CX-5:n ensimmäinen käyttövuosi on nyt takanapäin ja Mazdassa on tasan 20000 mittarissa. Onkin paikallaan tarkastella kulunutta ajovuotta hiukan tarkemmin:
-ajomatkaksi tuli siis tarkalleen 20000 km, josta hieman yli 7000 km vedettiin korkeakopallista (120 cm) peräkärryä
-ajosta puolet oli maantieajoa, loput paikallistie- ja kaupunkiajoa
-koko ajon keskikulutukseksi muodostui 6,83 l/100 km
-kulutus vaihteli välillä 9,26 – 5,6 l/100 km
-startstop systeemi oli toiminnassa yhteensä 9h 52 min koko 20 000 km aikana
-öljynvaihtohuolto tehtiin 15000 km kohdalla (suositus on 20000 km, mutta peräkärryn vetämisestä johtuen vaihtoväliä lyhennettiin)
-talvirenkaiksi hankittiin Michelin X-ice North xin2 nastarenkaat koossa 225/65 R17 ja RS Move aluvanteet 7,5 x 17 (yhteensä renkaat+vanteet 4x340 = 1360 €)
-nastarenkailla ajettiin vuoden aikana noin 6000 km
-keväällä 2013 autolle tehtiin ruostesuojaus ja alustan massaus (Finikor-käsittely)
Kaikki auton tekniikka on toiminut koko vuoden ajan ongelmitta. Öljynvaihdon lisäksi marmorille on ollut asiaa vain lisävarustehankinnassa (takapuskurin päälle tuleva suojalista). Kesällä oikeaan eturenkaaseen ilmestynyt ruuvi poistettiin ja rengas paikattiin.
Auto on vakaa ja hyvä ajettava maantiellä kelissä kuin kelissä. Ura- tai sivutuuliherkkyyttä ei ole. Ajomelu maantieopeuksissa on kohtullista ja hiljeni vielä vähäsen massauksen jälkeen. Skyactiv-sivuilla alustan suunnittelija kertoo tasapainottaneensa ajo-ominaisuuksia sekä normaali- että huippunopeuksia silmälläpitäen. Todellakin tuntuu siltä, että auton kulku vaan paranee mitä suurempi sen nopeus on. Kateellisena sitä katsookin You-tubesta, kun CX-5 kiihdytetään autobaanalla huippunopeuteen ja sillä ajetaan 200 lasissa. Hämmästyttävän vakaasti ja tärisemättä se kulkee.
Valot on valoteholtaan kohtuulliset (lyhyet hyvät, pitkillä pärjää jotenkuten) ja valoautomatiikat miellyttävät. Oikeastaan vasta nyt syksyn pimeillä tuli kunnolla testattua kaukovalojen vaihto- sekä käännösautomatiikat. Pimeällä kun lähtee liikkeelle ja siirtää valovivun automaattiasentoon, auto hoitaa valot itse. Pitkien vaihtoon vaikuttaa vastaantulevan auton lisäksi myös muu katuvalaistus ja oman auton nopeus. Niinpä esim. kotitiellä, jossa nopeus on pieni, ei auto enää vaihda pitkille. Kääntyessä sisäkurvin puoleinen poltin kääntyy jakaen valoa sopivasti. Kaukovaloautomatiikkaa tuli käytettyä säännöllisesti, kun toiminta oli loogista ja luotettavaa.
Kiinteään naviin (itsellä lisävarusteena, 880 €) päivitettiin verkon kautta koko ohjelmisto ja tuntuukin, että laite muuttui himpun aiempaa nopeammin reagoivaksi. Navia tulee kyllä käytettyä paljon. Varsinkin sen jälkeen, kun syksyn ensimmäisessä sankassa lumipyryssä ja liukkaassa kelissä maalla meinasin ajaa T-risteyksen pitkäksi. ABS:t ja XYZ:t toimivat tosi hienosti ja auto pysyi tiukassa mutkassa hyvin hallinnassa. Tämän jälkeen lumipyryssä käytän aina navia, se kun näyttää milloin risteys on edessä.
Radiosoittimessa on hyvät liitännät; ipod ja Lumia kytkeytyvät ongelmitta johdoilla tai Btoothilla. Isohko 7” näyttö kertoo, mitä laitteessa tapahtuu, mutta itse radio on herkkyydeltään aika huono. Pk-seudulla asemat kuuluvat vielä kohtalaisesti, mutteivät enää kaikissa paikoissa maantiellä.
Moottoria on useissa yhteyksissä tullut kehuttua. Diesel-sana antaa hiukan väärän mielikuvan sen ominaisuuksista. Kone vääntää nykimättä alakierroksilta lähtien ja mahdollistaa 2:s ja 3:s vaihteilla ajamisen kaupunkiristeyksissä bensakoneen tavoin. Kaksoisturbo on viritetty tässä mielessä oikein. Kone lämpenee myös huomattavasti nopeammin kuin aiemmat dieselit. Maantiellä ajo onkin sitten tosi miellyttävää, kun vääntöä riittää kaikilla nopeusalueilla. Lisäksi moottori on dieseliksi erittäin kierrosherkkä; AutoMotor und Sport on kellottanut sille 0-160 km/h kiihtyvyysarvoksi 30,5 s!
Manuaalivaihteisto ja neliveto toimivat pääsääntöisesti hyvin yhteen. Vaihteisto voisi olla vieläkin juohevampi. Voimalinja on toiminut moitteetta ainakin itsellä kun vedän max 750 kg peräkärryä. Neliveto ei ole kytkeytynyt pois missään vetotilanteissa. Siinä tuntuu kuitenkin tietty vedon jousto manuaalivaihteistosta ja kiinteästä kytkimestä johtuen. Jos aikoisi maksimikuormia (2100 kg) paljolti liikutella, automaatti olisi silloin suositeltavampi.
Yhteenveto
CX-5 on hyvä ja tilava matka-auto, jonka ajo-ominaisuudet ovat kunnossa. Touring-mallin varusteet (vakkari, takaa tulevan liikenteen seuranta, kaistanvalvonta, valoautomatiikat) toimivat hyvin ja mahdollistavat stressittömän matkanteon.
Kaupungissa manuaali ei ehkä ole parhaimmillaan, mutta maantie- ja lähiöajossa voimalinja ja vaihteisto toimivat hyvin yhteen. Talvella neliveto on tietysti poikaa.
Auton tekniikka on osoittautunut toimivaksi ja ongelmattomaksi.
Parannusalueita:
-radion herkkyys
-likaantumiselle herkät etuovien kangaskahvat (luin jostakin, että 2014 mallissa on jo muovipäällykset)
-navin hitaus (parani ohjelmistopäivityksessä hieman, mutta kosketusnäytön reagointi saisi olla vieläkin nopeampaa)
============
Tuolla toisella sivustolla Mazda CX-5:n matkaa on seurattu vuoden mittaan yksityiskohtaisesti. Jatkossa raportointi kuitenkin keskittynee tänne.