https://yliteippaus.fi/

Mazda 3 2019

kolli

Sisäänajettu
Liittynyt
24.12.2013
Uusi malli esitelty Los Angelesin autonäyttelyssä. On näköjään neliveto malli tulossa valikoimaan.
YouTubesta löytyy muutama esittely.
 
Eiköhän Suomen maahantuoja pidä siitä huolen, että kiinnostus lopahtaa heti alkuunsa kun perinteiden mukaisesti kaikki vähänkään  tehokkaammat voimalinjat jätetään pois maahantuontiohjelmasta.
 
Bawuka sanoi:
Eiköhän Suomen maahantuoja pidä siitä huolen, että kiinnostus lopahtaa heti alkuunsa kun perinteiden mukaisesti kaikki vähänkään  tehokkaammat voimalinjat jätetään pois maahantuontiohjelmasta.
En tiedä mitkä perinteet, kun näin ei ole ollut kovinkaan pitkään vain tämän tällä hetkellä myynnissä olevan mallin kohdalla.

Suurin Mazdan menestyksen este Suomessa on farkkukorin puute. Autohan on oiva. Mazda on pyrkinyt astumaan lähestymään premium-merkkejä ja esim. sisustan laatuvaikutelmaltaan uusi 6 ja nykyinenkin 3 siihen ihan hyvin pystyy, mutta Suomessa tehokkaamman pannuvalikoiman puute estänyt tehokkaasti Audi A3:n tai A-Mersun varpaille astumisen.

Itse kyllä käyn kojolla, jos ja kun Skyactiv-X Suomeen rantautuu. Vanhalla Skyactiv-G:llä olen ajanut ihan tarpeeksi.
 
Erittäin hieno sekä ulkoa että sisältä. Tähän täytyy ehdottomasti tutustua kunhan saapuu meille. Myös uusi moottori vaikuttaa mielenkiintoiselta.
 
Varsinkin sedan tyylikäs, vähän kuin pieni kutonen. Hatchbackin perä mielestäni myös paremman näköinen kuin ennen, aiempi hatchback näytti vähän siltä kuin perä olisi isommasta autosta kuin keula. Tuo spoileri saisi ehkä olla korin värinen ettei takaikkuna näyttäisi niin isolta.

Toivottavasti saisi vähän tehoakin koneisiin, 2.0 vapari ja 120hv kuulostaa 80-luvulta. Ehkä tällä yritetään välttää viemästä ostajia kutoselta, samasta syystä ei ole varmaan farmariakaan. Jos vaikka saisi kolmosen 2.0 165hv ja farmarina, ei kovin moni välttämättä ostaisi kutosta.

Neliveto olisi hieno mutta Suomen verottaja varmaan rankaisee kunnolla jos olisi neliveto missä sopivasti tehoakin. Siinä mielessä olisi yllätys jos saisi nelivedon ja 2.5 koneen Suomeen.
 
Juuha sanoi:
Toivottavasti saisi vähän tehoakin koneisiin, 2.0 vapari ja 120hv kuulostaa 80-luvulta. Ehkä tällä yritetään välttää viemästä ostajia kutoselta, samasta syystä ei ole varmaan farmariakaan.
Iskutilavuuteen tuijottaminen olisi syytä unohtaa nykyään. Mazdan strategia on vapaasti hengittävät moottorit ja tuo nykyinen 120hv malli on suunnattu kilpailemaan näitä kolmipyttyisiä maitopurkkimoottoreita vastaan samassa hinta- ja teholuokassa. Ei ole kyse siitä etteikö pannusta olisi enempää ruutia saatu irti vaan on luotu softalla sopivan teholuokan moottori. Se on sitten maahantuojan tyhmyyttä tai suunnitelmallisuutta, että sitä tehokkaampaa versioita ei ole tuotu maahan, mutta sellaisen saa Ruotsista jos haluaa. Kulutukseltaan ja kulultaan tuo 120hv Skyactiv pärjää kyllä aivan hyvin tuossa n. 23-24k Hatchbackit luokassa.
 
