https://yliteippaus.fi/

Polkupyörän varusteet

Jysky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
En alkanut sotkemaan mitään jo olemassa olevaa ketjua (siis ei pyörän vaan tän foorumin) niin laitetaan pystyyn uusi.

Hankin tuollaisen "naisten" mallin sähköpyörän omiin ja vaimon ajoihin- Helkama CE7. Hintaa mokomalla senverran kun nyt kakkosautostakin EHKÄ sais. Siitä seuraa  ongelma nimeltään lukitus.

Otin kaupasta mukaan Kryptoniten taittolukonkok pituus n metri, mutta huomannu että eihän tuo pituus nyt olekaan koko totuus vaan nuo sauvat ei ihan niin tietysti toimi kuin ketju toimisi. Kuvittelin tuolla saavani eturenkaan ja rungon niputettua pyöräteliseen, mutta eihän tuo noin vaan käykään ainakaan perinteisessä "eturengas loveen" telineessä.

Mikä olisi hyvä vaihtoehto, jos tää alkaa pänniin? Hyväähän tuossa on kun menee suht pieneen tilaan ja sain akun taakse kiiinni satulaputkeen.
 
Hyvä pyörän lukitus on hankalaa. Itse en tykkää kantaa painavia lukkoja mukana, tosin sähköpyörällä se ei ole ongelma eli se puoli jo selätetty. Joko olet nähnyt sen oulun pyöräilijöiden lukkovideon? Bilteman kaarilukko liene kustannusvahvin ja sen kun yhdistää vielä toiseen lukkoon saa jo aika hyvän varkaussuojan.

https://vimeo.com/109018281
 
Tuo luotettava ja kuitenkin vaivattomasti käytettävä lukitus on kyllä tympeä pulma. Kahden tonnin autoa ei huoleta jättää lukitsematta eikä sillä ole mitään hätää, mutta kahden tonnin pyörälle pitäisi järjestää jatkuva valvonta :(

U-lukolla kiinteään rakenteeseen (ei siis nostamalla irtoava liikennemerkki) rungosta kiinnitetty taitaa olla se pitävin ratkaisu, mutta tuollaista rakennetta ei välttämättä löydy edes yhtä läheltä kuin autolle parkkipaikka.

Sähköpyörä on onneksi yleensä niin painava ettei sitä helposti kanna lukittuna pois.
 
Rosvot ajaa pakettiautolla viereen ja ajaa pois. Jos se on lukittu, niin menee hydraulileikkureilla pari sekuntia ja pyörä on pakussa. Kokemusta on...
 
jni sanoi:
Rosvot ajaa pakettiautolla viereen ja ajaa pois. Jos se on lukittu, niin menee hydraulileikkureilla pari sekuntia ja pyörä on pakussa. Kokemusta on...

Tämäkin on totta. Joskus ovat tehneet sitäkin, että nostavat koko pyörätelineen pyörineen pakuun ja se siitä. Aikaa lukkojen ähräämiseen on sitten piilopaikassa. Ehkä tehokkain keino ehkäistä riskiä on olla ostamatta jopoa. Joka neljäs varastettu pyörä on jopo.

Oikeasti todella tympeä aihe. Ei pitäisi olla mitään tarvetta miettiä tällaisia, mutta todellisuus on taas jotain muuta. Pyöriä on kalliitakin ja niitä ilmeisen helppo myydä ja saa hyvin rahaa. Keinoksi varkauksiin vakuutus, enemmän kuin 1 lukko (=menee kakkoseksi varkaalla jos on 2 pyörää ja toisessa vain 1 lukko), välttää epämääräisiä paikkoja ja kellonaikoja, vahtiminen, videon ohjeet, sisällä säilyttäminen.. Itse pidän lenkkipyörää parvekkeellani ja kauppakassia lukitussa pyörävarastossa lukossa. En koskaan jätä pyörää yöksi ulos avoimeen tilaan.