https://tummennuskalvot.fi/

Iso farkku, skoda superb vs hyundai i40

J

J0rma

Vieras
Iso farkku hakusessa. Pitkäjalkaiselle kuskille, jonka takana on lasten turvakaukalo ei taida montaa vaihtoehtoa olla. Edes Volvo V70:ssa ei mahdu riittävän hyvin turvakaukalo taakse kun penkki on takana.

Superb ja i40 erona on ainakin hinta, ja superb:ssä on enemmän lisävarusteita saatavana. Mutta kummassa on mielestänne parempi hinta-laatusuhde?
 
J0rma sanoi:
Edes Volvo V70:ssa ei mahdu riittävän hyvin turvakaukalo taakse kun penkki on takana.

V70:sessä on todella niukat takajalkatilat. Leveyttä on toki runsain mitoin, mutta pituussuuntaista tilaa on todella vähän.

i40 ja Superb ovat aivan eri kokoluokassa, jos katsotaan takajalkatilojen pituussuuntaista tilaa. Superbissa on ehkä 10 senttiä enemmän pituussuuntaista tilaa. Leveydessä Superbi häviää aavistuksen Hynylle.

Superb oli meidän perheen ainoa auto, mihin isokin turvaistuin, ei siis vain kaukalo, mahtui täysin ongelmitta selkä menosuuntaan. Repsikalla ei ollut yhtään mitään tarvetta tinkiä jalkatiloistaan. Tilaa oli itse asiassa niin paljon, että yhden lainaistuimen kanssa tuli se ongelma, että repsikan penkkiä ei saanut niin taakse, että jakkara olisi saanut tukea etupenkin selkänojasta ;D
 
Ottamatta kantaa noista kumpaankaan, niin oletko tsekannut SUV- ja tila-autoja? Niissä kun tyypillisesti pystymmän istuma-asennon ansiosta on takana tilaa yllättävän paljon juuri tuosta aspektista, koska turvakaukalon perspektiivistä tilaa ei rajoita jalkatila, vaan nimenomaan kuskin selkänoja.
 
Vempula sanoi:
Superb oli meidän perheen ainoa auto, mihin isokin turvaistuin, ei siis vain kaukalo, mahtui täysin ongelmitta selkä menosuuntaan.

Hyvä pointti. Tarkoitus onkin lähitulevaisuudessa ostaa käännettävä turvaistuin, joka on mahdollisesti vielä tilaa vievempi kuin turvakaukalo.

Marko_K sanoi:
Ottamatta kantaa noista kumpaankaan, niin oletko tsekannut SUV- ja tila-autoja? Niissä kun tyypillisesti pystymmän istuma-asennon ansiosta on takana tilaa yllättävän paljon juuri tuosta aspektista, koska turvakaukalon perspektiivistä tilaa ei rajoita jalkatila, vaan nimenomaan kuskin selkänoja.

Aika vähän olen katsellut tila-autoja. En oikein tiedä niiden takapenkkien tiloista. Esim. Touran mahtuuko sinne turvaistuin/-kaukalo taakse. Pituutta itsellä on 195cm.
 
Onko teillä sitten 2 kaukaloa vai miksi kaukalon pitää olla kuskin takana? Apukuskin puolellahan on muutenkin himppusen verran enempi tilaa kun ei ole rattia jne. Itse olen 193cm ja kahdesta lapsesta on selvitty Volkswagen Golffilla. Ahdastahan sitä jossain vaiheessa oli mutta ei sitä ikuisesti kestä. Toki pitkillä jaloilla ja pitkillä käsillä Golf ei ole vaihtoehto.

Mutta jos sitä pituussuuntaista tilaa oikeasti kaipaa niin Superb, piste.
 
Pekki sanoi:
Eipä Superbille oikeasti ole kauhean montaa vaihtoehtoa samassa hintaluokassa. Taakse mahtuu.
Lisäksi on voimalinjoja joista on hyvä valita omaan tarpeeseen sopiva. Takatilat omaani verrattuna ovat kuin valtamerilaivassa.
 
