P
Peeveli
Vieras
- 8.7.2017 klo 08:34 / Autolauttojen/laivojen autokannet (tilat jne)
Ei ollut tällaista aihetta vielä, joten pistetään tämä...Vaikka olen useita kertoja vuodesta 2009 alkaen matkustanut autolla muualle Eurooppaan käyttäen autolauttoja (suoraan Saksaan tai Ruotsiin), niin konkarina en voi itseäni pitää. Silti tämänhetkinen kokemukseni on osoittanut sen, että ahtaita ovatten autokansien parkkitilat nykyisin.
Vielä viime vuosikymmenen taitteessa autokansilla oli muistkuvani mukaan nykyistä väljempää. Etenkin vuonna 2010 Siljalla Helsingistä Tukholmaan ja v.2011 Tallinkilla Helsingistä Saksaan (Rostock) tila oli sen verran väljä, ettei vaaraa ovikolhuista tai matkapaaseilla auton kylkiä/keulaa pyyhkimiset olleet todennäköisiä. Sen jälkeen onkin ollut ahtaampaa.
Kaikkein eniten (omista reissuistani) on veetuttanut parina viime kertana Finnlinesin laiva suoraan Saksaan Travemündeen. Autokansi on ahdettu sardiinipurkkimaisesti täyteen autoja. Ahtaajamiehet ovat vekslauttaneet autoja mitä ahtaimpiin muodostelmiin ja rakoa toisiin on jäänyt todella vähän. Pahinta on todella ahtaat jalankulkuväylät autojen lomitse matkustajatiloihin; iso matkustajamäärä kantamassa mitä erilaisimpia pakaaseja, lastenrattaita, kaljalavoja jne autojen kylkien ja puskureiden välistä on saanut tarkan autonpitäjän hermot ja jännityksen aina pintaan. Joitakin pintanaarmuja on vuosien mittaan noista reissuista väkisin jäänyt, onneksi ei sentään kylkilommoja. Toki sen olen ilolla pistänyt merkille, että suuri osa matkaajista on fiksusti koettanut huomioida toiset eli kuljettavat matkapakaasinsa varovasti autojen lomitse, mutta aina mahtuu joukkoon levottomia adhd-koheltajia jotka eivät viis veisaa muiden omaisuudesta. Pahin oli nyt juhannuksena menomatkalla Finnlinesilla; Saksan päässä oltiin juuri odottamassa ulosajoa. Autoni ja toisen viereisen Mitsu Pajeron välistä tuli koheltaen yhden nuorten miesten porukan jäsen juoksujalkaa reppujensa kanssa ja kompuroi autoni etupuskuriin osuen ja melkein nenälleen kaatuen. Autot eivät päässeet ulos vielä aikoihin, eikä heidän autonsa kuskikaan ollut vielä paikalla. Silti vaan hötkyillään. Piti mennä tsekkaamaan tuliko mitään, onneksi ei.
Toinen silmiinpistävä piirre on ollut parina viime kertana Tukholmasta Suomeen tullessa se, että Ruotsin päässä matkustajaselvittely kopilla on kestänyt ikuisuuden, samoin autojen laivaaminen. Pahin laivausmoka oli kaksi vuotta sitten, kun Viking Linella tultiin Helsinkiin: meillä oli lisämaksettu paalupaikkasysteemi, eli olisi pitänyt päästä autokannella etupaikoille. No, meidät vedettiinkin jo alussa satamassa sivuun, ja päästiin laivalle viimeisten joukossa kaikkein karmeimpaan kohtaan mistä iso joukko matkustajia siirtyy ovesta laivan matkustajatiloihin.
Millaiset kokemukset asiasta on muilla autolautoilla Eurooppaan reisanneilla? Onko autovaurioita tullut, tai muuta soppaa?
Vaikka tässä on monena kertana ahtaudesta kiukustuneena todennut että "ei koskaan enää", niin kummasti sitä vaan keväällä alkaa mieli tehdä kaukomaille autoillen, ja nimen omaan omalla autolla. ;D
Vielä viime vuosikymmenen taitteessa autokansilla oli muistkuvani mukaan nykyistä väljempää. Etenkin vuonna 2010 Siljalla Helsingistä Tukholmaan ja v.2011 Tallinkilla Helsingistä Saksaan (Rostock) tila oli sen verran väljä, ettei vaaraa ovikolhuista tai matkapaaseilla auton kylkiä/keulaa pyyhkimiset olleet todennäköisiä. Sen jälkeen onkin ollut ahtaampaa.
Kaikkein eniten (omista reissuistani) on veetuttanut parina viime kertana Finnlinesin laiva suoraan Saksaan Travemündeen. Autokansi on ahdettu sardiinipurkkimaisesti täyteen autoja. Ahtaajamiehet ovat vekslauttaneet autoja mitä ahtaimpiin muodostelmiin ja rakoa toisiin on jäänyt todella vähän. Pahinta on todella ahtaat jalankulkuväylät autojen lomitse matkustajatiloihin; iso matkustajamäärä kantamassa mitä erilaisimpia pakaaseja, lastenrattaita, kaljalavoja jne autojen kylkien ja puskureiden välistä on saanut tarkan autonpitäjän hermot ja jännityksen aina pintaan. Joitakin pintanaarmuja on vuosien mittaan noista reissuista väkisin jäänyt, onneksi ei sentään kylkilommoja. Toki sen olen ilolla pistänyt merkille, että suuri osa matkaajista on fiksusti koettanut huomioida toiset eli kuljettavat matkapakaasinsa varovasti autojen lomitse, mutta aina mahtuu joukkoon levottomia adhd-koheltajia jotka eivät viis veisaa muiden omaisuudesta. Pahin oli nyt juhannuksena menomatkalla Finnlinesilla; Saksan päässä oltiin juuri odottamassa ulosajoa. Autoni ja toisen viereisen Mitsu Pajeron välistä tuli koheltaen yhden nuorten miesten porukan jäsen juoksujalkaa reppujensa kanssa ja kompuroi autoni etupuskuriin osuen ja melkein nenälleen kaatuen. Autot eivät päässeet ulos vielä aikoihin, eikä heidän autonsa kuskikaan ollut vielä paikalla. Silti vaan hötkyillään. Piti mennä tsekkaamaan tuliko mitään, onneksi ei.
Toinen silmiinpistävä piirre on ollut parina viime kertana Tukholmasta Suomeen tullessa se, että Ruotsin päässä matkustajaselvittely kopilla on kestänyt ikuisuuden, samoin autojen laivaaminen. Pahin laivausmoka oli kaksi vuotta sitten, kun Viking Linella tultiin Helsinkiin: meillä oli lisämaksettu paalupaikkasysteemi, eli olisi pitänyt päästä autokannella etupaikoille. No, meidät vedettiinkin jo alussa satamassa sivuun, ja päästiin laivalle viimeisten joukossa kaikkein karmeimpaan kohtaan mistä iso joukko matkustajia siirtyy ovesta laivan matkustajatiloihin.
Millaiset kokemukset asiasta on muilla autolautoilla Eurooppaan reisanneilla? Onko autovaurioita tullut, tai muuta soppaa?
Vaikka tässä on monena kertana ahtaudesta kiukustuneena todennut että "ei koskaan enää", niin kummasti sitä vaan keväällä alkaa mieli tehdä kaukomaille autoillen, ja nimen omaan omalla autolla. ;D