https://tummennuskalvot.fi/

Autolauttojen/laivojen autokannet (tilat jne)

P

Peeveli

Vieras
Ei ollut tällaista aihetta vielä, joten pistetään tämä...Vaikka olen useita kertoja vuodesta 2009 alkaen matkustanut autolla muualle Eurooppaan käyttäen autolauttoja (suoraan Saksaan tai Ruotsiin), niin konkarina en voi itseäni pitää. Silti tämänhetkinen kokemukseni on osoittanut sen, että ahtaita ovatten autokansien parkkitilat nykyisin.

Vielä viime vuosikymmenen taitteessa autokansilla oli muistkuvani mukaan nykyistä väljempää. Etenkin vuonna 2010 Siljalla Helsingistä Tukholmaan ja v.2011 Tallinkilla Helsingistä Saksaan (Rostock) tila oli sen verran väljä, ettei vaaraa ovikolhuista tai matkapaaseilla auton kylkiä/keulaa pyyhkimiset olleet todennäköisiä. Sen jälkeen onkin ollut ahtaampaa.

Kaikkein eniten (omista reissuistani) on veetuttanut parina viime kertana Finnlinesin laiva suoraan Saksaan Travemündeen. Autokansi on ahdettu sardiinipurkkimaisesti täyteen autoja. Ahtaajamiehet ovat vekslauttaneet autoja mitä ahtaimpiin muodostelmiin ja rakoa toisiin on jäänyt todella vähän. Pahinta on todella ahtaat jalankulkuväylät autojen lomitse matkustajatiloihin; iso matkustajamäärä kantamassa mitä erilaisimpia pakaaseja, lastenrattaita, kaljalavoja jne autojen kylkien ja puskureiden välistä on saanut tarkan autonpitäjän hermot ja jännityksen aina pintaan. Joitakin pintanaarmuja on vuosien mittaan noista reissuista väkisin jäänyt, onneksi ei sentään kylkilommoja. Toki sen olen ilolla pistänyt merkille, että suuri osa matkaajista on fiksusti koettanut huomioida toiset eli kuljettavat matkapakaasinsa varovasti autojen lomitse, mutta aina mahtuu joukkoon levottomia adhd-koheltajia jotka eivät viis veisaa muiden omaisuudesta. Pahin oli nyt juhannuksena menomatkalla Finnlinesilla; Saksan päässä oltiin juuri odottamassa ulosajoa. Autoni ja toisen viereisen Mitsu Pajeron välistä tuli koheltaen yhden nuorten miesten porukan jäsen juoksujalkaa reppujensa kanssa ja kompuroi autoni etupuskuriin osuen ja melkein nenälleen kaatuen. Autot eivät päässeet ulos vielä aikoihin, eikä heidän autonsa kuskikaan ollut vielä paikalla. Silti vaan hötkyillään. Piti mennä tsekkaamaan tuliko mitään, onneksi ei.

Toinen silmiinpistävä piirre on ollut parina viime kertana Tukholmasta Suomeen tullessa se, että Ruotsin päässä matkustajaselvittely kopilla on kestänyt ikuisuuden, samoin autojen laivaaminen. Pahin laivausmoka oli kaksi vuotta sitten, kun Viking Linella tultiin Helsinkiin: meillä oli lisämaksettu paalupaikkasysteemi, eli olisi pitänyt päästä autokannella etupaikoille. No, meidät vedettiinkin jo alussa satamassa sivuun, ja päästiin laivalle viimeisten joukossa kaikkein karmeimpaan kohtaan mistä iso joukko matkustajia siirtyy ovesta laivan matkustajatiloihin.

Millaiset kokemukset asiasta on muilla autolautoilla Eurooppaan reisanneilla? Onko autovaurioita tullut, tai muuta soppaa?

Vaikka tässä on monena kertana ahtaudesta kiukustuneena todennut että "ei koskaan enää", niin kummasti sitä vaan keväällä alkaa mieli tehdä kaukomaille autoillen, ja nimen omaan omalla autolla.  ;D
 
Tuo laivaosuus onkin yleensä se loman heikoin lenkki. Jotenkin käy kateeksi niitä, joilla moisia turhakkeita ei loman esteenä ole. Mikseivät vedä tosta siltaa Tallinnaan ja siitä hyvää vapaarajoitteista motaria Saksaan asti?

