https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Manuaalivaihteisten autojen suosio syöksyy

Marty McFly

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.12.2013
TM:n nettisivuilta bongasin uutisen, jonka mukaan enää kolmannes myydyistä uusista autoista on manuaaleja. Tämä on mielestäni yksiselitteisesti hieno asia, koska onpa sitten meille käytettyjenkin ostajille valikoimaa saatavilla. Tosin tälläkin foorumilla ainakin muutama vannoo manuaalin nimeen mutta saattaapa olla niin, että muutaman vuoden päästä moneen malliin ei enää manuaalia edes saa. Tässä olisi sekin positiivinen asia, että samalla loppuu väittely aiheesta manuaali vs automaatti. Toki riidanhaluisille vielä jää toinen ikuisuusaihe, eli kitkat vs nastat.

Artikkeli:
Manuaalivaihteisten autojen suosio syöksyy – Arvio Ylellä: ”Manuaali häviää pakostakin”

Enää reilu kolmannes uusista myydyistä henkilöautoista on manuaalivaihteisia, kertoo Yle.

Viime vuonna rekisteröidyistä uusista henkilöautoissa enää 35 prosentissa oli käsivalintainen vaihteisto. Tänä vuonna osuus laskee 28-29 prosenttiin, Autotuojat ja –teollisuuden toimitusjohtaja Tero Kallio ennustaa Ylellä. Vielä vuonna 2015 myydyissä autoissa manuaalivaihteisto oli 49 prosentissa.

Viime vuoden 20 suosituimman automallin joukossa oli jo neljä autoa, joihin käsivalintaista vaihteistoa ei edes saa, Yle kertoo.

Automaattivaihteisto nostaa yleensä auton hintaa, mutta kuluttaja ei välttämättä joudu maksamaan automaatista lisähintaa. Automerkeillä ja autoliikkeillä on nimittäin jatkuvasti tarjouskampanjoita, joissa automaattia tarjotaan joko veloituksetta tai osana tiettyä varustepakettia.

”Autoihin tulee sähköä enemmän ja sitä kautta se manuaali häviää pakostakin. Suuressa osaa hybridiautoja se automaatti tulee automaattisesti. Lisäksi tarjonta on lisääntynyt. Nykyään pienemmissäkin autoissa saa valita sen automaatin. Ja kun kerran sen automaattivaihteiston ostaa, niin siitä ei ole paluuta manuaalin”, Autotuojien ja –teollisuuden Tero Kallio sanoo Ylellä.

Kallion mukaan suurta hätää manuaalivaihteisten autojen arvonromahduksen suhteen ei pitäisi olla. Jos manuaaleja on tarjolla vähän, hyvitysarvonkin pitäisi säilyä järkevällä tasolla.
https://tekniikanmaailma.fi/manuaalivaihteisten-autojen-suosio-laskee-nopeasti-arvio-ylella-manuaali-haviaa-pakostakin/
 
Toivottavasti automaatilla varustettujen autojen hinnat laskee volyymien kasvaessa, ts manuaalivaihteisista maksettaisiin lisähintaa kuten nyt automaateista  ;)
 
Tuohon tarjontaan vaikuttaa myös maahantuontiohjelma; monia mielenkiintoisia automalleja saa isosta maailmasta vaihtoehtoisilla voimansiirtomalleilla, mutta niitä ei vain ole Suomen -tuontiohjelmassa. Onneksi on näin, niin ei tarvitse jatkossakaan kannattaa kotimaisia automyymälöitä. :)
 
Ennenpitkään tilanne menee siihen, että manuaaleja ei enää saa. En ota sen kummemmin kantaa siihen onko se hyvä vai huono asia.

Itse tykkään enemmän manuaalista, koska haluan itse vaihtaa vaihteita ja hyödyntää moottorin vääntöä eri tavalla kuin automaattiaski tekisi. Esimerkkinä Mercedes-benz W205:n automaattiaski ei miellyttänyt, kun se tuntui koko ajan vaihtelevan pykäliä, tilanteessa jossa olisin itse ajanut vain yhdellä tietyllä vaihteella.

