https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Stadiumlaisten autojen vetotavan kartoitus

Autoni on...

  • etuvetoinen

    Ääniä: 132 46,3%
  • takavetoinen

    Ääniä: 42 14,7%
  • nelivetoinen

    Ääniä: 170 59,6%
  • jotain ihan muuta :o

    Ääniä: 2 0,7%

  • Äänestäjiä yhteensä
    285

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Ei ole tarkoitus aloittaa vääntöä paremmuudesta vaan kartoittaa AutoStadiumin käyttäjien autojen vetotapoja. Jos sinulla on useampi auto, voit äänestää samaa vetotapaa vain kerran. Kommentoida voi vapaasti omia valintojaan ja vaikka tulevaisuuden suunnitelmiaan, muuttuuko mikään...  :D
 
Nelivetoja ollu pari jo peräkkäin, eipä enään vajaavetoista tulekkaan.
 
No joo. Molempia vetotapoja on ollut ja on parasta aikaakin. Omat harrastukset ja käyttötarpeet suosii nelivetoa. Varsinkin asuntovaunun hankinnan jälkeen olen pitänyt tuota vetotapaa erittäin käyttökelpoisena.
Kokemusta on manuaalista, automaatista, kytkeytyvästä ja jatkuvasta. Parasta-aikaakin löytyy kahta eri toteutusta: Subarun 60:40 monilevykytkimellä voimansa jakava veto sekä Mitsubishin 50:50 + viskolukko keskitasauspyörästössä.
On ollut Haldexia ja Subarun 50:50 + visko toteutusta.
Kaikki on olleet hyviä ja niiden erot lähinnä marginaalisia. Hyvyydet ja huonoudet oikeastaan juontaa enemmänkin sen muun ympäröivän tekniikan ominaisuuksista.

Ilmankin pärjäisin ihan varmasti kun vain paremmin suunnittelisi paikat ja reitit sekä käyttäisi enemmän järkeä siinä mihin kannattaa ajaa. Hieman reilumpi maavara sekä neliveto lisää hivenen sitä marginaalia missä ongelmat alkavat.

Jos vetohommia on enemmälti, on neliveto ihan perusteltu vetotapa. Samaten paljon huonoissa ja liukkaissa olosuhteissa ajavalle se on pieni mutta silti merkittävä parannus ajo-ominaisuuksiin.

Äänestää en nyt voi kun puhelimella ja Tapatalkilla kirjoitan. Tulevista näkisin, että mahdollisuuksien mukaan yksi nelivetoinen ja muutenkin vetohommaan soveltuva auto, automaattilaatikolla taloudesta löytyy. Vahvana ehdokkaana tuleva Outback taikka nykyinen Forester XT hieman käytettynä.

Talouden kakkosautokin (Saabia en laske koska sillä on ns harrasteauto status eikä sitä käytetä kuin nautiskeluun ) hankittiin mahdollinen vetotarve mielessä nelivetoisena. Tähän saakka sille (4x4:lle ) ei kuitenkaan oikeasti ole ollut tarvetta, joten sen tilalle voi hyvinkin tulla jossain vaiheessa etuvetoinen. Mutta korkea maavara ja korkeahko ajoasento saa olla kyllä jatkossakin.
 
Oldsi repii takaa ja Jeeppissä on vaihtoehtoja.  8)

9495971.jpg
 
Ensimmäinen neliveto ever alla, mutta niin harvoin on tullut sellainen "onneksi mulla on neliveto" -tunne, että seuraavassa ei välttämättä tarvitse olla. Katellaan nyt miten budjetti tulee seuraavan kanssa vastaan. Mitään vetotarpeita ei ole. Automaattivaihteistokin on nykyisessä mun ensimmäinen ja siitä taas en enää luovu.
 
Kaikki omistamani autot ovat olleet etuvetoja, niinkuin nykyinenkin.

Seuraava, todennäköisesti 1-2 vuoden sisällä tapahtuva, autonvaihto voisi muuttaa tämän asetelman, sillä seuraavaksi autoksi pohdinnan alla ovat olleet seuraavat nelivetoiset vaihtoehdot: uusi Seat Leon ST FR 2.0 TDI 4drive, (käytetty?) Honda CR-V diesel (automaatti?) tai joku muu uusi/vähän käytetty 4-vetoinen VAG-konsernin farmari.