J0rma sanoi:
Aika vähän olen katsellut tila-autoja. En oikein tiedä niiden takapenkkien tiloista. Esim. Touran mahtuuko sinne turvaistuin/-kaukalo taakse. Pituutta itsellä on 195cm.

Selvinnee kokeilemalla. Jos mittoja katsoo, niin Touranille on merkitty mittaa takapenkin selkänojasta etuistuimen selkämykseen TM:ssä 98 cm, kun Superbille on 102 cm. Mutta kun huomioi erilaisen ajoasennon, tilanne todennäköisesti kääntyy toisinpäin.

Mutta kokeilemalla selvinnee parhaiten. Touran ei ole tuon skenen tilavin.

Tila-autoissa on noita lapsia ajatellen sellainen hyvä puoli, että taakse mahtuu kohtuudella aikuinenkin vaikka kahden kaukalon väliin, Superbissa pitää puolisoaan vihata aika väkevästi että siihen lähtee...
 
Meillä on kaksi turvaistuinta Passat B8:n takapenkillä (kaksoset) ja vaihtoehtona auton hankinnan aikaan oli mm. Superb. Keskikokoiset SUVit (esim. Q5, XC60) jäi pois kun todettiin ettei haluta nostella tuplakärryjä niin ylös ja toisaalta noiden keskikokoisten SUVien kontitkin on aika pieniä. Isot SUVit (esim. Q7, Touareg, XC90) taas nousivat hinnaltaan budjetin yläpuolelle.

Päädyttiin kuitenkin Passatiin Superbin sijasta koska silloin ei saanut Superbiin L&K -malliin mustaa nahkasisustaa (nykyisin saa). Superbin ja Passat B8:n akselivälissä on muistaakseni noin 50mm ero ja se ero tulee juuri takapenkin ja etupenkin väliin.

Nyt kun tyypit istuu nenät menosuuntaan niin matkustamon pituussuuntaista tilaa etupenkin takana saisi olla vähän enemmän. Jo nyt muksujen jalat yltää potkimaan kuskin ja matkustajan selkänojaan vaikka kumpikin meistä vaimon kanssa on alle 180cm mittaisia.

Varmaan turvaistuinvalinnalla saa tuota pituussuuntaista tilaa "jatkettua", mutta meidän kriteereissä oli se, että istuimien telakat pitää saada kiinni autoon myös vöillä isofixien lisäksi ja se rajasi valikoiman käytännössä vain yhteen malliin.

Hyundaista ei ole kokemusta eikä se ollut meillä valintalistallakaan (neliveto puuttui). Mutta noilla spekseillä varmaankin Superb on oikeampi valinta. Akseliväli ei suoraan kerro matkustamon tilavuudesta, mutta i40:n ja uusimman Superbin akseliväleissä on noin 7cm ero Superbin hyväksi.

Itse kysymykseen eli hinta-laatu -suhteeseen en sitten osaakaan ottaa kantaa kun en tiedä mitä tarkoitat laadulla. Jollekin laatua ovat materiaalit, toiselle se että arkikäyttö on miellyttävää ja kolmannelle vähäiset korjaus- ja huoltokustannukset.
 
TeroPee sanoi:
Hyundaista ei ole kokemusta eikä se ollut meillä valintalistallakaan (neliveto puuttui). Mutta noilla spekseillä varmaankin Superb on oikeampi valinta. Akseliväli ei suoraan kerro matkustamon tilavuudesta, mutta i40:n ja uusimman Superbin akseliväleissä on noin 7cm ero Superbin hyväksi.

Akseliväli ei kerro läheskään kaikkea, koska osaltaan Superbin poskettomat takajalkatilat johtuvat siitä, että koko ohjaamo on tuupattu hiukan edemmäksi kuin muissa autoissa. Eli tuulilasi on hiukan edempänä kuin yleensä. Näkyy varsinkin kakkoskopan sivuprofiilissa tämä juttu hyvinkin selkeästi:

Skoda-Superb_Combi-2010-1280-1e.jpg
 
Isäukolle ja rouvalleen tuli uusi I40-farkku heti ilmestyttyään kuusi (?) vuotta sitten. Noin designiltaan ja sisustaltaan ihan jees auto, mutta onneton vaparibensa, kynttilämäiset ajovalot, ylitehostettu vieterimäinen ohjaus ja alustan onneton äänieristys (hiekkatien ropinat kuuluvat todella selkeästi) jättivät itselle "ei koskaan tällaista" -fiiliksen.
Tyytyväisiä ovat kuitenkin tuntuneet olevan, ja varsinaisista vioista vain katkennut ja erittäin hankalasti saatavilla oleva jousi on jäänyt itelle mieleen.