Toki kaupunkiajossa automaatti olisi helpompi, mutta siihen ne hyvät puolet mielestäni jäävätkin.
 
Itselleni ainakin sana dsg sellaista myrkkyä että omalla rahalla en sellaista ostaisi. Toki dsg kehittyy ja siitä voi tulla varsin luotettava vaihteisto 😳😳
 
rosso sanoi:
Itselleni ainakin sana dsg sellaista myrkkyä että omalla rahalla en sellaista ostaisi. Toki dsg kehittyy ja siitä voi tulla varsin luotettava vaihteisto [emoji15][emoji15]

Kai tuo on sitten tuurista kiinni. Itsellä ollut 4 autoa dsg:llä tai tarkkaan ottaen 1 dsg:llä ja poikittaisella moottorilla sekä 3 stronicilla ja pitkittäisellä koneella nelivedon kanssa. Noilla autoilla ajanut yhteensä sen 500tkm ja yhdessäkään ei ole vaihteiston kanssa ollut pienintäkään vian vivahdettakaan.

Toki olen nuo kaikki autot hankkinut uutena... mitä sitten tapahtuu kun dsg:ssä alkaa olemaan vaikka 200tkm taulussa, en osaa sanoa.

Mutta yksi näkökulma noiden huonouteen tässäkin.
 
Makunsa kullakin vaihtamistavasta. Ratin takana olevat lärpäkkeet tai vaihdekepin manuaaliohjaus taitaa pölyttyä useimmilla. Ei tuo miekkavaihdekkaan ole hassumpi, mutta sillä ajaessa automaattiajaja töpeksii useimmiten...unohtuu sen kytkimen painaminen  ;).
 
Onhan se selvää, että suurimmalle osalle autoilu on automaatilla mukavampaa, keppihifistelijät erikseen. Enpä jää kepukoita käyttöautossa kaipaamaan.
 
jlindstrom sanoi:
Kai tuo on sitten tuurista kiinni. Itsellä ollut 4 autoa dsg:llä tai tarkkaan ottaen 1 dsg:llä ja poikittaisella moottorilla sekä 3 stronicilla ja pitkittäisellä koneella nelivedon kanssa. Noilla autoilla ajanut yhteensä sen 500tkm ja yhdessäkään ei ole vaihteiston kanssa ollut pienintäkään vian vivahdettakaan.

Toki olen nuo kaikki autot hankkinut uutena... mitä sitten tapahtuu kun dsg:ssä alkaa olemaan vaikka 200tkm taulussa, en osaa sanoa.

Mutta yksi näkökulma noiden huonouteen tässäkin.

Itsellä ollut kolme DSG:tä ja vaimolla kaksi; suurimmat ongelmat olleet kaksi kertaa vaihtoja vapaalle kovilla pakkasilla 7-6 vaihdossa. Ei suuria ongelmia kuivalla kytkimellä. Märkä DSG ei ole pykinyt koskaan. Tosin millään (omilla) yli 100tkm ajetuista ei kokemuksia, mutta firman peli toimi aikanaan kuin se kuuluisa junan vessa. Erityisesti märän DSG:n huonoutta en uskaltaisi allekirjoittaa.
 
Pitääköhän minun lopettaa autolla ajo, jos manuaalivaihteisia autoja ei tulevaisuudessa myydä?
Kerran olen elämäni aikana joutunut ajamaan automaattivaihteisella autolla, kymmenkunta km, taisi olla vuonna 1979? Firman tj joka auton omisti, piti kärrätä jonnekin. Oli sen verran pöllyssä ettei hänestä ollut kuskiksi.  :)
 
^ Molempia on toivottavasti tarjolla jatkossakin.

^^ Omat olleet kaikki märkiä, ehkä ero on juuri siinä. Kuivissa ne ongelmat kai pääosin esiintyneet.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Joskus 80-luvulla ostin automaatti Taunuksen (3 vaihdetta) ja siitä lähtien olen automaatilla ajellut.
Vain yhdestä DSG:stä kokemusta - repiviä lähtöjä pahemmista paikoista.
 
Kyllä se seuraavakin on automaatti, ei noihin manuaaleihin mielellään koske.

