?
 
Minä. Kolme kappaletta ( no yksi essari ) vuosien 2006 ja 2011 välissä. Ja olisin ostanut lisää jos esim 9-4x ois saatu markkinoille dieselversiona. Tai 9-5 farkku xwd, jota ei oikeasti saatu edes kauppoihin. Tällaisesta oli suullinen tilaus vetämässä, että heti kun avautuu tilauskirjat. Tämä ei koskaan tapahtunut.
 
tuRboman sanoi:

Olet varmasti yksi harvoista, moni nimittäin kaipailee saappia ja surkuttelee kun sitä ei enää ole olemassa mutta on ajanut itse viimeiset 20-30v jollain aivan muulla merkillä.
 
Tuolla logiikalla en surkuttelisi Mersun, Volvon, Seatin tms poistumista markkinoilta ;D
 
Karvis sanoi:
Saappia moni haikailee takaisin, mutta kuinka moni haikailijoista osti uuden Saabin viimeisten vuosien tai edes vuosikymmenen aikana?

Uusia ei ole meidän perheeseen hankittu, mutta pojalla oli kaksikin käytettynä hankittua. Ajoin ja tykkäsin. Vähältä, ettei omaankin pihaan tullut.
 
tuRboman sanoi:
Sama täällä. Olisin niin mielelläni nähnyt Saabin jatkavan. Mutta minkäs teet. Edelleen harmittaa kun Castriotan muotoilema 9-3 ( tai 900 jälleen kuten huhut kertoivat ) ei päässyt koskaan päivänvaloon.
204ee5d4c12acb37eb0fe3f8483b6db2.jpg

Onneksi ei päässyt. Hirveän näköinen kötös.

Ainahan Saabit on olleet persoonallisia (ja rumia) mutta tuo viimeinen mitä näkee liikenteessäkin (en tiedä mallia) on persoonallisesti ruma mutta minun silmiin näyttää kauneimmalta Saabilta ikinä.
 
tuRboman sanoi:
Ja olisin ostanut lisää jos esim 9-4x ois saatu markkinoille dieselversiona.
Eikös 9-4X ollut joku Subaru tms?

Kaksi saappia mulla on ollut, toinen uutena ja toinen essari. Eka oli joku Turbojubilee ja toinen sitten se farkku 1.9TDI-koneella. Jälkimmäinen etenkin oli enemmän pajalla kuin ajossa. Ihan ok autoja, mutta mitään rakkaussuhdetta ei päässyt syntymään.
 
Se oli 9-6x jota ei koskaan valmistettu. Siis Subaru Tribecan kaksonen. 9-4x on Cadillac SRX tai joku sinnepäin. Mutta alusta alkaen siis myös Saabiksi suunniteltu.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Saab_9-4X

Eihän ne todellakaan mitään poikkeavan hienoja tai hyviä olleet. Minä vain tykkäsin merkistä ja designista.

Makkis tarkoittanee viimeistä 9-5 mallia? Niitä näkee aina välillä. Hienon näköinen edelleen.
 
Karvis sanoi:
Saappia moni haikailee takaisin, mutta kuinka moni haikailijoista osti uuden Saabin viimeisten vuosien tai edes vuosikymmenen aikana?
Minä kolme kertaa tällä vuosituhannella ( ja kerran edellisellä).
Upeita autoja, joiden yksityiskohdatkin suunniteltu huolella.
 
Minulla oli uutena hankitut työsuhdeautot vm 2003 9-5 2.3t Vector ja vm 2004 9-5 2.3T Aero. Hienoja autoja aikanaan.