-80 luvulta asti on menty. Ens alkuun moottoripyörillä. Silloin ei ollut ongelmana tila, mutta kerran oli Finnjetin autokansi niin öljyinen, ettei kävellenkään meinannut pysyä pystyssä. Silloin hirvitti kaksipyöräisellä. Ja ne paskaiset köydet, joilla mopo piti sitoa...
Tarkkana piti olla myös laivojen kiinnittyessä. Yllättävän massiivista rytkäytystä sivusuunnassa tapahtuu, kun paatti kiinnitetään. Jos olit jo päällä, rennosti, oli monasti pelin kaataminen lähellä. Tämä lähinnä Rødby Puttgarden välillä.

Tulipa vaan mieleen, että onhan autojen koko ollut kasvussa kaiken aikaa. Parkkiruudut ja autolauttojen kannet eivät niinkään.

Hankalin laivamatka autolla oli aikanaan Superfast Ferriesillä. Silloin ajatettiin osa autoista parin rampin kautta ihan sinne kölin tuntumaan, peruuteltiin ja vekslattiin. Ja kun tietää joidenkin peruutustaidot... Pois pääsy kesti toista tuntia. Se oli muutenkin paska setti. Jos laivan määräsatamat ovat Suomessa ja Saksassa, voisi kuvitella henkilökunnan osaavan auttavasti näitä kieliä. Ei. Edes englanti ei taipunut. Viroa ja venäjää ja aivan törkeän töykeää sakkia. Yksi kerta riitti sitä settiä.

Yllättäen, vain kerran on autoon tullut laivalla jälki. En muista mikä paatti, mutta takakulmaan selvä hankausjälki. Varmaan joku kassin solki tms. Muualla sitten noita ovikolhuja on kyllä tullut.

Tämän kesäinen reissu mentiin Viikkarilla ja nuo normit H:borg-H:gör ja R:by- Pttg. Ei ehkä ollut vielä sesonki, melko hyvin tilaa ja autoja ei ajatettu ihan puskurituntumalle.
Tiukin setti on ollut aikanaan Messinan salmen ylitys. Siinä oltiin todella kuin sillit purkissa. Siellä ei kuitenkaan hilluta matkatavaroiden kanssa, joten riskinä oikeastaan vain ovikolhut.
 
Peeveli sanoi:
Ei ollut tällaista aihetta vielä, joten pistetään tämä...Vaikka olen useita kertoja vuodesta 2009 alkaen matkustanut autolla muualle Eurooppaan käyttäen autolauttoja (suoraan Saksaan tai Ruotsiin), niin konkarina en voi itseäni pitää. Silti tämänhetkinen kokemukseni on osoittanut sen, että ahtaita ovatten autokansien parkkitilat nykyisin.

"Nykyisin"?

Täytyy olla tuosta hieman toista mieltä, kun itse olen aloittanut omatoimisen autolauttailun joskus 1997 tai jotain. Silloiset laivat olivat aivan mielettömän ahtaita loukkoja, kuten Tallinnaan ajaneet vanhat sotanorsut (Tallinkin Vana Tallinn, Eckerö Linen Nordlandia,  Viking Linen Rosella), joista viimeiset poistuivat vasta viitisen vuotta sitten. Myös Finnjet oli selvästi mitoitettu Datsun 100 A:lle ja Saab 96:lle.

Niissä autot ajatettiin niin sumppuun, että vähänkin lihavampi henkilö ei autoon olisi mahtunut ennen viereisen rivin poistumista. Myös rivien välistä poikittain ei paikoin päässyt kulkemaan lainkaan, kun väliä oli max 5 senttiä.

Mielestäni nykyisten laivojen autokannet ovat valoisia ja tilavia paikkoja noihin loukkoihin verrattuna. Juuri tulimme Baltiasta kuukauden seilanneella Tallinkin Megastarilla ja siellä oli hienoimmat autokannet mitä olen koskaan nähnyt. Tällaisessa parkkiruudussa meidänkin auto matkusti:

megastar-hel-tal-hel034.png


Peeveli sanoi:
Vielä viime vuosikymmenen taitteessa autokansilla oli muistkuvani mukaan nykyistä väljempää. Etenkin vuonna 2010 Siljalla Helsingistä Tukholmaan ja v.2011 Tallinkilla Helsingistä Saksaan (Rostock) tila oli sen verran väljä, ettei vaaraa ovikolhuista tai matkapaaseilla auton kylkiä/keulaa pyyhkimiset olleet todennäköisiä. Sen jälkeen onkin ollut ahtaampaa.