Kuten JPL kirjoitti, niin ratin läpyskät ja automaatin kepin manuaaliohjaus jäävät kyllä pölyttymään tosi usein. Itse käytän läpysköitä esim. ruuhka-ajossa ja joskus risteyksiä lähestyessä vaihtaakseni pienemmälle, kuin automaatti vaihtaisi ja tehostaakseni moottorijarrutusta. Toisaalta ruuhkassa laitan usein talviajotilan (*) päälle, jolloin vaihtoisto luistattaa enemmän ja muuten nyökkivästä liikenteen rytmistä tulee pehmeämpää. Silloin harvoin taas kun ajetaan isoa kovaa, niin vaihteistosta löytyy S-asento, eikä suurempaa vaihdetta olla turhaan lyömässä liian aikaisin pesään, mutta myös kovissa jarrutuksissa laatikkoa ja moottoria ohjataan siten, että moottorijarru tulee voimaakaasti mukaan menoa hiljentämään.
 
Samasta aiheesta puol ysin uutisissa mainittiin Foordin olevan priiimiumia. Jos se on uutisissa, se on totta.
 
Iero sanoi:
Vain yhdestä DSG:stä kokemusta - repiviä lähtöjä pahemmista paikoista.
DSG on vähän kuin Haldex, eli siitäkin on eri kehitysversioita.
Uudemmat toimii sivistyneemmin & paremmin kuin vanhemmat molemmissa tapauksissa
 
Iero sanoi:
Joskus 80-luvulla ostin automaatti Taunuksen (3 vaihdetta) ja siitä lähtien olen automaatilla ajellut.
Vain yhdestä DSG:stä kokemusta - repiviä lähtöjä pahemmista paikoista.

Mun vanhemmat ostivat kans muistaakseni vm. 1978 Taunuksen C3-automaattivaihteistolla joskus noin vuonna 1980 koska mutsilla on sellainen syntymävamma joka vaikeutti kytkinpolkimen painamista. Muistan ensireissun mutsin kyydissä kun pysähdyttiin ekaksi huotsikalle tankkaamaan ja kun hän sitten painoi vanhasta muistista jarrua kytkinpolkimena niin me lapset lennettiin takapenkiltä sinne takajalkatilaan auton pysähtyessä kuin seinään...

Tosiaan tuosta lähtien vanhemmillani on kaikki henkilöautot olleet automaattivaihteisia ja taitaapa sen lisäksi faijan nykyinen Vitokin olla automaattilaatikolla.

Omassa pihassa olevista autoista 2/3 on automaattivaihteisia. Kyllä manuaalilaatikoiden aika käyttöautoissa alkaa olla koko lailla ohi.
 
"Märällä" DSG:llä varustetun Superbin kyydissä kulkenut noin 8 vuotta 150km viikossa ja ei pienintäkään moitteen sijaa. Miellyttävämpi kyydissä olijalla kuin Volvon ja Peugeotin automaatit. En tiedä vaikuttaako neliveto asiaan. "Kuivien" DSG:ien kyydissä hieman vähemmän ja niissä hieman sanottavaa mutta kuitenkin positiivisen puolella. Itse olen sinnitellyt manuaalilla tähän asti mutta seuraavassa autossa tulee olemaan DSG. Saas nähdä miten äijän käy.
 
Kyllä maailma muuttuu. Yritin joskus vuonna 1999 tehdä autokauppoja paikallisessa Toyota-kaupassa automaattivaihteisesta Avensiksesta. Myyjät puhuivat minut ympäri manuaalin puolesta perustellen automaatti-mallin surkeaa jälleen myyntiarvoa. Toki tiesivät, että kohtahan tuo automaatti olisi kuitenkin heidän vaihtoauto rivistössään?
Itselläni on ollut sekä Audin, BMW:n, MB:n että Toyotan automaatteja useita ja ainoastaan yhdessä automerkissä oli huono vaihteisto (S-tronic kuiva 7) eli Audissa. Tosin Audi A6:n ja A4:n portaaton vaihteisto (Multitronic?) oli ihan hyvä vuonna 2002 ja 2004.

Uti
 
BarrelNut sanoi:
Kyllä manuaalilaatikoiden aika käyttöautoissa alkaa olla koko lailla ohi.