Sitten Superb -farkku, en tiedä puhutaanko nykymallista vai edellisestä, mutta itellä oli vajaan vuoden verran 2013-versio. Jämäkkä ja iso auto, omaa silmää miellyttänyt konservatiivinen design, ja pienellä bensaturbollakin ihan eri vehje kuin Hyny.
Hiukan kovahko rengasmelu ja huonot kapeakeilaiset halogeenivalot (älä vaan moisiin enää nykypäivänä sorru) jäivät negatiivisina mieleen. (Edit. ja näköjään kun kävin penkomassa niin myös pienet nitinät ja natinat, sekä huono Bolero-radio)
Silti erinomainen peli ja hyvät muistot jäi itelle mieleen, tuon takapenkillä tuli omana hääpäivänäkin istuttua.
Voisi valita uudelleenkin, kunhan valot ja talvivarusteet olisivat kunnossa.

Eli täältä puolto ehdottomasti Superbille.
 
Anzander sanoi:
Voisi valita uudelleenkin, kunhan valot ja talvivarusteet olisivat kunnossa.

Suomessa taisi todella monessa kakkoskoppasessa olla kaksoisksenonit. Ne olivat parhaat ajovalot ikinä, mitä minä olen omistanut. Dynaamiset kaksoisksenonit kun naittaa yhteen staattisten H3-apukaukovalojen kanssa, niin tulos on enemmän kuin hyvä. Näitä ratkaisuja ei enää nykyautomaailmasta löydä.

Itse laitoin vielä 65 wattiset polttimot apukaukovaloihin, joten loistavista kaukovaloista tuli vielä paremmat. Tiedän, olin jälleen kerran yhteiskunnan vihollinen :D
 
J0rma sanoi:
Tarkoitus onkin lähitulevaisuudessa ostaa käännettävä turvaistuin, joka on mahdollisesti vielä tilaa vievempi kuin turvakaukalo.

Moinen - liekkö paljonkin eri malleja - ainakin meni V90:sen kuskin taakse kun kuskasin likan poikaa sellaisessa.
 
J0rma sanoi:
Aika vähän olen katsellut tila-autoja. En oikein tiedä niiden takapenkkien tiloista. Esim. Touran mahtuuko sinne turvaistuin/-kaukalo taakse. Pituutta itsellä on 195cm.

Itse joskus katselin Tourania sillä silmällä, mutta kun totesin ettei itseni taakse (192cm) mahdu kukaan istumaan jäi edes koeajamatta.
 
Hämmästyin otsikon nähdessäni, kun näin ei-ihan-just-Hyndaissa-istuttuani miellän nuo kärryt sisätiloiltaan ihan eri kokoluokkaan kuuluviksi. Superbilla vajaa pari vuotta ajeltuani, ja just hiljan automessuilla ison kasan autoja koeistuttuani, voin todeta, että eipä markkinoilla juuri ole tilavampia autoja missään hintaluokassa. Q8-tyyliset monsteritkaan eivät pituussuunnassa tunnu pärjäävän (leveyssuunnassa tilanne voi olla toinen, mutta eipä ole niinkään päin koskaan ahdistanut), joten jos vaihtoehdot ovat nuo, niin enpä kauheasti enempää miettisi. Ja voimalinjoja yms kilkettä taitaa löytyä myös paremmin useimpiin tarpeisiin.
 
Ei i40 pärjää mitenkään Superbille oikein missään, mutta ei varsinkaan tiloissa. Mulla on paha tapa ajaa takaa ja matalalta ja Superb on niitä harvoja kansanautoja, joissa oman ajoasennon takana on reilusti tilaa istua. Moneen muuhun mahtuu kyllä, mutta ei mukavasti.
 