Tallink-Silja ei ainakaan ole laivoja Helsinki-Tukholma reitillä muuttanut eli samat Serenade/Symphony siellä tuolloinkin ajoivat. Eikä niiden autokansia ole luultavasti miksikään muuttettu vaan hyllyille ajetaan edelleen samaiset kaksi autoriviä vierekkäin. Sielä lattiatasolla tilanne riippunee siitä kuinka täyteen laivan on buukattu.

Peeveli sanoi:
Pahin laivausmoka oli kaksi vuotta sitten, kun Viking Linella tultiin Helsinkiin: meillä oli lisämaksettu paalupaikkasysteemi, eli olisi pitänyt päästä autokannella etupaikoille. No, meidät vedettiinkin jo alussa satamassa sivuun, ja päästiin laivalle viimeisten joukossa kaikkein karmeimpaan kohtaan mistä iso joukko matkustajia siirtyy ovesta laivan matkustajatiloihin.

Tuo on kyllä härskiä kun on erikseen myyty jotain muuta. Kai reklamoitte?


Peeveli sanoi:
Vaikka tässä on monena kertana ahtaudesta kiukustuneena todennut että "ei koskaan enää", niin kummasti sitä vaan keväällä alkaa mieli tehdä kaukomaille autoillen, ja nimen omaan omalla autolla.  ;D


Myönnän toki, ettei minulle tulisi mieleenkään stressata käyttöauton kanssa jostakin mahdollisesta repun osumasta.

Auton vuokraaminen on helppo tapa saada stressitön loma, kun tarkemmallakaan auton pitäjällä ei ole senttiäkään autossaan kiinni. Siinä myös säästyy mennen tullen pari päivää aikaa varsinaiseen Eurooppaan.

Hintakaan ei ole ainakaan kalliimpi.
 
Urlaub sanoi:
Auton vuokraaminen on helppo tapa saada stressitön loma, kun tarkemmallakaan auton pitäjällä ei ole senttiäkään autossaan kiinni. Siinä myös säästyy mennen tullen pari päivää aikaa varsinaiseen Eurooppaan.

Hintakaan ei ole ainakaan kalliimpi.

Ääni tälle. Vieläkin on muistissa 3v takainen Tanskan reissu, vuokraamosta pari tonnia ajettu shitikka alle eikä tarvinnut stressata kiveniskemistä tai turistirysien täysistä parkkipaikoista, tai edellä räjähtäneen kuorma-auton renkaanriekaleiden kolinasta alustassa. Hintakin oli alle 300e/17vrk, ja mikä parasta niin alle 4 tuntia kotioven sulkeutumisesta olimme jo köpiksessä vuokraamon tiskillä.

Ymmärrän kyllä halun mennä omalla autolla, mutta ainakin minulle tuo oli mukavan stressitön tapa autoilla lomalla.
 
Urlaub sanoi:
Tuo on kyllä härskiä kun on erikseen myyty jotain muuta. Kai reklamoitte?

Mun mielestä Peevelin kuvauksesta ei kyllä selvinnyt, mikä meni pieleen vai menikö ollenkaan. Paalupaikan ideahan on, että pääsee ensimmäisenä ULOS lautasta, ei se että pääsee ekana sisään tai saa silkkityynyillä verhoillun autopaikan autokannella. Lähes vikana meidänkin auto paalupaikalle ajatettiin kolmen muun paalupaikkalaisen kanssa, mutta se pihvi tuli Tukholmassa; ekana ulos yläkannelta, ja jopa alakannelta samaan aikaan purkautuneet autot odottivat puomien takana, että me päästiin ekoina satamasta ulos. 10+ ja vauhdilla matkaan.
 
Mielestäni Viikkari purkaa sen verran nopeasti, että en ole katsonut tarpeelliseksi varata paalupaikkaa. Minkä hintainen tuo paalupaikka on?
Paatti kun on Tukholmassa sen 6:30, niin kyllä siitä kivasti ehtii kylän läpi. Tämä siis Turusta. Jos Ruotsin kautta ollaan oltu menossa, se on valittu juuri siksi, että ehtii päivässä sinne Saksan puoleen väliin.
 
