https://tummennuskalvot.fi/

Miksi pöytäpuhaltimen teho on hiipunut?

Rehveli

Sisäänajettu
Liittynyt
18.4.2021
Kymmenkunta vanhan halpis pöytäpuhaltimen moottorista vääntö on hiipunut niin, että puhallin jaksaa pyöriä enää suurimalla (3) nopeusasetuksella. Nyt vanhana kolmosnopeus vastaa saman puhaltimen ykkös- tai kakkosnopeutta uutena. Puhallin ei jaksa lähteä pyörimään omavoimaisesti. Puhaltimen saa pyörimään kun laittaa kolmosen päälle  ja antaa sormilla vauhtia siiville.

Siipi sinänsä pyörii yhtä herkästi kuin aina ennenkin. Olen rasvannut liukulaakerin muutamia kertoja. Väännön hiipuminen on tapahtunut vähän kerrallaan vuosien varrella. Puhaltimen käyntiääni on normaali.
 
Arvelen, että pöytäpuhaltimessa on kestomagneettimoottori ja sen roottorin magneettisuus on vuosien saatossa heikentynyt...  :rolleyes:
 
Vanhus sanoi:
Arvelen, että pöytäpuhaltimessa on kestomagneettimoottori ja sen roottorin magneettisuus on vuosien saatossa heikentynyt...  :rolleyes:

Kuulostaa pätevältä vastauksesta vaikka mitään ymmärtänytkään. Voiko magnetointia tehdä uusiksi mitenkään?
 
^Luulisin, että roottorin magnetointi uudelleen olisi mahdollista, mutta se vaatisi laitteen jolla magnetointi tehtäisiin. Sekä tiedon myös siitä, miten ja mihin suuntaan "magneetin voimaviivat" pitäisi kulkea.
Miksi sitten roottorin magneettisuus on ajan myötä kadonnut? Onkohan käynyt niin, että teräksen materiaali ei ole ollut kyseiseen tarkoitukseen riittävän laadukasta, jotta se olisi kyennyt ikääntyessään säilyttämään magneettisuutensa?

Joka tapauksessa, edellä oleva pähkäilyni ei ole mitenkään osaamiseen, tietämykseen tai omakohtaiseen kokemukseeni perustuvaa vaan ainoastaan "must tuntuu"-pohjaista. 
 
^^ Sähkömoottorin voi myös vaihtaa, joka lienee monessa tapauksessa helpompaa kuin uudelleen magnetointi.

Jos kyseessä ei ole jostain arvokkaasta antiikkisesta vehkeestä niin ainoa järkevä toimintamalli taitaa olla ostaa kokonaan uusi propelli. Ei maksa paljoa, jos vaan sattuu vielä olemaan tarjolla.
 
Urlaub sanoi:
Jos kyseessä ei ole jostain arvokkaasta antiikkisesta vehkeestä niin ainoa järkevä toimintamalli taitaa olla ostaa kokonaan uusi propelli. Ei maksa paljoa, jos vaan sattuu vielä olemaan tarjolla.

Vaihtoon menee, mutta vikamekanismi kiinnostaa silti. En ole ennen kokenut että mikään sähkömoottori moottorina menettäisi tehoaan edes kymmenienkään vuosien aikana. Arvelen ilman elektroniikan tuntemusta, että vika ehkä voisi olla moottorin säätöelektroniikassa. On vaan vähän kinkkinen säädin ehjänä purettavaksi, kun on tuulettimen varressa oleva kierrettävä säädin. Aikanaan kun saan mieleiseni uuden puhaltimen hankituksi, teen vanhalle obduktion.
 
Olen melko varma, ettei tuulettimessa ole kestomagneettimoottoria. Siinä on varmaan pieni oikosulkumoottori, joka vaatii kondensaattorin toimiakseen. Siksi arvaukseni onkin, että kondensaattori ei ole enää parhaassa terässä.
 
Kuutiotuuma sanoi:
Olen melko varma, ettei tuulettimessa ole kestomagneettimoottoria. Siinä on varmaan pieni oikosulkumoottori, joka vaatii kondensaattorin toimiakseen. Siksi arvaukseni onkin, että kondensaattori ei ole enää parhaassa terässä.
Eipä ole tullut vastaan 43-vuoden virallisella sähkärinurallani (jolla on tullut perheelleen elatusta hankittua pääasiassa erilaisia vikoja paikallistaen/korjaten) sähkömoottorin käynti(/käynnistys)kondensaattoria, joka "ei enää olisi parhaassa terässä". Kyseisenlaiset kondensaattorit ovat joko poikki tai oikosulussa, joka sekin sinänsä on melkoisen harvinaista. On kyse kummasta tahansa käyntikondensaattorin viasta, niin tokkopa 1-vaiheoikosulkumoottori joka sellaisen kondensaattorin tarvitsee, pyörisi ollenkaan.

Tokikaan en ole työurani aikana kaikkia mahdollisia "sähköilmiöitä" ehtinyt kokea.

