https://tummennuskalvot.fi/

Renkaista irtoaa ~2000 kertaa enemmän hiukkaspäästöjä

monster

Klassikkoainesta
Liittynyt
20.3.2014
"Renkaista irtoaa 1 850 kertaa enemmän hiukkas­päästöjä kuin autojen pako­putkista" ->

https://www.hs.fi/talous/art-2000008863127.html

Missä viipyy painoon perustuvat käyttömaksut?

Trafille jo laitettu käyttömaksu vinkki - co2 päästöt + auton paino. Verotulot ja ympäristö kiittää! :)
 
Montako tuhatta kertaa enemmän tulee busseista!?
 
Hohhoijaa että sitten lisää tätä anekauppaa...
 
Nämä uutiset eivät enää hetkauta. Ihmiskuntamme väestöräjähdyksineen ja kerskakulutuksineen saastuttaa ja tuhoaa ekosysteemit, se on ns. jo "kirjaan painettu" asia. Loppu onkin vain kaikenlaista tekohengittämistä eli potilaan (maapallo)  elämän keinotekoista pitkittämistä. Muoviroskan määräkin triplaantuu maailmassa vuoteen 2060 mennessä nykyisestä, ja näkeehän tuon meilläkin kaikkialla eli porukat heittävät aivan huolettomasti kaikki roskat ja paketit ympäristöön. Muovin tilalle sitten kehitetään puupohjaisia vastineita, ja ne lisäävät taas metsien hakkuita. Näihin verraten en enää jaksa murehtia jotakin renkaiden hiukkaspäästöjä.

Voi kun me kaikki ihmiset olisimme jääneet aikoinaan jonnekin kivikauden aikaan. Elämä olisi ehkä toisaalta äärimmäisen raakaa ja epävarmaa, mutta toisaalta aika luonnonläheistä. Nykytasosta on aika vaikeaa ja hidasta palata sellaiseen. Ehkä tulevat sukupolvet joutuvat vielä sen eteen.
 
Oliko tämä se testi, jossa ei ajettu sähköautoilla, ei käytetty sähköautoissa olevaa jarrutusenergian talteenottoa jarrutuksen sijasta, eikä käytetty sähköautoille suunniteltuja, kulutuskestävämpiä renkaita?
 
Bobo sanoi:
Nämä uutiset eivät enää hetkauta. Ihmiskuntamme väestöräjähdyksineen ja kerskakulutuksineen saastuttaa ja tuhoaa ekosysteemit, se on ns. jo "kirjaan painettu" asia. Loppu onkin vain kaikenlaista tekohengittämistä eli potilaan (maapallo)  elämän keinotekoista pitkittämistä. Muoviroskan määräkin triplaantuu maailmassa vuoteen 2060 mennessä nykyisestä, ja näkeehän tuon meilläkin kaikkialla eli porukat heittävät aivan huolettomasti kaikki roskat ja paketit ympäristöön. Muovin tilalle sitten kehitetään puupohjaisia vastineita, ja ne lisäävät taas metsien hakkuita. Näihin verraten en enää jaksa murehtia jotakin renkaiden hiukkaspäästöjä.
Kyllä se kehitys menne niin hurjaa vauhtia eteenpäin että tämä paallo on loppuunkaluttu nopeammin kuin aavistammekaan. Rahan voima pyörittää ja vauhti on kova. Kauppalehti eilen:
"Nykyisellään mobiiliverkot keskittyvät hyvin pitkälti älypuhelimiin, jotka osaavat kyllä kaikenlaista, mutta 6g-verkkojen saapuessa eivät päätelaitteet välttämättä enää ole nykyisten puhelimien kaltaisia kapistuksia. Näin ennustaa Nokian toimitusjohtaja Pekka Lundmark , uutisoi CNBC .Arvion mukaan nykyisin tuntemamme älypuhelin ei tuolloin enää ole yleisin tapa olla yhteydessä verkkoon. Sen sijaan monet älypuhelimen toiminnoista on rakennettu suoraan kehoihimme, Lundmark visioi.
Tällä hän saattoi viitata esimerkiksi Elon Muskin Neuralink -yhtiön kehittämiin laitteisiin, joita voidaan yhdistää suoraan aivoihin ja käyttää kommunikointiin koneiden ja muiden ihmisten kanssa. Yksinkertaisempana ratkaisuna voidaan käyttää esimerkiksi sormiin istutettuja siruja, joilla voidaan avata älylukkoja, CNBC toteaa"
 
FreezeThe2nd sanoi:
Oliko tämä se testi, jossa ei ajettu sähköautoilla, ei käytetty sähköautoissa olevaa jarrutusenergian talteenottoa jarrutuksen sijasta, eikä käytetty sähköautoille suunniteltuja, kulutuskestävämpiä renkaita?
Jospa siitä renkaasta irtoaa enemmän partikkeleita sillä yhden polkimen ajolla?