Kettu sanoi:
Mielestäni Viikkari purkaa sen verran nopeasti, että en ole katsonut tarpeelliseksi varata paalupaikkaa. Minkä hintainen tuo paalupaikka on?
Paatti kun on Tukholmassa sen 6:30, niin kyllä siitä kivasti ehtii kylän läpi. Tämä siis Turusta. Jos Ruotsin kautta ollaan oltu menossa, se on valittu juuri siksi, että ehtii päivässä sinne Saksan puoleen väliin.

Paalupaikka maksaa muistaakseni kympin/suunta, paalupaikan ostamalla välttää myös joutumisen sinne piippuhyllylle.
 
Kettu sanoi:
Mielestäni Viikkari purkaa sen verran nopeasti, että en ole katsonut tarpeelliseksi varata paalupaikkaa. Minkä hintainen tuo paalupaikka on?

10€ meiltä veloittivat, mun mielestä "ei juuri mitään".
 
Hinta tosiaan ei ole mittava. Voisihan tuota seuraavalla kerralla koittaakin.
 
Urlaub sanoi:
"Nykyisin"?

Täytyy olla tuosta hieman toista mieltä, kun itse olen aloittanut omatoimisen autolauttailun joskus 1997 tai jotain. Silloiset laivat olivat aivan mielettömän ahtaita loukkoja, kuten Tallinnaan ajaneet vanhat sotanorsut (Tallinkin Vana Tallinn, Eckerö Linen Nordlandia,  Viking Linen Rosella), joista viimeiset poistuivat vasta viitisen vuotta sitten. Myös Finnjet oli selvästi mitoitettu Datsun 100 A:lle ja Saab 96:lle.

Niissä autot ajatettiin niin sumppuun, että vähänkin lihavampi henkilö ei autoon olisi mahtunut ennen viereisen rivin poistumista. Myös rivien välistä poikittain ei paikoin päässyt kulkemaan lainkaan, kun väliä oli max 5 senttiä.

Mielestäni nykyisten laivojen autokannet ovat valoisia ja tilavia paikkoja noihin loukkoihin verrattuna. Juuri tulimme Baltiasta kuukauden seilanneella Tallinkin Megastarilla ja siellä oli hienoimmat autokannet mitä olen koskaan nähnyt.
Myönnän toki, ettei minulle tulisi mieleenkään stressata käyttöauton kanssa jostakin mahdollisesta repun osumasta.

Auton vuokraaminen on helppo tapa saada stressitön loma, kun tarkemmallakaan auton pitäjällä ei ole senttiäkään autossaan kiinni. Siinä myös säästyy mennen tullen pari päivää aikaa varsinaiseen Eurooppaan.

Hintakaan ei ole ainakaan kalliimpi.

No nuo olivat omakohtaisia kokemuksiani. Mulla on sattunut tuollaiset historiikit autolauttamatkoista. Hyvä jos sulla on paremmat kokemukset. Tuollainen valokuvasi Tallinkin Megastarin autoparkkis on kaukana esim. Finnlinesin rahtiruuman kannesta. Kuvan perusteella todellista luksusta. Varmasti lähtöajankohtakin vaikuttaa, juhannus on sesongin alkua ja se näkyy ahtautena. Pitäisi varmaan pitää loma toukokuussa.

Jollekin se käyttöautokin voi olla ns. silmäterä, jonka korin kuntoa haluaa vaalia. Valitettavasti usein ne "no sehän on vaan auto"-ihmiset juuri kolauttelee ovilla tms. Hyvin muutoin reissuilla auton saa pysymään melko riskittömästi ehjänä, kun ei tunge sitä turistirysissä ahtaimpiin parkkiksiin vaan kävelee kuntomielessä vähäsen kauempaa.

Joo se Vikingin paalupaikka oli tarkoitettu siihen, että pääsisi ekoina lähtemään laivasta ulos. No viimeisten joukossahan sieltä päästiin. Reklamoin toki varustamolle, puhelimessa pahoiteltiin asiaa mutta siinä kaikki. Sorry jos jo sana "paalupaikka" herättää ärtymystä täällä, mutta kun kerran semmoisia laivafirma tarjosi niin kokeiltiin -toiste ei tarvitse. Etuilusta ei ole kyse vaan lisämaksullisesta palvelusta.