Tokihan hyvinkin usein 1-vaiheoikosulkumoottorin kaverina on kondensaattori, jotta se yleensäkin lähtisi pyörimään ja pyörisi, tuottaen akseliltaan vääntömomenttia sen käyttämälle laitteelle.

Kunhan totesin, ei minulla mitään sähköalan Di:n koulutusta ole, mutta.  :D

Se, minkälainen moottori tämän ketjun aloittajan puhaltimessa on, en todellakaan tiedä.  :rolleyes:
 
Rehveli sanoi:
Vaihtoon menee, mutta vikamekanismi kiinnostaa silti. En ole ennen kokenut että mikään sähkömoottori moottorina menettäisi tehoaan edes kymmenienkään vuosien aikana. Arvelen ilman elektroniikan tuntemusta, että vika ehkä voisi olla moottorin säätöelektroniikassa. On vaan vähän kinkkinen säädin ehjänä purettavaksi, kun on tuulettimen varressa oleva kierrettävä säädin. Aikanaan kun saan mieleiseni uuden puhaltimen hankituksi, teen vanhalle obduktion.
Totta mooses, jos moottorin pyörimisnopeutta säädellään elektronisen säätimen toimesta, niin vian arvuuttelu muuttaa täysin luonnettaan.

Työelämässä eteen tuli hyvinkin monenlaisia vekottimia joiden henkiin saattamiseksi jouduin toteamaan lukuisia kertoja:
"Tekniikan polut ovat mutkikkaita mutkikkaita". Lähtien asiakkaan arveluista siihen, mikä laitteessa on vikana ja voiko/kannattaako laitetta korjata vai mennäkö kauppaan ostamaan uusi vitkutin.  :)
 
Vanhus sanoi:
Totta mooses, jos moottorin pyörimisnopeutta säädellään elektronisen säätimen toimesta, niin vian arvuuttelu muuttaa täysin luonnettaan.Työelämässä eteen tuli hyvinkin monenlaisia vekottimia joiden henkiin saattamiseksi jouduin toteamaan lukuisia kertoja:"Tekniikan polut ovat mutkikkaita mutkikkaita". Lähtien asiakkaan arveluista siihen, mikä laitteessa on vikana ja voiko/kannattaako laitetta korjata vai mennäkö kauppaan ostamaan uusi vitkutin.  :)

Sähkömoottorit on viheliäisiä. Totesin sen jo yläasteella kun teknisissä töissä rakennettiin sähkömoottorit. Kaikkien muiden moottorit lähtivät pyörimään, mutta minun ei. Opettajakaan ei saanut eloa minun moottoriin, joka päällisin puolin näytti samanlaiselta kuin muidenkin. Ammattialan valinta sähkömoottoriongelmien jälkeen oli selviö; Rupesin konemieheksi, eikä yksikään roplaamani polttomoottori ole jäänyt käynnistymättä.

Puhaltimeen palatakseni en tiedä minkä tyyppinen sähkömoottori on, enkä tiedä sitäkään millä tekniikalla puhaltimen pyörimisnopeutta säädetään. Tiedän kuitenkin että puhaltimessa on 0-1-2-3 portainen säätörengas, josta uutena sai säädettyä puhaltimen pyörimisnopeutta. Nykyään nopeusasetukset 1 ja 2 tuottavat vain magnetostriktio-tyyppistä hurinaa. Puhallin pysähtyy kakkosellakin. Oskilloinnin pois kytkeminen ei palauta kadonnutta voimaa, joten ainakaan vika ei ole kääntökoneistossa.
 
^Olet oikeassa.
Toisaalta, ihan mielenkiintoista yrittää keksiä keskustelufoorumin sivuilla  lähtötietojen perusteella, mikä merkillinen sitä Sinun pöytätuuletintasi riivaa, kun se on tuolleen käyttäytyy.  ;D
 
Taitaa noissa yleensä olla laakereiden sijaan pelkät puslat. Ajan kanssa akseliin kertyy likaa, ja rasvat kuivuvat -> akseli jumittaa. Laitteen purku, puhdistus ja rasvaus voi auttaa.
 
tet sanoi:
Taitaa noissa yleensä olla laakereiden sijaan pelkät puslat. Ajan kanssa akseliin kertyy likaa, ja rasvat kuivuvat -> akseli jumittaa. Laitteen purku, puhdistus ja rasvaus voi auttaa.

>Siipi sinänsä pyörii yhtä herkästi kuin aina ennenkin. Olen rasvannut liukulaakerin muutamia kertoja.
 
Vanhus sanoi:
Kunhan totesin, ei minulla mitään sähköalan Di:n koulutusta ole, mutta.  :D

Se, minkälainen moottori tämän ketjun aloittajan puhaltimessa on, en todellakaan tiedä.  :rolleyes:
Minulla ei ole minkäänlaista sähköalan koulutusta, mutta siitä olen edelleen varma, ettei tuulettimessa ole kestomagneettimoottoria.

Miksi? Se olisi tahtimoottori ja haluaisi pyöriä täsmälleen käyttöjännitteen taajuuden mukaisella nopeudella. Pelkkä tahtimoottorin käynnistäminen vaatisi ylimääräistä elektroniikkaa ja nopeudensäätö olisi mahdotonta ilman taajuuden muuttamista. Ei halpaan tuulettimeen rakenneta tuollaista.