wDkN35vDoVAKXBcu-zjulTrbq3jbC49jKKjHf0MBqd7hUv4WI1XntIXtaV8OQHc4s1A_jGToADjBenifQZmzEW7sqT5Fkp_yC-uvYq6i50EklGr94LEmbpEHP8e2jEaONOrXHOw1NQ6Yj0-WpwZqmQZa9redGu7sAevV1thQs6RLYHKtOWAm27ZKP1GFck2lnqZWipHn5laa4ddqyZOzCQGkwlTZxBxyTJIFALwTdRDEWqwoH8yebU9CWOsNW6ym0jxUS57Ic-6IRU5xbMIuiuRAFYVurCtvP0DSvSI4dgm8CsN3bF-t_7IyYOy1ThII1igRL1oBM610F6YdOdHuFFwSh4TI8foKmcHxr-Kjx-6bVAxjmqbU6NgPqisAsM3t9dhNSl0OqQpvJp1A0xZbjwb86M352bk6y36C-pWaEqH1r0anUv1bNli8cIh5lo_mHKlu64Af-2GThkDKaNEK9XLTfenXyL80muq5-66-iWOTSdXmTsYtKZwoNgM3Vr2FXY6x8VwmKa9czUDKg5wrCHOBmw2ngTn9HX_A3grUE3bd-ZDO3ruotVylOwNvSEwpnLcKCBFPYJdIB-MWdDbhL2Nt4QYDhIOD7gfW02xPTzTzAjkecgTW4g=w1600-h1200-no


X_W6uNREP2oN2thklt3F2DXrcjgL5T581lSxnZKiLhffv2itfylJPfAnAxmxpRn0kHOeX1loWGQYTmcfNasDkOSVrwmX7o3Z5AQ5g0Atpo-1gjWdokBlcZCIYP5oKg-dWfaukyuj9Eckrnr1LMo2tAO-6V8FZxJ5grXfEXqMttRLACxdSOmQQ-knfVdGSPlZoVENq26dXGk4jVfOGEtJXe3KCoZDak6roxqVBo72bJP9YblDusg-B4IVQi9Ofsjj69EKGHTZccIM4gvHq0buzDrASNEpkmQkKEDXWLR2GQB5XH2PtR5MtGBNBoTc-vGytaVu4UPGD4pIbxOV0VWdhOuKr4OimwhZeNp16ug7QHTJgkA5dAV7nz6SN8I3shVVYwftQsku_1aEkzPRE0NmQtbMI2s02VNiHPnRXMRD3_lCTn5rOJ14jyLaU__Dk7F-7Gp4fE4Iz-RbsR-fFba9z8xUrzX8HF3bOBLzWxZkhnDME4cCmicK_i6RHSG7kSJ4Xx4rEAbVkzrie4cCtQd5qlLoiNPlh5ARfov5Lps1QrcmUjCZQn1Hvb7o1GWyhdQMiYIbPFe8x0TqFIIOkU3i_3FKtgmfASyw7ddOaJjg3JqG5eF5gusmFQ=w1600-h1071-no
 
mremonen sanoi:
Eikös 9-4X ollut joku Subaru tms?

Kaksi saappia mulla on ollut, toinen uutena ja toinen essari. Eka oli joku Turbojubilee ja toinen sitten se farkku 1.9TDI-koneella. Jälkimmäinen etenkin oli enemmän pajalla kuin ajossa. Ihan ok autoja, mutta mitään rakkaussuhdetta ei päässyt syntymään.
9-2X = Subaru Impreza WRX Wagon
CAB50SBC051C0802.jpg
 
Kyllä 9-3 ja etenkin Aerona hivelee silmää ...... en ole tullut kertaakaan tehneeksi koeajoa moisella joten en tiedä mistä se 'pissii' eli on miehiään.
 
Riippuen vuosimallista ja moottorista, se joko vetelee, tai vetelee ihan hitosti, tai kulkee kuin carving suksi ( Saabin mainostekstiä ) ja jälkimmäinen on tietysti Aero XWD versio.
Viistoperäinen 9-3 mk1 on kyllä melkoinen vikura kun koneessa on vääntöä. Ohjauksen tuenta ei ole ihan onnistunut. 2003+ malleissa paljon parempi. Mutta ei niissäkään ihan ilmeetön. Varsinkin dieselinä ja 2.8t etuvetona on mielestäni pökkelöitä ohjastaa. 2.0T ja XWD tarjoaa jo hauskuutta. Saatikka 2.8t XWD.