Nelivetoa tekisi mieli kokeilla, sillä jopa maltillisesti piristetyn Ibizankin tehot tuntuvat osin menevän talviaikaan hukkaan, kun etupyörät jauhavat tyhjää. Rehellisesti sanoen tällaiset olosuhteet ovat kylläkin Pk-seudulla olleet viime aikoina vähissä.
 
2xetuveto ja 1xtakaveto on nyt talossa..

On ollut kaikenlaista vetotapaa, etu- ja takavetoa, lukoilla ja ilman, nelivetoa torseneilla ja haldexeilla..

Tämänkin valitsen osittain auton mukaan, siten fiilispohjalta.. Primäärikulkine olis kiva kun olis nelikko, muilla ajoneuvoilla sitten ei oikeastaan mitään erityistä väliä.. Fiilistelyautot tietysti erikseen..
 
Toivottavasti meidän perheen ympärivuotiset käyttöautot ovat jatkossakin nelikkoja, mutta jos se jostain syystä ei ole mahdollista, niin ei maailma siihen kaadu.

Harrasteleluun takaveto olisi kyllä ehdoton valinta.
 
Meilläkin kaksi edestä raapivaa. Ihmeen paljon palstalaisilla nelivetoja. Itsellä ainoa neliveto ollut Toyota Celica 4 WD Turbo 1990. Tuolla tuli pari talvea koettua, oli se aika mukavaa. Silloin oli vielä kunnon talvet.
 
Eipä taida AS:n porukka edustaa keskimäärin ns perusautoilijaa. Ja vielä tällainen topicci, niin on lapsellisen hauskaa käydä ilmoittamassa ajavansa nelivedolla :)
 
Harrastajat ymmärtää tekniikan päälle ja osaavat vaatia autoltaan enemmän. Tätä kuvastaa hyvin tiettyjen citymaastureiden myyntitilastot: tekniikasta tietämättömät tai muuten vaan pihit ostaa trendikäitä "maastureita" etuvetona (n. 80 %) ja loput naureskelee tuotantolinjalle tippuneita kardaaneita ;)
 
tuRboman sanoi:
Ja vielä tällainen topicci, niin on lapsellisen hauskaa käydä ilmoittamassa ajavansa nelivedolla :)

Aivan sama juttu kuin erilaisten vika-kyselyjen kohdalla. Jos jossain on Onko deeäsgeessäsi vikaa -kysely, niin sinne kyllä syöksyy kaikki viallisten yksilöiden omistajat haukkana paikalle ja ehjillä suhaavia ei kysely juurikaan kiinnosta :)
 
Kaksi etuvetoista päivittäisessä käytössä, yksi etuveto museossa ja yksi neliveto tällä hetkellä osiksi purettuna. Tuo nelikko toimii myös pyydettäessä takavetoisena, kun käy kääntämässä napalukot auki ja kääntää jakolaatikkoon kepin 2WD-asentoon. Sitten kun auto on taas kasassa ja ajokunnossa.
 
tuRboman sanoi:
Eipä taida AS:n porukka edustaa keskimäärin ns perusautoilijaa. Ja vielä tällainen topicci, niin on lapsellisen hauskaa käydä ilmoittamassa ajavansa nelivedolla :)

Tilastoa vääristää se, että useamman samalla vetotavalla olevan auton omistava voi antaa vain yhden äänen ja eri vetotapoja omistava voi antaa useamman. Jos vaihtoehtoihin lisättäisiin tarpeeksi kerrannaisia alkaisi jakauma normalisoitua. Eli vaihtoehtojen pitäisi olla "x kpl" fwd/rwd/4wd.
 
Jokapäiväisessä käytössä perheellä 2 kpl etuvetoista ja 2 quattroa.
 
Etuvedolla mennään meillä jos päästään.
Tosin tämänkin auton piti olla neliveto mutta josko sitten seuraavalla vaihtokierroksella saavutettaisiin tavoitteet...
 
Tuo talouden ainut on neliveto, sikäli kuin tuollaista Haldex-vajakkia nelariksi voi kutsua. Ihan hyvältä tuntui kyllä meno tämänpäiväisessä lumipöpperössä. Ainiin, onhan pojalla sentään torsen ;), mutta sitä ei lasketa.
 
Meilläkin on Haldex -vajakki - ihan "wanna be quattro" - mutta kyllä se sentään toisen automme (etuveto RS) voittaa. Tänäänkin rähmäkelissä testattu. Tulossa Volvo XC60, jossa taitaa olla sama Haldex kuin meidän A3:ssa.