Mazdan muotoilu ollut aina ihan nättiä, mutta keulasta tuli nyt ensimmäisenä heti mielikuva Lancerista. Pystynokka ja iso ritilä ei istu omaan silmään. Onpa tuosta yksi iso haittakin, nimittäin kivet ja jäät menee noista jäähdytin/ilmastoinnin kennolle helpostikin rikkomaan arkoja ja kalliita osia. Tuohon saisi melkoisen talvimaskin laittaa lisää rumentamaan. Töpö porrasperä ihan siisti. Kyllä tuo kääntäisi katseen normiliikenteessä.
 
kahe sanoi:
Onpa tuosta yksi iso haittakin, nimittäin kivet ja jäät menee noista jäähdytin/ilmastoinnin kennolle helpostikin rikkomaan arkoja ja kalliita osia. Tuohon saisi melkoisen talvimaskin laittaa lisää rumentamaan.
Noita kuvia kun katsoo tarkemmin niin sieltä maskin takaa ei näy jäähdyttimestä vilaustakaan eli todellisuudessa tuo ritilä lienee lähes umpinainen ja näin varmasti on jo ilman vastuksen nimissäkin. En usko tuollaista ongelmaa olevan.
 
Bawuka sanoi:
Toisille taas harmi....vähän turhan vanhakantaista. Hyvin toteutettu digimittaristo voittaa mennen tullen analogisen, ihan joka osa-alueella.
Harmi kun sellaisia ei ole tarjolla.
 
Linjakkaan tyylikäs Kolmonen, sedan ehkä viehättää enemmän kun viistoperässä sivuikkunat näyttävät vähän pieniltä massiiviseen perään nähden mutta ehkä tuohon viistoperäisenkin muotoiluun tottuu.
Täältäkin plussaa erittäin selkeälle mittaristolle, viimeinkin on pringles purkinpohjamittaristot katoamassa :)
 
Trollsten sanoi:
Harmi kun sellaisia ei ole tarjolla.

Miksi ei ole muka, tiedän montakin. Vanhat vängät vaan haluaa tuijottaa noita "oikeita" viisareita nuukuuksissaan, kun ei viitsitä muutama sataa maksaa lisää. Itsellä ei ole yhdessäkään autossa ollut näin asiallista mittaristoa, kuin nykyisessä. Ei kertakaikkiaan mitään valittamista. Tietty jos yleinen tietotaito kaiken elektroniikan kanssa on samaa tasoa kuin jokisimpukalla, ymmärrän yskän.
 
Bawuka sanoi:
Miksi ei ole muka, tiedän montakin. Vanhat vängät vaan haluaa tuijottaa noita "oikeita" viisareita nuukuuksissaan, kun ei viitsitä muutama sataa maksaa lisää. Itsellä ei ole yhdessäkään autossa ollut näin asiallista mittaristoa, kuin nykyisessä. Ei kertakaikkiaan mitään valittamista. Tietty jos yleinen tietotaito kaiken elektroniikan kanssa on samaa tasoa kuin jokisimpukalla, ymmärrän yskän.
Niin ja uutuuden perässä juoksijat maksaa sen muutaman satasen, että saa tuijottaa digitaalisesti piirrettyjä viisareita vanhojen sijaan, vaikka näkymässä ei muuta ero olisikaan  ;D

Yhtään digimittaristoa ei ole tullut vastaan, josta jotain merkittävää etua olisi perinteisiin nähden. Sen sijaan heikkoa käytettävyyttä ja luettavuutta sitäkin enemmän. Autoteollisuus laahaa digitaalisuudessa pahasti perässä moneen muuhun toimialaan nähden.
 
Trollsten sanoi:
Niin ja uutuuden perässä juoksijat maksaa sen muutaman satasen, että saa tuijottaa digitaalisesti piirrettyjä viisareita vanhojen sijaan, vaikka näkymässä ei muuta ero olisikaan  ;D

Yhtään digimittaristoa ei ole tullut vastaan, josta jotain merkittävää etua olisi perinteisiin nähden. Sen sijaan heikkoa käytettävyyttä ja luettavuutta sitäkin enemmän. Autoteollisuus laahaa digitaalisuudessa pahasti perässä moneen muuhun toimialaan nähden.

Totta, itse maksan mielelläni ylimääräistä mm. mittaristosta ja kaikesta "turhasta", mittariston muokattavuus on ainakin itselle se "juttu". Käytettävyys on myös käyttäjästä kiinni. Jos nyt vaikka noita meidän talleja vertaa, niin aika helppo todeta että toinen meistä ostaa tunteella ja toinen järjellä ;).
 