Hawtin sanoi:
Superbilla vajaa pari vuotta ajeltuani, ja just hiljan automessuilla ison kasan autoja koeistuttuani, voin todeta, että eipä markkinoilla juuri ole tilavampia autoja missään hintaluokassa. Q8-tyyliset monsteritkaan eivät pituussuunnassa tunnu pärjäävän

Allekirjoitan tämän. Joitakin vuosia sitten tuli enemmänkin kulutettua taksien takapenkkejä, niin Superbin jalkatilat vei ylivoimaisen voiton kaikista Mersu, Volvo, yms. takseista joissa itse olen istunut.

Pykälää halvemmassa hintaluokassa tein omakohtaisen vertailun vuonna 2016:
- Opel Asta
- Hyundai i30
- Ford Focus
- Skoda Octavia

Kun asetin kuskinpenkin itselleni mukavaksi ja sen jälkeen mittasin takajalkatilan, niin kolme ensinmainittua olivat muutaman sentin tarkkuudella identtiset, mutta Octaviassa oli 5 - 10 cm enemmän tilaa.
 
Omakohtaiset kokemukset Opel Zafira Tourerista. Mahtuu kaukaloa ja turvaistuinta ja tavaraa. Pari ylimääräistä kaveritkin tarvittaessa. Takapenkkiä voi siirtää pituussuunnassa ja selkänojaa käännellä pala kerrallaan. Ollut perhekäytössä älyttömän hyvä! Ääni tila-autolle!
 
Thumb sanoi:
Omakohtaiset kokemukset Opel Zafira Tourerista. Mahtuu kaukaloa ja turvaistuinta ja tavaraa. Pari ylimääräistä kaveritkin tarvittaessa. Takapenkkiä voi siirtää pituussuunnassa ja selkänojaa käännellä pala kerrallaan. Ollut perhekäytössä älyttömän hyvä! Ääni tila-autolle!

Paras ehkäisykeino totaalisen pidättäytymisen ohella on lähteä autokauppaan katselemaan tila-autoja.
 
Miksi Kia Optima ei ole listalla? On juuri faceliftattu eli saa ihan passelilla varustelulla.
Ainakin omassani on hulppeat takajalkatilat ja PHEV:stä huolimatta takakontti on käyttökelpoinen.
Oma koeajo Ambiance varustetason superbilla oli aika karu -> rengasmeteli kumiseva ja epämiellyttävä sekä ohjaamo suoraan sanottuna ruma. Optimaan tulee rengasmelua sisään, mutta ääni on erilainen. Optiman rengasmelu on tasaista kohinaa joka ei häiritse samoin kuin omituinen kumiseva meteli vaikka desibelejä mahdollisesti oli jopa saman verran.

Optima ei ole erityisen tyylikäs sisustasta kun vertaa vaikka ranskalaisiin, mutta kaikki toimii ja näyttää jämäkältä. Superbin keskikonsolin napit koeajamassani ambiancessa olivat kuin jostain mockoff lastenlelusta kiiltävine nappuloineen. Passatin perusmallikin jätti jämäkämmän kuvan sisustan nappuloista yms kuin tuo superb ambiance.

Nelivetoa ei tosin ole.
 
Patteri sanoi:
Miksi Kia Optima ei ole listalla? On juuri faceliftattu eli saa ihan passelilla varustelulla.
Ainakin omassani on hulppeat takajalkatilat ja PHEV:stä huolimatta takakontti on käyttökelpoinen.

Tuota minäkin ihmettelin. Jos Hyundai-konsernin tuotteista pitäisi löytää verrokki Superbille, niin sehän on Kia Optima. Ei Hyny i40 osu samalla tontille lainkaan.
 
J0rma sanoi:
Iso farkku hakusessa. Pitkäjalkaiselle kuskille, jonka takana on lasten turvakaukalo ei taida montaa vaihtoehtoa olla. Edes Volvo V70:ssa ei mahdu riittävän hyvin turvakaukalo taakse kun penkki on takana.

Superb ja i40 erona on ainakin hinta, ja superb:ssä on enemmän lisävarusteita saatavana. Mutta kummassa on mielestänne parempi hinta-laatusuhde?

