https://tummennuskalvot.fi/

Lexus RX 400h 2003-2008

kahe

Hallitusjäsen
Liittynyt
28.1.2015
Ei kauheasti ole kokemuksia luettavissa tai sitten en ole lukenut oikeista paikoista, mutta avaanpa vanhalle mallille vielä oman aiheen, kun kiinnostus heräsi kyseiseen delfiinin muotoiseen malliin. Tuontipelejä saisi aika edullisesti vielä kohtuu kilsoilla.

Tuoltahan löytyy detaljia itse malleista:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lexus_RX

Kiinnostuin tuosta vetopainojen ja sähköisen nelivedon takia erityisesti, sekä tietysti möhkäleen kohtuullisen kulutuksen johdosta. No, parilla videolla nyt ei kauhean hyvältä eteneminen lumessa näytä, mutta olisiko tästä esim. vaunun vetoon? Onko kokemuksia?

Entä kestävyys tai heikkoudet kymmen vuotiaalla hybridillä?

Huoltohinnat?
 
Hiljaista tässä ketjussa ja itsekin avasin sanaisen arkkuni väärässä ketjussa eli Lexus 450h aiheen alle. Sieltä löytää tämän oman RX:ni ensivaikutelmat.

Sen verran tuosta akkukestosta yli 10v autossa että omalla RX:llä on nyt ajettu yli 392 tkm ja kaikki toimii ihan normaalisti, tai ainakin luulisin, koska mitään virhekoodeja tms ilmoituksia ei ole näkynyt. Auto on huollettu ihan viimeistä huoltoa lukuunottamatta Lexus Kaivokselassa ja itsekin käyttäisin siellä, mutta välimatkaa on sen verran ettei ole suunnitelmissa, vaikka voisihan sen Hesan reissun seuraavan kerran koukata Kaivokselan kautta ;)

Ainoa huoltopuute tällä hetkellä on jakohihnan ikä, joka on jo viitisen vuotta, mutta kilsoja on vaihtoväliin vielä noin 50 tkm.  Tietysti riski on olemassa, että remmi sanoo sopimuksen irti, mutta uskon Lexuksen laskeneen huoltovälin varman päälle eikä puolen vuoden ylitys ole ongelma kun kilometrit on jääneet näin alas.

Kirjoittelen kokemuksia tänne taas kun aihetta ilmenee. Tähän saakka olen ollut autoon erittäin tyytyväinen sen pari kuukautta minkä olen ehtinyt sillä ajaa.
 
Viime Talven ajellut lyhyttä työmatkaa 400h RX:llä .
Bensaa ottaa sen 11l/100km  koska ajan lyhyttä pätkää ja käy kylmänä kokoajan melkein.
Maantiellä menee sen 8.5l/100km, kokoisekseen iso auto ei mikään järjetön kulutus.
Lämpenee melko nopeasti,pyörittää bensakonetta joka antaa lämpöä,heti kun keli lämpenee alkaa sammuttelemaan herkemmin bensakonetta, huomaa myös jos pistää lämppärin off:lle bensakone sammuu kaupungissa.
--Kohtuu nuukasti käyttää akunvirtaa,pitää siellä täydessä koko ajan melkein,voisi käyttää enemmänkin apuna??


aj.270tkm
-Jäähdyttäjän vaihdoin kun tiputteli ,saksasta satasen luokkaa,samalla ilmastoinni kenno 60e .
-Takajarru satulan liukutapit umpijumissa,aukasin ja laitoin uudet.
-Etutukivarren puslat vaihdoin kun hiukan irvisteli reunasta.Pahat irrottaa,tukivarren pulttien jengat etupalkin sisällä ja ruosteessa.Samoin moottorin kiinnikkeet juuri sopivasti edessä.
-Ajovalojen korkeudensäädin potikka umpiruosteessa taka-akselilla ,uusi aliexpress 12e
-cd soittimen tilalle pistin kortinlukijan .
-Mark Levinsson soi hienosti

Obd:stä näkee läppärillä Toyota/lexus ohjelmalla kaikki , Puhelimella Torquella myös akkujen jännitteet ,lämmöt ym kaikki .