Ja miksei noita parempia renkaita saa myös sitten kevyempiin autoihin? Vanha diesel suorastaan nuortuu uusilla renkailla.
 
jkvi sanoi:
Ja miksei noita parempia renkaita saa myös sitten kevyempiin autoihin? Vanha diesel suorastaan nuortuu uusilla renkailla.

Eihän se ole kuin mennä kauppaan ja ostaa sellaiset, ei kai kukaan kiellä laittamasta EV renkaita vanhaan diesel rönttään.
 
Karvis sanoi:
Eihän se ole kuin mennä kauppaan ja ostaa sellaiset, ei kai kukaan kiellä laittamasta EV renkaita vanhaan diesel rönttään.
Niinpä. Juuri sitä meinasin. Ja taas maailma pelastuu vs. sähköautot. Tai niiden rinnalla.
 
Teepu sanoi:
"Sen sijaan monet älypuhelimen toiminnoista on rakennettu suoraan kehoihimme, Lundmark visioi.
Tällä hän saattoi viitata esimerkiksi Elon Muskin Neuralink -yhtiön kehittämiin laitteisiin, joita voidaan yhdistää suoraan aivoihin ja käyttää kommunikointiin koneiden ja muiden ihmisten kanssa. Yksinkertaisempana ratkaisuna voidaan käyttää esimerkiksi sormiin istutettuja siruja, joilla voidaan avata älylukkoja, CNBC toteaa"

Saahan ne visionäärit horista, mutta ei tule tapahtumaan :)
 
jkvi sanoi:
Jospa siitä renkaasta irtoaa enemmän partikkeleita sillä yhden polkimen ajolla?
Tutkimuksessa kyllä suoraan sanotaan että regenin käyttö vähentää hiukkaspäästöjä.
 
Autoilevan ja puuta lämmitykseen tms. polttavan saa tavattaessa ottaa heti kiinni ;D
 
Pitää vain korvata öljy asfaltissa sähköllä tai vedyllä. Sitten on puhdasta. :)
 
Nyt on laadukasta asfaltin runkoainetta korvattu kierrätysmassalla ja muulla eroosioherkällä ja pölyhaittoja lisäävällä moskalla...
 
"Piakkoin julkistettavassa päästöstandardissa otetaan huomioon myös muita kuin pakokaasupäästöjä. Näin ollen niillä voi olla merkitystä myös sähköautojen kannalta."

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/1776af5b-deec-44ae-b11e-3d264b6c8768

"Aivan kuten katalysaattorit aikoinaan mullistivat pakokaasupäästöt, ratkaisuja jarrupäästöihin on jo kehitteillä. Esimerkiksi ranskalainen startup-yritys Tallano kehittää imuria, joka nappaisi hiukkaset talteen."  ;D
 
Pahimmassa tapauksessa ja huonosti ajettuna sähköauto siis tuo verrokkipolttomoottoriin nähden paljon enemmän pienhiukkasia, mutta tosielämässä tilanne voi olla päinvastainen.

Entä huonosti ajettu polttis?
 
Taky sanoi:
Pahimmassa tapauksessa ja huonosti ajettuna sähköauto siis tuo verrokkipolttomoottoriin nähden paljon enemmän pienhiukkasia, mutta tosielämässä tilanne voi olla päinvastainen.

Entä huonosti ajettu polttis?
Tuota voisi pohtia myös siten, että mikä on se yleisin mainittu positiivinen puoli sähkiksissä?
Kyllä, se on se välitön voiman tunne vs. polttis, joka aiheuttaa sen euforisen tilan. Ja sitäkö ei sitten kokeilla päivittäin?
 
jkvi sanoi:
Tuota voisi pohtia myös siten, että mikä on se yleisin mainittu positiivinen puoli sähkiksissä?
Kyllä, se on se välitön voiman tunne vs. polttis, joka aiheuttaa sen euforisen tilan. Ja sitäkö ei sitten kokeilla päivittäin?