Et ole ajatellut käydä kurkkaamassa Subaru Outbackia?

Itselläni on tilanne, että on Toyota Avensis -17vm ja mukana kauppareissuilla on pari aikuista ja pari mukulaa, toinen mukuloista nenä meno suuntaan ja toinen selkä meno suuntaan. Ongelma on siinä, että näiden turvaistuinten lisäksi takapenkille ei kertakaikkiaan mahdu yhtään mitään, selkä meno suuntaan oleva istuin piti siirtää apparin taakse koska en mahtunut ajamaan autoa (Olen 185cm).

Mitä nyt itse olen noita vaihtoehtoja pohtinut (Jos vaikka sattuisi vielä yksi kersa tulemaan) niin kyllä ne vaihtoehdot alkavat olla 7 paikkaiset katumaasturit/tila-autot ja tai sitten Prius+ tai joku muu todella iso farkku. Outback on tullut vastaan monessa kohtaan ja ainakin katto tilavuus tuntuu olevan ihan omaa luokkaansa segmentissä samoin myös moni ainakin väittää änkeneensä 3 turvaistuinta helposti tuonne taakse (Pikkusen kuulostaa Amerikan lisältä tuo helposti sana) mutta paremmin asiaa tuntevat voisivat mahdollisesti valaista hieman.
 
Kolme turvaistuinta vierekkäin on kyllä kovin suhteellinen käsite.

Meilläkin oli n. 4 ikävuoteen asti sellaiset oikein tukevat ja paksuilla pehmusteilla olevat isofix-turvaistuimet.

Sitten 5 - 6 vuotiaalla "ohut muovikulho" joka vaan heitetään penkille, lapsi kyytiin ja vyö kiinni. Istuin on näppärä siirrellä autosta toiseen ja ulkomitoiltaan huomattavasti kapeampi tuohon ensinmainittuun verrattuna, vaikka tämä onkin isommalle lapselle tarkoitettu.
 
Ascon sanoi:
Kolme turvaistuinta vierekkäin on kyllä kovin suhteellinen käsite.

Meilläkin oli n. 4 ikävuoteen asti sellaiset oikein tukevat ja paksuilla pehmusteilla olevat isofix-turvaistuimet.

Sitten 5 - 6 vuotiaalla "ohut muovikulho" joka vaan heitetään penkille, lapsi kyytiin ja vyö kiinni. Istuin on näppärä siirrellä autosta toiseen ja ulkomitoiltaan huomattavasti kapeampi tuohon ensinmainittuun verrattuna, vaikka tämä onkin isommalle lapselle tarkoitettu.

Juuh, tuolla sanoinkin, että tuntuu pikkusen Amerikanlisältä tuo "helposti" sana. Sanotaan, että jos on 3x tollasta Britaxin kunnollista istuinta missä on kunnolliset päänsuojukset ja sivuttaistörmäys suojat niin saa olla jo melkoinen laiva, että 3 noita mahtuu vierekkäin. Meillä siis toinen tälläinen https://www.verkkokauppa.com/fi/product/48738/hqfdx/Britax-Romer-Evolva-1-2-3-Plus-turvaistuin-2016-9-36-kg-Cosm?gclid=Cj0KCQiAtP_iBRDGARIsAEWJA8jZzQEHfVVIkeXrz3rL43ir5tEGDwaa8ECsVZSDdpyMvNKLMqehgewaAgyhEALw_wcB ja toinen sitten tälläinen https://www.verkkokauppa.com/fi/product/49973/jtqkr/Britax-Romer-Multi-Tech-III-turvaistuin-9-25-kg-Cosmos-Black?gclid=Cj0KCQiAtP_iBRDGARIsAEWJA8juO6laNC-mmxizKkmUy_3JPP14NdQk9PgiPJJ7nLDRCQ-WkgjCD5YaAlv4EALw_wcB

Voin sanoa ihan suoraan, että kyllä saa olla varsin kookas takapenkki jos noiden väliin meinaa vielä kolmannen änkeä, ei sillä, että sellaista ei olisi olemassa. Rajaa vain vaihtoehtoja melkoisen paljon.