Kunnon kiihdytyksessä vetelee aika kovin vaikka uudet puslat,ehkä Uretaanit kannattais laittaa vai tuleeko äänekäs?

Muuten todella hiljainen auto ,ei kuulu juurikaan koneen ääntä eikä rengasääniä.
Vetoja löytyy rajusti esim ohituksissa.

Talvella puskee aika paljon ,vetää toki neljällä mutta takapäästä vaisusti koska vaan se sähkö takana.
-3.3 L V6 211hv / 288nm vetää edessä
-edessä sähkömoottori 167hv / 333nm
-takana sähkömoottori 68hv / 130nm

-apulaitehihnaahan ei ole , ei laturia,ei starttia...
-pikkuakun 12v lataa invertterillä eli nostaa jännitteen sinne 14v heti kun tulee ready teksti.
-ja jos 12V on alijännitettä ,alle 9v ,ei tule Beep ääntä,eikä ready tekstiä ,eli auto ei "starttaa"
Hiukan apusähköä jostain että napsahtaa relet päälle ja sitten auto lataa itse isosta akustosta.
-Starttinahan toimii Generaattori. Ilmastoinni kompura + tehostin sähköllä.

-Luistonestoa ei saa pois.
-Pakilla vetää vaan sähköllä.
-Kokeilin talvella jyrkässä luiskassa,etuperin sutasee ja luistonesto ottaa kiinni ja sitten lähtee aika hyvin .
Pakilla Bensakone ei käy , kaasu pohjaan ja lähtee taakse Kuminauhamaisesti ilman sutasua,ei järjettömästi mutta lähtee. Ilmeisesti elektroniikka säännöstelee virtoja ja antaa rauhallisesti tehoja, ettei paikat hajoa.

Siinä tuollaiset nopeat mitä mieleen tulee :)
Kaikenkaikkiaan lupsakka auto kurvailla , ohituskiihtyvyys plussaa
 
RX400h 2006 tänään katsastettu huomautuksitta ja mittarissa 397390km.
Ei mitään tarvetta vaihtaa autoa vaikka rippikouluikä lähestyy :)

Lujaa laatua, kuten eräs itäautomerkki mainosti. Lexuksen maine laatuautona säilyy vanhanakin.
 
Sen verran pitää valittaa, että xenonit on hiipuneet aika tehottomiksi. Paraneeko näkyvyys xenon-polttimoiden vaihdolla, onko kokemuksia? Vai onko valotehon puutteeseen joku muu syy? Kaukovalot on aivan loistavat, kyllä lähivalotkin olisi saanut olla tavalliset halogenit.
Motonetin korjaamo vaihtaa ne noin 300€ hintaan. Itse vaihdetttuna pääsisi 100€ kuluilla, kun xenonit maksaa sen verran. Ei halvimmat, mutta keskihintaiset.

 
Xenonit hiipuu ajan kanssa ja silmä tottuu salakavalasti siihen. Vaihdat polttimot, niin et haikaile halogeenien perään taas hetkeen ellei ole samaa ongelmaa, mikä oli vanhoissa Outbackeissä. Niissä hilseili heijastinpinta pilalle väärillä/huonoilla xenon polttimoilla liiaallisen UV valon takia.
 
Rx:n valot on sellaiset linssityyppiset, joten heijastimia ei ole kuin kaukovaloissa. Katsastuksessa ei kuitenkaan ollut huomauttamista. Ero lähi-ja kaukovalojen tehon välillä on nyt valtava.
 
On siellä linssin takana heijastin, linssi vaan sen kuvion muokkaa sopivaksi.