XWD +eLSD sekä hieno moottori on edelleen hyvä voimalinja IMO.
 
tuRboman sanoi:
Makkis tarkoittanee viimeistä 9-5 mallia? Niitä näkee aina välillä. Hienon näköinen edelleen.

Tätä, guuglen kuvahaun perusteella juurikin 9-5. Niin älyttömän ruma että on hieno. Paljon saabismia muotoilussa ja aina hätkähdyttää kun näkee. Minun mielestä upea auto.

 

Liitteet

  • saab.JPG
    saab.JPG
    25,8 KB · Katsottu: 281
Vetävä etupyörä on aina tehnyt hallaa ajettavuudelle. Ei ole ainoastaan Saabin ongelma.
 
Itse koeajoin ihan vakavissa hankinta-aikeissa aikanaan tuollaisen viimeisiä 9-3 malleja olevan farkun. Sehän oli nätti kuin karkki päällepäin. Valitettavasti ei olisi kannattanut ajaa koska ostohalu stoppasi juuri koeajoon.

Homma lähti lapasesta jo nähtyäni auton sisältä, pelkkää ämpärimuovia kauttaaltaan. En tiedä malleja mutta ei ollut tuo essari ainakaan mikään kuli. Säädin penkin pituussäätöä mieleiseksi, tai siis yritin, mutta jäi säätövipstaaki käteen mutta istuin ei hievahtanutkaan. Tässä kohdin automyyjän niskakin punoitti.

Ajoin kuitenkin vrk-joroinen-vrk välin. Black Panel mittaristo oli tosi hieno ja toimiva. Istuin sinänsä tosi hyvä jos olisi raaskittu käyttää metallia muovin sijaan noissa säätötaageissa. Black Panel mittaristo älyttömän upea mutta vain mittaristo, muu kojelauta ämpärimuovia. Sinänsä hyvä ajaa, mutta ponneton ja meluisa.

Justiin sellainen kahtia jakava, jotkut asiat aivan älyttömän hyvin ja toiset taas syvältä berberistä. Kauppoja ei syntynyt ja kaupasta lähti tuossa prosessissa mukaan E46 BMW. Siinä oli huonompia asioita (mittaristo ja ulkonäkö mm.) mutta kokonaisuus paljon parempi kuin Saabissa. Minun mielestä.

Eikä jäänyt namikat käteen...
 
Näin ne tulokulmat eroaa. Itsellä oli vahvasti vaakalla 3srj, A4 ja 9-3. Näistä mukaan lähti Saab. Toki suurin syy varmaak oli, että Saabeja oli ollut ennenkin. Mutta kaikki em autot kävi ihan yökylässä koeteltavana.

Toki 9-3 on sisustaltaan aika onneton jos vaikka Audiin vertaa. Noin niinkuin materiaalien puolesta. Mutta et sää Makkis taida olla ämpärimuovia sitten nähnytkään jos Saabia sellaiseksi väität ;)

 
Itse joskus vuonna X autonvaihtoprosessissa kokeilin yhtä 9-3:sta (käytetty) niin kyllä minullekin tosiaan jäi samat fiilikset kuin Makkisella, jotenkin silmiinpistävän muovinen kojelauta/sisusta. Muutenhan se olis ollu hieno vehje.
 
Kun tästä nyt tuli tällainen yleinen muisteluketju, niin lisäänpä omatkin muistot.

Opiskelukaverilla oli 99 ja kyllä siitä huomasi, että malli oli suunniteltu 60 luvulla. Hirveä ajettava, mutta lämmin, kuten Ladakin.

Yhdellä kaverilla oli autoliikkeestä lainattu uusi 9-5 hääautona vuonna 96. Harvoja hääjuhlia, mistä muistan parin poistumisen kirkosta. Saab ei nimittäin helteessä seisottuaan suostunut käynnistymään.
 
^ Kumma juttu. Sen mitä häissä olen ollut, niin yleensä ne autot eivät meinaa käynnistuä. Niitä ovat olleet mm Lontoon taxi, ässämersu ja kuplavolkkari. Miksei siis Saabikin.