Ja oma vs. vuokrabiili: jokaisella meistä on omat mieltymykset asiaan. Oma tuntuu aina omalta myös reissuissa itsestäni. Toki tietyillä reissuilla tullaan vuokravehjettäkin varmasti jatkossa käyttämään.
 
Urlaub sanoi:
"Nykyisin"?

Täytyy olla tuosta hieman toista mieltä, kun itse olen aloittanut omatoimisen autolauttailun joskus 1997 tai jotain. Silloiset laivat olivat aivan mielettömän ahtaita loukkoja, kuten Tallinnaan ajaneet vanhat sotanorsut (Tallinkin Vana Tallinn, Eckerö Linen Nordlandia,  Viking Linen Rosella), joista viimeiset poistuivat vasta viitisen vuotta sitten. Myös Finnjet oli selvästi mitoitettu Datsun 100 A:lle ja Saab 96:lle.

Niissä autot ajatettiin niin sumppuun, että vähänkin lihavampi henkilö ei autoon olisi mahtunut ennen viereisen rivin poistumista. Myös rivien välistä poikittain ei paikoin päässyt kulkemaan lainkaan, kun väliä oli max 5 senttiä.
Kyllä tämä on taivahan tosi. Kun on kerran ajanut W124 Mersun Finnjetin piippuhyllylle, niin ei voi kuin taivastella nykyisten autolauttojen autopaikkatarjontaa. Autohan vastasi tuolloin v. 1986 kooltaan nykyistä C-Mersua, mutta autosta ulos pääsy nykyistä paljon pienemmän mahankin kanssa oli kyllä notkeutta vaativaa puuhaa. Lisäksi piti rukoilla, etteivät kassejaan ja matkalaukkujaan autojen välissä raahanneet kanssamatkustajat naarmuttaneet kovin pahasti uudenkarhean auton kylkiä  ???
Toinen äärimmäisyys oli sitten Finnlinesin rahtilaivalla, kun toin Mersun Travemündestä Helsinkiin v. 2004. Autot olivat peräkkäin omissa "karsinoissaan" niin, ettei sivulla ollut mitään muita ajoneuvoja ja ovet sai avattua vaikka selkosen selälleen.
 
Onko kenelläkään kokemuksia Turusta tai Vaasasta Ruotsiin lähtevistä autolautoista, niiden parkkitiloista, palveluista ja yleisestä toimivuudesta?

Entä onko kenelläkään tietoa, tuleeko lähitulevaisuudessa Saksan suoraan linjaan Finnlinesille enää kilpailijaa, kuten aiemmin oli Tallink-Silja? Saisi kyllä kilpailija olla, purkaisi osaltaan ahtautta ja kenties kilpailu tekisi hyvää myös hinnoittelulle.
 
turku - tukholma tallink-siljalla piippuhylyllä eilen neljä riviä
autoja Chevy vanista pienempää päin, kyllä siellä juuri ja juuri
mahtui kulkemaan mutta tarkkana piti olla.
menomatkalla viikkoa aikaisemmin kolme riviä, mutta onhan se
kesäloma aikaa joten väkeäkin on.
henkilökunnassa on tapahtunut selvä ikäpolvenvaihdos ja kaikki
suomea osaavat on tainneet hävitä eli kieli on joko ruotsi tai
englanti ,vähän outoa.
kyllä palvelua sai suomeksikin mutta kyllä se vähän vaikeaa oli.
kiinalaisia tai japanilaisia todella paljon.
ongelmaksi on tainnut nousta autokannella autot joissa ei ole
kuljettaja poislähtiessä, koska näimme henkökuntaa bongaamassa
autoja ilman ajajaa, ei aiemmin ollut tälläistä ongelmaa
 
Peeveli sanoi:
Onko kenelläkään kokemuksia Turusta tai Vaasasta Ruotsiin lähtevistä autolautoista, niiden parkkitiloista, palveluista ja yleisestä toimivuudesta?

Mitä uudempi, sen tilavampi yleensä on.

Siispä Turusta kannattaa ajatella iltavuoroa ajavaa Viking Gracea. Aamulähdön Viking Amorella on vuodelta 1988 ja ahtaaksi todettu. Tallinkilla on myös laivat vaihtuneet uudempiin, joten voivat olla parempia.