Sen sijaan pienen oikosulkumoottorin nopeutta voi säätää pelkällä jännitteen säädöllä, joka onnistuu hyvin yksinkertaisella kytkennällä.
 
Kuutiotuuma sanoi:
Minulla ei ole minkäänlaista sähköalan koulutusta, mutta siitä olen edelleen varma, ettei tuulettimessa ole kestomagneettimoottoria.
Ok, sovitaan sitten niin.

Kuutiotuuma sanoi:
Sen sijaan pienen oikosulkumoottorin nopeutta voi säätää pelkällä jännitteen säädöllä, joka onnistuu hyvin yksinkertaisella kytkennällä.
Ahaa, selvä juttu.
 
Löytyihän siitä kuvakin.
Ideale-P%C3%B6yt%C3%A4tuuletin-12.jpg
 
Kuutiotuuma sanoi:
Minulla ei ole minkäänlaista sähköalan koulutusta, mutta siitä olen edelleen varma, ettei tuulettimessa ole kestomagneettimoottoria.

Sen sijaan pienen oikosulkumoottorin nopeutta voi säätää pelkällä jännitteen säädöllä, joka onnistuu hyvin yksinkertaisella kytkennällä.

Minulla taas on melko paljonkin sähkö- ja elektroniikka-alan koulutusta, mutta en oikein usko, että ko. tuulettimessa mitään oikosulkumoottoria on.

Epäilen, että siinä on ns. sarjamoottori, jota joskus yleisvirtamoottoriksikin kutsutaan.

Sellaisia on esim. ompelukoneissa ja vastaavissa pienitehoisissa laitteissa. Ei niissä ole mitään käynnistys- tai käyntikondensaattoreita yms. ja niiden pyörimisnopeutta on helppo säätää.

Mutta joo, vaikea sanoa, kun ei ole ko. laitetta omissa käsissä päässyt hypistelemään…
 
Oma pöytäpuhalllin vörkkii hyvin 10 vuoden käytön jälkeenkin,puhaltaa ja kääntyilee. En kovin paljon uhraa ajatuksia laitteen alkaessa hiipumaan, uusi hankintaan tarvittaessa.
 
Jari_S sanoi:
Epäilen, että siinä on ns. sarjamoottori, jota joskus yleisvirtamoottoriksikin kutsutaan.

Sellaisia on esim. ompelukoneissa ja vastaavissa pienitehoisissa laitteissa. Ei niissä ole mitään käynnistys- tai käyntikondensaattoreita yms. ja niiden pyörimisnopeutta on helppo säätää.
Sarjamoottorin etu on yksinkertainen nopeudensäätö ja suuri tehotiheys. Muuta hyvää niissä ei olekaan. Hiiliharjat kuluvat ja aiheuttavat sähkömagneettisia häiriöitä. Ne ovat myös äänekkäitä.

Sarjamoottori soveltuu käyttöön, jossa tärkeitä asioita ovat pieni koko, helppo nopeudensäätö ja hyvä vääntö koko kierrosalueella. Tuollaisia ovat esim. sähkötyökalut. Kulmahiomakoneen moottori pyörii kymmeniä tuhansia kierroksia minuutissa, mutta juuri siksi se on tehoonsa nähden niin pieni. Melu ei rälläkässä myöskään haittaa, mutta hiiliharjoja joutuu vaihtamaan aina silloin tällöin.

Tuulettimen moottorin taas täytyy olla hiljainen ja kestää käyttöä pitkiä aikoja. Lisäksi sen ei tarvitse pyöriä kovin lujaa. Tuulettimen etuna on, että sen vaatima teho on neliöllisesti verrannollinen pyörimisnopeuteen. Siksi sen moottorin ei tarvitse kehittää kovin paljoa vääntöä pienillä nopeuksilla.

Vähänkään isomman oikosulkumoottorin nopeudensäätö täytyy tietysti hoitaa taajuusmuuttajalla, mutta jostain syystä pienten oikosulkumoottoreiden nopeus voidaan säätää vain jännitettä muuttamalla (käytännössä PWM-säätö esim. tyristorisäätimellä). Uskoakseni tämä johtuu siitä, että moottoriteho on hyvin pieni, joten ylikuumenemista ei pääse tapahtumaan, vaikka moottorin jättämä alijännitteestä kasvaakin. Toki tuulettimessa on myös moottorin jäähdytys hoidettu erinomaisesti. Lisäksi tuulettimen neliöllisesti riippuvaisen tehon takia ei ole vaaraa että moottorin vääntö ns. kippaisi, vaan pyörimisnopeus asettuu siihen missä moottorin voima ja tuulettimen kuorma ovat tasapainossa.
 
Kiitos Kuutiotuuma, tekstisi on mielestäni täyttä asiaa.

Toisaalta se, miksi Rehvelin puhallin käyttäytyy hänen kertomallaan tavalla, olisi teknisessä mielessä mielenkiintoista tietää.