Riippuu myös aikalailla sen käyttöauton käytöstä ja varsinkin kun useat aut.vaihtoehdot leikkkaavat samalla esim. vetomassoista nätin siivun pois, joka voi olla ko. käyttäjälle jo liikaa ja näin se aut.vaihteinen sulkee itsensä kokonaan pois vaihtoehdoista jo autovalintaprosessin lähtöruudussa :-\
 
Asun kehyskunnassa, jossa koko kunnan alueella taitaa olla kahdet liikennevalot eli "keskustassa" sompailu on aika lailla erilaista kuin olisi esimerkiksi Hellsingin keskustassa koko ajan pysähteleminen. Olen katsonut, että omaan asuinpaikkaani ja maantieajoprofiiliin nähden manuaali sopii ihan hyvin. Tottakai automaatti olisi varmasti mukava näihinkin ajoihin, mutta ei niin mukava, että olisin siitä ominaisuudesta ollut valmis maksamaan n. 2,5 tonnia enemmän manuaaliin verrattuna tilatessani uuden Karoqin.

Mitä tulee vaihdokkina menevään Superbiini (2013 Green Tec 140 tdi manuaali), niin hyvityshintaan - oli se sitten loppupeleissä huono tai hyvä - ei vaikuttanut lainkaan, oliko kyseessä manuaali vai dsg. Tätä kysyin erikseen. Mukavaa tietysti oli, että 120tkm huolto tässä odotusaikana oli halvempi mitä se olisi ollut, jos automaattiin olisi pitänyt öljyjä vaihdella.
 
Samantyyppisillä ajatuksilla olen minäkin näillä manuaaleilla ajanut matkapainotteiset ajoni. Mutta nykyisen Superbin kanssa vaan alkoi manuaalilla ajaminen kyllästyttää ja uusi märkäkytkin-DSG7 houkutella.
 
Marty McFly sanoi:
Toki riidanhaluisille vielä jää toinen ikuisuusaihe, eli kitkat vs nastat.

Kyllähän laatikoidenkin osalta jää vielä aiheeksi portaallinen vs. portaaton, nykijä vs. kuminauha!  ;D

Tuskin ne manuaalitkaan ihan kokonaan katoaa, vaan voisi kuvitella että joissakin sporttivehkeissä, halpiskipoissa ja pakuissa niitä löytää vielä ainakin pitkälle ensi vuosikymmenelle. Moni on varmasti pysynyt manuaalissa jo senkin takia, että halvemman hinnan lisäksi niissä on harvoin vikoja ja saa itse päättää kuinka pykälät vaihtuu.

Vuosikymmen takaperin ajelin automaatti-Almeralla ja sen laatikko toimi varsin mukavasti, mutta seuraavaa autoa etsiskellessäni en löytänyt tarjokasta jonka automaatin toiminnasta olisin tykännyt. Ajattelin että ennemmin manuaali kuin paska automaatti joka miettii ja nykii miten sattuu, ja kaksi seuraavaa oli taas kepillä. Hyrpiili-Tojon e-CVT olikin sitten harvinaisen mieleinen tapaus, ja nyt ei tarvinne enää manuaalista haaveilla omalla kohdallani.
 
Sääliksi käy niitä, jotka joutuvat ajamaan tulevaisuudessa vanhoilla autoilla. Kysynpä piruuttani teoreettisen kysymyksen, että jos sinulla olisi muutama tonni rahaa vuodessa autoiluun ja joutuisit hankkimaan auton itsellesi parin tonnin hintaluokasta ja ajamaan sillä työmatkat, lasten harrastusmenot sun muut, niin etsisitkö automaattivaihteista ja kaikilla tingeltangeleilla varustettua autoa.
Tiedän useita tapauksia, joissa laatikko on porsinut ja auto on jäänyt pihaan, kun korjaaminen on liian kallista. Tässä vähän uutta katsantokantaa tähän asiaan. Toki tämän palstan väestä murto-osa kuulunee tähän porukkaan ja heitä asia tuskin kiinnostaa, kun autoilla ajetaan korkeintaan takuuajan loppuun.