Jos linssi on harmaantunut kosteuden tms. vuoksi, niin se vaikuttaa sekä sitte tuo kahen mainitsema heijastinpinnan mahdollinen porsiminen. Mutta yhtäkaikki... lähtisin ensin vaihtamaan itse xenonpolttimoa, vaikkapa puoli kerrallaan. Kyllä sen sitten näkee oliko vaan polttimo vanha vai onko jotain isompaa vikaa.
 
Jos joltain löytyy RX 2nd gen rullaverho-hattuhylly pölyttymässä varastossa, niin voisin olla kiinnostunut ostamaan.

Entä löytyiskö täältä tietoa miten tuon keskikonsolin SECURITY punaisen valon moodeja pitää oikein lukea (vilkkuu hitaasti/nopeasti/jatkuvasti päällä)?  Miten hälytyksen saa kokonaan/väliaikaisesti pois päältä (sisätilalämmittimen käyttö aiheuttaa turhia hälytyksiä?!?) ?
 
Onko kattopaneelissa nappi josta saa sisätilan anturit pois päältä?
 
ConD sanoi:
On siellä linssin takana heijastin, linssi vaan sen kuvion muokkaa sopivaksi.

Jos linssi on harmaantunut kosteuden tms. vuoksi, niin se vaikuttaa sekä sitte tuo kahen mainitsema heijastinpinnan mahdollinen porsiminen.

Tuolta saa apua, jos em. Alle 200 eurolla heijastimet uuden veroisiksi. Harmaantunut linssikokemusta on, saattaa vaatia ajovalon irroituksen/puskuri samalla  otettava vex. Tuurilla valoyksikkö lähtee irti lampun aukosta.

Ajovalojen heijastinpinnoitus;

Suomen Metallointi Oy, Pl 252, 21101 Naantali

Suomen Metallointi Oy/Filip Törnroos
0400627202
 
XoAntero sanoi:
Onko kattopaneelissa nappi josta saa sisätilan anturit pois päältä?

Sen verran uusi tuttavuus tämä auto että kaikkea ei ole vielä tullut löydettyä.  Kyllähän sieltä kattopaneelista tosiaan tuollainen nappi löytyy ja useampaa anturiakin?

Muistaakseni sitä nappia jotenkin painelin, mutta vielä senkin jälkeen hälytys tuli. Ehkä painelin sen takaisin on/off.  Voiko mistään todeta että sisäanturit on varmasti poissa päältä?  Sen verran ärsyttävää jos laittaa vaikka ajastimella lämmityksen aamuksi ja auto alkaa huutamaan.

Ja onkohan tuossa off napin painamisen jälkeen jotain sekunti rajaa jolloin autosta on viimeistään poistuttava jotta anturit pysyisivät vielä offilla tai tosiaan joku varmenne mistä näkisi varmuudella että anturit on todellakin off tilassa?

Entä onko joku onnistunut saamaan nuo sisäanturit poissa käytöstä pysyvästi tai vaikka koko hälytysjärjestelmän offille pysyvästi.  Pärjäisin kyllä ihan hyvin ilman koko hälytysjärjestelmääkin.
 
Ei mitään tietoa noista asioista. Itse pitänyt sisälämppärin 1-asennossa, riittää lämpö(minulla pienempi auto tiloiltaan) ja ei laukaise hälytintä.
 
jokasään sanoi:
Sen verran uusi tuttavuus tämä auto että kaikkea ei ole vielä tullut löydettyä.  Kyllähän sieltä kattopaneelista tosiaan tuollainen nappi löytyy ja useampaa anturiakin?

Muistaakseni sitä nappia jotenkin painelin, mutta vielä senkin jälkeen hälytys tuli. Ehkä painelin sen takaisin on/off.  Voiko mistään todeta että sisäanturit on varmasti poissa päältä?  Sen verran ärsyttävää jos laittaa vaikka ajastimella lämmityksen aamuksi ja auto alkaa huutamaan.

