https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Musaäänestys: Cat people (putting out fire)

Sama biisi. Sama laulaja (David Bowie). 2 eri versiota. Kumpi on parempi?


  • Äänestäjiä yhteensä
    10

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Kuuntelimme tompan kanssa tätä biisiä. Autossani istuen. tompalla oli puhelimessaan alkuperäinen leffabiisi. Kuulosti pahuksen hyvältä, olin jo melkein "unohtanut" koko stygen. Jälkeenpäin kaivelin taustatietoja ja kävikin ilmi että Bowie olisi halunnut biisin seuraavalle albumilleen mutta levy-yhtiöt eivät päässeet yhteisymmärrykseen.

Joten. Bowie levyttää biisin uudestaan Let's dance albumilleen. Siinä versiossa soittaa kitarasoolot Stevie Ray Vaughan. Miehen tyyli on vaivatta tunnistettavissa. Sen verran versiot eroavat toisistaan että nyt äänestämään kumpi on sinulle mieluisampi. Ei tarvitse kuunnella tuben linkkejä kunhan huolehdit että tiedät varmasti kumpi on kumpi. Biisistä on tehty muutamia eri pituisia versioita. Linkeissä on alkuperäiset, "oikean" mittaisina. Linkki myös wikiin jos haluaa lukea enemmän:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cat_People_(Putting_Out_Fire)

Vaihtoehto 1. Alkuperäinen leffaversio  (6.41)



Vaihtoehto 2. Let's dance versio  (5.09)

 
Mulle Let's Dancella ollut versio oli pitkään ainoa minkä tiesin ja pidän siitäkin versiosta. Sitten kun katsoin Tarantinon Inglourious Basterdsin löysin tuon alkuperäisen Cat Peoplessa olleen version ja todella kolahti. Helppo valinta: 1.
 
Täysin tuntematon biisi mulle ennen tätä. Leffaversiossa kiva sooloyritelmä lopussa, mutta SRV:n kitarointi vie helposti voiton Let's Dancen versiolle.
 
Taavi ei kuulu suosikkeihini, mutta jos nyt näitä vertailen, niin jälkimmäinen paremmin aksentoituna ja ilman ihralla pyöristettyjä kulmia höystettynä kitarasoololla, joka kuulostaa kitaralta, miellyttää enemmän. Leffaversion soundit liian dumpatut. Vähän kuin muutaman piipullisen jälkeen. Tai siis, oletan. En ole itse koskaan pössytellyt, mutta kuvauksien perusteella.
 
Ensimmäinen ei ole tuttu vaikka on sen täytynyt kuulla kun leffa on katsottu. En ole rekisteröinyt asiaa.
Vaikea vertailla. SRV:n kitarointi on jäätävän hienoa kuten aina. Mutta leffaversiossa on hieno tunnelma. Vaatii, että soittaa aika isolla niin pääsee dynamiikka oikeuksiin. Liian vaikea päättää ja joudun sanomaan, että molempi parempi!
 
tuRboman sanoi:
--- SRV:n kitarointi on jäätävän hienoa kuten aina. Mutta leffaversiossa on hieno tunnelma. Vaatii, että soittaa aika isolla niin pääsee dynamiikka oikeuksiin. Liian vaikea päättää ja joudun sanomaan, että molempi parempi!

Tuossa tuRboman pukee sanoiksi kuten minäkin ajattelen. Let's dance -versiossa ei ole mitään vikaa mutta tykkään leffaversion mahtipontisuudesta. Rauhallinen alku, luodaan tunnelmaa ja sitten "rysähtää". Taidan olla heikkona tuollaiseen, mutta juuri kuten t sanoi, pitää soittaa kovaa. Ääni originaalille.

Hyvä että tajusin antaa mahdollisuuden äänestää molempia. Totuuden nimessä arvailin että mahtaakohan tällainen äänestys kiinnostaa ketään. Arvelin että jos vaikka viisikin ääntä annettaisiin. Okei, tuo ei kiinnosta -vaihtoehto oli vain äänten kalastusta varten  :-[  Käyköön tämä esimerkkinä että mitäs näitä etukäteen torppaamaan. Vastaa, kuuntelee, äänestää kuka niin tekeekin, kiva jos joku näistä jotain saa irti  :)
 
Ihan mielenkiinnosta kuuntelin molemmat, ei ne nyt mitään sävähdystä aiheuttanut, ei nyt tylsiäkään ollut, ei nyt vaan ole oikein minun makuuni.  :)
Elokuvaversio oli kuitenkin vähän parempi, noi meni paremmuudesta eri kohdista vähän ristiin.