Itse asiassa lisäarvoa digimittaristolla on silloin kun siihen saa esim. navin tarkennetun karttanäkymän ja itse näytölle yleiskuvan. Käytän itse Q5:n digimittaristoa juuri noin. Ulkonäöllisesti digimittari on tylsä ja lattea ja esim. edellisen Allroadin mittaristo oli huomattavasti hienompi perinteisillä mittareilla, mutta isolla mittareiden välissä olevalla näytöllä.
 
Trollsten sanoi:
Käytettävyys ei ole käyttäjästä kiinni  :rolleyes:
Miksi ei muka ?? Miten toinen voi kokea asian hankalaksi ja toinen helpoksi, jos se ei ole myös kiinni käyttäjästä ??

Paras esimerkki vaikka kuuluisa vakkarin viiksi vs ratin napit. Miten se muka ei ole käyttäjästä kiinni vaan, käytettävyydestä ?? Miten ihmiset voivat kokea sen käytön niin vahvasti eri tavalla, jos se on "käytettävyydestä" kiinni.
 
Bawuka sanoi:
Miksi ei muka ?? Miten toinen voi kokea asian hankalaksi ja toinen helpoksi, jos se ei ole myös kiinni käyttäjästä ??

Paras esimerkki vaikka kuuluisa vakkarin viiksi vs ratin napit. Miten se muka ei ole käyttäjästä kiinni vaan, käytettävyydestä ?? Miten ihmiset voivat kokea sen käytön niin vahvasti eri tavalla, jos se on "käytettävyydestä" kiinni.
Trolli taitaa nyt höristä omiaan! Käyttäjästä se on kiinni niin kuin sanoit. Tähän sopii tuo sanonta että toinen tykkää  äidistä ja toinen tyttärestä.
 
Mittaristo on vähän kuten rannekello, kyllähän se digitaalinen Rolex näyttäisi vähän hassulta. Analogisuus tuo laatuvaikutelmaa kun se on tyylikkäästi toteutettu. Ja eikö näissä uusissa autoissa muutenkin ole ihan tarpeeksi näyttöjä, saisi edes nopeus ja kierrosluku olla tyylikkäästi analogiset.
 
Juuha sanoi:
Mittaristo on vähän kuten rannekello, kyllähän se digitaalinen Rolex näyttäisi vähän hassulta. Analogisuus tuo laatuvaikutelmaa kun se on tyylikkäästi toteutettu. Ja eikö näissä uusissa autoissa muutenkin ole ihan tarpeeksi näyttöjä, saisi edes nopeus ja kierrosluku olla tyylikkäästi analogiset.

Just näin!
 
Bawuka sanoi:
Miksi ei muka ?? Miten toinen voi kokea asian hankalaksi ja toinen helpoksi, jos se ei ole myös kiinni käyttäjästä ??

Paras esimerkki vaikka kuuluisa vakkarin viiksi vs ratin napit. Miten se muka ei ole käyttäjästä kiinni vaan, käytettävyydestä ?? Miten ihmiset voivat kokea sen käytön niin vahvasti eri tavalla, jos se on "käytettävyydestä" kiinni.
Kannattaa tutustua käytettävyyteen käsitteenä. Mitä tahansa oppii tarpeeksi pitkän opettelun jälkeen käyttämään, mutta se tarkoita hyvää käytettävyyttä.
 
Jos omaan autoon ei ole varaa hommata tai muuten ole saatavissa digitaalimittaristoa niin voi sitä aina perustella jollain! Mitä hankalaa tässä mittaristossakin on!

 

Liitteet

  • BMW-3-Series-4-Series-Multifunction-Instrument-Dispay-MFID-9-750x500.jpg
    BMW-3-Series-4-Series-Multifunction-Instrument-Dispay-MFID-9-750x500.jpg
    17,8 KB · Katsottu: 380
On se sitten hyvä tai huono asia, tulevat digimittarit korvaamaan mekaaniset viisarinäytöt ihan lähiaikoina. Mekaanisen valmistus alkaa olemaan liian kallista ja rajoittaa asioita. Näytöllä saadaan tehtyä mekaanisen mittarin näköinen tai halutessa jotakin ihan muuta pelkällä softan vaihdolla.

Tällä hetkellä "apinaa koijataan" laskuttamalla digimittaristosta ylimääräistä ja niin kauan raha otetaan kun joku sitä haluaa vastikkeetta antaa.