Ja onkohan tuossa off napin painamisen jälkeen jotain sekunti rajaa jolloin autosta on viimeistään poistuttava jotta anturit pysyisivät vielä offilla tai tosiaan joku varmenne mistä näkisi varmuudella että anturit on todellakin off tilassa? Painin itse saman asian kanssa kun ostin IS 300h:n. Hälytyksen nappi on tosiaan katossa. Teen itse sillä tavalla, että ennen kun laitan auton lämmitykseen niin painan katossa olevaa nappia. Mittariston infoon ilmestyy silloin hetkesi teksti että hälytys on off. Sen jälkeen voi laittaa auton tolppaan ja lukita ovet niin hälytys pysyy off tilassa. Seuraavan kerran kun menee autoon niin tila taitaa vaihtua taas on tilaan kun auto lukitaan jos ei paineta nappia. 

Entä onko joku onnistunut saamaan nuo sisäanturit poissa käytöstä pysyvästi tai vaikka koko hälytysjärjestelmän offille pysyvästi.  Pärjäisin kyllä ihan hyvin ilman koko hälytysjärjestelmääkin.
 

Missä asennossa avain on silloin kun painat tuota katossa olevaa nappia?  En muista että olisin mittaristossa nähnyt mitään tekstiä (voihan olla että rx:ään tuota tekstiä ei tulekaan?) Muistelisin että napin painallus sai kuitenkin security valon muuttumaan hitaasta välkkymisestä jatkuvaan valoon. Oiskohan tuo hälytys ollut silloin pois päältä...  Kokeilen tuota parin päivän sisällä uudestaan.  Eli napista on ainakin jotain muutosta tullut, joten luultavasti ja toivottavasti menee sisäsensorit offille tuolla tapaa.

Onkohan mitään väliä lukitseeko/avaako auton kaukosäätimellä tai fyysisellä avaimella?
 
Jostakin syystä vastaus jäi pois lainauksesta, niin vastaan uudestaan. Eli itse käytän Lexus IS 300h:ssa tuota nappia sillä tavalla että kun painan katossa olevaa nappia niin näyttöön tulee ilmoitus että hälytys on OFF. Sen jälkeen voi lukita ovet ja laittaa auton tolppaan. Tuo on tehtävä joka kerta kun autolla on ajettu jos laittaa auton tolppaan.
 
Tupe sanoi:
Jostakin syystä vastaus jäi pois lainauksesta, niin vastaan uudestaan. Eli itse käytän Lexus IS 300h:ssa tuota nappia sillä tavalla että kun painan katossa olevaa nappia niin näyttöön tulee ilmoitus että hälytys on OFF. Sen jälkeen voi lukita ovet ja laittaa auton tolppaan. Tuo on tehtävä joka kerta kun autolla on ajettu jos laittaa auton tolppaan.

Viestisi löytyi tuolta keskeltä lainausta.
Hälytyksen saa tosiaan kertaluonteisesti pois tuosta katon napista. Testerillä sai hälytystorvin kokonaan pois käytöstä.
 
On kyllä asiallinen peli tämä RX 400h; oikein mukava ajaa, erittäin hyvät penkit, sisusta nahkoineen pysynyt todella hyvässä kunnossa iästä riippumatta.  Rauhallisessa pidemmässä ajossa menee alle kasinkin nyt kevättalvella nastoilla ja hybridi kiihtyy tarvittaessa rajustikin. 

Automaatti, hybridi, maavaraa, neliveto, nahkapenkit muistilla, sähkötakaluukku, peruutuskamera, vetokoukku(700/2000), kattoluukku, hyvä audiojärjestelmä, penkinlämmittimet, kääntyvät ajovalot, kaikki sähköt toimii, verot 300e/v, toyotan varaosat.  Harvalle käytetylle SUV tuntuu saavan näin paljon vastinetta rahalle.