Koeajot erikseen, mutta kyllä omistajatasolla ajamisen halpuus ja helppous viehättänee paljon enemmän.
 
jkvi sanoi:
Tuota voisi pohtia myös siten, että mikä on se yleisin mainittu positiivinen puoli sähkiksissä?
Kyllä, se on se välitön voiman tunne vs. polttis, joka aiheuttaa sen euforisen tilan. Ja sitäkö ei sitten kokeilla päivittäin?

Ei kyllä tule poljettua päivittäin, en harrastanut sitä polttiksellakaan päivittäin niin miksi käyttövoima muuttaisi yht'äkkiä ajotapani toisenlaiseksi?
 
jkvi sanoi:
Tuota voisi pohtia myös siten, että mikä on se yleisin mainittu positiivinen puoli sähkiksissä?
Kyllä, se on se välitön voiman tunne vs. polttis, joka aiheuttaa sen euforisen tilan. Ja sitäkö ei sitten kokeilla päivittäin?
väärin meni. kyllä se positiivisin mainittu asia on alhaiset käyttökustannukset.
markkinointi edelleen kyllä mainostaa kiihtyvyyttä ja tehoja, mikä onkin vanhakantaista polttiskauden jäännettä, kun kiihtyvyydellä yritettiin päteä.
hyvä vääntö alhaalta asti riittää mukavaan ja riittävän nopeaan kiihdytykseen.
lippismiehet voi toki kokeilla rajoja, mutta aika harvoin olen sähköautoilijoiden tekevän kovia kiihdytyksiä.
 
Kaapo sanoi:
väärin meni. kyllä se positiivisin mainittu asia on alhaiset käyttökustannukset.
markkinointi edelleen kyllä mainostaa kiihtyvyyttä ja tehoja, mikä onkin vanhakantaista polttiskauden jäännettä, kun kiihtyvyydellä yritettiin päteä.
hyvä vääntö alhaalta asti riittää mukavaan ja riittävän nopeaan kiihdytykseen.
lippismiehet voi toki kokeilla rajoja, mutta aika harvoin olen sähköautoilijoiden tekevän kovia kiihdytyksiä.
Mitä muuta se on kuin "hyvä vääntö alhaalta asti riittää mukavaan ja riittävän nopeaan kiihdytykseen."?

Heikkotehoisella polttiksella ei riitä rahkeet tuohon.
 
jkvi sanoi:
Mitä muuta se on kuin "hyvä vääntö alhaalta asti riittää mukavaan ja riittävän nopeaan kiihdytykseen."?

Heikkotehoisella polttiksella ei riitä rahkeet tuohon.
Halpa sähköily saattaa johtaa myös pienellä lähtökynnyksellä jonninjoutavaan rälläilyyn, ei pääse muuten tienaamaan säästyneillä polttoainekuluilla ;) Mutta ei ilkeillä enempää, puolensa kullakin...
 
Karvis sanoi:
Ei kyllä tule poljettua päivittäin, en harrastanut sitä polttiksellakaan päivittäin niin miksi käyttövoima muuttaisi yht'äkkiä ajotapani toisenlaiseksi?

Liikenteessä ei sellaista sähköautokuskia olekaan, joka ei joko "puolivahingossa" tai ihan vittuillakseen painaisi valoista "riittävästi" kaasua, pl. arat sekä naiskuskit. Saa survoa ~340 hevosvoimaisen dinobemarin poljinta aika paljon että ollaan rinnalla. Näin siis ihan arjen ajeluissa, ei missään "päättyvä kaista" -kisailuissa.

Sama dynamiikka toisinpäin, jarrulla seistään aina mutkaan tultaessa tai mutka / risteys ajetaan vähintään "dynaamisesti", koska sähköautossa ei vauhti tunnu samalta kuin dinopolttiksessa. Niitä ei todellakaan keskivertokuski aja millään "ei jarruja" -taktiikalla, ainakaan pk-seudun kaltaisissa liikennehelveteissä.

Bonarina noiden autojen aivan järjettömät omapainot, +2tn siitä että joku keski-iän ylittänyt, möhömahainen ukkeli ajelee työ- / asiointi- / harrastusmatkojaan. Suorastaan 5/5 touhua, todellista "teslailijoiden" ilmastonpelastamista.

Toki jo pitkään vain energiamuoto on ollut näiden "teslajonien" ainoa ilmastontuhoamisen mittari, mikään muu ei saastuta tai kuluta, kuten vaikkapa OKT:n jatkuva valojen ja sähkölaitteiden käyttö. Terveisin ... voisiko yleistää, keskivertoinen sähköautoilia.