Finlines ajaa Naantalista, mutta siitä ei ole mitään kokemusta. Voisi olettaa, ettei ole niin ruuhkaisa, mutta voidaan autokannet silti täyteen ajattaa rekkoja ja irtoperiä.

Vaasasta kulkee RG-Linesin sellainen 40-vuotias purkki, että autokannet eivät ainakaan ole nykyaikaisia.

Peeveli sanoi:
Entä onko kenelläkään tietoa, tuleeko lähitulevaisuudessa Saksan suoraan linjaan Finnlinesille enää kilpailijaa, kuten aiemmin oli Tallink-Silja? Saisi kyllä kilpailija olla, purkaisi osaltaan ahtautta ja kenties kilpailu tekisi hyvää myös hinnoittelulle.

2000-luvun alussa kreikkalainen Superfast Ferries tuli ryminällä Hanko - Rostock -reitillä upouusilla laivoillaan. Jaksoi sitä jokusen vuoden ja reitti laivoineen myytiin Tallinkille, joka sekin laittoi nopeasti lapun luukulle.
 
Silja Serenadella mentiin Helsingistä Tukholmaan ja kyllä siellä mahtui piippuhyllyllä aukomaan ovet apposen selälleen osumatta viereiseen autoon. Ei tuota voinut mitenkään ahtaaksi haukkua.
 
Viking Mariellalla Helsingistä Tukholmaan pari viikkoa sitten. Ei suuremmin moitittavaa autokannesta, tilat riittivät minulle. Ainoa miinus tulee hitaasta aloituksesta. Lähtöselvitys meni nopeasti, mutta sen jälkeen odoteltiin asfalttikentällä puolitoista tuntia. Ei se minua suuremmin ärsyttänyt, mutta lasten kanssa voisi tilanne olla toinen. Pöytävaraus meni hitauden vuoksi hieman tiukalle.

Kun lastaus viimein aloitettiin, päästiin laivaan nopeasti sisään. Tukholmassa ulostulo oli myöskin riittävän nopeaa minulle.

Videoihin pääkohdat ovat tarttuneet. Lisätkää eteen Youtuben osoite:

Lastaus: Y2_pXMNoNiE?t=2m19s
Purku: VglC1GFzg88?t=1m11s
 
partasuti sanoi:
Viking Mariellalla Helsingistä Tukholmaan pari viikkoa sitten. Ei suuremmin moitittavaa autokannesta, tilat riittivät minulle.
Mariella on 32 vuotias lauttavanhus, uutena tähän alukseen on luultavasti saatu enemmän autoja matkaan. Autojen kasvavat ulkomitat tuntuu yhtä lailla mitä vanhoissa autotalleissa ja -katoksissa.
 
Olin viikon Ruotsissa ja Tanskassa, ja menomatkalla menin jorpakon yli Turusta Viking Gracella. Monet ajoivat sisään peräluukun kautta, mutta mun jono ajatettiin ramppia pitkin kyljestä sisään ja siellä parin mutkan jälkeen ohjattiin muutaman motskarin perään. Aamulla olinkin pääsemässä ulos suunnilleen ensimmäisten joukossa, kellon ollessa hädin tuskin virallisen saapumisajan verran, ja yhdellä motoristilla oli liinojen irrotus ja pukeminen kesken kun jono sen edeltä lähti jo ulos. No ei se mitään, lomalla ei ole kiire, ja parin minuutin kuluttua se mopomies pääsikin jo liikkeelle ja ei muuta kun baanalle.

Paluumatkalla oli sitten Mariella, ja satuin pääsemään alakertaan heti rekkojen perään. Mikäpäs siinä, hyvin oli tilaa lähteä repun kanssa hyttiin, ja aamulla kantaa ne pakolliset kaljalaatikot takakonttiin. Eikä tarvinnut puolta tuntia odotella ulospääsyäkään, vaan ekojen joukossa taas ulos.  :)

Pari vuotta takaperin samankaltaisella reissulla jouduin mennen tullen ylähyllylle, mennessä vieläpä hyllyn viimeiseksi, eli piti pysähtyä luiskan päähän ylämäkeen, ja sitten nostivat luiskan ylös. Ulospääsyä sai silloin odotella hyvän tovin.